کد خبر 1097874
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
همه اعترافات ضد و نقیض یک اعدامی/امیرحسین مرادی در صحنه جرم چه گفت؟

در حالی که یکی از سه محکوم به اعدام در عفونامه خود به رئیس قوه قضائیه منکر نقش داشتن در آتش زدن بانک و خودروی شهرداری شده، اظهارات وی در صحنه جرم نشان از چیز دیگری دارد.

به گزارش مشرق، پس از صدور و تأیید حکم اعدام سه سارق مسلح اغتشاشگر در دیوان عالی کشور که در جریان اغتشاشات آبان‌ماه ۹۸ اقدام به آتش‌زدن بانک و تخریب اموال عمومی کرده‌بودند؛ هشتگی تحت عنوان اعدام نکنید در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که با پشتیبانی یگان سایبری منافقین، برخی از سلبریتی‌ها و دشمنان مغرض و همیشگی این مرز و بوم به ترند اول توئیتر در جهان تبدیل شد و بسیاری از مردم که از جزئیات اقدامات مجرمانه این محکومان بی‌خبر بودند ناخواسته با این جریان مرموز همراه شدند و جای جای فضای مجازی مملو از هشتگ اعدام نکنید شد.

بیشتر بخوانید:

کار تا جایی پیش رفت که حتی ترامپ و نتانیاهو نیز به این هشتگ پیوستند و در همانجا ماهیت واقعی این جریان چهره نمایان کرد.

حرفی که شنیده نشد

پیش از راه افتادن این جریان، سخنگوی قوه قضائیه در همان نشست خبری که از تأیید حکم این سه نفر در دیوان عالی کشور خبر داده بود، گفته بود: اجرای احکام، یک فرآیند کاملا قانونی دارد که باید طی شود و ممکن است در این فرآیند قانونی، باز دادرسی‌های فوق العاده مانند اعاده دادرسی یا اعمال ماده ۴۷۷ یا هر موجب قانونی دیگری چه در این پرونده و چه در سایر پرونده‌ها نتیجه پرونده را توام با تغییر کند.

25 تیرماه وکلای مدافع متهمان این پرونده نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود درخواست اعمال ماده ۴۷۷ را برای دستگاه قضایی ارسال کردند و در نهایت درخواست بررسی مجدد پرونده سه اعدامی از سوی دیوان عالی کشور پس از پیگیری وکلا جهت اعمال ماده ۴۷۷ پذیرفته شد.

توقف موقت اجرای حکم

وکلای متهمان در این خصوص اظهار داشتند: خوشبختانه این درخواست توسط رئیس دیوان عالی کشور پذیرفته شده  و پرونده جهت بررسی مجدد به یکی از شعب دیوان عالی ارجاع شده است و باتوجه به موازین قانونی و رویه جاری قضایی در حال حاضر اجرای حکم اعدام موکلین تا زمان تعیین تکلیف نهایی قضایی در این پرونده، متوقف میباشد و از انجایی که یکی از قضات دیوان عالی کشور در شعبه رسیدگی کننده هم قبلا مخالف رای صادره بوده، بسیار امیدواریم که با توجه به رویکردهای امید برانگیز دوران تحول در دستگاه قضا و در چارچوب عدل و انصاف این پرونده مورد بررسی مجدد قرار گرفته و رأی قبلی نقض شود.

مریم مرادی، وکیل مدافع امیرحسین مرادی در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر صرفا درخواست ثبت شده‌است و این ۴۷۴ است و سپس باید به شعبه ارجاع شود و قاضی پرونده را بخواند. ۴۷۷ مربوط به دستور ریاست قوه قضائیه می‌شود و زمانی است که رأی خلاف شرع باشد.

وی رویکرد دستگاه قضایی نسبت به این پرونده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم که خبر خوبی برسد.

انکار در عفونامه

در بخشی از عفونامه امیرحسین مرادی یکی از متهمان این پرونده که از سوی مریم مرادی، وکیل وی در اینستاگرام منتشر کرده، نوشته شده‌است: در خصوص فیلم‌های داخل تلفن همراه اینجانب که خواهشمندم حتما شخصا ملاحظه بفرمایید، صرفا از حوادث آن شب و صحنه آتش گرفتن بانک و خودروی شهرداری فیلم اخذ شده‌است و اینجانب هیچ فعل یا ترک فعلی در این خصوص انجام نداده‌ام.

اثبات در صحنه جرم

در حالی که امیرحسین مرادی در عفونامه خود خطاب به رئیس عدلیه منکر نقش داشتن در آتش زدن بانک و خودروی شهرداری است، اطلاعات به‌دست آمده و اظهارات وی در صحنه جرم حکایت از آن دارد که وی در آتش زدن بانک و خودوری شهرداری نقش غیرقابل انکاری داشته‌است.

امیرحسین مرادی خصوص نحوه دستگیری خود در مصاحبه‌ای که با وی انجام شده، بیان کرد: من با محمد رجبی و سعید تمجیدی بودم که پلیس ما را دستگیر کرد و به کلانتری آورد و به من گفتند که باید گوشی خود را باز کنی.

امیرحسین مرادی همچنین در مقابل شهرداری منطقه دو ناحیه دو در حالی که نحوه آتش‌زدن خودروی شهرداری را تشریح کرد، گفت: ما به این محله آمدیم و مردم خیابان را بسته بودند و ما این طرف ایستادیم. بعد از اینکه یکبار فرار کردیم آمدیم کاج‌ها را کندیم و وسط خیابان گذاشتیم و روی آن ها بنزین ریختیم و آتش زدیم. پنج کوکتل داشتیم چهار کوکتل را داخل ورودی شهرداری انداختم و برای خودم را داخل شهرداری انداختم و ماشین شهرداری نیز در آنجا بود.

وی ادامه داد: رفتیم ماشین شهرداری را برداریم تا آتش بزنیم و اما فرمان قفل بود. یک پسر شیشه را شکست و نشست داخل ماشین و بعد فرمان را از جای آن درآورد و ماشین شهرداری را هول دادیم و در خیابان گذاشتیم و زمانی که ماشین شهرداری در حال سوختن بود یک ربع ایستادیم و شعار دادیم. من با گوشی خود فیلمبرداری کردم. از آن طرف ماشین آتش‌نشانی آمد که همه با سنگ حمله کردند و نگذاشتند که بیاید و من خودم نیز به طرف ماشین آتش نشانی سنگ پرتاب کردم.

امیرحسین مرادی عنوان کرد: نگذاشتیم تا ماشین آتش نشانی بیاید و دور زد رفت و فرار کرد و ماشین شهرداری نیز سوخت. بعد مجبور شدیم فرار کنیم و رفتیم آریاشهر در همان‌جایی که بانک‌ها بود.

تشریح ماجرای آتش‌زدن مؤسسه مالی ملل

وی در ادامه به محل آتش زدن مؤسسه مالی ملل در آریاشهر منتقل شد و در خصوص آتش‌زدن این مؤسسه مالی نیز گفت: سعید و محمد آمده بودند. یکی از آن‌ها روی میزها بنزین ریخت و آتش انداخت و آتش شعله ور شد. سعید فیلم گرفت که فیلم آن اکنون هست؛ اما خداییش دو بانک را ما آتش زدیم. این بانک داشت می‌سوخت و از آن آتش بیرون می‌زد.

وی بیان کرد: بانک روبه‌رو را نیز محمد رفت و بنزین ریخت روی میزها اما مثل اینجا نشد و بعد فرار کردیم و به یکی از فرعی‌ها رفتیم که ماشین را پارک کرده بودیم و سوار ماشین شدیم و رفتیم.

بررسی اظهارات امیرحسین مرادی نشان از آن دارد که در تخریب و ایجاد آتش‌افروزی نقش داشته‌است و وی صرفا به‌دلیل حضور در صحنه ناآرامی‌ها بازداشت و محاکمه نشده‌است.

اعتراض با اغتشاش متفاوت است

قائل شدن تفاوت میان اعتراض و اغتشاش از موضوعاتی است که از ابتدای حوادث آبان ۹۸ تاکنون مورد تأکید دستگاه قضایی بوده‌است. موضوعی که رئیس قوه قضائیه نیز در جلسه روز گذشته شورای عالی قضایی هم به آن اشاره کرد و گفت: ما اعتراض را قبول داریم و باید اعتراض را شنید و با آن منطقی برخورد کرد اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است و اغتشاش و آشوب خط قرمز دستگاه قضایی است و نباید اجازه داد کسی در کشور ناامنی ایجاد کند.

در حال حاضر پرونده این سه اعدامی برای بررسی مجدد به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارجاع شده و افکار عمومی جامعه ایران در انتظار تصمیم دستگاه قضایی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    اعدام اعدام اعدام
    • ناشناس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      11 88
      بخشش بخشش بخشش
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      19 64
      یه روزی امثال تو رو مردم اعدام میکنن. منتظر باش.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      14 35
      آنچه برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      38 8
      ایشون برای قاتل خدمتگزاران این مردم طلب اعدام کردند، شما طلب عفو میکنی؟
    • جوان بیکار تحصیلکرده IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      4 0
      پیشنهاد میکنم: اگر بار اولش است… تعزیر و شلاق و زندان تا متنبه گردد اگر سابقه دار و جزء اشرار است ……او را آنطور که شایسته و بایسته است مجازات و نهایتا اعدامش کنند تا درس عبرتی برای جوانانی همچون بنده باشد……
  • عبدالله مومن IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    قوه قضائیه باید به پرونده اوباش سریعا رسیدگی و قاطعانه حکم را صادر کند و از سرزنش شیاطین غربی هم نترسد
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      1 0
      این اعدامها قرار بود یه زهره چشم گیری از همه باشه که درکنارش اگه به فرض اینها اعدام داشتن باید بعضی اقایون و اقازاده هاشون که ول ول میگردن باید پوست میکندن وریز ریز میکردین.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    10 36
    وکیلش چی میگه!؟
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      31 8
      دروغ میگه، مستندات میگن همه اینکارها رو کرده
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      56 17
      از وکیلش یاد گرفته این جفنگیجات رو. خاک بر سر کسانی که از اوباش حمایت میکنند.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      0 0
      به هرحال مردم حق دارند دروغهای دوطرف را بشنوند-رسانه ای داخلی باید باشه که حرفهای وکیل ومتهم را بشنوند-اگر هرطرفی دروغ بگه ومستندات به رای مردم بگذارید-باعث میشه کسی دروغ نگه-وبجای اینکه کسی بی گناه کشته بشه،دروغگو به سزای اعمالش میرسه
  • سید IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    58 13
    ترحم بر پلنگ تیزدندان؟؟؟؟؟؟؟!
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      18 8
      گناه است بر گوسفندان
  • DE ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    45 18
    اعدامش نکنید روبروی همون بانک اتشش بزنید
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    57 13
    اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام اعدام
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    44 0
    آقا دادگاهشو علنی برگزار کنید
  • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    45 10
    این سگان منافق رو هر چه سریعتر اعدام کنید .نباید اعتماد مردم به نظام دستخوش بازی سیاسی بشه
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      10 7
      خدا شفات بده .بخاطر یک کامنت آخرتتو نفروش برادر اینقد ذوق هم ..!؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    47 9
    امیدوارم یکبار آتیش این جماعت معترض نما بیفته به اموال و دارایی های این سلبریتی های عافیت طلب ببینم دوباره هشتگ اعدام نکنید می زنند یا نه
  • علی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    8 11
    اعترافات قتلش کو
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    35 11
    امیدواریم قاضی عزیز اغماض نکند و امنیت مردم فدای جان بی مایه کسانی که مطمئنا توبه شان دروغ هست نشود باید با محاکمه دقیق اینها در دل اغتشاشگران ترس ایجاد کرد تا شاهد کشته شدن عزیزانمان نباشیم. و نجات اینها یعنی حاکمیت و گردن کلفتی اغتشاش و ناامنی در کشور. فی القصاص حیاه .
  • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    28 11
    این کثافتها را اعدام کنید
  • حسن IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    14 29
    حالا یک جوان با هیجانات جوانی به فرض هم یک ماشین یا بانک رو آتش زده آیا جان یک انسان حتی اگر مخالفت باشد،ارزشمندتر نیست؟ مجازات مناسب برای این فرد زندان و جریمه مالی است.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      2 0
      غلط کرده.اینها داشتن کشور رو مثل افغانستان و عراق و لیبی میکردن، بعد شما میگی هیجان زده شده. جان کسی که یه کشور و مردمش رو داره نابود میکنه هیچ ارزشی نداره.
    • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      2 2
      جرمش فقط این نیست، سرقت مسلحانه هم هست
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    25 10
    قوه قضائیه کوتاه نیاد. فقط اعدام
  • افتخار AU ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    24 9
    آخر چه اشکالی داشت همین مطالب را در صدا و سیما قبل از تایید حکم اعدام این اوباشان شفاف به عموم اعلام می‌شد؟. اگر چنین شده بود عموم مردم از اعدام این مفسدان محارب پشتیبان بودند و فقط سلبریتی ها غرب گدا مخالف. دستگاه فضا ایران نیاز فوری به اشخاص با ضریب هوش بالا در بخش خبر رسانی دارد.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    43 18
    این را تیر باران کنید
  • CA ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    20 6
    ما که نفهمیدیم اتهامشون چیه سرقت مسلحانه تجاوز به عنف آتش زدن بانک چرا وقتی حتی اتهام را برای افکار عمومی روشن نمیکنید.انتظار دارید که هشتگ نزنند.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    25 8
    باید جامعه از وجود این اراذل و اوباش پاکسازی بشه،اعدام درس عبرتی است برای دیگر خائنین.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    9 30
    کل خسارت وارده احتمال دویست میلیون هم نیست برای اینقدر پول آدم می کشین؟
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    31 6
    این ادبیات دیکته شده یه حقوقدانه تا یه اوباش
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    22 9
    این صد بار, تا قطعی شدن حکم نمی توان اقاریر را پخش کرد.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    22 12
    در شرایط جنگی بسر می بریم. باید در همان محل ارتکاب جرم محاکمه صحرائی و اعدام می شدند تا عبرت بقیه گردد.
  • مرصاد IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    23 11
    در هیچ جای دنیا ؛ با افراد آشوبگر و مخل امنیت ، با رافت ، برخورد نمی شود !!
  • SE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    21 11
    اعدام یکبار برایشان کم است
  • فرهاد UA ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    15 18
    توی اسید بندازینشون.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    18 10
    جرم آتش زدن بانک اعدام هست !؟
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      1 0
      همینطوری آتیش افتاد از دستش روی بانک و شعله ور شد. آقای عزیز! جنایت بزرگتر از این که وحشت در جامعه انداختند بعلاوه تجاوز به ناموس مردم و اینها این مصداق تمام افساد روی زمین است و حکم قطعی اعدام دارد کاش با اینها همسایه بودی و می‌فهمیدی اشرار یعنی چی
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      13 25
      همکاری با منافقین اعدام است
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    16 7
    اینکه این تخلف کرده یانکرده کار دادگاه است که انشا الله بدون هیچ فشاری کار انجام گیرد وحقیقت روشن شود اما کسانی که با کم کاری ونفوذی بازی این نظام را تضعیف می کنند وباعث بوجود آوردن این اوضاع شدند آنها هم باید محاکمه شوند
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    1 0
    باید بدون اطلاع قبلی اعدام بشن که هیچ هشتکی راه نیفتاده.
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 1
    اگر مامور بیگانگان نبوده اند فقط زندان کنید اعدام زیاده با این شرایط.
  • علی خدایی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    2 0
    اعدام هم کم است برای این نوع تروریست های داخلی آشکارا خودش اعتراف میکنه
  • علی خدایی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    2 0
    مطمعن باشیم و باشن که این نوع خیانتکاران اغتشاشگران که کشور را در صدد ویران سازی بودند نباید کوتاهی شود مستقیما و بدون هیچ نوع سوالی اعدام اعدام هم البته کم است در هر کجای دنیا که باشن در اولین روز ها برخورد شدید میشد تا اینکه چند سالی بگذرد کسایی که فعالیت ضد کشوری و امنیتی بکنند برخورد قاطعانه ای شود اعدام بسه رو دادن به این جور ولگرد ها
  • JP ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    7 15
    لطفاً اعدام نکنین بخشش بخشش
  • GB ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 3
    بسه دیگه بابا جمش کنید بساط اعتراف اجباری رو!!! حال مردمو به هم زدید .
  • Saeed IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    5 12
    اعدام نکنید غرامت خرابکاریها را از آنان بگیرید
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    4 1
    در زمان شلوغ کاری و اغتشاش این جماعت ما جایی کار داشتیم و با ترس و لرز رفتیم.پلیس های مملکت،جوان های دسته گل تو اون شبها باید میرفتن ماموریت و خدا میدونه به خانواده هاشون چی میگذشت حالا یه عده احمق برای این جانیها طلب بخشش میکنن.
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    4 2
    این موش کثیف وقتی آزاد شه، از هر سوراخی شده خودش رو به منافقین میرسونه و چنان غلطی کنه که تمام خنگهایی که میگن بخشش به خودشون نجاست کنند. به این موشهای فاضلاب نباید رحم کرد وگرنه طاعون و تیفوس رو شاخشه!!!!!!!!!!!
  • حسين DE ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    1 3
    با برهم زنندگان نظم وامنيت و آشوبگران و كسانيكه امنيت يك جامعه را به خطر مياندازند طبيعى است كه بايد با قاطعيت برخورد كرد،اما با كسانيكه فريب خورده اند و يا بازيچه گشته اند و اظهار ندامت و گناه ميكنند چگونه بايد برخورد كرد؟
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    3 0
    هر چی قاضی حکم بده همون باید انجام بشه. چه اعدام چه غیراعدام. البته اگه اعدام نشه اینطور هم نیست بیاد تو شهر خوش بگذرونه.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    2 0
    فقط اعدامش کنید
  • ناشناس IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    3 0
    اگراعدام نشوند انقلابیون در شهر خودشون اعدامشون میکنندچون این نامردهای خبیث خیلی ازخانواده هارو بدبخت کردند
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    حق مطلب را اجرا کنید بدون توجه به جو سازی ها
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    اعدام‌نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس