قاضی مسعودی مقام: قضات شناختی نسبت به جرایم اقتصادی ندارند

دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش مشرق، دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

این پرونده ۱۵ متهم دارد که ۵ متهم آن به نام‌های مرجان شیخ الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک نفس، سید امین قریشی سربستانی و اشرف ریاحی متواری هستند، البته متهم ریاحی وارد ایران شده و در داخل کشور است، اما متواری شده و در دادگاه حاضر نشده است.

در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام گفت: ما لایحه متهمان را کاملاً خوانده‌ایم و آن را حفظ هستیم، آنچه مطابق با حقیقت بوده را اعلام کنید و حقایق را بگوید.

بیشتر بخوانید:

ردپای کارمندان سازمان بازرسی در پرونده فساد کلان اقتصادی

وی ادامه داد: در زمان آقای شریفی، حقوقی بیشتر از حقوق صدر اعظم آلمان به کسی که هیچ نقشی نداشته و کاری نمی‌کرده پرداخت شده است و میلیاردها پول صرف دعاوی صوری در امارات شده است و توسط آقای طاهری نسب محکوم اقتصادی این اتفاقات افتاده و همه این موارد قابل پیش بینی است و مشخص است که این‌ها همه برنامه‌های سازمانی هستند.

قاضی مسعودی مقام بیان کرد: برخی از متهمان اموال، خانه‌ها و ویلاهایی در برخی از کشورها دارند که از اموال بالاترین مقامات آن کشور ارزششان بیشتر است. می‌خواهم بگویم با کار کارگزاری، به دست آوردن این اموال در انگلیس و کانادا و ... غیر ممکن است و اینکه چقدر درصدد کتمان و انحراف تحقیقات به زور و اقدامات ایذایی متوسل می‌شوند دلیل دارد، زیرا حجم آن چند ده هزار میلیارد است و باید هر حرکتی که سر راهشان قرار می‌گیرد را بردارند و ان‌شاءالله خدا کمک کند به‌ درستی قضاوت کنیم و کشف حقیقت را انجام دهیم.

وی بیان کرد: متهمان بدانند خداوند ناظر بر اعمالشان است و با برداشتن یکی دو مانع کار آن‌ها تمام نمی‌شود و باز هم اشخاصی هستند که جایگزین شوند و رسیدگی‌های عادلانه و بیان حقیقت انجام شود.

قاضی مسعودی مقام گفت: موضوع ارزش، مسأله‌ای-اقتصادی امنیتی است و طبق مستندات ۶. ۶ میلیارد یورو مورد خرید و فروش قرار گرفته است و ما به موضوع تجارت شرکت‌های خصوصی و دولتی ورود پیدا کرده‌ایم و طبق مستندات خود شرکت pc این موضوع و قیمت وجود دارد و ارز چه در بحث شرکت‌های دولتی و چه در بحث شرکت‌های خصوصی مبتنی بر سیاست‌های بانک مرکزی است و اساساً ارز صادراتی باید به کشور بازگردد و در چرخه اقتصادی کشور بسیار موثر است و هم اکنون هیچکس نگفته ارزی را که متعلق به دولت است، بازگردانید. ارز متعلق به دولت باشد یا چه خصوصی، طبق ضوابط بانک مرکزی باید بازگردد.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام خطاب به وکیل علی اشرف ریاحی گفت: ما موکل شما را بارها احضار کردیم و او مستنداتی ارائه کرده، اما در دفاع از خود چیزی ارائه نکرده و مستندات علیه سایر متهمان مانند آقای حمزه لو، خانم شیخ الاسلامی و جلیل سبحانی متهم پرونده آقای طبری بوده است.

وی افزود: مستندات وجوه کسب شده و ارتباط او حتی بعد از سال ۹۲ با خانم مرجان شیخ‌ الاسلامی محرز و مسلم است و آن‌ها وجود دارد.

قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: موکل شما وقت کافی برای حضور در دادگاه و دفاع از خود داشته، اما گویا به او گفتند که در جلسه دادگاه حاضر نشود.

او ادامه داد: به متهمان به ویژه مرجان شیخ الاسلامی و علی اشرف ریاحی تذکر می‌دهم که از این اقدامات تهدید آمیز شما نسبت به قضات محکمه و مزاحمت‌های تلفنی به شعبه که از خارج از کشور و داخل کشور انجام می‌گیرد، خودداری کنید.

قاضی مسعودی مقام گفت: همه باید در دادگاه حاضر شوند و دفاع از خود را انجام دهند، این افراد جزء متهمان اقتصادی هستند و به جای این اقدامات، سعی کنند اموال به تاراج رفته بیت المال را برگردانند.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهمان گفت: اگر متهمان بعضی مواقع فکر می‌کنند اطلاعاتی که دارند بسیار ذی‌قیمت است، می‌توانند آن‌ها را در اختیار وکلایشان قرار دهند.

او افزود: آنچه که این متهمان می‌دانند در گذشته در اختیار ما قرار گرفته است، به گونه‌ای که هم ضابطان این اطلاعات را به ما دادند و هم خودمان آن‌ها را به دست آورده‌ایم.

قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: اینکه علی اشرف ریاحی علیه سبحانی، حمزه لو و مرجان شیخ الاسلامی و همچنین بالعکس خانم مرجان شیخ الاسلامی علیه آقایان حمزه لو، سبحانی و احمدیان می‌خواهند مستنداتی ارائه دهند، باید بگوییم که ما به اندازه کافی مستند داریم.

وی ادامه داد: این مستنداتی را که می‌خواهید ارسال کنید به وکلایتان بدهید تا آن‌ها دفاع کنند و به صورت غیر متعارف وارد این موضوعات نشوید.

قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: ما تمام مراتب را به تمام مراجع امنیتی و انتظامی و همچنین مسئولان قوه قضاییه منعکس کردیم که این افراد پا را فراتر از حدشان گذاشتند و متأسفانه به دنبال اقداماتی هستند که تأثیری در پرونده نخواهد داشت.

وی افزود: آقای شریفی اطلاعات بسیار غیر واقعی به ما داد و همه آن‌ها هم با سند حسابداری بودند.

در ادامه جلسه دادگاه متهم اعلایی رحمانی در جایگاه مخصوص قرار گرفت.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهمانی که کارهایی خلاف چارچوب انجام می‌دهند، گفت: هر کاری که می‌خواهید علیه قضات و این دادگاه انجام دهید؛ اما باید پول بیت المال را برگردانید.

وی افزود: اطلاعات تا سال‌های بعد و شرکت‌های وابسته و سایر سرمایه گذاری‌هایی که با اموال متعلق به دولت صورت گرفته جزء اطلاعاتی است که فقط صرف پرونده حال حاضر نیست.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم اعلایی گفت: شما چرا وجوه دریافت شده را برنمی‌گردانید؟

متهم اعلایی در پاسخ به قاضی مسعودی مقام گفت: این هم جزء همان گزارش‌هایی است که من باید درباره آن صحبت کنم، اینکه من به این پرونده وارد شدم موضوع دیگری است و ۱۱ ماه است که در زندان هستم.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما می‌خواستید از کشور بروید و اموالتان را تعیین تکلیف کرده بودید، به همین دلیل دستور بازداشت شما صادر شد.

متهم اعلایی گفت: این موضوع که من می‌خواستم از کشور بروم کاملاً کذب است. با یک تلفن من حاضر شدم، کسی که می‌خواهد فرار کند، این گونه عمل نمی‌کند.

قاضی مسعودی مقام گفت: ما حتماً تصاویر و صدای شما را که می‌خواستید از کشور فرار کنید نشان می‌دهیم تا متوجه شوید چه زمانی می‌خواستید خارج شوید.

قاضی مسعودی مقام ادامه داد: مدیر عامل بازوی اجرایی هیأت‌ مدیره است، مگر می‌شود خبر نداشته باشد؟

متهم اعلایی گفت: از شما درخواست می‌کنم بگویید صورتجلسه هیأت مدیره را برای شما بفرستند تا متوجه شوید آیا این مواردی که گفته می‌شود در جلسات بیان می‌شده یا خیر، برای پرداخت‌ها اجازه از هیأت مدیره گرفته نمی‌شد.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما رئیس هیأت مدیره بودی، نمی‌پرسیدی که این سرمایه‌گذاری‌ها چگونه انجام می‌شود؟ یعنی شما حتی از نامه‌نگاری‌هایی که با هیأت مدیره می‌شد هم اطلاعی نداشتید؟

متهم اعلایی گفت: خیر، من از این موارد اطلاعی نداشتم.

قاضی مسعودی مقام پرسید: پس مدیر عامل چه کاری انجام می‌داد؟

متهم اعلایی گفت: در ارتباط با خرید و فروش ارز و دریافت آن هیچ اطلاعی به من داده نمی‌شد و این موارد در هیأت مدیره مطرح می‌شدند.

قاضی مسعودی مقام گفت: جالب است برای اولین بار است که متوجه می‌شویم این موارد در هیأت مدیره مطرح نمی‌شده است.

متهم اعلایی گفت: اگر جایی وجود دارد که گفته شده من مجوز خاصی دادم باید صحبت کرد.

قاضی مسعودی مقام گفت: آقای شریفی هیچ‌گاه در هیأت مدیره این موارد را مطرح نکردند؟

متهم اعلایی گفت: خیر، این‌ها اصلاً در هیأت مدیره مطرح نشدند.

قاضی مسعودی مقام گفت: پس از این مورد دفاع کنید. شما که می‌گویید اطلاع نداشتید و در هیأت مدیره این موارد مطرح نمی‌شده است. پس از این موارد را تکرار نکنید و به سراغ اصل مطلب بروید و ارزهایی که مصرف کرده‌اید را توضیح دهید در رابطه با آلپاین حرف بزنید.

وی ادامه داد: شما می‌گویید هیچ کاره بودید و در برخی از مواقع چیزی تصویب شده و از سرمایه‌گذاری اطلاع نداشته‌اید و نمی‌دانستید که منابع مالی این حجم پتروشیمی کجا خرج شده است، من نمی‌خواهم وارد بحث پذیره نویسی و ارزش سهام و تابلو شدن‌ها وارد شوم، اما خیلی جالب است که هیأت مدیره در جریان این فعل و انفعالات نبوده است.

متهم اعلایی گفت: من عرض کردم آنچه در هیأت مدیره مطرح شده هیچ ربطی به تبدیل ریال فروش ارز به پرداخت‌ها نداشته است.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما در جریان شرکت‌های تراستی نبودید؟

متهم اعلایی گفت: چرا در خصوص شرکت یورو نست و دنیز اطلاع داشتم و همچنین بعدا از شرکت aps و شرکت‌های دیگر هم اطلاعاتی وارد هیأت مدیره شد، اما درباره تبدیل ارز و نقل و انتقالات اجرایی امور مالی شرکت هیچگاه در هیأت مدیره مطرح نمی‌شد.

قاضی مسعودی مقام گفت: شرکت آلپاین متعلق به شما بوده است؟

متهم اعلایی گفت: خیر، این شرکت متعلق به من نبوده است.

قاضی مسعودی‌ مقام خطاب به متهم اعلایی گفت: بارها به شما گفتم که صداقت را رعایت کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    57 33
    باید ریشه ی بهایی ها و جهودهای به ظاهر مسلمان شده و تغییر شناسنامه داده رو زد. پاکسازی کنید. اونایی که بای دبدونن می دونن کیا هستن. بزنید.
  • امیر IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    76 17
    اینا اینقدر خوردند که واسه هفت پشتشون کافیه. بخدا باید دودمان اینها رو به باد داد
    • آدم IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      23 0
      باید دودمان آن کسانی که پارتی برای به قدرت رسیدن این جانوران شده اند را اول محاکمه کرد بعد خود این افراد را.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    55 15
    تا میتونن میدزدن موقع جواب پس دادن میزنن زیر همه چیز. حق این دزدان سوای حبس و غیره، قطع دسته این مجازات باید اجرایی بشه تا درسی بشه برای بقیه دزدان بیت المال
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    5 48
    حتما حقشان بوده که خورده اند
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      9 0
      زِرت.
    • DE ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      3 0
      ۱۳:۳۸ -حتما حقشان بوده که خورده اند. دقیقا مانند این شِکَری که الان تو خوردی حتما شکر خوردن هم حقت بوده ۱۳:۳۸ که خوردی
  • ناشناس IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    37 5
    مگه اینها خدا رو قبول داشتند که ناظر بودن خدا مد نظرشان باشد
  • ترسو IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    26 15
    حکم اعدام و مصادره اموال خودش زنش بچه هاش و فامیلش و سپس سوزاندن همه فامیلش که اثری ازشون باقی نمونه باش درس عبرتی باشد برای آیندگان !!!
    • مردم IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      6 4
      استدلال چنگیز و هیتلر هم همینطور بود. و اصلا به انسانها شبیه نبود.
    • IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      7 0
      اینا نسل اینده ما را می سوزن
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    22 2
    منظور میلیون دلاری است نه میلیارد دلار با چند ده میلیون میشود در یونان جزیره با کاخ خرید مثل رونالدو
  • سرباز IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    13 3
    چند ده میلیاردی دلاری؟؟؟؟ مطمئنی میلیون نیست آخه با این پول میشه ده تا کاخ سعدآباد ساخت
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    11 4
    اینها اینقدر دروغ می گویند که این شده جزئ ارکان زندگیهایشان. اخر چند ده میلیادی دلار (اگر فرض کنیم5تا دهتای میلیاد دلار باشد و 50*1000000000*23000=57,500,000,000,000,000 تومان) وقتی هواپیمای مسافر بری را می زنند و میگویند بنزین زیاد زده لذا این دروغ و توسعه ان
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    20 10
    عرض ومال وناموس انسان ها از محترمترین امور هست وکسانیکه که به اموال انسانها دست اندازی می کنند خبیث ترین افراد هستند واگر بفرمایش حضرت آقا عمل شود ودست این نامردان قطع شود بسیاری از مشکلات جامعه بر طرف میشود
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      6 7
      تکبییییر
  • م.ر. IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    9 3
    تو تیر زدید "چند ده میلیارد دلار". تو متن نوشتید "چند ده هزار میلیارد دلار". اصلا فکر کنم اینقدر دزدی ها نجومی شده، قاضی و خبرنگار و ... همه قاطی کردند. ایران در طول زمان بعد از انقلاب "چند ده هزار میلیارد دلار" اصلاً درآمد نداشته که کسی بخواهد بدزدد.
  • minax IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    15 0
    یعنی چی اخه تذکر می‌دهم که از این اقدامات تهدید آمیز شما نسبت به قضات محکمه و مزاحمت‌های تلفنی به شعبه که از خارج از کشور و داخل کشور انجام می‌گیرد، خودداری کنید!!! خب دارند رسما شماهارو تهدید میکنند بعد میگی تذکر؟ قاضی دادگاه داره رسما التماس و خواهش میکنه خخخخ بجای اینکه همین تهدیدات رو ضمیمه پروندشون کنه!!! خودش این دادگاه هم مشخصه تا حدی خریداری شده!! وگرنه تا الان متهم متواری شده داخل کشور که هیچ اون خارج رفته ها هم با حکمی به پلیس بینالملل دستگیر و برمیگرداندند
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    11 2
    خدا ابن وزیر نفت انگلیس لعنت کنه دزد اشعال سر مایه دار
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    13 0
    برید پیدا کنید پرتقال فروشی را که این مفسدان رابه این جایگاه‌ها رساندند
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 13
    مشرق احمق نظرت درباره وقف قله دماوند چیه
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    غلی برکت الله
  • CA ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    علی برکت الله
  • رحمن IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    2 0
    دست قوه قضائیه باز است تهدید کنندگان را باز داشت و در پرونده قرار دهید .آقای رئیسی منتظر قاطعیت و بر خورد با پرده داران فسادها هستیم آنها را از پشت پرده خارج کنید و بدادگاه بکشانید
  • محسن US ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    خدایا این قاضی هادل و مخلص را برای ما حفظ کن و اورا از شر شرورترین انسان ها مصون بدار
  • احسان IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    خداقوت قاضی عادل نترسید وبا توکل بر خدا در چهاچوب قانون قرص ومحکم اقدام کنید خدا با صابران است
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    3 0
    باید علت بوجود امدن این زالو ها که خون مردم یک کشور را می مکند پیدا کرد و این که چه سیاست هایی باعث به وجود امدن اینها شده که بعد این همه سال روز به روز بیشتر می شوند
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    1 0
    روز به روز تعداد اینها بیشتر میشه احتمالا زد و بند در سطح کلان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس