کد خبر 1097408
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
برق فوتبال ایران رفت/ فرار از پرونده‌های فیفا با برق سه فاز شیراز!

تیم فوتبال برق شیراز یکی از قدیمی‌ترین باشگاه های کشور مدت هاست منحل شده و شاید برای فرار از دست پرونده‌های طلبکاران خارجی دیگر هیچ وقت تیمی با این اسم در کشور نداشته باشیم!

به گزارش مشرق، مرثیه خوانی برای باشگاه‌های قدیمی و ریشه دار فوتبال ایران که نیست و نابود شده‌اند تمامی ندارد اما انحلال برق شیراز حکایتی حیرت انگیز دارد. باشگاهی که مجبور شد نامش را هم تغییر بدهد تا به فیفا بگویند این باشگاه نیست و نابود شده و دیگر نمی‌توانیم برای طلبکارانش کاری کنیم! حدود 4 سال پیش انحلال رسمی برق شیراز اعلام شد. 26 خرداد 1395 گفتند فوتبال ایران دیگر برق ندارد تا آب پاکی را روی دست طلبکاران داخلی و خارجی بریزند. این هم یک جور تسویه حساب با طلبکاران است.

بیشتر بخوانید:

ماجراهای جالب پیروانی و شاغلام در سالی که پرسپولیس قهرمان شد

یکی از قدیمی ترین باشگاه فوتبال کشور که در سال 1325 یعنی یکسال بعد از تاسیس استقلال( تاج) متولد شد و در فوتبال ایران نامی نیک داشت برای همیشه به خاطره‌ها پیوست. ستاره‌های فوتبال شیراز کم نیستند افشین پیروانی سرپرست کنونی تیم پرسپولیس یکی از آن فوتبالیست‌هایی است که در برق شیراز درخشید. داریوش یزدانی، مهرزاد معدنچی ، ستار زارع، امیر استواری، سیاوش اکبرپور، مهدی رجب زاده و... جمعی  دیگر از ستارگان این تیم بودند.

برق شیراز در سال 1356 به لطف درخشش در جام تخت جمشید راهی تورنمنتی در کشور چین شد تا با تیم ملی این کشور و تیم‌هایی از مکزیک، مراکش، فیلیپین و غنا رقابت کند. تیم باشگاهی ایران در آن مسابقات سوم شد. بعد از انقلاب هم برق شیراز دوران طلایی در فوتبال کشور داشت. قهرمانی در جام حذفی بهترین مقامی است که این تیم محبوب شیراز به دست آورد. تیمی که همواره مثل صخره‌ای سخت مقابل تیم‌های بزرگ پرسپولیس و استقلال قرار می‌گرفت و نام و اعتباری در فوتبال کشور داشت اما سوء مدیریت این تیم را به شکلی به قهقهرا برد که این باشگاه به خاطر برخی پرونده‌های شکایت در فیفا نامش هم در فوتبال مان ممنوع شود!

برق شیراز را شاید بخاطر همین مسایل حتی نتوان احیا کرد ه رچند یکی از همین دایه‌های دلسوزتر از مادر و مدیران حیرت انگیز به شوخی یا جدی گفته بود اسم تیم را می‌گذاریم «برق سه فاز شیراز!» عمق فاجعه مدیریت در همین اسم یا حتی شوخی دیده می‌شود. شاید ورزش و فوتبال باشگاهی کشورمان پیش از هر چیزی به مدیرانی کاربلد و با دانش در حوزه فوتبال و ورزش نیاز دارد. فوتبال صنعت- ورزش درآمدزایی است که در کل دنیا هیچ وابستگی مالی به دولت‌ها ندارد و در بسیاری از کشورهای صاحب سبک فوتبال ورزشی مولد و اشتغالزا محسوب می شود اما در کشورمان قدیمی‌ترین باشگاه و شاید محبوب‌ترین تیم شیراز را نیست و نابود می‌کنیم تا از شر طلبکارانش خلاص شویم!

خوب است که فوتبال شیراز هنوز زنده است و نفس می‌کشد. فجرشهید سپاسی دارد، قشقایی شیراز دارد اما کاش فوتبال استان فارس برق هم داشت. رشد و توسعه فوتبال قطعا با افزایش باشگاه‌ها عملی می شود نه با نابود کردن آنها! برق شیراز در واقع برق فوتبال کشور بود.

حیف که دیگر برق نداریم اما خاطره‌های برق هیشه هست. از بازی‌های درخشانش مقابل استقلال و پرسپولیس گرفته تا چهره‌هایی که در برق ستاره شدند. برق شیراز در سال 1378 در حال از لیگ برتر سقوط کرد که نیم فصل قهرمان شده بود و صدرنشین جدول بود!

غلامحسین پیروانی سرمربی شعر دوست فوتبال شیراز در واکنش به خبر انحلال برق شیراز 5 سال پیش گفت:«حال فوتبال شیراز خوب نیست. اصلاً هم خوب نیست. نه پولی هست و نه اسپانسری که کمک حال فوتبال باشد. آدم دلسوزی هم نیست که دست فوتبال شیراز را بگیرد و کاری هم نمی‌شود کرد. اما همه اینها دلیل نمی‌شود که آقایان به خودشان اجازه بدهند پروانه تیم ریشه‌داری مثل برق را منحل کنند. هیچ تیمی در فوتبال ایران وجود ندارد که از نظر مالی شرایط ایده‌آل داشته باشد و حرفه‌ای باشد. پرسپولیس و استقلال هم حرفه‌ای نیستند. برق که دیگر جای خود دارد. حتی وزارت نفت با آن همه پتانسیل و توان مالی به دلیل مشکلات مالی نتوانست تیم نفت را اداره کند و در آخر امتیاز این تیم را فروختن که دردسر تیمداری نداشته باشند.»

حرف‌هایش چقدر تازه به نظر می رسد انگار همین امروز شاه غلام فوتبال کشورمان این حرف‌ها را زده حرف‌هایی بر مبنای واقعیت که انگار گوش شنوایی در ورزش و فوتبال کشور ندارد!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس