مروری بر انفجارها و آتش‌سوزی‌های روزهای اخیر آمریکا

در حدود 15 روز گذشته بیش از 10 حادثه انفجار و آتش‌سوزی در نقاط مختلف آمریکا و اغلب در مناطق صنعتی این کشور رخ داده که هنوز علت و جزئیات بسیاری از آن‌ها نامشخص باقی مانده است.

به گزارش مشرق، شامگاه یکشنبه ۲۲ تیر بود که منابع خبری از آتش سوزی در عرشه یک کشتی جنگی آمریکایی در بندر «سن دیه‌گو» در جنوب غربی ایالات متحده  خبر دادند. آتشی که مهار آن چندین روز طول کشید و سرانجام بامداد جمعه نیروی دریایی آمریکا از اطفای کامل آن خبر داد.

این حادثه دست‌کم ۵۷ مجروح برجای گذاشت و شدت خسارت به کشتی جنگی «یواس‌اس بونهام ریچارد» به حدی بوده که هنوز مشخص نیست که آیا نیروی دریایی آمریکا باز هم می‌تواند از این ناو ۲۵۵ متری استفاده کند یا خیر.

با گذشت چند روز، پایگاه خبری «بیزنس‌اینسایدر» نوشت نیروی دریایی آمریکا هنوز علت دقیق وقوع این آتش‌سوزی را نمی‌داند. 

«فیلیپ سوبک»، فرمانده فرمانده «یگان ضربت۳» گفت: «تیم‌های آتش‌نشان ما در حال بازرسی تمام  نقاط کشتی هستند تا نبود آتش را تأیید کنند. تا وقتی که همه جا چک نشود و آتش‌سوزی کامل از بین نرفته باشد قادر به آغاز تحقیقات نخواهیم بود.»

در پی این حادثه، مقامات نیروی دریایی آمریکا با توصیه به ملوانان و پیمانکاران این کشور جهت حفظ توصیه‌های امنیتی، درباره تکرار حادثه‌های مشابه ابراز نگرانی کردند.

اما این اتفاق تنها حادثه آتش‌سوزی روزهای اخیر آمریکا نبود، بلکه سرآغاز سلسله حوادثی از این دست در ایالت‌ها و مکان‌های مختلف این کشور بود.

جمعه ۲۷ تیر روز پر حادثه‌ای برای بخش صنعتی ایالت ایندیانا بود. صبح پنجشنبه (به وقت آمریکا) انفجاری مهیب کارخانه فولاد «آرسلورمیتال» در شهر «برنز هربور» در ایالت ایندیانا را لرزاند که این انفجار به آتش‌سوزی و ویرانی در تجهیزات نزدیک به کوره ذوب آهن این کارخانه منجر شد.

سخنگوی کارخانه فولاد آرسلورمیتال گفت که این انفجار به دلیل بروز مشکل در یکی از کوره‌ها روی داده با این حال گفت که علت دقیق حادثه در دست بررسی است. او همچنین از تعطیلی کارخانه خبر داد.

در حادثه دیگر این روز، رسانه‌های آمریکایی از وقوع انفجار و آتش‌سوزی بزرگ در نیروگاه برق شهر ویتفیلد در ایالت ایندیانا خبر دادند. شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند که انفجار در ترانسفورمرهای این نیروگاه باعث ایجاد آتش‌سوزی وحشتناکی شده بود. اما مقامات دلیل این حادثه را هم ناشناخته اعلام کردند و گفتند تحقیقاتی در حال انجام است.

شرکت خدمات عمومی شمال ایندیانا (NIPSCO) اعلام کرد به دلیل گستره وسیع ویرانی‌ها در پی این آتش‌سوزی و انفجار، تاسیسات و ساختمان‌های این نیروگاه تخلیه شدند.

حادثه مشابه دیگر، بامداد شنبه به وقت محلی در یک کارخانه مواد شیمیایی با نام «آلکمیکس» در ایالت جورجیا رخ داد. پایگاه خبری AJC گزارش داد یک کارخانه مواد شیمیایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «هارتسفیلد-جکسون» (فرودگاه آتلانتا) در جنوب ایالت جورجیا دچار حریق شد. درباره این حادثه هم جزئیات زیادی بیان نشد.

در این روز همچنین رسانه‌های خبری از بروز آتش‌سوزی در کارخانه تولید فولاد در شهر «امبریج» ایالت پنسیلوانیای آمریکا خبر دادند.

آتش‌نشانان دو شهر «بیور» و «آلگینی» صبح شنبه برای خاموش کردن آتش در یک کارخانه تولید فولاد در شهر آمبریج در ایالت پنسیلوانیا روانه محل وقوع حادثه شدند. بر اساس اعلام مقامات محلی،‌ به دلیل آنکه کارخانه پس از وقوع آتش‌سوزی به سرعت تخلیه شد،‌ کسی در این حادثه آسیبی ندید.

مسئولان این کارخانه اعلام کردند که با خاموش شدن آتش، در حال ارزیابی میزان خسارت‌های وارد شده به این تاسیسات هستند.

در همین حین، اخباری درباره آتش‌سوزی در دومین کشتی جنگی آمریکا بعد از حادثه رخ داده برای ناو «یواس‌اس بونهام ریچارد» منتشر شد. آتش سوزی در کشتی جنگی آبی خاکی «کِرسارج» در بندر «نورفولک» آمریکا رخ داده و در پی آن، نیروی دریایی این کشور فعالیت یک شرکت کشتی‌سازی را متوقف کرده بود.

به گزارش پایگاه «دیفنس نیوز»، «روری اوکانر» سخنگوی فرماندهی سامانه‌های ناوبری دریایی آمریکا گفت از آنجا که این کشتی جنگی در اسکله مربوط به شرکت کشتی‌سازی «NASSCO» قرار گرفته بود، باید مشخص شود آیا این شرکت از دستورالعمل‌های ایمنی استفاده کرده بود یا خیر.

اوکانر افزود:‌ «روز ۱۷ جولای (۲۷ تیر) نیروی دریایی از وقوع آتش‌سوزی در ناو کرسارج مطلع شد. نیروی دریایی در پاسخ به این سانحه، دستور توقف کار را برای تمامی کشتی‌های مستقر در اسکله این شرکت صادر کرد تا از تبعیت آن از تمامی پروتکل‌ها و رویه‌های مربوط به آتش‌سوزی اطمینان حاصل شود».

بنابر گزارش‌ها، ناو بونهام ریچارد هم که در لحظه حادثه در بندر سن دیه‌گو ۱۶۰ سرنشین داشت، تحت قرارداد با شرکت NASSCO‌ بود.

در ادامه آتش‌سوزی‌های سریالی آمریکا،  اینبار آتش گسترده به جان یک مجتمع کشاورزی در شهر «پیلسگروو» ایالت نیوجرسی افتاد. مهار این آتش ساعت‌ها زمان برد و چندین ساختمان را تخریب کرد.

در حادثه‌ای دیگر، مقام‌های محلی شمال کالیفرنیا از وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در منطقه روستایی شمال شرقی این ایالت خبر دادند.

گزارش‌های محلی حاکی از آن بود که آتش‌سوزی گسترده (Gold fire) در منطقه روستایی شمال شرقی کالیفرنیا به تخلیه این منطقه و همچنین زخمی شدن دو آتش‌نشان منجر شد و چندصد هکتار زمین را از بین برد.

همچنین آتش‌سوزی گسترده‌ دیگری (Hog fire) در شهرستان لاسن، در غرب «سوزانویل» به تخلیه اجباری منطقه منجر شد و پس از چند روز حدود ۲۳ کیلومتر مربع را دربرگرفت.

طبق گزارش روزنامه گاردین، دو آتش‌سوزی مذکور تنها دو مورد از چندین آتش‌های گسترده‌ای هستند که در حال سوزاندن این منطقه هستند و مسئولان محلی در خصوص وضعیت پایین آمدن کیفیت هوا به دلیل آتش‌سوزی در بخش‌های مرکزی و جنوبی کالیفرنیا هشدار داده‌اند.

در آتش‌سوزی دیگر ایالت کالیفرنیا، یک مرکز تجاری در شهر لس‌آنجلس دچار حریق شد. پایگاه خبری «سی‌بی‌اس لس‌آنجلس» گزارش داد آتش‌سوزی صبح جمعه به وقت محلی (۴ مرداد) در این ساختمان در منطقه «پیکو-رابرتسون» آغاز شد و ساعت‌ها ادامه داشت.

ساختمان محل حادثه قبلاً کنیسه بوده که کاربری آن به تجاری تغییر یافته و چند شرکت در داخل آن فعالیت می‌کرده‌اند. بعد از سرایت آتش به طبقه دوم ساختمان، ساعت ۱۲:۳۰ بعداز ظهر نیروهای آتش‌نشان بیشتری برای کمک به مهار حریق به صحنه اعزام شدند.   

یک آتش‌نشان در پی این حادثه مجروح و برای درمان به بیمارستان منتقل شد. رسانه‌های محلی گفتند آتش‌سوزی احتمالاً به پرورش غیرقانونی ماری‌جوانا در پشت این ساختمان مرتبط بوده است. با این حال منابع رسمی گفته‌اند دلیل آتش‌سوزی هنوز نامشخص است و تحقیقات در این باره آغاز شده است. 

اما در تازه‌ترین رخداد، رسانه‌های آمریکایی امروز یکشنبه به وقت تهران از آتش‌ گرفتن حداقل ۴ قایق در یک اسکله شهر نیویورک خبر دادند.

به گفته شاهدان، آتش‌ در ساعت ۸ صبح شنبه (به وقت محلی نیویورک) اتفاق افتاد و ماموران اداره آتش‌نشانی برای اطفای حریق به اسکله آمدند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آتش‌ گرفتن حداقل ۴ قایق را نشان می‌دهند.

اداره آتش‌نشانی نیویورک اعلام کرد در این آتش‌سوزی جراحتی به کسی وارد نشده و ماموران توانستند ضمن مهار آتش، از سرایت آن به دیگر قایق‌ها جلوگیری کنند.

مقام‌های آمریکایی از آغاز تحقیقات درباره علت آتش‌سوزی در اسکله محله برانکس خبر دادند و هنوز اشاره‌ای به علت این آتش‌سوزی نکردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس