اروپا آمریکا را به تعرفه‌های گمرکی متقابل تهدید کرد

کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا از آمریکا خواست تعرفه‌های گمرکی بالا روی محصولات اروپایی و واردات هواپیما از اروپا را لغو کند و در غیر این صورت این اتحادیه هم اقدامات متقابل را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از "دویچه وله" آلمان، کمیسیون اتحادیه اروپا از آمریکا درخواست کرده تعرفه های گمرکی میلیاردی روی واردات هواپیما از اتحادیه اروپا و سایر محصولات با اثرات فوری را لغو کند و در غیر این صورت تحریم هایی از طرف اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

"فیل هوگن"، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا به آمریکا هشدار داده است که با وجود مواضع مصالحه آمیز اروپا در مناقشات بر سر یارانه برای شرکت هواپیماسازی ایرباس همچنان به تعرفه های تنبیهی علیه این شرکت سازنده هواپیمایی پایبند است.

هوگن روز جمعه اعلام کرد: ما بر این مسئله تاکید دریم که ایالات متحده آمریکا این تعرفه های گمرکی غیر قابل توجیه را سریعا لغو کند.

بیشتر بخوانید:

وی تاکید کرد: تعرفه های ناعادلانه روی محصولات اروپایی قابل قبول نیست.

از جمله محصولاتی که تحت تاثیر افزایش تعرفه های حدود 25 درصدی آمریکا قرار می گیرند عبارتند از شراب آلمان و فرانسه، روغن زیتون از اسپانیا و علاوه بر این یک تعرفه ویژه حدود 15 درصدی برای واردت هواپیما از طرف آمریکا در نظر گرفته شده است.

کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا اعلام کرد که اگر آمریکا این تعرفه های گمرکی روی محصولات اروپا را لغو نکند اروپا هم اقدامات متقابل را در پیش خواهد گرفت.

کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا تاکید کرد که اگر ایالات متحده آمریکا تعرفه های خود روی صادرات اروپا به ارزش حدود 7.5 میلیارد دلار را حفظ کند و یا برای افزایش آن و اعمال آن رویمحصولات جدید تصمیم بگیرد اتحادیه اروپا هم برای اعمال حقوق تحریمی خود اقدام خواهد کرد. اتحادیه اروپا یک لیست تولیدات آمریکایی برای اعمال تحریم های گمرکی علیه آن را آماده کرده است.

شرکت ایرباس، روز جمعه، پیشنهادی را با هدف حل و فصل یک اختلاف بسیار قدیمی با شرکت رقیب خود یعنی بوئینگ مطرح کرد. بنابر اعلام اتحادیه اروپا این پیشنهاد باید به لغو فوری تلافی جویی‌های تجاری اتخاذ شده از سوی آمریکا در این زمینه منجر شود.

شرکت سازنده هواپیمای اروپایی و رقیب آمریکایی آن از اکتبر سال 2004 درگیر پرونده‌ای در سازمان تجارت جهانی هستند. علت آن نیز کمک‌های دولتی پرداخت شده به هر دو شرکت است که از سوی هر دو شرکت غیرقانونی تلقی می‌شود. این طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین اختلاف تجاری است که سازمان تجارت جهانی با آن رو به رو است.

ایرباس روز جمعه اعلام کرد: در انطباق کامل با قوانین سازمان تجارت جهانی عمل می‌کند. به طور مشخص شرکت ایرباس با دولت اسپانیا و فرانسه برای پرداخت بهره بسیار بالاتر به منظور کمک مالی قابل بازپرداخت اعطا شده از سوی پاریس و مادرید در زمان راه اندازی طرح هواپیماهای مسافت طولانی A350 توافق کردند. این نظام کمک قابل بازپرداخت، موجب کاهش خطرات مالی در نظر گرفته شده توسط یک شرکت در هنگام راه اندازی طرح‌های کلان می‌شود.

ایرباس اعلام کرد: نرخ بهره از این پس با آنچه سازمان تجارت جهانی اعلام می‌کند برابر است و معیارهای برآورد خطرات نیز متناسب با آن خواهد بود. ایرباس افزود: پس از 16 سال بحث، این آخرین مرحله برای پایان دادن به این اختلافات طولانی و از بین بردن همه توجیهات مربوط به تعرفه‌های گمرکی آمریکاست.

آمریکا در اکتبر گذشته از سوی سازمان تجارت جهانی اجازه یافت بر حدود 7.5 میلیارد دلار از کالاها و خدماتی که سالانه از اروپا وارد می‌شود، مالیات وضع کند. این از جمله سنگین‌ترین مجازات‌هایی است که تاکنون از سوی سازمان تجارت جهانی اعمال شده است. واشنگتن از آن زمان بر برخی محصولات واردارتی از اتحادیه اروپا بالغ بر 25 درصد تعرفه گمرکی اعمال کرده است. تعرفه گمرکی 10 درصدی بر هواپیماهای ایرباس هم در ماه مارس به 15 درصد افزایش یافت. این اقدام بر شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی هم که با هواپیماهای ایرباس تجهیز می‌شوند، تاثیر گذار است. در اقدامی متقابل، اتحادیه اروپا هم انتظار دارد سازمان تجارت جهانی به اروپا اجازه دهد در واکنش به اقدامات واشنگتن آن‌ها نیز شرکت سازنده هواپیمای آمریکایی را هدف قرار دهند. منابع نزدیک به این پرونده اعلام کردند در ماه سپتامبر یا اکتبر در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    0 0
    اروپا سگ کی باشه؟ الان ترامپ میاد دوتا کشیدهٔ نر و ماده میزنه تو گوش مرکل و بقیه مثل سگ عو عو میکنن و در میرن!! اینکه ایران خداروشکر با همهٔ مشکلات مستقله خیلی حال میده و باید قدرشو دونست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس