جو بایدن نمایه

بایدن مدعی است که برجام توافقی ناقص است چون محدودیت‌های هسته‌ای دائمی نیست و این توافق، توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را شامل نمی‌شود.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته حزب دموکرات آمریکا سیاست‌های خود را در قالب سندی ۸۰ صفحه‌ای منتشر کرد. بخشی از این سند به موضوع ایران اختصاص یافته است.

در بخش مرتبط با ایران بااشاره به مسئله برجام آمده است:«ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بهترین روش برای قطع تمامی مسیرهای حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای، به نحو قابل راستی‌آزمایی است. خروج یکجانبه آمریکا از برجام ما را از متحدانمان جدا و راه را برای از سرگیری حرکت ایران به سمت قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای باز کرد. به همین دلیل است که بازگشت به پایبندی دوجانبه به این توافق تا این حد اضطراری است».

بیشتر بخوانید:

چه کسانی با ترامپ علیه سند همکاری ایران و چین همصدا شدند!؟

تداوم پرداخت خسارت‌های برجام از جیب ملت ایران امکان‌پذیر نیست

در ادامه با لحنی گستاخانه تصریح شده است:«توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدیدکننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالیستیک و سرکوبگری‌ داخلی حمایت می‌کنند».

در این سند تاکید شده است که باید علیرغم دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای تعمیم داده شود.

شرط بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای دقیقا همان خواسته ترامپ از برجام است. دونالد ترامپ مدعی است که برجام توافقی ناقص است چون محدودیت‌های هسته‌ای دائمی نیست و این توافق، توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را شامل نمی‌شود.

به گزارش نسیم، جو بایدن معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا در دوره اوباما، حتی پس از توافق برجام در اظهارنظری گستاخانه گفته بود:«این توافق به معنای آن نیست که ما سایر تهدیدهای غیرهسته‌ای از جانب ایران را نادیده می‌گیریم. ما در دولت از تمامی اختیارات مورد نیاز برای تحریم ایران به واسطه حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی داریم و ما از این اختیار استفاده می‌کنیم».

اشتراک نظر بایدن و ترامپ

در هفته‌های گذشته دونالد ادوین نیوچترلین، دیپلمات بازنشسته آمریکایی در روزنامه «دیلی‌پراگرس» یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «بایدن، ترامپ درباره سیاست خارجی آن‌قدرها از هم دور نیستند (با هم اختلاف ندارند)».

همچنین چندی پیش بردلی بلیکمن، مشاور جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در مصاحبه با العربیه گفته بود: تغییر دولت در انتخابات پیش رو در آمریکا بر سیاست خارجی واشنگتن در قبال تهران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.

علاوه‌بر این، آنتونی بلیکمن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن نیز پیش از این گفته بود: در صورتی که بایدن در انتخابات به پیروزی برسد تحریم‌ها را تا زمان رسیدن به «توافقی قوی‌تر» و «طولانی‌مدت‌تر» حفظ خواهد کرد.

دموکرات‌ها در ماه‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا نباید به دنبال برگشتن به تعهدات خود در برجام باشد بلکه باید از مسئله بازگشت به برجام به عنوان اهرم فشاری برای مجاب کردن ایران به قبول «توافقی قوی‌تر» برای آمریکا استفاده کند.

توافق «قوی‌تر»، «طولانی مدت»، «توسعه توافق به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشر» همگی از خواسته‌های اصلی جمهوری‌خواهان و ترامپ در مواجه با برجام و ایران بود. اساسا ترامپ در زمان خروج از برجام اعلام کرد به دنبال توافقی قوی تر، گسترده‌تر و طولانی‌تر با ایران است و راهبرد فشارحداکثری را پیگیری می‌کند تا ایران به پای میزمذاکره بیاید برای برجامی جدید اما برجامی قوی‌تر.

سران تروئیکای اروپایی نیز در این مسئله با سران آمریکا(دموکرات-جمهوری خواه) همصدا هستند. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه-  مهر ۹۷-  در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود:«احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تأکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (دائمی کردن محدودیت‌های برجامی)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و در ادامه، مقامات آمریکایی و تروئیکای اروپایی در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با مردم ایران هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند.

خروج دموکرات‌ها از برجام

جان کری(وزیر خارجه دولت اوباما)- شهریور ۹۷- بااشاره به این مسئله که اگر ما-دموکرات‌ها- در کاخ سفید بودیم، به وقتش از برجام خارج می‌شدیم، تاکید کرد که ترامپ می‌توانست امتیاز بیشتری از ایران بگیرد و سپس از برجام خارج شود. کری گفت:«شما این توافق را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیزها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای] را متوقف کنید. من به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهم. ما حاضریم درباره این چیزها مذاکره کنیم. اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، من از این توافق خارج می‌شوم». جان‌کری همچنین-شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه «سی.بی.اس» گفت:«واقعیت این است که این توافق(برجام) دارد کار می‌کند و بدون ایالات متحده هم دارد کارش را می‌کند». این ذوق‌زدگی مقام آمریکایی به این دلیل بود که آمریکا بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد و در مقابل ایران همچنان تمامی تعهدات خود را یکطرفه انجام می‌داد. این ذوق‌زدگی همچنین ناشی از این بود که اروپا به نیابت از آمریکا، فشار به ایران در موضوع موشکی و منطقه‌ای و ارائه وعده‌های سرِخرمن برجامی و وقت‌کشی برای شرطی‌سازی مردم ایران و گره زدن معیشت به برجام‌های بعدی را نیز به صورت جدی دنبال می‌کرد.

بزک دموکرات‌ها توسط مدعیان اصلاحات

مدعیان اصلاحات در ماههای اخیر اینگونه القاء کردند که اگر جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، گشایش ویژه‌ای در برجام ایجاد خواهد شد. این در حالی است که حتی یک انسان ساده‌لوح هم به چنین نتیجه‌ای نمی‌رسد.

جو بایدن معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا است. نکته قابل تأمل اینجاست که در دوران ریاست‌جمهوری اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه علیه کشورمان اعمال شد. متعاقب امضای توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای ۱+۵، دولت اوباما پروسه نقض و ابترسازی برجام را به صورت جدی آغاز و از خلأهای حقوقی داخل متن توافق هسته‌ای نیز در این مسیر به صورت جامع استفاده کرد.

اوباما با حیله‌گری می‌کوشید تا با استفاده از دروغ‌ها و مکرهای متعارف خویش، چهره‌ای زیبا از هیولای بدسیرت آمریکا به نمایش بگذارد، چهره‌ای که می‌توانست ساده‌دلان و خوش‌خیالان را خام کند و فریب دهد.

در مقابل، ترامپ نماد جنون آمریکایی و کابوی قرن بیست و یکمی است که ماهیت آمریکا را به نمایش گذاشت.

رئیسِ «جو بایدن» با برجام چه کرد؟

در سال ۹۳ دولت باراک اوباما- در ماه عسل دولت روحانی با طرف آمریکایی- در اقدامی بی‌سابقه و مغایر حقوق بین‌الملل از صدور روادید «حمید ابوطالبی» سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل- با این ادعا که وی تروریست است- اجتناب کرد و دولت یازدهم نیز بعد از مدتی در اقدامی منفعلانه فرد دیگری را بدین منظور جایگزین گزینه ابتدایی خود کرد.

اوباما در ادامه اقدامات ضدایرانی خود، قانون تحریمی آیسا (ISA) را تمدید کرد؛ اقدامی که دولتمردان از آن با عنوان «نقض فاحش برجام» نام بردند.

در آذرماه سال ۹۴ نیز اوباما قانون «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص» را امضا کرد. پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با ۴۰۷ رأی مثبت در برابر تنها ۱۹ رأی منفی به تصویب رسانده بود. براساس این قانون، چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان به عنوان کشورهایی معرفی شدند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید امضا کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، باید برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند. بر این اساس شهروندان ۳۸ کشور جهان که برای تجارت یا گردشگری می‌توانستند مدت ۹۰ روز را بدون داشتن روادید در آمریکا سر کنند، حال اگر طی ۵ سال گذشته به این ۴ کشور سفر کرده باشند، باید برای سفر به آمریکا در صف دریافت روادید قرار بگیرند. این قانون در حالی تصویب شد که تاجرانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام ابراز تمایل کرده بودند، آن‌هایی بودند که به آمریکا رفت و آمد تجاری زیادی داشته و در زمره این ۳۸ کشور جای می‌گرفتند

در اولین روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴- و در مقطعی که مدعیان اصلاحات تاکید داشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، نقض برجام را کلید زد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد. پس از آن، سریال نقض برجام توسط دولت اوباما با غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و...ادامه یافت.

باراک اوباما در آبان سال ۹۵ و در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری خود، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد. در همان ایام برخی رسانه‌ها نوشتند: «اوباما با این کار آخرین لگد را به برجام زد».

جان کری-دی ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از توان هسته‌ای، به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

در حالی که ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری گذشته، سیاست‌های دولت اوباما را زیر سؤال برده و قول داده بود سیفون را در کاخ سفید خواهد کشید، در موضوع ایران، مسیر اوباما را ادامه داد. وی در تکمیل قانون محدودیت ویزای دولتِ اوباما، قانون جنجالی محدودیت مهاجرت را امضا کرد؛ ترامپ در ادامه اقدامات ضدایرانی اوباما، قانون سیاه چاله تحریم- یا همان مادر تحریم‌ها- را امضاء کرد.

لازم به ذکر است که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، مبتنی بر ریل‌گذاری سیاسی و حقوقی‌ای بود که دموکرات‌ها برای رئیس‌جمهور بعدی خود به یادگار گذاشتند. ترامپ تا قبل از خروج از برجام، به صورت جدی به مکانیسم ماشه که توسط دموکرات‌ها در برجام گنجانده شده بود استناد می‌کرد.

اشتراک نظر در دشمنی با ایران

مخالفت دموکراتها با اعمال تحریم‌های ضدایرانی از سوی ترامپ، نه بخاطر چشم و ابروی ایران و یا این جناح و آن جناح است بلکه به‌دلیل این است که معتقدند تحریم‌ها باید از سوی آنها اعمال شود و اگر نتیجه‌ای در برداشته باشد به اسم آنها ثبت شود، کما اینکه بیشترین و شدیدترین تحریم‌ها علیه ملت ایران از سوی دموکرات‌ها اعمال و اجرایی شده است.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با همه اختلافات ریز و درشت در مسائل مختلف، وقتی پای مسئله منافع ملی و کلان - که در اینجا دشمنی با ایران است- به میان می‌آید، همه اختلاف‌ها را کنار گذاشته و وحدت کلمه را البته در راه باطل، به نمایش می‌گذارند.

راهبرد منفعلانه صبر و انتظار

طیف مدعی اصلاحات که طی ۷ سال گذشته تمامی امورات کشور را معطل مذاکره با آمریکا، برجام، اینستکس و FATF کردند و عایدی جز خسارت محض و بدترشدن اوضاع اقتصادی کشور نداشته است، اکنون با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا راهبرد منفعلانه صبر و انتظار در مواجهه با راهبرد فشارحداکثری آمریکا را در پیش گرفته‌اند تا بلکه با روی کارآمدن جوبایدن دموکرات مذاکره جدیدی شکل بگیرد.

این در حالی است که این رویکرد، جز شرطی‌سازی اقتصاد ایران و استمرار خسارت محض، هیچ نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    54 11
    رویکرد درونی و تمرکز بر شرق . وسلام . ضمانت امنیت هم مسلح شدن ب قاره پیما با کلاهک اتمی. غیر از این یا ویرانمون میکنن یا تسلیم
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      17 1
      01:40 شیر مادرت حلالت باشه، دقيقأ حرف دل منو زدی که هزاربار به همه گفتم! آخه چه راه نرفتهٔ دیگه ای اینها دارن که اینقدر در مقابل شعور مقاومت میکنن؟؟
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      9 10
      استاد کلا قافیه روباختی.چهارروز دنیا رو دنبال غرب وشرق میدوید تا سرمایه های مملکت به باد فنا که رفت.میگید ای وای مردیم از گرسنگی
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    34 6
    سگ زرد بردار شغاله
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      7 2
      این جمله را درشت بر سردر ساختمان پاستور بنویسید با آب طلا شاید به چشم بعضی غرب گدا ها بخورد
  • ایران DK ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    24 6
    شتر در خواب بیند پنبه دانه، نخیر دیگر مذکره ای در کار نیست. انشاالله با شرقی ها پیمانها و قراردادی جدیدی به امضاه خواهد رسید،و دیگر نیازی به برجام تو خالی شما نیست شما را بخیر و ما را بسلامت
  • US ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    28 3
    بی شرف فقط نگفته بعد از تجزیه ایران به برجام برمی گردم
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      1 1
      برجامو دیگه تو خوابم نمیبینید لیاقتتشو نداشتید.یادش به خیر اوج معضل مملکت در زمان برجام این بود که به ایرباس هواپیما سفارش بدیم یا ازکمونیستها بخریم.
  • آریا IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    15 7
    آخه لجنِ عطروادکلن زده ، سرکوب کار شما بیشرفهای یانکیِ نه حکومت ما ، هنوز خیابوناتون پر از آدمه چطو روت میشه زرِ دروغ بزنی وحشی!؟ مردشور توهو هم پیاله های دموکرات و جمهوری خواهتو ببرن ، برجام بزار دم کوزه آب شو کوفت کن ، برجام دیگه مُرد ، سرت به ... خوردنت گرم باشه انقدم اسم کشورمو سر زبون و دهن کثیفت نیار. #یانکیموش . مشرق؟ جرأت انتشار داری یا !
  • ترابیان IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    22 3
    لعنت برجدو آباد هرچه افساد طلب وطن فروش و کودنه که مملکت را به این روز انداختند لعنت بر ذات بی ریشه تان
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    8 3
    کثافتهای ندید بدید ایران قطب بزرگی از تمدن مدنی و فرهنگی و سیاسی جهان بوده وهست چهار صباه یک جرگه بی سر و پا ملیشیائی تشکی داده اید زانوی ملشیایتان روی گردن ملت های در اسارتتان در اروپا و آمریکا را شب و روز زجر می دهید و به تباهی می کشید دنیای آزاد را ملتهای آمریکا و اروپا لمس خواهند کرد دوره اسارت آنها از بند فساد و فحشاء و... بپایان خواهد رسید.
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    11 2
    اصلاح طلبای عزیزت رو می بندیم به موشک ها و روانه ی پایگاهاتون می کنیم بایدن مودب. اونوقت هم موشک ها رو بهت دادیم، هم به لقای دوستانت رسیدی. :/
  • متین IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    6 1
    تو اول ببین چیکاره هستی؟ بعد ببین ما با تو مذاکره میکنیم !!!! دوران مذاکره تمام شد وقتی یک قرارداد زیر پا گذاشته شد چه تضمینی برای حرف های شما دارد ما هیچ نیازی به مذاکره با شما تروریست‌ها نداریم ،
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    5 1
    به این احمق حالی کنید اگر تو بیایی جاده صاف کن های تو در ایران دیگه نیستن که شرط بگذاری یا نگذاری به عبارتی برجام بد فرجامی نیست که بخواهی شرط بگذاری
  • سینا IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    10 2
    لعنت بر روحانی و ظریف که مانند عقب ماندگان ذهنی هنوز به دنبال برجام چای هستند
    • مهدی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      1 4
      احسنت درود برتو حرف دل یک ملت زدی امید وارم تو انتخابات نشت محکمی تو دهن آن ها بزنین همه مردم
  • محمد IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    7 5
    چین خوبه بچسبین به چین خیلی برادران معتقدی هستن چینیا انشاالله که همه چی درست و مجانی میشه طبق وعده هاتون به مردم
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      11 0
      من کاری به خوب و بد بودنش ندارم، عقل سلیم میگه وقتی از یک بقالی خریدکردی چند بار سرتو کلاه گذاشت و جنس بنجل با ده برابر قیمت بهت داد، دفعهٔ بعد میری از یه مغازهٔ دیگه خرید میکنی!!! حالا هم 100% موافق همکاری با چین و روسیه هستم تا خلافش ثابت بشه ولی آمریکا دیگه برای من یکی بقالی قابل اعتمادی نیست!!!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      4 1
      نظر شخصی من اینه که ایران باید در کمتر از 48 ساعت از این برجامی که دست و پای مسئولین خاص و جوونای انقلابی رو بسته،خارج بشه، راه خودشو پیش بگیره،، آمریکا و هیچ الاغ دیگه ای هیچ غلطی هم نمیتونن بکنن،،، زر زیاد میزنن،، وقت عمل که میشه، مثل موش میرن تو سوراخ موش... چیه بابا ملت و مملکت و جوونا رو معطل این برجام کردن... برجام شده نقطه ضعف مملکت، هی با هزار بهونه میکوبنش تو سر ایران... پاره ش کنید ،، خلاص
  • امراله مهماندوست IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    4 1
    آمریکا حق برگشتن به برجام را ندارد اکر پیداش شد به خودم خبر بدید
  • رضا IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    8 1
    حالا که همه شیاطین با هم متحد شده اند مسئولین کشور باید با قاطعیت از نطر دفاعی کار خود را بیش برده واجاره ندهند عوامل داخلی دشمن بین ملت اختلاف ایجاد کنند وقاطعانه جلو مفسدان را بگیرند
  • مهدی IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    6 1
    سگ زرد برادر شغاله
  • US ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 10
    بهترین فرد برای معامله ترامپ هست که بزرگترین فرصت برای ایران هست. نه بایدن موذی
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      5 2
      تو هنوز هم ترامپو آدم حساب میکنی که بهش میگی فرد؟؟! خخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      1 0
      در تزویر و سیاست بازی مزورانه دموکراتهای خبیث آمریکا که شکی نیست اما هیچ به این موضوع فکر کردی که انسان عاقل با قاتل عزیزش مذاکره می کند؟ آنهم عزیزی چون حاج قاسم شهید و ابو مهدی المهندس شهید و یاران پاکشان . ترامپ در بهترین حالت فقط یک قاتل است که باید منتظر حکم خدا برای جنایتی که کرده باشد.آمریکا سرزمینی با احزابی شیطانی است و به زودی حکم خدا با ظهور مولای جهانیان مهدی موعود عج در موردشان اجرا خواهد شد. ان شاء الله . اللهم عجل لولیک الفرج
  • ناشناس IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    8 1
    سگ برادر شغاله .هردو از یک قماش هستندعرق خور های قمار باز.
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      5 1
      با شمایی که گفتی اصلاح طلبهارو سر موشکا میبندیم ومیفرستیم برای رفیقای امریکاییشون موافق هستم وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد اینو تویه ای 40 سال نشون دادیم
  • صولت قاسمی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    3 0
    بای سگ وترامپ همشون ی سنگ دستشویی هستن سگ زرد برادرشغاله۸۳۷۲
  • افشار IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 1
    دموکراتها در سیاست خارجی فرقی با ترامپ ندارند ایران با ترامپ در نزدیکی انتخابات می تواند کنار بیاید
  • کدخدا KW ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    آقای بایدن ایران هم امیدی به شما ها ندارد وتا پول مسلمانها به شما میرسد نه شماها ونه سیاست شماعوض میشود ونه ایران با چهل سال پیش عوض میشود طرف شما هم محکم واستوار با تکیه به ملتش سر بلند میباشد
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    سگ زردبرادرشغال هست اینها دارندسیگنال به ایران ارسال میکنند که ایران بایدقوی وقویتر باشد حتی بایدبمب اتم درست کند چداکه غربیها فقط زبان قدرت وزوررامتوجه مبشوند نه زبان گفتگو ... قابل توجه غرب پرستان وامریکا دوست
  • محمد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    سگ زرد برادر شغال است البته مسئولان محترم باید با این چین هم طوری قرار داد ببندند که مثل برجام نشود این قرار داد خوب است که چون صدای آمریکا و انگلیس درآمده است
  • DE ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    بزک نمیر بهار میاد خربزه با خیار میاد دیگه تمام شد ملت ایران اجازه نمیدن بکسی حرف از مزاکره بزند چ برسد ب اینکه پای میز مزاکره بروند روحانی وظریف هم تو خواب نمیبینن برن برای مزاکره این بایدن هم از ترامپ لجنتر هنوز نیمده حرفای گنده تراز دهنش میزنه کثافت
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    خاک برسر ایران کند که این توافق بی خود و را پاره نمیکند ما فقط اعدا میکنیم که ما شیرین ما گربه هم نیستیم باید از کره شمالی یاد بگیریم پدر جد آمریکا امثال آن را در آورده‌است
  • CA ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    بزک نمیر بهار بیاد جو بایدن پدوفایل بیاد.
  • Abi IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    ایران ۲۵۰۰ سال فقط تاریخ شاهنشاهی تمدن داره بیش از ۴۵۰۰ سال قدمت داره شما با ۴۰۰ سال ثابقه کشف هرگز نمیتونید ایران و به زانو درارید
  • اسماعیل IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    ما با آمریکا دشمنیم حالا میخواد رئیس جمهورش هر کی باشه یک سردار از دست دادیم همین باید باعث بشه کسی حرف مذاکره نزنه. ترامپ و... نع ما با امریکا دشمنیم. یک برجام سند افتخار برامون بود بسه. ما اگه سند افتخار نخواهیم کی رو باید ببینیم.
  • ع IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    خدا بیامرزد مادر بزرگ ما را .همیشه میگفت .سگ زرد برادر شغال است
  • پیمان IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 1
    صبر کنیم امام زمان میاد درست میشه،البته که العان هم هیچ مشکلی نداریم مردم خاک تو سر نشدن تورم هم که یک رقمی خدارو شکر دیگه امریکا میخواییم چکار اون کشورایکه باامریکاطعاملات اقتصادی واجتماعی دارن چیزی سرشون نمیشه
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    امريكا وبطوركلى جهان غرب توسط جند خانواده كه بطورمورثى قدرت را از پدرانشان به ارث برده اند اداره ميشودوانتخابات وداشتن دوحزب نماى بيرونى حكومت انها است يعنى درواقع درامريكا حزب وانتخابات وجود ندارد وكشورهاى غربى به دلخواه ان چند خانواده اداره ميشوند
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 1
    من کاری به خوب و بد بودنش ندارم، عقل سلیم میگه وقتی از یک بقالی خریدکردی چند بار سرتو کلاه گذاشت و جنس بنجل با ده برابر قیمت بهت داد، دفعهٔ بعد میری از یه مغازهٔ دیگه خرید میکنی!!! حالا هم 100% موافق همکاری با چین و روسیه هستم تا خلافش ثابت بشه ولی آمریکا دیگه برای من یکی بقالی قابل اعتمادی نیست و از جلوشم رد نمیشم چه برسه به خرید!!!
    • sanaz IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      0 0
      برو تاریخ را بخون تا ببینی چه کشوری نصف وبهترین و آباد ترین مناطق مملکتت را جدا وبه خودش الحاق نمود . چه زمانی قراره به شما ها ثابت بشود؟
  • علی AE ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    3 1
    غلط کرده . مذاکره بی مذاکره .
  • ایرانی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 1
    ماباید همیشه متکی باشیم ؟بجای این چیزا بیاین اقتصاد کشورو قوی کنیم اونموقع جوابشون رو میدیم نه شرق نه غرب هیچکدومو نمیخوایم فقط بیاین اقتصادو راه بندازیم. مردم خسته شدن هی گیر دادین به برجام آقا برجام مرد خدا رحمتش کنه ...
  • ناشناس IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    مگه قراره بایدن بهتر از ترامپ باشه ؟؟؟؟
  • حمید IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    حقیقتا غرب اشتباه نمی کنن این ایران انست که دائما در حال چرخش بدور برجام خالی به خیال خام
  • ناصر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 1
    خاک برس دولت مردان خائنن .ب کشورم .خاک بر سرشان ...
  • ابراهیم IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    چندین ساله بیشتر کشورها به امریکا اعتماد ندارند و ایران هم جزئی از آن کشورها است که اصلا به امریکا اعتماد ندارد و نداشته ، اعتماد به امریکا اشتباه بزرگی است
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    خدالعنت کنه به وطن فروشهای بیشرف مگرهنوزبرجامی مانده چرادنبال برجام هستین اروپابرجام شمارابوسیده گذاشته کنارالان نمیدونم
  • لیلا IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 3
    ترامپ از بایدن بهتره قطعا و انتخاب میشه دوباره
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    اره بعد توافق هسته ای الان دارن میگن امتیاز موشکی و منطقه ای هم بدیم بعدش فقط خدا میدونه چه امتیازات ذلت باری ازمون بخوان
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    با اینکه از چینیها اصلا خوشم نمیاد ولی در حال حاضر صلاح کشور همکاری با چینه اروپایی ها و آمریکایی ها نه یک بار بلکه صدبار نشون دادن به هیچ تعهدی پایبند نیستن اگه بتونیم با چین قرارداد اقتصادی خوبی ببندیم هم میتونیم اقتصادمان رو خوب بسازیم هم دیگه زیر بار توافق های خفت بار غربیها نمیریم در ضمن چین قدرت اقتصادی اینده است دیگه دوران امریکا داره تموم میشه
  • مهرناز IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    بایدن ضعیف تر از اوباما می باشد " اگر چنین نباشد " سرمایه داران صیهونیست اجازه برنده شدن و رئیس جمهوری را " به انان نخواهد داد " چنین سخنرانی بایدن در باره بازگشت به میز مذاکره برجام " همان نظر صیهونیست ها در باره برجام می باشد.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    بابا ول کنین این برجامو اونا هم بخوان ما نمیخوایم دیگه همون یکبار توافق کردیم مث بچه ها بهانه گیری کردن و زدن زیرش چرا خودشون بمب اتم داشته باشن ما نداشته باشیم مگه امریکاییا کین و از کجا اومدن ما هم باید از بار توافقات برجام بکلی خارج بشیم
  • مهرداد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 1
    از مقاله چنین بر می آید که تیم مذکره کننده ایران آنچنان دسته وپا بسته نبوده اند وگرنه اگر امتیازی دلخواه به آمریکا ئیها داده بودند که این چنین عصبانی نبودند پس نتیجه می شود که ملت ایران نباید نگران مذاکره کردن باشددر مذاکره برد برد هیچ وقت همه امتیاز ها به نفع یکنفر نیست
  • علی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    تو قلت میکنی با ترامپ - ترامپ هم قلت میکنه با توئه دوزاری. مرتیکهء احمق ،فک کردین ارس باباتونه، که هر گوهی خواستین انجام بدین؟ آروم حیوان ،آروم.- این بمیریا از اون بمیریا نیست، اگه عرضشو دارین بیاین میدان نبرد. از دور واق واق کردن قدیمی شده. در ضمن تمام خواسته‌هاتونو، تو خواب هم نمیتونید ببینید. چون ما همیشه تو خواب شما هستیم .
  • فرزین IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    مااگه ادعاداریم خیلی باهوشیم مسئولینو میگم )وقتی میبینیم کشورهای هم دست امریکا بهش اعتماد نمیکنن وبافشار موندن ما چطور موندیم تارئیس جمهورش عوض بشه که یه روزی به نفع ما ورق برگرده اینها خیاله اوناحتی برامردم کشورای خودشون ارزش ندارن ومردمشون هم برای اونابی ارزشن ماتوکل میکنیم به خدای بزرگمان
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    تو مذاکره ی موشکی و منطقه ای ما را هم نخواهی دید شمارش معکوس برای خروج نمایندگانتون از ایران هم آغاز شده ما با چین و روسیه قرارداد بستیم واسه اقتصادمون مذاکره با شما را واسه چی میخواهیم واسه اعمال تحریم بعد هم جنگ نه ممنون دیگه روی مذاکره با ما را هم نخواهی دید
  • وحید IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 1
    تنها راه نجات ملت ایران از شر این زورگویان وحشی ساخت سلاح هسته‌ای و موشکهای قاره پیماس که به نظر میاد برادران عزیز سپاه از عهدش برآمدن و فعلا لو نمیدن تا به وقتش ، به یاری خداوند متعال پوزه دشمنان ایران را به خاک میمالیم
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      0 0
      اگربرادران سپاه موشک قاره پیما وبمب اتم ساختن وفعلا لو نمیدن خوب تو ی دانشمند که لودادی بای بای
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    سگ زرد برادر شغال است! دموکرات و جمهوریخواه در دشمنی با مردم ایران توفیری با هم ندارند!
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    اقتصاد کشور ما نه با دست شرق ساخته خواهد شد نه با دست غرب تنها با دست همین مردم ساخته خواهد شد مگه ما چی نداریم ما همه رو با هم داریم. نخبه آب، خاک، معدن، نفت، گاز.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    عده ای انگار اومدن فقط پول جاروکنن اصلا به فکر پیشرفت کشور و مردم نیستن حتی اونایی که ما میگیم گاو شیرده خیلی بیشتر از ما به فکر پیشرفت کشورشون هستن
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    سگ زردبرادرشغاله
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    من نمیفهمم ما چرا هنوز تو برجام موندیم
  • حسين DE ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    نكته بسيار ساده شباهت كامل اظهارات بايدن و اصلاح طلبان است،وهمچنين اون شيخى كه ميگفت دنياى فردا دنياى گفتمان است نه دنياى موشك، منظورم شيخ مغروقه ، عليرغم هزينه هاى سنگين نظامى و بويژه در شرايط تحريمى بيسابقه و بيرحمانه كه در تاريخ بينظير است من معتقدم بايد روز بروز از نظر نظامى نيرومندتر و نيرومندتر شويم ،فراموش نكنيم حداقل خواست دشمن نابودى ما است،اميدوارم هرچه زودتر انواع بمبهاى اتمى و موشكهاى قاره پيما با برد بيش از بيست هزار كيلومتر هم داشته باشيم كه بتوانيم وجب به وجب آمريكا را شخم بزنيم.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    سگ زرد برادرشغال..... مشکلات خودتدن حل کنید بعد حرف زیادی بزن تا حالا چه غلطی کردید ..
  • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    به قول رهبری آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. چرا اینها همیشه خواستند ایرانی زیر دستشان باشند نه اینطور نیست به یاری حضرت مهدی عج همیشه پرچم ایران بالا بوده وخواهدبود البته به شرط اینکه مسئولین وطن فروش نباشند وقدر این مردم بی گناه را بدانند که همیشه حامی دولت بوده اند البته به شرط اینکه به آمریکا بفهمانند ملت ما کمتر از ملت آمریکا نیستند وباید انرژ ی هسته ای وسلاحهای خود را داشته باشد تا زیر دست امثال امریکانباشند انشاالله به یاری حق
  • علی UA ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    انچه مشکلات داریم فقط بخاطر دزدانی ک پول دزدی را در انگلیس و کانادا بردن و نمیخاهن ملت در برابراین زورگویان بایستندک منافع انهادرخطرنباشه فقط فکرخوشون و پولهایی ک غارت کردن هستن ن شرف و غیرت ایرانی براشون مهمه ن خون ۳۰۰ هزارشهیدی ک خون دادند ک عزت و کرامت داشته باشیم خدا لعنت کنه خواص دنیاپرست را
  • اف IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    حقیقت اینه که از نظر امریکا جمهوری اسلامی باید پایان بپذیر. فقط در نحوه عمل بین دوحزب اختلاف است. یا باج کلان باید داد یا جنگ بی سلاح راتحمل کرد. باید دید اقتصاد مان چقدر تحمل میکند. فر قی بین کاخ نشین کاخ سفید باقلب سیاه شان نیست. قلب سیاه به فکر خونریزی است.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    زرمفت نزن میخوای موشکامونو از بین ببریم بریم گردو بازی،مردک الدنگ ما حتی باید بهترینموشکای هسته ای روزو داشته باشیم
  • دادعباس IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    چه غلطا.ترامپ‌چه‌غلطی‌نکرد‌که‌بایدن‌میخواد‌بکنه به‌کوری‌چشم‌شما‌امروز‌ایران‌ابرقدرت‌منطقه‌است‌اینها‌اخرین‌دست‌وپاهاشون‌رامیزنن‌هرچه‌بیشتردست‌وپابزنن‌بیشتر‌غرق‌میشن‌
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    ترامپ پیروز انتخابات آینده ست .
  • EC ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    اینم بایدن جون شما که آرزو میکردید بشه بجای ترامپ او شمشیرش را از پشت بسته باز ترامپ که معلوم چیه
  • ایلیا خان IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 0
    خدایا این امریکا اسرائیل وآل سقوط را عذابی علیم بفرست ودر داخل بر دزدان بیت المال عذابی سخت تر بفرست برادرا غرب سرابی بیش نیست چند بار امتحان میکنید آمریکا و اعیادی اوباشش فهمیدن کشور چین میخواهد قدرت اقتصادی وتحریم های ظالمانه رابشکند به تکاپو افتادن با دروغ های شاخ و دم دار چین کشوریست که در آینده نزدیک قدرت برتر جهان میشود وافسانه آمریکا به تاریخ میپیوندد ما همه موافق قرارداد هستیم چین دوست واقعی ماست . چین برگ برنده الان ماست لطفا کم با بی عقلی همصدای دشمنان ما شوید. امیدوارم قرارداد هرچه زودتر بسته واجرایی شود و مانیز در جهان آینده به یک ابر قدرت اقتصادی نظامی تبدیل میشویم اندکی صبر سپیده دم دولت نزدیک است
  • کیوان IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    واقعیت اینه ما یه کشور متوسط هم از نظروسعت هم جمعیت هستیم کشورهای بزرگ توان خرد کردنشون بسیار بسیار دشواره مثل چین هند روسیه برزیل وحتی پاکستان اندونزی وغیره اما ایران نه خیلی بزرگه که نشه خردش کرد ونه کوچیکه که بهش بی اهمیت باشن یه کشور متوسط که توان خیلی بزرگ شدن داره ودارای یه فرهنگ وایده که برضد فرهنگ واصول غربی وشرقیه درست تر بگم راهی جز خودباوری ،صداقت،تعهد و...خوداتکایی نیست یه برنامه جامع باید تدوین بشه در تمامی جنبه ها وبا سرسختی وتعهد روش تاکید وسماجت بشه سند جامع چین هم فقط برامون حتی اگر بگین هیچ ضرری نداشته باشه زمان میخره هیچ ملت بزرگی از بیرون بهش کمک نشده فقط خود مردم ومسولین کشور بودن امیدوارم این درک بشه تا دیر نشده
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    کی خواست باشمامزاکره کنه خروج ازبرجام غنی سازی۱۰۰درصدخبردست یابی به بمب اتمی ویایه جنگ نیابتی به هربهانه ای علیه پایگاهای آمریکا درمنطقه یااسراییل یاعربستان تنها راه نجات مردم ازوضعیت بداقتصادی کشوراست اگردولت مردان جرات انجامش راداشته باشن راه دوم تصویب هرچه سریعترقراردادچین باایران چین بازم میتواندمارانجات دهدکسانی که چوب لای چرخ این قرارداد میزارن مزدوران ودزدان داخلیندکه سودومنافع خودشون درخطره پشت مردم زیربارگرانی وفشاراقتصادی خم شده درضمن دلارتوسط خوددولت قیمت گذاری میشودبلاوپایین شدنش نیست دست خودشونه جهت اطلاع
  • مجید IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    ما منتطر انتخابات خودمان هستیم ببینیم چه کسی کاندید میشه بفکر منافع کشور و مردم باشه نه انتخابات آمریکا تو خیلی از کشورها سیاست مدارانشان به منافع کشورشون هستن ایران هر که بیاد به فکر منافع شخصی خودش هست چرا ما باید آنقدر اقتصادمان صعیف باشه همچی هم داریم
  • Bahram IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 0
    خر همون خره فقط هر۸سال یکبار پالونش عوض میشه.
  • صادق IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    سیاست کلی آمریکا در قبال ایران اینه ک اونا دنبال تجزیه ایران هستن،با اهرم فشار وتحریم، میخوان بکشن پای میز مذاکره، شرطشونم اینه اول میگن هسته ای رو جمع کنن بعد موشک هاتون رو، بعد هم مرز هامون وباز کنیم بگیم بفرما ایران مال شما
  • قاسم IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    از قدیم گفتن کافر همه را به کیش خود پندارد اروپائیان و آمریکائیها از اول هی گفتن راستی آزمایی راستی آزمایی معلوم بود که خودشون دارن دروغ میگن که هی میگفتن راستی آزمایی منتهی نمیدونم چرا ی دیپلمات اونجا نبود که بفهمه اونا دارن چی میگن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس