متاسفانه این روزها همه ما شاهد افزایش قیمت دلار و بالطبع چندین برابر شدن قیمت سایر کالاها هستیم . یکی از اقلامی که همیشه در راس افزایش قیمت ها قرار دارد ، فولاد و مقاطع فولادی میباشد و متاسفانه افزایش قیمت آهن آلات و فولاد بر سایر موارد همچون قیمت مسکن و خودرو نیز همیشه تاثیر گذار است.

در ماه‌های گذشته بازار فولاد شاهد نوسانات بسیاری در زمینه خرید و فروش مقاطع فولادی بود که این نوسانات متاثر از عوامل مختلفی است. از جمله‌ی این عوامل می توان به نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، بورس کالا، قیمت قراضه و سنگ آهن و همچنین میزان تولید و تقاضای داخلی فولاد اشاره کرد. افزایش قیمت فولاد و بررسی مشخصات آن موضوعی است که کارشناسان بانک فولاد در این متن به آن پرداخته اند .

در سایت بانک فولاد قیمت آهن آلات به صورت دقیق و لحظه ای اعلام میشود و شما همراهان عزیز میتوانید با مراجعه به وب سایت بانک فولاد از جدیدترین تغییرات قیمتی مطلع شوید و مطمئن ترین خرید را داشته باشید. جهت خرید فولاد آلیاژی  ، فولاد گرمکار و سایر مقاطع فولادی میتوانید از کارشناسان باتجربه بانک فولاد کمک بگیرید.

همانطور که پیش تر نیز اشاره  شد ، یکی از عواملی که بر تغییر قیمت فولاد و آهن آلات تاثیر گذار است ، نرخ ارز میباشد. از آنجایی که بخش قابل توجهی از بازار فولاد ایران شامل واردات مقاطع فولادی مانند ؛ شمش و سنگ آهن میشود، طبیعی است که هر گونه نوسان در نرخ ارز تاثیر مستقیم بر بازار داخلی داشته باشد و به همین دلیل نوسانات ارز مساله مهمی بر قیمت ‌گذاری مقاطع فولادی مانند قیمت فولاد spk و یا قیمت ورق آهن میباشد.  

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت مقاطع فولادی ، حاصل ضرب قیمت جهانی فولاد در نرخ ارز میباشد. شاید جالب باشد بدانید که قیمت جهانی فولاد به تنهایی خیلی دخیل نیست ، زیرا در بعضی شرایط  ممکن است قیمت جهانی فولاد رو به کاهش باشد اما از طرفی بدلیل افزایش نرخ ارز شاهد بالارفتن قیمت مقاطع فولادی در بازار داخل باشیم .  

به همین دلیل قصد داریم در ادامه به بررسی چند نمونه از مقاطع فولادی پرکاربرد بپردازیم :

ورق سیاه ST52 و ST37

یکی از مقاطعی که این روزها دست خوش تغییرات بسیاری شده است ، ورق سیاه در گریدهای مختلف ST37  و ST52 میباشد. و با همه این نوسانات و آشفتگی بازار ، بازهم خرید ورق st52 و st37 مورد توجه فعالان بازار و مهندسان این حیطه قرار دارد.

یکی از مهم ترین علل افزایش تقاضا برای این ورق آهنی ،  میتواند برخورداری ورق سیاه از ویژگی های بسیار خوب باشد. به طور مثال ورق  st52 از خواص مکانیکی بسیار خوبی برخوردار است و همچنین ثبات ابعادی خوبی نیز دارد و در شرایط جوی مختلف میتواند ابعاد خود را حفظ کند.

علاوه بر اینها ، یکی از مهم ترین مشخصات ورق st52 ، استحکام بالا و در عین حال وزن سبک آن میباشد. بنابراین زمانی که کاهش وزن سازه اولویت باشد ، استفاده از ورق st52 همیشه مدنظر خواهد بود. این ویژگی به این خاطر است که این فولادها از محدوده غیرآلیاژی وارد محدوده فولادهای کم آلیاژ شده اند و این موضوع باعث میشود علاوه بر افزایش استحکام و سختی فولاد ، وزن آن نیز کاهش یابد. در نتیجه میتواند در کاهش هزینه های ساختمان و فولاد مصرفی نیز موثر باشد.

از طرفی دیگر ، ورق ST37 دارای استحکام کششی بسیار خوبی میباشد ، به همین دلیل عمدتا برای اتصال ، چفت شدگی و جوشکاری استفاده میشود. علاوه بر اینها ، بدلیل پایین بودن میزان کربن در ورق ST37، خاصیت جوش پذیری در آن بسیار زیاد میباشد به طوری که بعد از جوشکاری میتواند به خوبی قدرت خود را حفظ کند.

چند نکته قابل توجه در خرید ورق st52 :

  1. در خرید این نوع ورق ها حتما باید به نرمالایز بودن و استاندارد بودن کالا توجه داشت.
  2. داشتن تست UTبرای ورق های بالای ضخامت 50 میلی متر الزامیست.
  3. عموما در انتهای نام ورق های ST52-3N که به مشتریان عرضه می گردد حرف N از واژه Normalized گرفته شده است.

کاربرد ورق st52 :

ورق st52 بدلیل برخورداری از استحکام بالا و وزن سبک و قابلیت حفظ فرم خود بعد از جوشکاری ، در صنایع مختلفی کاربرد دارد از جمله :

  • صنعت ساخت ماشین و خودرو
  • ساخت ریل ها
  • جرثقیل و بازوی بیل
  • تجهیزات موبایل
  • راه آهن زیرزمینی
  • ساخت ظروف
  • سازه های دریایی

فولاد ابزار سردکار SPK 

یکی دیگر از پرکاربرد ترین فولاد ابزارهای سردکار، فولاد SPK میباشد که توسط شرکت بوهلر نامگذاری شده است.

بدلیل مقدار کربن بالایی که دارد ، باعث سخت شدن و شکنندگی این فولاد شده است . به همین دلیل فولاد SPK نمی تواند بار ضربه ای بالایی را تحمل کند و نیز دارای چقرمگی پایینی نیز هست.

سختی تقریبی فولاد ابزار SPK پس از نورد یا آهنگری (فورج) در حدود 400 برینل است. جهت افزایش قابلیت ماشین کاری و سپس رسیدن به شرایط و مشخصات کاربری، عملیات های زیر بر روی فولاد ابزار SPK انجام می گیرد تا خواص فولاد SPK را بهبود بخشد :

قطعات نورد شده فولاد ابزار SPK، قبل از ماشین کاری یا سخت کاری تحت عملیات حرارتی آنیل یا بازپخت قرار می گیرند. آنیل فولاد ابزار SPK در حدود 850-800 درجه سانتیگراد انجام و به صورت آهسته با نرخ 20-10 درجه سانتیگراد در ساعت تا رسیدن به دمای 600 درجه سانتیگراد در کوره سرد می شود ، سپس ادامه فرایند سرد کردن در هوا انجام می گیرد. سختی پس از آنیل آن ها در حدود 255-217 برینل است.  این اقدامات برای بهبود خواص فولاد SPKانجام می گردد.

از دیگر مشخصه های مهم فولادهای ابزار SPK، میتوان به تغییرات ابعادی پایین در اثر سخت کاری اشاره کرد. همچنین این دسته از فولاد ابزارهای سردکار در برابر فشرده سازی مقاوم هستند و در حین عملیات حرارتی تغییر شکل نمیدهند. علاوه بر اینها فولاد SPK در برابر سایش عملکرد بسیار عالی دارند.

در نهایت ، این روزها که افزایش قیمت ارز و نوسانات قیمت ها باعث شده است هر وب سایت و فروشگاهی قیمت جداگانه ای برای خود اعلام کند ، حتما پیش از خرید مقاطع فولادی خود ، قیمت و مشخصات آن را از سایت های معتبر استعلام کنید تا درنهایت بتوانید مطمئن ترین خرید را داشته باشید. کارشناسان فروش بانک فولاد اینجا هستند تا قیمت لحظه ای هریک از محصولات فولادی را با کمترین قیمت ممکن به شما اعلام کنند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس