لنز طبی

«مهرداد محمدپور» با حضور در برنامه تلویزیونی «طبیب» تصریح کرد: در حال حاضر عمل لیزر تماما با دستگاه انجام شده و دستگاه‌ها هم مرتبا استریل می‌شوند، لذا افراد بدون نگرانی از کرونا می‌توانند این عمل را ا

به گزارش مشرق، «مهرداد محمدپور» میهمان برنامه «طبیب» شبکه سه سیما در خصوص انجام عمل‌های لیزر چشم یادآور شد: فردی که می‌خواهد عینک را برداشته و عمل لیزر چشم را انجام دهد، حداقل باید 18 سال داشته باشد، اما از آن طرف محدودیت سنی ندارد و اگر فرد آب مروارید داشته باشد اول آن را برداشته و بعد عمل لیزر را انجام می‌دهیم، اما قدم اول برای عمل لیزر این است که معاینه کامل چشم انجام شده و فشار،عصب، زاویه وضعیت چشم از لحاظ قرنیه، اشک و شبکیه بررسی شود.

وی ادامه داد: یک سری عکس‌برداری انجام شده و شیب و انحنا و ضخامت قرنیه را بررسی می‌کنیم، اینکه قوز قرنیه داریم یا نه، اگر قوز قرنیه داشته باشیم اول باید درمان قوز قرنیه انجام شود و بعد فرد می‌تواند عمل برداشتن عینک را انجام دهد. این عمل فقط عمل زیبایی نیست چراکه عینک برای برخی محدودیت ایجاد می‌کند، بعضی‌ها مثل آنش‌نشان‌ها، پلیس، شناگران، موتورسواران برایشان استفاده از عینک سخت است و یک سری هم بدون عینک اصلا چیزی نمی‌بینند و اگر عینک از چشم‌شان بیفتد در امور اجتماعی و فردی دچار مشکل می‌شوند، یا با شماره‌های بالا ظاهر فرد عوض می‌شود، آن موقع عمل لیزر خیلی کمک می‌کند.

این فوق تخصص قرنیه همچنین تصریح کرد: اگر معاینات درست بوده، فرد شرایط عمل داشته و با لیزرهای درست عمل شود، امکان برگشت مشکل آن خیلی کم است، ولی اگر شرایط عمل را نداشه باشد و شماره چشمش مرتب بالا می‌رفته آن نمره‌ای که قرار بود بالا برود خودش را نشان می‌دهد، در واقع برگشت بیماری نیست بلکه پیشرفت آن است، فرد باید حداقل شماره چشم باید یک سال ثابت شده باشد بعد عمل شود. اگر ضخامت قرنیه مناسب باشد تا دو بار هم می‌شود عمل کرد.اما این عمل برای کودکان صلاح نیست و می‌توانند از لنز استفاده کنند اما سالم‌ترین آن عینک است و بهتر است در شرایط کرونا از لنز طبی استفاده نشود.

محمدپور با اشاره به اینکه افرادی که قوز قرنیه خفیف دارند، هم می‌توانند لیزر کنند، گفت: در این شرایط بیمار باید اشعه درمانی هم بکند در واقع با شرایط عمل ترکیبی جراحی را انجام می‌دهیم تا قرنیه محکم شود تا دیگر بیماری برنگردد و جلوی پیشرفت قوز قرنیه هم گرفته شود. گاهی اوقات در این شرایط شماره چشم خیلی بالاست و فرد می‌خواهد شماره را کم کند که در این صورت نیز رینگ قرنیه گذاشته شده و شماره را کم می‌کنیم.  

این جراح و متخصص چشم همچنین در خصوص فرق عمل بیزیک با لیزر نیز توضیح داد: عمل بیزیک منسوخ شده، در این عمل با یک تیغی بخشی از قرنیه برداشته شده و زیر آن لیزر می‌شد که این یک سری عوارض دارد، اما یک سری لیزرهای پیشرفته‌ای آمده که ما دیگر قرنیه را برنمی‌داریم یا به جای تیغ با لیزر آن را برمی‌داریم. در جراحی‌هایی که تازه آمده ما دیگر از هیچ تیغی استفاده نکرده و تماما با لیزر عمل را انجام می‌دهیم. پیشرفته‌ترین جراحی عمل تمام لیزر است، که در شرایط کرونایی خیلی بهتر است و افراد می‌توانند بدون هیچ نگرانی آن را انجام دهند، چون تماما با دستگاه است و دستگاه‌ها هم مرتبا استریل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه افراد بعد از لیزر از روز اول دید دارند، تصریح کرد: ولی دید کامل نیست و در طول یک هفته به دید نهایی می‌رسد. همچنین افرادی که نزدیک‌بین بوده و قوز قرنیه خفیف هم دارند می‌توانند این عمل را انجام دهند، اما در شرایط قوز قرنیه شدید باید رینگ بگذاریم و شماره آن را کم کنیم، انحراف چشم هم با یک عمل ترکیبی قابل حل است. حتی دیابتی‌ها اگر روی شبکه آنها رسوب نداده باشد می‌توانند عمل شوند. اگر فردی بعد از عمل لیزر سر درد دارد، ربطی به چشم‌شان ندارد و مشکل از جای دیگر است.  

محمدپور یادآور شد:هر کار نزدیک به خصوص در بچه‌ها باعث افزایش شماره چشم می‌شود. همچنین باید تأکید کنم اگر فرد در سن رشد نباشد نزدن عینک مشکلی پیش نیاورده و شماره چشم بالاتر نمی‌رود، اما دیدشان کم می‌شود، اما اگر فرد زیر سن رشد باشد قطعا با نزدن عینک شماره بالاتر خواهد رفت. در افراد مسن‌تر نیز اگر بیمار آب مرواریدش به حد عمل رسیده باشد باید ابتدا آن را عمل کرده و بعد با لیزر شماره چشم را پائین آورد.  

وی با اشاره به اینکه آسیگمات نیز با لیزرهای پیشرفته برداشته می‌شود، ادامه داد: به شرطی که قرنیه در شرایط خوبی قرار داشته باشد. همچنین برای پیرچشمی نیز می‌توان از لنزهای چند کانونی استفاده کرد تا در همه شرایطی دید خوبی داشته باشند. همچنین توصیه ما برای تهیه عینک نیز این است که حتما از شیشه‌های خوب استفاده شود، برند عینک مهم نیست اما فریم نیز باید محکم بوده و قابلیت سوار شدن شیشه خوب را داشته باشد.

این جراح و متخصص چشم در پایان با تأکید بر اینکه زایمان طبیعی هیچ نقشی در بالا رفتن شماره چشم و بر عمل لیزر ندارد، گفت: بهتر است در این شرای افراد قبل زایمان به پزشک مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس