کد خبر 1096309
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
دستاورد تقریبا «هیچ» دولت مصر از امیدواری به کمک آمریکا

دولت قاهره با این امید که آمریکا می‌تواند پرونده سد النهضه را در راستای منافع مصر پیش ببرد، تمام سیاست خارجی خود را معطوف بر این امر کرده، اما اکنون در استیصال به سر می‌برد.

به گزارش مشرق، به عقیده کارشناسان، دولت مصر تا بدین جا برای حل بحران آبگیری سد النهضه تمام چشم امید خود را به دولت آمریکا دوخته و به نوعی مرکز ثقل فعالیت‌های دیپلماتیک خود را به امید یاری واشنگتن معطوف کرده است؛ اما به نظر می‌رسد با ادامه این روند، در پایان قاهره بازنده اصلی این ماجرا باشد.

 ساخت و آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر تبدیل شده و آن طور که دولتمردان این کشور می‌گویند، در صورت نهایی شدن آن می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و نسل‌های آینده این کشور تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

هرچند دولت اتیوپی در هفتم تیرماه از گشایش قابل توجه در این پرونده خبر داد و گفت که طی دو هفته مصر، سودان و اتیوپی به یک توافق نهایی خواهند رسید، اما مذاکرات تا بدین جا نه تنها با شکست مواجه شده بلکه اختلافات در بالاترین حد خود باقی است. دولت امریکا علی رغم اینکه در ماههای گذشته رسما از ناتوانی خود برای حل و فصل این پرونده و اجبار آدیس آبابا برای انجام مذاکرات جدی سخن گفته، اما قاهره همچنان امید دارد که آمریکا بتواند کاری انجام دهد. اما در واقعیت هیأت مصری هرچه به جلو پیش می‌رود با پیچیدگی فنی و قانونی بیشتری مواجه می‌شود.

در این راستا منابع دولتی مصر به وبگاه العربی الجدید گفتند که سازمان اطلاعات و ریاست‌جمهوری مصر مدام به وزارتخانه‌های آبخیزداری و خارجه که درگیر پرونده سد النهضه هستند، می‌گویند که روابط نزدیک عبدالفتاح السیسی و دونالد ترامپ، تأثیر مثبتی بر این پرونده خواهد گذاشت و همزمان چین، فرانسه و روسیه نیز گفته‌اند که حاضر نخواهند شد در این پرونده ضرری به مصر وارد شود.

اما کارشناسان مصری نظر دیگری دارند؛ به عقیده آن‌ها امیدواری مصر به آمریکا هیچ چیز را تضمین نمی‌کند، چرا که واشنگتن بر خلاف چین، فرانسه، آلمان و ایتالیا در موضوع ساخت سد النهضه کمترین کمک را به اتیوپی کرده و تأثیر چندانی بر آدیس آبابا ندارد. کشورهای یاد شده نیز توضیحات دولت اتیوپی مبنی بر اینکه آبگیری سد النهضه هیچ ضرری به مصر وارد نمی‌کند را پذیرفته‌اند.

از سوی دیگر تلاش مصر برای طرح موضوع در شورای امنیت و صدور قطعنامه‌ای که اتیوپی را ملزم می‌کند تا پیش از توافق مرضی الطرفین دست به آبگیری سد نزند نیز با شکست مواجه شد. حتی یک بیانیه در سطح رئیس دوره‌ای شورای امنیت یا یک بیانیه مطبوعاتی نیز در این خصوص صادر نشده است و بنابراین مجموع کمک‌های آمریکا به دولت مصر در این پرونده تقریبا «هیچ» بوده است.

«عبدالفتاح السیسی» چندی پیش گفته بود که در خصوص آبگیری سد النهضه، در عمل انجام شده قرار نخواهد گرفت. او همزمان تأکید کرده بود که مصر مخالف توسعه اتیوپی نیست. او در سال ۲۰۱۵ نیز به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    6 1
    هرکس به جای خدا با کدخدا بست، محصولی به جز یأس درو نخواهدکرد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس