بایدن و ترامپ

«چه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود و چه جوزف بایدن، آمریکا به راحتی به توافق هسته‌ای با ایران باز نخواهد گشت.»

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه آسیا تایمز ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: اگر دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر پیروز شوند آیا به توافق هسته ای بازخواهند گشت؟ دو سال پیش دموکرات ها با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای مخالفت کردند اما از آن زمان به این طرف، چنین به نظر می رسد که مواضع آنها در قبال این توافق تغییر کرده است. یکی از کسانی که دیدگاهش درباره توافق هسته ای تغییر یافته جیک سولیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در دوره تصدی او بر وزارت امور خارجه آمریکا در دولت اوباماست. وی سپس مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون اوباما شد.

بیشتر بخوانید:

اگر بایدن رئیس‌جمهور شود، به برجام باز می‌گردد

ترامپ تعهد به پذیرفتن شکست احتمالی در انتخابات را رد کرد

در سال ۲۰۱۶ وقتی هیلاری کلینتون خود را برای ریاست جمهوری نامزد کرد جیک سولیوان مشاور ارشد وی در امور سیاست خارجی بود و اکنون انتظار می رود که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، سولیوان که اکنون مشاور سیاست خارجی وی است در همین سمت باقی بماند.

سولیوان از حامیان جدی توافق هسته ای و از مخالفان عمده خروج ترامپ از توافق هسته‌ای بود. وی در مقاله‌ای در نشریه آتلانتیک نوشت تحریم علیه ایران زمانی کارساز خواهد بود که همه شرکای تجاری ایران، این کشور را تحریم کنند.

اما اکنون دیدگاه او هم تغییر کرده است. چندی پیش وی در مقاله مشترکی با ویلیام برنز در نیویورک تایمز نوشت تحریم های آمریکا علیه ایران از آنچه تصور می شد کارسازتر بوده است. سولیوان در یک سمینار اینترنتی در ماه مه که از سوی موسسه هودسون برگزار شده بود گفت تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران قدرت دلار و نظام مالی آن را نشان داد.

البته سولیوان در مقاله مشترک دیگری با ویلیام برنز که در ماه ژانویه در مجله آتلانتیک به چاپ رسید نوشته بود پی آمدهای منفی ترور ژنرال سلیمانی برای آمریکا، بیشتر از ایران خواهد بود. آنها در این مقاله نوشتند سلیمانی با مرگ خویش نیز از آمریکا  انتقام خود را گرفت.

اکنون سولیوان و برنز هر دو موضع خود را تغییر داده‌اند و در مقام مشاوران سیاسی جو بایدن می‌گویند پیروزی دموکرات ها در انتخابات به این معنی نیست که تحریم ها علیه ایران کاهش خواهد یافت، مگر اینکه ایران بی‌درنگ تضمین دهد آماده است برای تجدیدنظر در مفاد توافق هسته‌ای از جمله تمدید زمان محدودیت‌های آن، موشک‌های بالستیک و راستی آزمایی، با آمریکا وارد مذاکره شود. هیچ یک از این دو کارشناس مسائل سیاست خارجی به تازگی درباره ایران اظهار نظر نکرده‌اند اما می‌توان گفت احتمالا مواضع آنها در قبال تهران از گذشته نیز تندتر شده است. چنین به نظر می رسد که در صورت پیروزی بایدن، اگر ویلیام برنز و سولیوان به عنوان مشاوران سیاست خارجی  انتخاب شوند، آمریکا به برجام باز نگردد. چه بایدن پیروز شود و چه ترامپ، کاخ سفید برای دستیابی به توافق تازه با ایران برای مهار فعالیت های هسته ای این کشور و رفتاری که ایالات متحده و متحدان غربی اش بی ثبات کننده در منطقه می دانند تلاش خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    5 13
    به یه عشق برجام گفتندبا انجام جمله بسازگفت:منوبرداشتندانجام گذاشتند!گوربابای برجام وحامیان وعاشقانش!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    18 16
    برجام مال خودتون ما دیگر نباید به غرب وحشی اعتماد کنیم
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      7 9
      برید مستعمره شرق اهلی شید
    • جلال میاندوآب IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      4 3
      دوست غرب زده ام ،شرق دشمن غرب است ساده تر چین وروسیه قوی دشمن آمریکا واروپا است ، پس بدان که دشمن دشمن تو دوست توست و سیاست مدارهای کشورت باید زرنگ باشند و قرداد را محکم ببندند
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      4 0
      اسرائیل هم در جنگ دشمن صدام بود این یعنی دوست شماها بوده؟
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      0 1
      اسرائیل کجا دشمن صدام بود بصورت دفاکتو در عراق سفارت داشت ماموران استخبارات عراق توسط موساد آموزش می‌دیدند اسرائیل با عراق از خط لوله عقبه محافظت میکردند و‌‌... درسته صدام حامی فلسطین بود ولی الزاما فلسطین باهاش دشمن نبود. مشرق تورو قرآن منتشر کن.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    9 12
    به جهنم چیزی از برجام مونده که کسی برگرده.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    16 2
    شما چرا نگرانید؟!
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      4 10
      13:19 چون خر تو مملکت زیاده و یهو دیدی دوباره رفتن همین برجامو امضاء کردن بعد 7 سال فهمیدن همون کلاه 14 سال قبل سرشون رفته!!! متوجه شدی چرا نگرانیم؟؟!!!
  • امیر IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    6 4
    قبلا پیش بینی کرده بودید ترامپ از برجام خارج نخواهد شد..
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      5 1
      قربون دهنت. امریکا مگر مغز خر خورده که از برجام خارج بشه
    • عبدالله مومن IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      4 58
      آن مال وقتی بود که حسن به آمریکا قول نداده بود که اگر همه هم از برجام خارج شوند او در آن می ماند و به تنهایی چراغ اتاق خالی را روشن نگه می دارد !!! ههههههههههههههههههههه
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    14 1
    برجام هدیه ای بزرگ به جمهوری اسلامی بود که هیچ جیزی به امریکا نمیداد. مگه احمقن وقتی میبینن بدون برجام به این روز افتادید دوباره به برجام‌ برگردن ؟
  • کوهی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    6 72
    آمریکا و سگ توله های غربی دنباله رو آن هنوزم به فکر استعمار ایران وتمامی جهان هستند منتهی با شیوه های جدید فقط باید قوی بود ان شاالله با یک آزمایش اتمی همه این گستاخ ها رو از خواب بیدار می کنیم
  • احمد IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 1
    بهتر. تازه داریم از شر غربی ها و غربگداها راحت میشیم. ایکاش همون هفت سال پیش این کار رو می کردیم.
  • ع IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    4 55
    میخام هزار سال سیاه بر نگردند .اینا زورشون بیشتر از این نمی رسه وگر نه اکسیژن رو روی ایران میبستند.وحشی های زالو
  • فقیر IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 1
    خواهشا پاچه خواروکاسه لیس هاخاموش هرچه دراین کشورمی کشیم ازدست فرومایگان است
  • محمد IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 2
    وقتی هرچیزی که از برجام میخواستند به رایگان دریافت کردند،باید هم از برجام خارج شوند و فعلا نیازی هم ندارند که بخواهند به برجام برگردند حراج کردن زحمت دیگران از هنرهای استادکلید ساز و بقیه اسهال طلبان و غربگدایان است
  • محمد رضا IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    1 3
    یادتونه رهبری گفته بود من به مذاکرات خوش بین نیستم ؟ ولی فشار قشر های لیبرالیسم به رهبری باعث شد اجازه بدن تا حجت بر مردم تموم بشه حالا بعد هفت سال خیانت غربی ها و خسارات شدیدی که به کشور وارد شد دیدین حق با رهبری بود ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس