دستگاه اسکین پک که وکیوم فرمینگ هم نامیده می‌شود، برای بسته بندی فرمی محصولات مختلف مانند ابزارآلات خانگی و فنی، محصولات غذایی ، خوراکی و اسباب بازی ها استفاده می‌شود.

در بسته بندی اسکین پک محصول روی سینی پلاستیک یا کارتن مورد نظر گذاشته می‌شود. در مرحله بعد، پلاستیک محافظ که توسط دستگاه حرارت دیده روی محصول پایین می‌آید و هوای اطراف بین محصول را به صورت کامل تخلیه می‌کند. در نتیجه پلاستیک فرم کامل بسته را به خودش خواهد گرفت و از بسته به خوبی محافظت خواهد کرد.

دستگاه اسکین پک چه مزایایی دارد؟

بزرگ‌ترین مزیت دستگاه بسته بندی اسکین پک را می‌توان در بی‌نیازی محصول به یک فرم خاص از بسته بندی دانست. در عین حال بسته بندی اسکین پک شفاف است و محصول داخل بسته به خوبی دیده می‌شود، بنابراین مشتریان به راحتی می‌توانند بدون باز کردن بسته، محصول را بررسی و خریداری کنند. مقرون به صرفه بودن مزیت دیگر این نوع از بسته بندی است که از بسیاری هزینه های جانبی مانند ساخت قالب و طراحی بسته جلوگیری می‌کند.

پلاستیک یا نایلون مورد استفاده در دستگاه بسته بندی اسکین پک از جنس پی وی سی (PVC) و ال دی پی ای (LDPE) است که با حرارت نرم و منعطف می‌شود و بدون آسیب زدن به محصول آن را مهر و موم می‌کند. پیش از خنک شدن پلاستیک محافظ هم یک پمپ مکش هوای داخل بسته را تخلیه می‌کند تا محصول آماده انبارداری، حمل و نقل و فروش شود.

یک لامپ مخصوص در دستگاه اسکین پک وظیفه حرارت دادن پلاستیک یا نایلون بسته بندی را به عهده دارد. به محض اینکه پلاستیک به محصول می رسد فرآیند خنک سازی شروع می شود و پلاستیک به صورت یک طلق محکم دور کالا شکل می‌گیرد.

سایر دستگاه های بسته بندی مواد غذایی

با دستگاه های دیگری هم می‌شود مواد غذایی را بسته بندی کرد.

دستگاه های سیل وکیوم، دوخت شرینک، شرینک پلی اتیلن، سیل وکیوم تمام اتوماتیک، شرینک پک اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و شرینک کابینی از این جمله هستند.

پیشنهاد: استعلام قیمت و خرید دستگاه بسته بندی غذای آماده - شرایط فروش ویژه

دستگاه اسکین پک برای بسته بندی چه محصولاتی استفاده می‌شود؟

یکی از پراستفاده‌ترین مصارف دستگاه های اسکین پک برای بسته بندی محصولات غذایی تازه است. کارخانه های تولیدی گوشت و فرآورده های گوشتی از این روش برای بسته بندی مواد غذایی تولیدی خود استفاده می‌کنند.

برخی فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی هم را به صورت باز به فروش می‌رسانند، برای بسته بندی محصولات مثل گوشت، سوسیس، کالباس، پنیر و سبزیجات، ماهی و غیره از این دستگاه استفاده می‌کنند.

با روش وکیوم فرمینگ که به آن وکیوم پوستی هم گفته می‌شود، هرگونه مواد غذایی یا کالای مصرفی می‌تواند بسته بندی شود و نرم یا غیرمنعطف بودن کالا اصلا اهمیتی ندارد. به همین دلیل این روش برای گوشت هایی که استخوان دارند بسیار مناسب است. خصوصا که فرآیند وکیوم و تخلیه هوا باعث ماندگاری طولانی تر مواد غذایی می‌شود. پس از انجام فرآیند خلاء، گار نیتروژن به داخل بسته تزریق می‌شود که عامل کمک کننده دیگری برای تازه ماندن مواد غذایی و کند شدن روند فساد گوشت است.

دستگاه اسکین پک چه ویژگی دارد؟

دستگاه های بسته بندی اسکین پک می‌توانند محصولات را با دقت زیاد و تیراژ بالا بسته بندی کنند. بسته بندی نهایی نیز از ظرافت و زیبایی مناسب برخوردار است. ضایعات در این روش بسته بندی بسیار پایین است و هر کالایی حتی محصولات آبدار هم با این روش به خوبی بسته بندی می‌شوند.

پلاستیک و نایلون مورد استفاده در دستگاه اسکین پک هیچ آسیبی به محصول داخل بسته وارد نمی‌کند. این پلاستیک به کارتن یا پلاستیک زیر کالا (که به عنوان سینی عمل می‌کند) می چسبد و اجازه حرکت یا هوا رسانی به محصول را می‌گیرد. گاهی البته برای چسباندن پلاستیک به سینی زیر محصول از چسب های مخصوص استفاده می‌کنند. 

گاهی حرارت پلاستیک هرچند اندک برای برخی کالاها مثل انواع موم یا شمع ها می‌تواند زیان آور باشد. در این حالت پیش از فرایند بسته بندی کالا را در یک قالب چوبی یا پلاستیکی قرار می‌دهند و بعد محصول وارد دستگاه بسته بندی می‌شود.

دستگاه اسکین پک همچنین دارای ویژگی های زیر است:

- قابلیت کنترل حرارت دیجیتال

- قابلیت کنترل زمان بسته بندی

- دارای سیستم پنوماتیک

- قابلیت استفاده از فیلم های مصرفی پی وی سی و پی ای

- قابلیت بسته بندی 50 تا 60 بسته در یک ساعت

- قابلیت بسته بندی قطعات سخت صنعتی و گوشت های استخوان دار

دستگاه اسکین پک برای عملکرد مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

هنگام کار با دستگاه اسکین پک ابتدا باید مطمئن شوید دستگاه همه شرایط مورد نیاز برای بسته بندی را دارد. پیش از شروع فرایند بسته بندی از وجود موارد زیر در دستگاه اطمینان پیدا کنید:

1- مطمئن شوید فشار باد در تنظیمات دستگاه مناسب است.

2- مسیر ورودی و خروجی آب را چک کنید و مطمئن شوید مشکلی در مسیر آب وجود ندارد.

3- فیلم های رول پایین و بالای دستگاه را در مسیر خود قرار دهید. مطمئن شوید فیلم کافی در رول های دستگاه وجود دارد.

پس از بررسی این موارد می‌توانید دستگاه را روشن کنید. با شروع کار دستگاه، زنجیرهای داخلی فیلم را به سمت داخل دستگاه هدایت می‌کنند و فیلم در قسمت هیتر حرارت می‌بیند. درجه دمایی که فیلم نیاز دارد تا گرم شود را شما به دستگاه می‌دهید. سپس فیلم گرم شده وارد قالب فرم گیری شده و شکل ظرف مورد نظر را به خودش می‌گیرد. پیش از آنکه پلاستیک سرد شود، بسته به ایستگاه بعدی هدایت می‌شود و گاز نگهدارنده به داخل بسته وکیوم تزریق می‌شود. حجم گاز تزریقی به داخل بسته ها را هم شما در بخش تنظیمات به دستگاه می‌دهید.

پس از پر شدن بسته از گاز، فویل روی ظرف قرار می‌گیرد و به کمک حرارت به لبه‌های سینی دوخته می‌شود. در ایستگاه بعدی هم لبه های هر طرف از سینی زیرین برش می‌خورد و بسته از دستگاه بیرون می‌آید. ضایعات مربوط به فیلم مصرف شده هم از انتهای دستگاه به صورت رول خارج می‌شود.

چند نوع اتمسفر در بسته بندی اسکین پک وجود دارد؟

- اتمسفر طبیعی: در این روش فویل روی محصول را می‌پوشاند و از آن در برابر ضربه و محیط خارجی محافظت می‌کند اما لزوما عمر آن را افزایش نمی‌دهد.

- اتمسفر خلاء: در این روش اکسیژن بین فویل و محصول تخلیه می‌شود. با وکیوم بسته، عمر محصول (مخصوصا اگر ماده غذایی باشد) افزایش پیدا می‌کند و روند فساد آن کند می‌شود. از آنجایی که در این روش محصول برای وکیوم شدن تحت فشار قرار می‌گیرد پس این روش برای مواد غذایی که تحت فشار آسیب می‌بینند یا ظاهر آنها از بین می‌رود، توصیه نمی‌شود.

- اتمسفر ام ای پی: در این روش، فضای بین فویل و محصول با ترکیبی از گازهای دی اکسید کربن، نیتروژن و اکیسژن پر می‌شود. در نتیجه بدون اعمال فشار یا انجام عمل وکیوم از محصول در برابر فساد یا خرابی محافظت می‌شود.

- اتمسفر ای ام ای پی: در این روش علاوه بر استفاده از ترکیب گازی در مورد قبلی، روی بسته سوراخ‌های بسیار ریزی بری تنفس محصول ایجاد می‌شود تا اتمسفر داخل بسته به تعادل نسبی برسد. از این روش برای بسته بندی مواد غذایی مثل میوه و سبزیجات که زود خراب می‌شوند، وجود دارد.

هنگام خرید دستگاه بسته بندی اسکین پک به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

کیفیت دستگاه و قطعات آن اولین و مهم‌ترین عاملی است که هنگام خرید ماشین بسته بندی اسکین پک باید به آن توجه داشت. در این دستگاه، کیفیت پنل حرارتی اهمیت ویژه‌ای دارد. برد تنظیمات حرارت و زمان بسته بندی محصول، کیفیت میز کار دستگاه و وجود چرخ زیر دستگاه برای جا به جایی راحت آن از دیگر مواردی است که هنگام خرید ماشین بسته بندی اسکین پک باید توجه داشت.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس