بیژن زنگنه وزیر نفت

وزیر نفت گفت: به رغم همه مشکلات ما توانستیم میزان تولید میادین غرب کارون را از 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه در روز برسانیم. در واقع توسعه میادین غرب کارون و پارس جنوبی شاخص عملکرد ما است.

به گزارش مشرق، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در مراسم امضای قراردادهای تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث واحد فرآورش مرکزی بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس، گفت: افزایش بازیافت نفت یکی از نکات مهمی است که باید بدان توجه شود و در حوزه بالا دستی نفت اکنون شرکت پتروپارس به یکی از نمادهای فناوری ملی تبدیل شده است.

وی گفت: به رغم همه مشکلات ما توانستیم میزان تولید میادین غرب کارون را از 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه در روز برسانیم. در واقع توسعه میادین غرب کارون و پارس جنوبی شاخص عملکرد ما در میادین مشترک با همسایه‌های ایران است و در این راستا قرارداد توسعه میدان فرزاد نیز به زودی منعقد خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

زنگنه گفت: وزارت نفت حساسیت زیادی بر روی توسعه میدان‌های مشترک دارد تا بتوانیم از ثروتی که برای کشور موجود است به درستی استفاده کنیم. در این بین افزایش بازیافت میادین نفتی نیز از حساسیت بالایی برخوردار است زیرا اگر درست عمل نکنیم ثروت کشور را از دست داده‌ایم بدون اینکه کسی متوجه بشود.

وزیر نفت اظهار داشت: در میدان آزادگان جنوبی مجموع ذخیره نفت 27 میلیارد بشکه است که ما کمتر از یک و نیم بشکه آن را با تکنولوژی فعلی می‌توانیم برداشت کنیم. در این راستا برای افزایش ضریب بازیافت این میادین تدابیری اندیشیده شد که توانستیم ضریب بازیافت را از 6 درصد به 16 درصد برسانیم و 2.7 میلیارد به ثروت کشور اضافه کنیم.

*ما به دنبال توسعه شرکت‌های E&P هستیم

وی توضیح داد: من همین جا به شما تاکید کنم که از موضوع افزایش بازیافت میادین مشترک نفتی کوتاه نخواهم آمد و در این راستا با دانشگاه‌ها و انستیتوها همکاری‌هایی را به صورت جدی تعریف کرده‌ایم و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی برای افزایش ضریب بازیافت هر یک از میادین نفتی به یک دانشگاه داده شده است که این دانشگاه‌ها مثل پزشک خانواده در تمام مدت زمانی بر عملکرد این میادین نفتی نظارت می‌کنند. همکاری ما با دانشگاه‌ها منجر به تولید 20 تز دکتری شده است که این رقم در سال‌های گذشته قابل توجه است.

زنگنه گفت:برای توسعه میادین نفتی و گازی در تعامل با خارجی‌ها بیش از انکه به سرمایه نیاز داشته باشیم به فناوری نیاز داریم و در این راستا باید از دانشگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی حرفه‌ای را در کنار شرکت‌های خارجی استفاده کنیم. در این حوزه نباید با شعار منافع ملی زیر پا گذاشته شود. 

وزیر نفت افزود: همچنین یکی از نکات مهم در توسعه میادین نفتی مباحث مربوط به بخش نرم افزاری و مدیریتی این موضوع است. شرکت پتروپارس اکنون یکی از نمادهای فناوری ملی است. همانطور که شرکت مپنا اکنون به یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت برق و نفت تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون شرکت پتروپارس 23 میلیارد دلار در قراردادهای خود با وزارت نفت کار انجام داده است. ما به دنبال توسعه شرکت‌های E&P هستیم. شرکت‌هایی که خودشان صاحب تکنولوژی شوند و طرح پیشنهادی برای توسعه میادین نفتی و گازی به  وزارت نفت بدهند.

زنگنه گفت: نوع همکاری ما در قرارداد فعلی با شرکت پتروپارس در قالب GC است.ما هم اکنون 17 شرکت E&P در داخل کشور داریم که اگر کمک کنیم فقط 3 تا از آنها بزرگ شود برای کشور سرمایه زیادی ایجاد کرده‌ایم. زیرا نفت در اقتصاد ایران به عنوان یک محرک اصلی عمل می‌کند.

*انتقادات نسبت به عملکرد وزارت نفت بدون یک برگه سند گفته می‌شود

وزیر نفت توضیح داد: در این بین برخی با انتقاداز وزارت نفت نکاتی را  در مورد قرردادهای نفتی مطرح می‌کنند که حتی یک سند هم در مورد آنها ندارند. می‌گویند برای توسعه میدان فرزاد ب، هندی‌ها تمایل نشان داده اند ولی ما موضوع را پیگیری نکردیم. در میدان فرزاد ب اصلا قراردادی در کار نبود و صرف تفاهم نامه بود که خود هندی‌ها کنار کشیدند.

وی گفت: برای انعقاد قرارداد با طرف خارجی ملاحظات زیادی داریم و دست ما بسته است. می‌گویند چرا قرارداد با هند برای توسعه فرزاد امضا نشد در حالی‌که قرارداد نبود تفاهم‌نامه بود اگر من قرارداد مشارکت در تولید امضا می‌کردم همین مجلس پوست را می‌کند. من قرارداد IPC‌ امضا می‌کنم، اذیت می‌کنند. 

زنگنه گفت: مثلا گفته‌اند که عراق بارها به ما پیشنهاد داده که میادین آزادگان و مجنون را برای ما توسعه دهد. و نفت ما را هم خودش بفروشد. ولی ما قبول نکردیم. سؤال من این است که سند این حرف کجاست؟ چه کسی این حرف را تائید می‌کند؟ این حرف‌ها صحت ندارد.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین می‌گویند برزیل اعلام کرده که حاضر است یک پالایشگاه یک میلیون بشکه‌ای برای ما احداث کند ولی زنگنه آن را قبول نکرده است. این حرف‌ها همه بدون سند است و صرفا یک ادعاست که هیچ وقت اثبات نمی‌شود.من به هیچ کشور خارجی علاقه خاصی ندارم و آنچه برایم مهم است منافع ملی ایران است که سعی می‌کنم در دوران مسئولیتم به بهترین نحو در راستای آن قدم بردارم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وزیر درد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 0
    یعنی کشور به این بزرگی چهار تا جوان خوشفکر نداشته که این اقای زنگنه سی سال باید وزیر بشه. مگه داریم
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 0
    زنگنه= خسارت محض
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 0
    وقاحت و بي شرمي را اينها تجسم واقعي اند!!مملكت را به باد داده اند هرروز يك خسارت جديد به ملت وارد ميكنند و بعد طوري داد سخن ميدهند كه انگار سوپر من هستند و تنها ناجي ملت!!اف بر شما نا مردمان!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس