افغانستان

ارتش امریکا در حالی اقدام به آموزش پرسنل ارتش افغانستان جهت استفاده از پهپاد اسکن ایگل کرده که مدل این آموزش‌ها به نحوی است که پرسنل بومی نمی‌توانند بدون حضور مستشاران، عملیاتی انجام دهند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حادثه مشکوک و همچنان پر از ابهام ۱۱ سپتامبر و پس از آن تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱، آغاز کننده طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بوده و از آن زمان تا به امروز یعنی در سال ۲۰۲۰ میلادی، حضور اشغالگران در خاک افغانستان به بهانه همان ادعاهای ۱۹ سال  ادامه دارد. در این سالهای طولانی بعد از اشغال این کشور، ارتش افغانستان همچنان با مشکلات فراوانی مواجه است و عملا کمک های پر از هیاهو و تبلیغ آمریکا و سازمان ناتو به آن، تاثیر چندانی در افزایش توان رزمی آنها نداشته است.

به همین خاطر در سالهای اخیر در موارد بسیاری گزارش ها و اطلاعاتی در خصوص کمبودهای ارتش افغانستان، نبود تجهیزات مناسب، عدم آموزش صحیح و حتی موارد بسیاری از گم شدن پول های اختصاص یافته برای برنامه های نظامی در این کشور منتشر شده که پرداختن به همه آن ها مشخصا از حوصله این مطلب خارج است. برای نمونه چند سال پیش اعلام شد که آمریکا پرداخت هزینه برای پشتیبانی از ناوگان بالگردهای Mi ۱۷ ارتش افغانستان را متوقف کرده و به جای آن، این کشور را با بالگردهای بلک هاوک و مدل تهاجمی سبک سری MD۵۳۰ مجهز می کند که این خرید در آن زمان با انتقاد هایی از درون ارتش افغانستان مواجه و در مشرق نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته شد.

اما بر اساس اطلاعات جدید، ماجرای قابل توجه دیگری در افغانستان رخ داده و این بار، پای یک پهپاد معروف و آشنا برای ایرانیان در میان است.

بیشتر بخوانید:

ناوگان بالگردی افغانستان؛ جدیدترین مصداق از «هزینه‌های سازش» با آمریکا/ وقتی بالگردهای غربی نه زره مناسب دارند و نه سلاح استاندارد +عکس

افتضاح ۱۷۴ میلیون دلاری با اسکن ایگل در افغانستان

پهپاد اسکن ایگل از جمله نام های بسیار معروف برای ایرانیان است؛ یک پهپاد شناسایی سبک آمریکایی که سالها پیش در تور سامانه های دفاع هوایی ایران افتاده و از مدتها پیش تولید نمونه مهندسی معکوس آن نیز در کشور ما آغاز و به نیروهای مسلح کشور ما نیز تحویل شده است.

اما داستان جدید در افغانستان از این قرار است که با توجه به جغرافیای خاص این کشور و خصوصا وجود مناطق کوهستانی متعدد در این کشور، واحدهای نظامی برای عملیات نیاز به استفاده از پرنده های بدون سرنشین به منظور داشتن برتری اطلاعاتی و شناسایی بر دشمن خود داشته اند و از سال ۲۰۱۴ میلادی و با آغاز کاهش نیروهای رزمی آمریکا در افغانستان، پنتاگون برنامه ای را برای اضافه کردن توان شناسایی هوایی برای ارتش افغانستان را در نظر گرفت که کاندیدای این برنامه، پهپاد اسکن ایگل بود.

در ابتدا قرار بر این بود که یک تیم ۱۲ تا ۲۰ نفره از نیروهای افغان برای هدایت این پهپادها آموزش ببینند و در نهایت آموزش دادن به ۲۸ کارآموز افغان برای این بحث، چیزی نزدیک به یک سال طول کشیده است.

تصویری از مراحل آموزش نیروهای افغان برای کاربری پهپاد اسکن ایگل

مسئله دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده این است که اصولا ارتش افغانستان از محل نگهداری بسیاری از وسائل و قطعات مربوط به این پهپاد اطلاع ندارد و حتی در یک مورد، نیروهای امنیتی افغانستان شخصی را که قصد داشته یک پهپاد اسکن ایگل را به قیمت ۴۰۰ هزار دلار به یک گروه تروریستی بفروشد بازداشت کرده اند. در عین حال تحقیقات مشخص کرده که نحوه آموزش ها به گونه ای بوده که خدمه افغان بدون حضور مستشاران خارجی توان به کارگیری صحیح از این پهپادها را ندارند؛ موضوعی که نشان می دهد تبلیغات آمریکایی ها عملا یک شوآف آموزشی بوده است.

حتی افغان ها بر اساس این گزارش، توانایی آنالیز اطلاعات بدست آمده از پهپادها را ندارند و بر اساس اعلام یک منبع به بازرسان آمریکایی در سال ۲۰۱۸، نیروهای غربی عمدا و به بهانه رسیدن این آموزش ها به دست طالبان، از آموزش کامل پرسنل افغان در این بخش خودداری می کنند؛ هرچند که فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان رسیدن این اطلاعات به طالبان را رد کرده است.

اگرچه آمریکایی ها اعلام می کنند که در حال حاضر حدود ۶۰ فروند از این پهپادها در اختیار نیروهای افغانی قرار گرفته و از ۷ نقطه عمده در افغانستان کنترل می شود ولی با این اوصاف، مشخص نیست پس از خروج نیروهای نظامی خارجی یا قطع همکاری آمریکا، این ناوگان پهپادی توان پشتیبانی از ارتش افغانستان را داشته باشد یا نه. همان اتفاقی که بهانه حضور مجدد مستشاران و نظامیان آمریکایی و ناتو در این کشور همسایه ایران خواهد شد.

همچنین بر اساس بازرسی های انجام شده توسط نهادهای قانونگذاری آمریکا، مشخص شده که با وجود آغاز برنامه از سال ۲۰۱۵ تا به امروز و صرف مبلغی در حدود ۱۷۴ میلیون دلار در این پروژه، هنوز هیچ برآورد درستی از آنچه طرف افغان از این برنامه کسب کرده مشخص نیست. مقامات نظامی آمریکا مستقر در افغانستان در پاسخ به گزارش بازرس ویژه کل در امور بازسازی افغانستان اعلام کرده اند که البته کیفیت عملکرد نیروهای افغان با پهپاد اسکن ایگل همانند استانداردهای غربی نیست ولی در هر صورت آنها در حال استفاده از این پهپاد هستند. بازرس ویژه کل در امور بازسازی افغانستان قرار است بعد از دو ماه، دوباره برآورد جدیدی از وضعیت این برنامه داشته باشد.

نمونه ای از تبلیغات هدفمند در خصوص کمک های خیالی ارتش آمریکا

به گزارش مشرق، بر اساس اطلاعات موجود از سال ۲۰۰۵ میلادی تا به امروز ارتش آمریکا، در حدود ۴۷.۵ میلیارد دلار برای ارتش افغانستان در قالب تجهیزات و برنامه های آموزشی و پشتیبانی فاکتور صادر و هزینه کرده اما گزارش ها نشان می دهد این هزینه سازی ها، نتیجه خاصی نداشته و عملا راه به جایی نبرده است و هنوز هم در بسیاری از درگیری ها و بدون پشتیبانی نیروهای غربی، این نیروهای بومی در برابر شبه نظامیان شکست خورده و مجبور به عقب نشینی می شوند.

این وضعیت مشخصا برای پلتفرم های پیچیده تر مثل بالگردها و پرنده های بدون سرنشین وضعیت بدتری داشته و عملا این آموزش ها و پشتیبانی به گونه ای برنامه ریزی و اجرا می شوند تا پس از خروج نیروهای خارجی بویژه آمریکایی، ارتش افغانستان با مشکلات بیشتری رو به رو شده و مجبور به دست درازی مجدد - این بار در قالب درخواست کشور میزبان- برای تداوم حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان شوند.

چنین ترفندی که از دهه ها قبل و در کشورهایی همچون ایران نیز اجرا شده بود، ضمن از بین بردن روحیه، توان فنی و ساختار نیروهای مسلح کشور میزبان توسط مستشاران ایالات متحده، موجب می شود تبلیغات رسانه ای و تهییج افکار عمومی مبنی بر ضرورت باقی ماندن نیروهای خارجی در آن کشور، اثربخش شده و اشغالگران دیروز، امروز در قالب یاوران و همکاران نیروهای مسلح، در اطراف ایران مستقر شوند. در عین حال، فاکتورهای دهها میلیاردی که سرنوشت هزینه کردنشان مشخص نیست، تبدیل به ابزار منت گذاشتن، جلب ترحم و حمایت افکار عمومی و مسئولان و نیز مستمسکی برای عقد قراردادهای طولانی مدت و استثماری اقتصادی با کشور میزبان خواهد شد و اینگونه در راستای تثبیت قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا خواهد کوشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    63 12
    دقيقأ همینطوره، چند سال قبل ارتش ترکیه چند پهپاد از اسرائیل خریده بود که اسرائیلی ها براشون پرواز میدادن بعد اون ماجرای کشتی ترکیه که اسرائیلیها بهش حمله کردن پیش اومد و روابط ترکیه و اسرائیل تیره شد. اپراتورهای اون پرنده ها ترکیه رو ترک کردن و پهپاد ها زمین‌گیر شد!! بعد از چند وقت ترکها فهمیدن که این اپراتورها از تمام پایگاه‌های ترکیه و مناطق مهم برای خودشون فیلمبرداری و جمع آوری اطلاعات کرده بودن!! البته از نظر غربگداها این هیچ مسئلهٔ مهمی نیست، میدونم!!!!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      8 10
      مگه کشکه و به همین سادگی هههه
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      23 2
      بری اخبار اون زمانو بخونی میفهمی ازینم کشک تره مناخیم!!!!
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      4 21
      چه داستان زیبایی . عمو اردوغان خودش بهتون گفته یا شبا تو خواب میدیدی ؟
    • علی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      7 4
      حتی یهودیان اسراییل به ترکیه اعتماد ندارند ولی بعضی از همطنانم اگر شود ناموسشوم به ترکیه می‌سپارند بچاب مشرق
    • ناصر IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      4 1
      دقیقا درست بیان کردید
    • استاد دانشگاه IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      1 1
      غرب گراها در ایران اصولا اول امریکایی و اسراییلی هستن بعدا ایرانی در زندگی شخصی از بچگی غربی بزرگ شدن حتی بعضا اول به اونها انگلیسی یاد دادن بعد فارسی فرهنگ های ایرانی و اسلامی که با غربی در تضاد بوده حتی موضوعات هویتی مثل ایرانی بودن رو به راحتی خودشون رو در شرکت های توریستی و مهاجرتی مسیحی یا یهودی عنوان می کنن سابقه مسلمان بودن در خانواده اجدادی رو حذف و پاک می کنن.....این یعنی تهاجم فرهنگی غرب...متاسفانه بخشی از مردم به دلیل لج با آخوندها و اقتصاد این واقعیت رو میگن نیست اما هست.....بچه های اونها عملا دیگه ایرانی نیستن....
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    24 8
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • سروش IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      10 0
      دارم می سازم برادر!! مگه خمره رنگرزی است صبر کن سری قبل بهت گفتم یه دونه مینی آواکس دارم به خاطرت می سازم.
  • قمپزیسیون IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    17 41
    ما خوبیم...
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      16 18
      دقیقا ..همه بدهستند ما خوبیم...همه سر هم کلاه می گذارند اما ما دلسوز دنیا بخصوص مردم خودمان هستیم...همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم....بقیه بدبخت اند....
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      7 17
      پس چی که ماخوبیم!! پَ نه پَ اون یانکی‌های تروریست خوبن؟ ما خوبیم و اگه تلاش کنیم میتونیم عالی هم بشیم مگه اینکه علاقه به نوکری و توسری خوری از اجانب داشته باشیم. اگر مشکلی هم تو مملکت هست تقصیر خودمون و راحت طلبی خودمونه!
  • نه اصول نه اصلاح IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    29 7
    ایرانی ها برید خدا رو شکر کنید خودتون سلاح می سازید این تصویر نهایت بدبختیه
  • سید IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    15 5
    افغانستان کشور بشو نیس همین الانشم فقط 58 درصد افغانستان در اختیار دولت
  • US ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    10 48
    آمریکا نباشه ، بر میگردیم به ۲۰۰۰ سال وحشی گری گذشته . همین ایران و ترکیه منطقه رو به گند میکشن . خدا سایه آمریکا را بر منطقه مستدام کنه .
    • US ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      10 6
      خخخخخ تو دیگه از کجا اومدی؟!
    • محسن IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      11 11
      خفه بابا مزدور آنوسی .خدا شر تورو از رو زمین کم کنه
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    13 25
    آره روسیه خوبه که ۳۰ ساله داره تو بوشهر شاخ غول رو میشکنه.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      11 13
      اگر دوتا بقالی تو محلتون باشه که یکیشون هر وقت میری جلوش صاحبش ماشینتو خط میندازه، لاستیکهاتو پنچر میکنه، جنس بهت میده تاریخ گذشته هست و تمام کاسبهای دیگه رو تهدید کرده که جنس درست بهت ندن و یکی دیگشون هم کاری باهات نداره فقط امروز پول بدی جنستو فردا بده، از کدومشون خرید میکنی؟؟! البته اگه تو باشی حتما از اولی!! خخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      4 11
      وقتی دعوای الکی بکنی با بقال اولی مجبوری به بقال دومی باج سبیل بدی. مقایسه کن ببین کشورهایی که با آمریکا رفیقن وضعشون بهتره یا روسیه و چین. حالا دوتا مثال نقض میاری میگی عراق و افغانستان. اونجاهم چهارتا احمق مثل طالبان و داعش وضع رو خراب کردن والا خیلی از ایرانیها برای کارگری و دستفروشی میرن به همون کشورهای جنگزده.
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      11 3
      مصر 40 ساله دست امریکاست 20 میلیون نفر شب ها قبرستان خواب بودن!...لیبی برجام هسته ای و موشکی بست همان اوبامای مودب بهش حمله کرد ...اوکراین بعد پیروزی اوباما غرب گراهایی که دنیاشون از کمر به پایین هست انقلاب کردن اوکراین رو انداختن به جون روسیه جزیره کریمه از دست رفت و شدن بازیچه غرب علیه روسها ساکسون ها 60 ساله از زمان مصدق پدر ایران رو درآوردن عامل تجزیه بحرین در زمان اوج نوکری های شاه برای امریکا در منطقه بودن حتی بمب باران انقلاب شیعیان در عمان و عراق و حضور در جنگ ویتنام با فانتوم ها. اصولا مردم ایران به خاطر محرومیت و فقر شدید توده متوسط و ضعیف در زمان اتحاد با همان امریکا دست به انقلاب زدن..شما با این تفکر غربی و بنده پول بودن فقط روی کاغذ ایرانی هستی وقتتو در ایران تلف نکن جناب غربی...
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    16 26
    چرا مشرقي ها و امثال فواد ايزدي كه نعره نابودي آمريكا را بدنبال قتل فلويد سر مي دادند خفه شده اند؟ چرا ديگر خبري از اعتراضات آمريكا نيست؟ خوب رسوا شدي مشرق
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      4 7
      بی تربیت !یکی از ارام تریندشخصیت ها دکتر ایزدی است.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      5 9
      کجا خبری از اعتراضات آمریکا نیست؟ پورتلند خر تو خره و پلیس و ارتش دارن مردمو میکشن. دیگه اینقدر زیاد شده گفتن نداره!! بعدشم جالبه این غربگداهای ما نمایندهٔ دولت آمریکا هستن نه نمایندهٔ مردمش چون همش سنگ دولت یانکی‌ها رو به سینه میزنن!!!
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    15 35
    عراق رو کی از صدام رها کرد؟افغانستان رو هم همینطور؟قطعا امریکا بوده نه شماها!!پس این حق قانونیشه که از قدرت تو این کشورها سهم بخواد
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      18 11
      رها کرد؟! غلط کرد با هرچی ماله کشه!! مگه کسی این کشورها رو اشغال کرده بود که یانکی‌ها بیان رهاش کنن؟؟! با دلیل دروغی به این کشورها حمله کرده، چند میلیون نفر بیگناه روهم کشته، منابعشونو داره میدزده حالا سهمم میخواد؟؟! سهمی که الان عراقی ها باید به این یانکی‌های دانکی بده فقط اخراج با تیپا و اردنگیه!!! اگرهم خودشون عمودی نرفتن، باید افقی فرستادشون آمریکا!!!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      7 6
      اشغال نشده بود ولی صدام و طالبان خوب بودن؟؟؟؟؟ همین شما صبح تا شب نمیگفتین بد هستن؟؟؟؟!!!
  • علی خدایی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    17 2
    کشور های دارای تکنولوژی و فناوری به هیچ عنوان تکنولوژی های خودشان را به هیچ پولی نمی فروشند تنها پروپاگاندای هم دوستی میکنند برای استعمارگری د غارتگری همین
  • علی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    7 3
    مشرق میگفتی یه تک پا بیان باکو اپراتور پهباد آذربایجان آموزش بدند که گند نزند تو جنگ با ارمنی ها
  • سيد IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    10 7
    امريكا كارش دوشيدنه يك دستگاه شير دوش بسيار قوي هستش اين آدما هستن كه نبايد گاو بشن مثل پهلوي، سعودي، امارات و افغان ها
  • نصر IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    6 3
    بخاطر ساله فقر و فلاکتی که در افغانستان توسط همین امریکایی ها ایجاد شده است امروز شرایط به گونه ای است که میتواند مردم ناتوان شده ای این کشور را فریب دهد که بتوانند با قدرت امریکایی ها به نان و نوایی برسند . در اصل آنها ممکن است به قول معروف به گربه بگند خانم باجی .امریکا و در اصل صهیونیزم جهانی از هر راهی که بتوانند برای تسلط به کشور های منطقه برنامه های طولانی مدت دارند.و تنها را نجات مردم منطقه از شر آنها چپاندن سر مار که همانه سرمایه داران جنایتکار صهیونیست در کشور های آمریکا و اروپا است .که انهم با اگاهی همه مردم دنیا محقق خواهد شد.که متوجه شوند چگونه 300خانواده صهیونیست هفتاد درصد ثروت دنیا را از آن خود کرده اند وبا چاپ دلار های تقلبی سربازان خود را از کشور های مستضعف و بیشتر مسلمانان بکار میگیرند همان گونه که داعش و غیره را بکار گرفتند.و بر علیه کشور های مسلمان از آنها استفاده کردند.حضور آمریکا در افغانستان هزاران بار بدتر از حضور شوروی سابق در افغانستان است.
  • دکترای روابط بین الملل IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    7 3
    سه سال پیش قرار بود به دعوت یکی از دوستان به افغانستان برم....اما موفق به گرفتن بلیط سفر به افغانستان نشدم.....یک ماه بعد خبردار شدم در حمله به ظاهر اشتباهی جنگنده های امریکا کل خانواده فردی که بنده رو دعوت کرده بود افغانستان کشته و شهید شده در زدن مراسم عروسی!!...فقط فرض کنید یک جنگنده ایرانی به اشتباه یک خانواده افغان را می کشت...رسانه های غربی و ماهواره ها چه می کردن!!......مشکل اصلی ما عدم اعتقاد واقعی در بین جریان ها اسلام گرا به اسلام و ایران گرا و ملی گرا به ایران هست...در رسانه دلسوز نداریم کارمندی کار می کنن نگاه ها فقط کمر به پایین هست شکم شهوت شهرت...قلب و عقل تعطیله تطعیله...این وضعیت ایران مثل افریقاست....47 میلیار دلار واقعا ظلمه برای افغانستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس