کد خبر 1099374
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
گاردین: پامپئو ترامپ را برای صدور فرمان ترور ژنرال سلیمانی قانع کرد

روزنامه گاردین در گزارش امروز یکشنبه خود ضمن رد مواضع وزیر خارجه آمریکا، نوشت: «پامپئو بود که ترامپ را به صدور فرمان قتل ژنرال قاسم سلیمانی متقاعد کرد».

به گزارش مشرق، «سایمون تیسدال» معاون سردبیر گاردین و ستون‌نویس این روزنامه با هشدار درباره مواضع خطرناک «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خبر داد، این پامپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی مجاب کرد.

گاردین در یک یادداشت به قلم سایمون تیسدال معاون سردبیر و ستون‌نویس این روزنامه در رد اظهارات و مواضع مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا گزارشی تحت این عنوان منتشر کرد: «(ولادیمیر) پوتین را فراموش کنید، دخالت مجری اوانجلیکِ (مسیحیان انجیلی حامی تل‌آویو) آمریکا است که باید ما را بترساند».

بیشتر بخوانید:

در بخشی از این یادداشت به اقدام تروریستی و غیرقانونی آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی اشاره شده است.

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله ابومهدی المهندس را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

در گزارش گاردین آمده است: «پامپئو ترور ماه ژانویه قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی را اینطور توجیه کرد که او یک تهدید "قریب‌الوقوع" برای منافع ایالات متحده بود».

سایمون تیسدال در این یادداشت نوشت: «اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل طی ماه جاری این قتل را غیرقانونی خواند و اعلام کرد که شواهدی مبنی بر حمایت از ایده (پامپئو درباره وجود تهدید قریب‌الوقوع سردار سلیمانی برای آمریکا) وجود نداشت».

تیسدال معاون سردبیر و ستون‌نویس گاردین افزود: «طبق گزارش‌ها، پامپئو که یک شخصیت تندروی ایران‌ستیز است، ماه‌ها خواستار  هدف قرار گرفتن (سردار سلیمانی) شده بود و در نهایت او بود که ترامپ را به صدور فرمان این قتل متقاعد کرد».

وی ادامه داد: «پامپئو سال گذشته در جریان سخنرانی در دانشگاه ای اند ام تگزاس (TexasA&M University) با خوشحالی اذعان به دروغگویی کرد و گفت "من مدیر سیا بودم. ما دروغ می‌گفتیم، ما تقلب می‌کردیم، ما دزدی می‌کردیم و اینطور بود که ما یک دوره کامل آموزشی (برای دروغگویی، تقلب و دزدی) داشتیم"».

به نوشته تیسدال، «در هفته‌ای که گزارش پارلمان (انگلیس) درباره دخالت روسیه در زندگی مردم بریتانیا باعث برانگیختن بررسی دقیق احساسات و انگیزه‌ها شد، رفتار بهترین دوستان بریتانیا هم شایسته بررسی و مداقه بیشتر است».

از نظر ستون‌نویس گاردین، «دولت ایالات متحده دو چهره از خودش به جهان نشان می‌دهد: اولی، چهره خیرخواه، باز و کاملا سخاوتمند است. دومی اما چهره تحت تسلط محاسبه‌گری خودخواهانه و در نهایت متکی به توسل به زور بی‌رحمانه است».

معاون سردبیر این روزنامه افزود: «پامپئو که تاثیرگذارترین مشاور ترامپ و جانشین احتمالی اوست، چهره بی‌پرده و عصبانی از شکل دوم قدرت مخل، مزاحم و دروغگوی آمریکا است».

وی ادامه داد: «پامپئو و دیگر دوستان ستیزه‌جوی او همه آنچه در توانشان بوده انجام داده‌اند تا از باز بودن خطوط ارتباطی بریتانیا و متحدان اروپایی‌اش با ایران بعد از اقدام ترامپ در دبه کردن علیه توافق هسته‌ای سال  (برجام) ۲۰۱۵ ممانعت کنند».

تیسدال افزود: «آنها (پامپئو و دوستانش ستیزه‌جوی او) اکنون به نظر می‌رسد با اسرائیل شروع به یک جنگ مخفیانه خرابکاری علیه تهران کرده باشند. اگر کار به جنگ (علنی) بکشد، آنها از بریتانیا انتظار حمایت خواهند داشت».

ستون‌نویس گاردین در ادامه در توضیح چرایی مواضع تند مایک پامپئو به سابقه اظهارات او در حمایت از رژیم صهیونیستی و باور «اوانجلیک» اشاره کرده است.

اوانجلیک‌ها یا مسیحیان انجلیلی، شاخه‌ای از مسیحیت است که شدیدا حامی رژیم صهیونیستی هستند و در آمریکا از نفوذ و قدرت سیاسی-اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

تیسدال در یادداشت خود نوشت: «باور اوانجلیک پامپئو و مواضع "آخرالزمانی" او می‌تواند تلاش‌های ایالات متحده برای از بین بردن یک هدف دیگر بریتانیا که همان راهکار دو دولتی برای اسرائیل-فلسطین باشد را توضیح دهد. حمایت پامپئو و دوستان صهیونیست‌ مسیحی او از اسرائیل بی قید و شرط و غیرقابل سازش است. او یک بار به اسرائیلی‌ها گفت که ترامپ فرستاده خداوند برای نجات یهودیان از دست فارس‌ها (ایرانی‌ها) است».

این روزنامه‌نگار انگلیسی در پایان یادداشتش پامپئو را اینطور توصیف می‌کند: «اینجا مردی بی‌پروا، جاه‌طلب و خطرناک وجود دارد که بسیار باهوش‌تر از ترامپ است و از تعصبات، ترس‌ها و  تفرقه درباره یک موجود بیگانه تغذیه می‌کند و (اعضای) جامعه را از هم بیگانه می‌کند. باداشتن چنین دوستانی، دیگر کسی نیازی به روسیه دارد؟»

اخیرا «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای تصریح کرده بود که دولت دونالد ترامپ از مدت‌ها قبل از زمان اصلی این ترور برای انجام این عملیات برنامه‌ریزی کرده بود

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • تاجر شهرآشوب IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    59 6
    یادم نمی رود زمانی که مجری از این جنایتکار بعد از ترور شهید پرسید: « عکس العمل ایرانیان چیست؟» و این خبیث فرزند پلید گفت: « فقط کمی سر و صدا می کنند » بله برای این ها عین الاسد فقط یک « سر و صدا » بیش نبود.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      10 4
      ان شالله پمپئو را خواهیم کشت و او آرزوی رییس جمهور شدن را به گور خواهد برد
    • رامین US ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      15 5
      جناب تاجر شهرآشوب، حمله با سیزده موشک بالستیک فقط ایجاد کمی سروصدا نیست، هر چند آن حمله فقط یک سیلی بود وایران همچنان در پی انتقام است، ولی فیلم های منتشر شده از خود رسانه های آمریکایی و غیرآمریکایی از عین الاسد( بعد از مدتها که اجازه ورود به رسانه ها داده شد) ، نشانه تخریب بسیار گسترده بود، فراموش نکن که الان هم دولت آمریکا ، خطر کرونا برای آمریکا را خیلی کوچک جلوه می دهد و می گوید که ما در مقابله با کرونا بسیار موفق بوده ایم!!!! در حالی که آمریکا درصدر تلفات و تعداد مبتلایان به کرونا در جهان ، با فاصله بسیار زیاد نسبت به برزیل، کشور دوم در این رده بندی است ، در مورد عین الاسد هم دقیقاً همین تاکتیک را در پیش گرفتند، هنوز در مورد جزییات سقوط هواپیمای متعلق به سیا در افغانستان سکوت کرده اند، جنابعالی انتظار داشتی که دولت آمریکا بگوید در عین الاسد ، ایران ضربات بسیار سهمگینی به ما وارد کرد؟!!! اصلاً برات سوال پیش نیومد که چرا تعداد سربازانی که در عین الاسد دچار ضربه مغزی ملایم!!!!!1 شده بودند، مدام به طور صعودی بالا می رفت؟!!!!!چون ترامپ در اولین واکنش به حمله به عین الاسد گفت که برای هیچ کدام از سربازان آمریکایی مشکلی ایجاد نشده، ولی بعد از مدتی ، تعداد سربازان دچار ضربه مغزی ملایم!!! به صد و نه نفر رسید.واقعاً باید خیلی ساده باشی که تحت تاثیر تاکتیک خبیثانه دولت تروریست امریکا قرار بگیری .
    • احمد IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      14 1
      اصل انتقام اصلی نیار به زمان و برنامه طولانی داره. عین الاسد فقط کمی سروصدا بود برای شروع که فکر نکنن ما ساکت نشستیم. اگر توجه کرده باشید، این وحشی هایی که الان در کاخ سفید هستن جرات نمی کنن مثل اوبامای به ظاهر مودب هی بیان بگن همه انتخابها روی میزه. لابد یه اتفاقی افتاده که دهنشون بسته شده.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    43 8
    پُمپِسی غلط کرد این کار را کرد انگل جامعه آمریکا
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    28 10
    بله باید نشون بدیم قدرت داریم ما ابر قدرتیم نه اونها
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    9 3
    بدون اندکی تردید هر دو شون با مرگ طبیعی نخواهند مرد
  • علیرضاطالب آبادی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    30 6
    آمریکائیهادرمقابل قدرت ایران به تروروروغنسوزی افتاده اند
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    27 5
    لعنت بر اين خيكي خبيث، فرزند شيطان، دشمن بشريت و رئيس جمهور احمق امريكا.
  • یاران سردارسلیمانی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    26 3
    وزیر خارجه آمریکا غلط کرده با ترامپ دیوانه باید هر دو نابود شوند با اسرائیل فرزند ننگین این دو
  • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    18 21
    آقا خدایش تو این دوره از تاریخ، ایران واقعا ناتوانه ، چون اگه جنگی بشه همه اورپا رو سرش خراب میشن ، ولی ایران کیو داره ؟خداییش چرت نگید که مثلاً ایران خیلی قدرت داره
    • ایرانی DE ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      15 3
      ایران خدا رو داره. فکر میکنی دیگه احتیاجی به کس دیگه ای هست؟
    • GB ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      5 1
      به وقتش میفهمی کی قدرت داره کی نداره
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      2 1
      اروپا بدون اجازه آمریکا آبم نمیخوره . اتفاقا هدف قرار دادن خاک اروپا خیلی خیلی راحت تره تا زدن آمریکا .
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      1 0
      دوست عزیز قدرت فقط به داشتن متحد نیست چون همون متحد ممکنه موقع جنگ.پشتتو خالی کنه مثل کاری که امریکا با متحدش ویتنام کرد و گذاشت فرانسه بهش حمله کنه و وقتی فرانسه شکست خورد خود آمریکا به ویتنام حمله کرد.قدرت یعنی قدرت نظامی خودت بازدارنده باشه.در پناه حق
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      3 0
      اگه اینجوری بود که تا حالا ۱۰۰بار ایرانو صاف کرده بودن عشقی
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      4 0
      با احترام این نظری بسیار کوته بینانه است اینها اگه قادر بودن کاری بکنن اولا تا حالا نتیجه میگرفتن دوما توی هشت سال جنگ تحمیلی برنده میشدن سوما واسه هواپیمای میافری تو کوچه خلوت ! لات بازی نمیکردن
  • ش. AE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    9 0
    سگ زرد برادر شغال هست فرقی نمیکنه کدوم رذل این جنایت رو انجام داده باید انتقام از همشون گرفت روز جشن انتقام نزدیک هست
  • جاسم IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    6 0
    امریکا بداند . اسائیل بداند. ما تک تک آنها را نابود خواهیم کرد.
  • ابوعلی بچه میامی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    مکان اسکان و محل های تردد این مردک کثیف و جنایتکار پمپ او را بمن دهید تا با هماهنگی دوستانم در آمریکا (یوزپلنگ ها) سزای عملش را کف دستش بگذاریم...
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    9 0
    همین خوک کثیف ( پمپئو ) را باید کشت .
  • علی IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    4 0
    ترامپ وپمپئووکل اسرائیل غلط کردند بدانندهرکدام از مردم ایران یک قاسم سلیمانی هستندآمریکاییهای ترسو ننگتان باد
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    مثل قضیه یزید و ابن مرجانه شده لعنت الله علیهم
  • مصطفی IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    4 0
    پمپئوسرشاخه سیاسی حمایت ازاسراییل ودامادترامپ رابط وتکمیل کننده اوانجلیک هردوازنابخردی وقماربازی چون ترامپ سواستفاده کرده وبانفوض هدف داردرهیئت حاکمه آمریکا قصدنجات اسراییل رادارند وامریکا وملت آن وحتی ترامپ برایشان درجه چندم است
  • بیسیمچی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    3 0
    از من بپرسید می گم شخص ابلیس دستور ترور شهید سلیمانی را صادر کرد
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    3 0
    حکومت آمریکا و اقتصاد آمریکا سه سال دیگه نابود میشود
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    بعد ضربه خفیف مغزی یانکیها در عین الاسد، تروریست ها منتظر ضربه متقابل ایران باشند.
  • Abbas IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    یک جمله اهای مایک بادبادک روزی نوبت تو هم خواهد رسید که برای منافع تمام ملتها خوده خداوند و خدای سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تو را با خفت خاری حذف خواهد کرد شک نکن بکار خدا.دست بالا دست زیاده.
  • اصغرحقیقی پور IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    ترامپ بی پدرو مادر تو مگر بچه هستی پمپو شریک جرم تو هست اونم به فنا خواهد رفت برای خون خواهی سردار امیر سپهبد شهیدمان خونتان حلال شده برای ما مسلمانان حالا بگو اصلآ انگلیس مجبورت کرده اون هم باید خون بده به هر حال ما ایرانی هستیم همانگونه که بخشنده هستیم همانگونه هم انتقام سخت خواهیم گرفت مرد به تو میگن الان دیر شده و چنان با خفت خاری از این دنیا بروید درتاریخ بنویسند
  • سعید محبی IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    در دور بعدی انتخابات ترامپ رای نمیاره و ظریف با وزیر امور خارجه امریکا ملاقت میکند . تنش در منطقه فروکش میکنه .
  • MR IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    اگر همون روز ک سردار را شهید کردن از ان پی تی بیرون می امدیم وبمب اتمی را در دستور کار قرار میدادیم الان کار ب جای نمیکشید ک جنگنده ی امریکایی ب هواپیمای مسافری ماهان تعرض کنه گرچه بعضی ها میگن میخواسته شناسایی کنه وهزار جور دیگه اما بدانید ک خلبان ها بدون اجازه ی سانتی مترهم هواپیمارا از مسیر خارج نمیکنند (چه خوب گفت رهبر اگر یک قدم ب عقب برید اونا دوقدم ب جلو میان)
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 0
    انتقام سردار عشق با خود خداست
  • US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    بدون شک حتما ملت ایران قاتل سردار سلبمانی را از لانه موش بیرون خواهند کشید وبه سزای اعمال ننکگین شان خاتمه خواهند داد سگ های وحشی فقط انتقام سخت اتش ملت ما راخاموش میکند انتقام سخت درانتظار خوکهای وحشی نجات بخش ملت های دنیای تحت ستم خونخوران است
  • NL ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    پمپئ تکه تکه ات می کنیم
  • حامد IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    ترور سردار سلیمانی نتیجه سستی و وادادگی دشمن است
  • میرحسن ریحانی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 0
    در دنیای کنونی من فردی وحشی تراز دونالد ترامپ ندیدم و نخواهم دید تغذیه اومثل سایرخوخواران تاریخ بشریت فقط خون بشراست اوادم نیست فقطوفقط یک حیوان هاروخونخواراست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس