روحانی جهانگیری

در خردادماه امسال تورم ماهانه مواد غذایی دهک اول ۱.۹ درصد بود که در تیرماه به ۸.۹ درصد افزایش یافت.

سرویس اقتصاد مشرق- گزارش مرکز آمار از افزایش چند برابری تورم مواد غذایی اقشار کم‌درآمد در تیرماه نسبت به اقشار پردرآمد خبر داد.

گزارش مرکز آمار از تورم ماهانه مواد غذایی در دو ماه اخیر بر اساس دهک‌های درآمدی بیانگر آن است که فشار اصلی گرانی‌ها بر دوش اقشار کم‌درآمد وارد شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه    مواد غذایی   برای دهک اول خانوارهای کشور  (فقیرترین اقشار جامعه) در تیرماه امسال نسبت به خردادماه ۴.۶ برابر شده و رکورد جدیدی به جای گذاشت.

در خردادماه امسال تورم ماهانه مواد غذایی دهک اول ۱.۹ درصد بود که در تیرماه به ۸.۹ درصد افزایش یافت که به معنای ۴.۶ برابر شدن آن طی یک ماه است.

این در حالی است که تورم ماهانه مواد غذایی دهک دهم (پردرآمدترین اقشار جامعه) در این مدت فقط ۲.۳ برابر شده و از ۲.۳ درصد در خرداد به ۵.۳ درصد در تیرماه رسیده است.

به عبارت دیگر، فشار گرانی‌ها برای دهک اول ۲ برابر دهک دهم بوده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که روند تورم ماهانه مواد غذایی برای دهک‌ها در تیرماه نسبت به ماه‌های قبل کاملا معکوس شده است. در حالی که در ماه‌های قبل عموما تورم مواد غذایی برای دهک‌های پردرآمد بیشتر بود، در تیرماه تورم مواد غذایی برای اقشار کم‌درآمد بیشتر شده است.

این آمار بیانگر تشدید نابرابری‌های درآمدی در سطح جامعه است و موجب افزایش ناعدالتی‌ها خواهد شد. ضمن آن که نشان‌دهنده ناکارآمد بودن سیاست‌های توزیع دولت است و حتی می‌توان گفت دولت در اوج تورم، اقشار کم‌درآمد را فراموش کرده است.

این در حالی است که آقای روحانی یکی از شعارهای خود در سال‌های اخیر را ریشه‌کن کردن فقر مطلق عنوان کرده بود که با اوضاع فعلی تورم، مشخص است که روند اقتصادی جامعه معکوس این شعار است به طوری که اقشار متوسط نیز به سمت فقر در حال نزول هستند.

در این شرایط، به نظر می‌رسد طرح مجلس برای ارائه کالاهای اساسی از طریق کالابرگ به اقشار کم‌درآمد، بسیار موثرتر از سیاست‌های فعلی است که ناکارآمد بودن آنها مشخص شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    7 0
    علی برکت اله.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      0 0
      بلند بگو علی لعنت الله
  • سید مرتضی موسوی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    4 0
    تو این کشور دولت به فکر همه هست الا فقرا، یه آقایی شده رئیس سازمان برنامه بودجه فقط به فکر بازنشستگان و فرهنگیان است معلولین بشدت در عذابند متأسفانه کسی هم به فکر آنها نیست سه چهار سالی یک بار 10هزار تومان اضافه می کننداین فقط مسخره کردن این نیازمند است
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 0
    اقای روحان واقای جهانگیری شما از وضعیت ماالی ودرامدی کم درامدها اگاهی ندارید ویا پشت گوش میاندازید سید الشهدا دلش برای مدم ندار دست به شمشیر برد وحاج قاسم سلیمانی همان راه رفت شما بروید ضرر نمیکنید پس اناز شما خواهدشد اگر دلتان برای انها بسوزد مجلس دلش میسوزد شما هم مثل مجلسیها باشید .
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    5 0
    خدا هردو شون باهم لعنت کند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    10 1
    به برکت برجام و اعتماد به غرب خائن و بد عهد ، به لطف بتن
  • امیر IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    1 0
    خدا ازشون نگذره . بدجوری گند زدند
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    0 0
    اسحاق جهونگیری: من فقط عاشق اینم روی صندلی بشینم بگم این همش حبابه توی اقتصاد ....نم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس