جزئیات نرخ کالاهای اساسی/مردم مایحتاج ماه رمضان را پیش‌خرید کردند

یک فعال چپ در حالی تأکید کرده است مردم در انتخابات ۱۴۰۰ از گزینه اصلاح‌طلبان استقبال خواهند کرد! که این به معنی استقبال از "گرانی و آشوب" خواهد بود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

استقبال مردم از گرانی و آشوب!؟

جواد امام، فعال اصلاح‌طلب و از نزدیکان لیدر جریان چپ به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰، ضمن اشاره به تحریم انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان اظهار کرده است: ما از اینکه از روحانی و دولت ایشان در ۹۲ و ۹۶ حمایت کردیم به دلیل شرایط خاص کشور و نیاز به عبور از بحران‌هایی که احمدی‌نژاد به وجود آورده بود، اصلاً ناراحت و پشیمان نیستیم اما به هر حال موانعی بر سر راه دولت ایجاد شد که این دولت نتواند موفق باشد. مانند موضوع برجام و یا اینکه در مجلس دهم هم اگرچه اصلاح‌طلبان در اقلیت بودند اما به گونه‌ای به جامعه القا شد که این اقلیت باید پاسخگوی عملکرد اکثریت باشد اما همان مجلس هم موفقیت‌هایی داشت مانند FATF که متاسفانه در مراحل بعد موانع ایجاد کردند.

او می‌افزاید: "در مجموع با توجه به مشکلاتی که گفته شد، اگر قرار باشد واقعا تجدید نظر صورت بگیرد و اصلاح‌طلبان با کاندیدای خودشان –در انتخابات ۱۴۰۰- حضور پیدا کنند، این یک نقطه امیدبخش خواهد بود که من فکر می‌کنم جامعه هم از آن استقبال خواهد کرد. "[۱]

*صحبت‌های امام اگر با انگیزه غرض‌ورزی سیاسی نباشد حتما از سر نادانی است.

زیرا او متوجه نیست که سطح آگاهی عمومی و توجه به تجربیات، در میان مردم و افکار عمومی بایستی خیلی نازل باشد که مردم دوباره به جریانی اعتماد کنند که مسبب‌الاسباب تمام مشکلات و گرانی‌های این روزهای کشور است.

جریانی که در دو انتخابات، گزینه‌ای را به رأی مردم تحمیل کرد که نه تنها قدرت خرید مردم را کاهش داد بلکه موجب گرانی بی‌قاعده و افزایش قیمت بیش از ۵۰۰ درصدی مسکن شد.

و همین جریان بود که برنشسته بر ایرادات و ضعف‌های گزینه خود ساخته‌اش، آشوب‌های دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ را بعنوان تحفه‌ای دیگر در دامن مردم گذاشت و اکنون هم بدون هیچ پروایی از "حق براندازی" حرف می‌زند، خشونت را تقدیس می‌کند و تحلیلگران می‌گویند در آستانه برداشتن سلاح نیز هست. [۲]

اکنون مردم چرا باید دوباره منتظر این جریان باشند یا از گزینه ۱۴۰۰ آنها استقبال کنند!؟

چه اینکه از قدیم گفته‌اند: "آزموده را آزمودن خطاست"

***

این‌همانی شرایط کشور با سال ۵۷ در کنار تشکیل شورای اصلاح‌طلبان، چه انگیزه‌ای را دنبال می‌کند؟

تحرّکات "شورای انقلاب اصلاح‌طلبان"!

غلامرضا انصاری، عضو ارشد حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در بخش پایانی مصاحبه خود با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در پاسخ به این سؤال خبرنگار که می‌پرسد: "چرا فضای سیاسی ایران بیش از اینکه به سمت عقلانیت جریان‌های سیاسی رهنمــون باشــد در مسیر رادیکالیزه شدن قرار گرفته است؟ " اظهار کرده است:

"هر زمان که امکان کنشگری آگاهانه و عقلایی در جامعه کاهش پیــدا کند و امکــان رقابت بین گروه‌های سیاسی از بین برود به صورت طبیعی فضای سیاسی به سمت رادیکالیزه شدن حرکت خواهد کرد. یکی از دلایل اصلی وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ این بود که که اغلب مردم و نخبگان احساس می‌کردند هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سرنوشت خود ندارند. در چنین شرایطی بود که نیروهای رادیکال و انقلابی فضا را به دست گرفتند و موفق شدند انقلاب را به پیروزی برسانند. امروز نیز اگر مردم و نخبگان دچار چنین احساسی شوند، که به نظر می‌رسد این وضعیت نیز در بخش‌هایی از جامعه رخ داده، فضا برای ظهور رادیکالیسم مهیا خواهد شد. رادیکالیسم نیز منشأ رادیکالیسم بیشتر و گرفتاری‌های خیابانی خواهد بود. "[۳]

*باید دانست که اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها اصرار دارند که شرایط کشور را رادیکالیزه جلوه دهند تا از این طریق به هدف ۱۰ ساله خود مبنی بر ایجاد شرایط "فتنه اقتصادی" برسند.

اما در واقعیت اینگونه نیست و اگرچه ممکن است آنها به هدف خود برسند اما این هرگز به معنی رادیکالیزه بودن فضای جامعه نیست.

به سخن دیگر اینکه جامعه هنگامی دچار فضای رادیکال می‌شود که اولا راه حل "صندوق رأی" در مسیر آن نباشد (مثل رژیم دیکتاتوری شاهنشاهی) و دو دیگر اینکه کسانی از خواص جامعه دائما گزینه رادیکالیسم و خشونت را در ذهن مردم بارگذاری کنند.

همانکه شاهدیم اصلاح‌طلبان و تریبون‌های آنها به آن مشغولند و روز و شب و حتی لحظه‌ای نیست که با اصرار بر "گرفتاری‌های خیابانی" و عدم مذمت آن و ایضا عدم اشاره به راه حل صندوق رأی؛ مردم را تشویق به شورش نکنند.

در صحبت‌های انصاری بایستی حتما متوجه این نکته بود که او در حال این‌همانی بین احتمال فتنه و انقلاب سال ۵۷ در ایران است و اگر این مسئله مورد مداقّه و "روشنگری خواص" قرار نگیرد بسا که آتشی بر هیمه فتنه اقتصادی قرار گیرد.

در بحث شناخت فرماندهان این فتنه خطرناک و این رخداد احتمالی باید به سمت آنهایی نظر کرد که مشکلات فعلی را با حمایت از یک گزینه ناکارآمد در دامن رأی مردم قرار دارند و اکنون هم به‌جای اشاره به صندوق رأی برای حل این مشکلات اما از گزینه "گرفتاری‌های خیابانی" حرف می‌زنند و هیچ مذمتی هم درباره آن در کلامشان نیست!

اقدامی که حتما و حتما به منزله تشویق اعتراض خیابانی است.

قبل از این، هدایت‌ا... آقایی، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نیز در اظهاراتی تأکید کرده بود که اصلاح‌طلبان در حال حرکت به سمت رادیکالیسم هستند.

حجاریان نفر دیگر این حلقه است که چند ماه قبل خواستار تشکیل شورایی از سوی اصلاح‌طلبان برای تصمیم‌گیری در شرایط وخامتی کشور شده بود.

در کنار او مصطفی تاجزاده نیز از تکرار آبان با خشونت بیشتر گفته و علیرضا علوی‌تبار نیز اخیراً اعلام کرد که اصلاح‌طلبان احتمالا قرار است از روش‌های غیر قانونی علیه نظام استفاده کنند.

***

 تصمیم یک فرماندار برای حل مشکل گرانی

فرماندار شهرستان ورامین گفته است: به منظور کنترل بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها توسط افراد سودجو، قیمت ۸۰ کالای اساسی به صورت روزانه کنترل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، "حسین کاغذلو" در جلسه ستاد تنظیم بازار و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این شهرستان همچنین تصریح کرد: بازرسان اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت با همراهی تمامی کسبه شهرستان، شرایط مناسبی را در بازار مصرف شهرستان رقم زده‌اند و ثبات قیمت‌ها و تأمین تمامی کالاهای مورد نیاز، خروجی این همدلی و همراهی مسئولانه افراد جامعه است. [۴]

*البته نتیجه این اقدام نظارتی و اینکه آیا به قدری کارا بوده که منجر به کنترل قیمت‌ها شده یا نه؟ هنوز معلوم نیست اما کاری که فرماندار محترم شهرستان ورامین انجام داده است؛ نوشداروی مشکلات این روزهای اقتصاد ایران یعنی مبارزه با گرانی بی‌قاعده است.

گرانی لجام‌گسیخته‌ای که از هیچ قاعده دلاری، تورّمی و بازاری پیروی نمی‌کند و صرفاً در اثر نبود نظارت و در ادامه بروز طمع ایجاد شده است.

این نکته بدیهیست که اگر نظیر آنچه که فرماندار ورامین تصمیم گرفته و درباره سبد کالاهای خانوار انجام داده است را در تمام کشور شاهد باشیم و کسی جرأت گرانفروشی پیدا نکند؛ آنوقت میتوان تنها ظرف مدت چند روز شاهد افول مشکل گرانی بود و به فضل خدا از فضای پر التهاب کنونی عبور کرد.

البته در این زمینه حتما بایستی شاهد عملگری ستاد دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نیز باشیم.

مجلس از لحاظ تقنین خوب در جهت کنترل قیمت‌ها، قوه قضائیه به لحاظ انجام وظیفه مدعی‌العمومی و لزوم ورود قضایی برای پیگیری گرانفروشان و دولت از نظر عزمی که باید در این جهت به تمام بازوهای خود در سراسر کشور تزریق کند.

لازم به توضیح است که رئیس‌جمهور روحانی طی یکماه گذشته ۲ مرتبه بر لزوم کنترل قیمت‌ها تأکید کرده است اما تاکنون تأثیر یا اجرای چشمگیری در این زمینه دیده نشده است. [۵]

مقوله‌ای که ممکن است صحبت‌های رئیس‌جمهور را با ظن شوآف بودن مواجه کند.

گفتنیست، به تازگی کسانی از اقتصاددانان و رجال سیاسی کشور نیز تأکید کرده‌اند که مشکل اصلی اقتصاد ایران نه حرف‌های منورالفکری و بعضا سیاه‌نمایانه این روزها که صرفاً مقوله "لجام‌گسیختگی قیمتی" است. [۶]

طی روزهای اخیر، آیات عظام مکارم شیرازی، علوی گرگانی و نوری همدانی، از مراجع تقلید در مطالباتی علنی خطاب به رئیس‌جمهور، خواستار نظارت بر  قیمتها و مبارزه با گرانی شده‌اند. [۷]

***

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-941336

2_mshrgh.ir/1095931

3_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/292698

4_www.irna.ir/news/83859652/

5_mshrgh.ir/1095404

6_mshrgh.ir/1014696

7_mshrgh.ir/1095812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    25 16
    لعنت خداوند بر باغیان انقلاب . این سه انقدر مفلوک و بد بخت هستند که ادم ذلت و خواری را در پیشانی انها می بیند . اینها از منافقان که قدرتمند تر نیستند به نظام جمهوری اسلامی نفس روح الله خمینی و شهیدانش خورده مثل طوفان هرچه خار خاشاک باشد خواهد شست و آن را دست صاحب اصلی اش ولی الله اعظم صاحب الزمان عج خواهد سپرد . انشاالله
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      4 3
      مشرق جان هیچ میدانی با نشر افکار پلید این خفاشا داری بهشان خدمت میکنی شما یه تحلیل از افراد انقلابی را در نشریات اینا پیدا نمی کنی .
    • قمی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 2
      بسم الله الان بهترین کار احیای پست نخست وزیری است که توسط هاشمی حذف شد با احیای نخست وزیری که یادگارشهیدبهشتی در قانون اساسی بود میتوان دولتها را پاسخگو حتی نخست وزیر را عزل کرد و رییس جمهور را ملزم به معرفی نخست وزیر باکفایت نمود و مردم را از رنج 8ساله بی کفایتی دولتها خلاص کرد. شهدا ناظرند
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 1
      لیبرال های غربگدا اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری کنند.
    • DE ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      1 0
      بگیر بشین بینیم بابا ... !!!
  • ناشناس IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    10 2
    اگر مردم همکاری کنند واتاق اصناف هم نظارت مستمر داشته باشد کسی جرات نمی کند قیمت ها را بالا ببرد مگر خود دولت اینکار را بکندتمام شرکت ها تولیدی باید تحت نظارت باشند.
    • سید IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      6 2
      اگر بر فرض اصلاح طلبان تهوع آور گورشان را از ایران گم می کردند، از خودشان پرسیده اند مثلاً چه مشکلی و کمبودی در کشور ایجاد می شد و یا چه مواهبی نصیب مملکت! واقعاً این جماعت تا کنون چه مسئله و یا معضل و مشکلی از ایران و ملتش را رفع و دفع کرده اند!؟ به جز آن که بارگرانی که بر روی دوش!!!!!
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      3 0
      همانطور که برای تخلفات رانندگی یک شهر تنها چند پلیس خوب و دوربین نظارتی کفایت میکند و با جریمه های اثر گذار کسی جرئت تخلف ندارد و جز در موارد محدود نیازی به راهکار پرهزینه و طولانی قاضی و دادگاه نیست برای مبارزه با گرانی هم تنها چند بازرس باوجدان اتاق اصناف کافیست تا هر روز فقط با گشتی در شهر و در معرض دید بودنشان کسی فکر گران فروشی و احتکار به سرش نزند از بزرگان شنیده ام یکی از معدود موارد خوب در گذشته همین مسئله بوده
  • علی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 11
    اول صبح حالمونو بهم زدید با اون عکس‌تون بابا اه
  • محمد IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 2
    حتی چهره این اسهال طلبان هم کریه و زشت است. عکس ها رو خوب ببینید
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 7
    مسعول گرانی دولت نیست کسانی هستند که می خواهند روحانی و دولتش ضربه بخورد کجای دنیا بورس و ارز خارجی با هم گران می شوند؟؟؟
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      2 3
      دولت برای جبران کسری بودجه اش نرخ دلار را بالا برده است و در بازار بورس رونق کاذب ایجاد کرده است.
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      2 9
      کم عقل سیاستهای پولی و بانکی تماما با امضای رئیس جمهور اجرایی شدن سیاست هایی که به گفته روحانی منتقدان احمقن و فقط خودش میفهمه و تیمش امروز معلوم شده که منتقدان احمقن یا روحانی
  • احمدی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 1
    چرا در برابر مشکلات بزرگ روز اقتصاد و معیشت مردم منفعل شده اید چرا در برابر طلای 1،060،000 تومانی و سکه قریب به 12،000،000 تومان و دلار 25،000 تومانی سکوت کردید چرا درباره افزایش لجام گسیخته کالاها که به نظر میرسد عمدی باشد حرفی نمی زنید
  • CA ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    9 1
    سه کله پوک اغتشاش طلب
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 1
    لعنت خدا برشما و حامیانتان با نمایشی از احمق ترین های جبهه اصلاح طلبان بی تدبیر و حامی دشمن و ستون پنجم اجنبی
  • ناشناس IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 3
    این افراد از داعش بدترنداز دارودسته اصلاح طلب های فساد طلب تهوع اور هستندکه مثل مگس ویز ویز میکنندومزاحمت ایجاد میکنند.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 1
    قیمت دلار در ایران عادی کنتر نمی شه چرا بورس و دلار با هم میرن بالا؟؟
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 2
    سعید حجاریان خودش وارد کننده گندم و با فشارش از سال 94 بودجه خودکفایی گندم قطع شده... اینها همچین موجوداتی هستند... گرگی در لباس میش
  • US ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 0
    تحرکات حجاریان بیشتر به چگونگی تخصیص ارز جهانگیری به نرخ 4200 تومان بر می گرده اگر این ارز به موقع و به مقدار کافی به شرکتش راشا تندیس پارسیان تخصیص داده نشود پرونده جامعه مدنی و حقوق پابرهنگان روی ممیز قرار می گیرد. از طرف دیگر حجاریان باید مطمئن شود با انجام انتخابات و روی کار آمدن تیم جدید، تغییری در تخصیص ارز 4200 تومانی صورت نگیرد. فشار سیاسی در بالا تخصیص ارز 4200 تومانی در خفا
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 0
    همه براندازان اصلاح طلبهایی هستند ، که از ارز دولتی و رانتهای دوستان دولتی بهره مند هستند، مثل همین افلیج (حجاریان) وارداتچی گندم
  • DE ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 0
    "مردم در انتخابات ۱۴۰۰ از گزینه اصلاح‌طلبان استقبال خواهند کرد" تنها چیزی که نصیبشون میشه تف هست. اونهم واقعا حیف تف که حروم بشه روی صورت این فاسدهای متعفن جاسوس دزد.
  • ترکمنچای IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 0
    FATF هم کلاه گشاد دیگری همانند برجام است.
  • بدون شرح IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 0
    آقایان اصلاحطلب در خواب بینند پنبه دانه
  • احمد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 0
    هم از توبره می خورند هم از آخور واردات گندم حجاریان با ارز جهانگیری گویای همه چیزه
  • DE ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    2 0
    "مردم در انتخابات ۱۴۰۰ از گزینه اصلاح‌طلبان استقبال خواهند کرد" زیرا اصلاحالتچی ها زنگ تفریح سیاست و باعث خنده مردم هستند اصلاح تالاپچی ها همان دلقک سیرک هستند که بعد از هر حرکت جدی از طرف هنرمندان سیرک وارد صحنه شده و خود را مسخره و ملعبه مردم میکند تا نردم بهشان بخندند ...واسه نونه واسه نونه که 1400 بهش رای بدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس