کرونا در آمریکا

یک اندیشکده آمریکایی هشدار داد کرونا شوک بزرگی به مردم این کشور وارد کرده به طوری که پیامدهای ویرانگر بیکاری و بی‌خانمانی خانواده‌های آمریکایی را با بحران مواجه کرده است.

سرویس جهان مشرق - اندیشکده بروکینگز در گزارشی به قلم متیو دسپارد مدیر مؤسسه سیاست اجتماعی در دانشگاه واشنگتن، میشل گرینشتاین ویس عضو ارشد اقتصاد و توسعه جهانی بروکینگز و یانگ چون و استیون رول تحلیلگر داده و پژوهشگر مؤسسه سیاست اجتماعی در دانشگاه واشنگتن به بررسی تبعات اقتصادی و اجتماعی بحران کرونا در آمریکا پرداخت و نوشت: یکی از شاخص‌های تکان‌دهنده تأثیر اقتصادی بیماری کووید-۱۹ این است که نرخ بیکاری در ماه آوریل به بالاترین سطح خود از زمان رکود بزرگ رسید. در نتیجه، درخواست‌ها برای بهره‌مندی از مزایای بیمه بیکاری به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده‌اند، هرچند میلیون‌ها نفر از مردم که شغل خود را از دست داده‌اند، قادر به درخواست مزایای بیمه بیکاری نبوده‌اند یا در این زمینه به مشکل خورده‌اند. با این وجود، این ارقام نشان می‌دهند که خانوارهایی که به خاطر بیماری کووید-۱۹ شغل خود را از دست داده‌اند تا چه حد با مشکلات مالی مواجهند.

این اندیشکده به نتایج نظرسنجی‌ها اشاره می‌کند و می‌نویسد: مؤسسه سیاست اجتماعی دانشگاه واشنگتن واقع در سنت لوئیس در راستای گزارش یافته‌ها درباره از دست دادن شغل و درآمد در اثر شیوع کووید-۱۹ یک نظرسنجی پیمایشی سراسری و منحصربه‌فرد انجام داده که ۵۵۰۰ نفر بین روزهای ۲۷ آوریل و ۱۲ مه در آن شرکت کردند. از دست دادن شغل یکی از بدترین شوک‌های مالی است که اکثر خانواده‌ها با آن مواجهند و بواسطه آن خانواده‌ها برایشان بسیار سخت و دشوار است که هزینه‌های زندگی را تأمین کنند و از پیامدهای ویرانگری نظیر ضبط رهن منازل یا اخراج از منازل در امان بمانند. در جریان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، نرخ بیکاری به ارقام بالای تاریخی رسید و بیش از ۴۰ میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری کردند ــ این رقم حتی از نرخ بیکاری در جریان رکود بزرگ بیشتر است.

تأثیر کووید-۱۹ بر از دست دادن مشاغل

بروکنیگز می‌نویسد: نظرسنجی دریافت که ۲۴ درصد پاسخ‌دهندگان شغل یا درآمد خود را در اثر شیوع کووید-۱۹ از دست داده‌اند. اکثر این موارد از دست دادن شغل یا درآمد به خاطر اعطای مرخصی یا کاهش ساعات کاری بوده است. با این حال، این موارد از دست دادن شغل و درآمد در میان همه گروه‌ها یکسان نبود. افراد اسپانیایی‌تبار، کم‌درآمد، و جوان (بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سال) بالاترین نرخ از دست دادن شغل و درآمد را در مقایسه با دیگر گروه‌های قومی/نژادی، درآمدی، و سنی تجربه کردند. این موضوع در نمودار زیر نشان داده شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که نرخ از دست دادن شغل و درآمد در میان پاسخ‌دهندگان گروه‌های دارای درآمد متعادل، متوسط، و بالا بسیار شبیه هم بود، اما پاسخ‌دهندگان کم‌درآمد و اسپانیایی‌تبار ــ که کمتر قادر به مواجهه با شوک‌های اقتصادی هستند ــ به وضوح نرخ بالاتر موارد از دست دادن شغل و درآمد را به خود اختصاص دادند. اینکه نرخ از دست دادن شغل و درآمد در میان پاسخ‌دهندگان اسپانیایی‌تبار در بالاترین سطح قرار داشت احتمالاً به خاطر حضور بیش از حد آنها در صنایعی نظیر هتلداری یا ساخت‌وساز است که بیش از همه از موارد تعدیل نیروی کار ناشی از بیماری کووید-۱۹ ضربه خورده‌اند. برعکس، کارگران سیاهپوست بیشتر در حوزه‌هایی نظیر خدمات سلامت و حمل‌ونقل حضور دارند که کمتر از همه از همه‌گیری بیماری متأثر شده‌اند.

تفاوت در موارد از دست دادن شغل و درآمد در اثر بیماری کووید-۱۹ بیش از همه در میان گروه‌های سنی مشاهده شد. جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله دو برابر گروه‌های سنی دیگر موارد از دست دادن شغل و درآمد را تجربه کردند.

با این وجود، آیا موارد از دست دادن شغل و درآمد در اثر بیماری کووید-۱۹ بر توانایی خانوارهای آمریکایی در خصوص تأمین هزینه‌های زندگی تأثیر گذاشته است؟ جهت پاسخ به این سؤال باید انواع مشقت‌های اقتصادی نظیر مشکل در پرداختن اجاره‌بها و قبوض، به تعویق انداختن درمان پزشکی و نسخه‌های پزشکی، و تجربه ناامنی غذایی را بررسی نمود. همانگونه که در نمودار زیر دیده می‌شود، موارد از دست دادن شغل و درآمد در اثر بیماری کووید-۱۹ با افزایش مشکلاتی نظیر مشکل در پرداخت هزینه مسکن مرتبط هستند ــ حتی پس از آنکه درآمد، سن، جنسیت، و اندازه خانوار لحاظ شد (شکل ۴).

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: خانوارهایی که شغل یا درآمد خود را در اثر بیماری کووید-۱۹ از دست دادند در مقایسه با خانوارهایی که چنین چیزی را تجربه نکردند دو سه برابر احتمال بیشتری داشت که مشقت‌های اقتصادی را تجربه کنند. این تفاوت به لحاظ آماری معنادار بود (p <.۰۰۱). این مشقت‌ها بازتاب‌دهنده ابعاد مهم رفاه خانواده نظیر مسکن، تغذیه، و سلامت هستند.

فاکتورهای دیگر نظیر نژاد و قومیت یا درآمد بر احتمال اینکه پاسخ‌دهندگان موارد مشقت اقتصادی را گزارش دهند، افزود. خانوارهای سیاهپوست در مقایسه با خانوارهای سفیدپوست احتمالاً بیشتری داشت که در زمینه پرداخت اجاره‌بها و قبوض (p <.۰۰۱) و به تأخیر انداختن درمان پزشکی و پیچیدن نسخه‌ها (p <.۰۵) به مشکل برخورد کنند که این اختلاف معنادار بود. همچنین، خانوارهای اسپانیایی‌تبار در مقایسه با خانوارهای سفیدپوست احتمال بیشتری داشت که ناامنی غذایی را تجربه کنند (p <.۰۰۱). همانطور که می‌توان انتظار داشت، احتمال مواجهه با انواع مشقت و سختی در میان خانوارهای کم‌درآمد بسیار بیشتر از خانوارهای دارای درآمد متوسط و بالا بود.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی همچنین با این سؤال مواجه شدند که آیا بواسطه بیماری کووید-۱۹ در خصوص تأمین غذای بزرگسالان و کودکان در خانواده خود به مشکل برخورد کرده‌اند؟ در اینجا نیز از دست دادن شغل و درآمد در اثر بیماری کووید-۱۹ یک فاکتور مهم بود. خانوارهایی که شغل یا درآمد خود را از دست داده بودند دو برابر احتمال بیشتری داشت که در زمینه تأمین غذای بزرگسالان به مشکل بخورند. متغیرهای درآمد، سن، جنسیت، و اندازه خانوار در این خصوص لحاظ شد (شکل ۵).

پیامدهای مشقت و سختی اقتصادی

اندیشکده آمریکایی بروکنیگز در پایان گزارش خود آورده است: یافته‌های این بررسی نشان می‌دهند که خانواده‌هایی که شغل یا درآمد خود را در اثر شیوع بیماری کووید-۱۹ از دست دادند دچار درد و رنج اقتصادی شده‌اند. این یافته‌ها به مواردی فراتر از آمارهای رسمی بیکاری و از دست دادن مشاغل پرداخته‌اند تا ببینند خانواده‌ها تا چه حد از این مسئله متأثر شده‌اند. این یافته‌ها به خصوص از آن جهت مهم هستند که بررسی مؤسسه سیاست اجتماعی در اوایل همه‌گیری بیماری (آوریل ۲۰۲۰) صورت گرفت و اولین مورد از بررسی‌هایی است که هر سه ماه یکبار در سال ۲۰۲۰ انجام می‌گیرند.

پیامدهای بحران کرونا سلامت روانی مردم آمریکا را نشانه گرفته است

سختی‌هایی که در اینجا مورد اشاره قرار گرفتند پیامدهای منفی فراوانی برای خانوارها دارند. مشکل در پرداخت اجاره‌بها موجب می‌شود خانوارها در معرض خطر اخراج از منازل قرار گیرند، به ویژه پس از انقضای ضرب‌الاجلی که برخی شهرداری‌ها در خصوص پرداخت اجاره‌بهای معوقه وضع کرده‌اند. بیرون کردن خانواده‌ها از منازل تأثیرات منفی گوناگون و فراگیری به همراه دارد: از بین رفتن اموال و دارایی‌ها، وقفه در تحصیل به خاطر تغییر مدرسه، جدا افتادن کودکان از دوستان خود، و مشکلات سلامت روانی از جمله این مواردند.

ناامنی غذایی نیز پیامدهای بهداشتی فراگیری به همراه دارد. این پیامدها در میان کودکان شامل نقایص مادرزادی، کم‌خونی، آسم، و مشکلات شناختی، رفتاری، و سلامت روانی می‌شوند. آنچه بر وخامت اوضاع می‌افزاید این است که افراد ممکن است بواسطه هزینه‌های بالا و از دست دادن درآمد خود، درمان پزشکی یا پیچیدن نسخه‌ها را به تعویق اندازند. این افراد سلامت خود را به خطر می‌اندازند، به ویژه اگر به بیماری‌های جدی یا مزمن مبتلا باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 4
  • رضا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    18 3
    مشرق جان از ایران چه خبر
  • بی طرف FR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    17 16
    قابل توجه منتقدان وضع موجود در ایران! من نه ضدنظام و انقلاب هستم. نه طرفدار نظام. نه منافق نه ری استارتی نه برانداز ...... آمریکا ابر قدرت جهان و صاحب دلار و اقتصاد عالی و ......... اینه وضعش. ایران که ۴۰ ساله تحریمه و همه جوره محاصره شده خب معلومه با چنین مشکلاتی مواجه میشه. اونایی که میگن بریم زیر چتر آمریکا واقعیت ها رو ببینن. آمریکا به مردم خودش رحم نمکینه بعد میاد برای ایرانیا دلسوزی کنه!!!!؟!!!
  • بچه فلاح IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    19 1
    من موندم این بیکارهای ،بدبخت ،فلک زده ی ،بی نوای ،گشنه ی ،مستاجر ،بی خانمان چرا نمیان ایران تا طعم لذیذ خوشبختی ر بچشن؟!
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    2 4
    مشرق جان به فکر قلب زشت کلام نیستی اینقدر از آمریکا مطلب میزاری؟؟ الان سکته میزنه ها از شرش راحت میشیم !
  • پ IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    7 0
    اگر اساس مملکت ما هم کشاورزی بود انقدر گرانی نداشتیم
  • رضا RO ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    9 1
    جوری میگید مثل اینکه فقط آمریکا دچار این بحران شده تحفه ی چین از روسیه بگیر تا هند و برزیل وایران به جز کشورهایی انگشت شمار باعث بیکاری و مشکلات مردم شده. حداقل در آمریکا تا بحال به هرنفر 3000 دلار در طول 3 ماه معادل 75 میلیون تومان ما داده اند ما چیکار کردیم.خواهشا چاپ کنید
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    6 8
    غربگدایان عزیز زحمت نکشید، من به جای همتون مینویسم (با فیگور دهنِ کج!) :یعنی برا ی ما نشده؟ - ما که 41 ساله داریم گشنگی میکشیم! - اول مملکت خودتونو درست کنین! - اصلأ هم اینطور نیست، یکی از فامیلامون اونجاست میگه......!! ما که گشنگیو رد کردیم!!!
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      1 5
      دمت گرم
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    13 1
    دقيقا مثل ايران ما هم بدبخت شديم منتها فرياد مان به جايي نميرسد از بس پاچه خوارزيادهست
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      4 0
      دقيقا حرف دل ملت بيچاره آفرين
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    4 4
    این هم از عوارض کاپیتالیسمه . دومینو وار شروع میکنه پی هم سقوط کردن . علت برد ترامپ چی بود . ترس از ادامه بحران 2008 زمانی که اوباما با تزریق پول مانع ورشکستگی وال استریت و بانک های بزرگ شد . همان زمان بسیاری شغلشان را از دست دادند از جمله شرکت های بورسی که فیلم در براش چند تائی ساخته شد . یعنی بغیر از اقشار کم درآمد که شغل و خانه هایشان از دست دادند . بودند سفید پوستانی که تصور آنرا نداشتند هر چند علائمی پیدا بود و میزان رفاه دهه شصت تا اواسط هشتاد میلادی که رویای آمریکائی نام داشت دیگر نبود . فرزندان حالا وابسته به پدر و مادر شدند و الی آخر . آمار های زمان دوم اوباما نسبت به تامین شغل بیادتان بیاد . همان زمان با احمدی نژاد خودمان مقایسه میکردیم . اما ترامپ تاجر با شعارهای اقتصادی و اینکه کارخانجات باید برگردند به آمریکا و شغل فراوان ایجاد میکنم برنده شد. مردم اول باید شغل داشته باشند تا بمسائل بعدی بیندیشند . بالاخره این حباب بورس آمریکا دیر یا زود میشکنه و آوار میشه بر سر بسیاری از مردمی که بامید فردای بازنشستگی خود در این شزکت ها سرمایه گذاری کردند و دیگر هیچ چیزی عایدشان نخواهد شد و مشکلاتی که مانند نمایان شدن کوه یخ در بالا بهش اشاره رفته. و .... که این فقط مربوط به آمریکاست . حساب کنید که کشورهای دیگر که بیشترین و بهترین اجناس خود را هر سال روانه آمریکا میکنند . چه سرنوشتی در انتظار آنهاست . هر چند سعی در خاموش نگه داشتن این اتفاق برای مدتی شاید بعد از کرونا و حتی بعدتر رخ دهد . با این احوالات و آسیب ها ما در دانشگاه به بچه ها همین درس اقتصاد که از غرب آموختیم یاد میدهیم چون چیز جایگزینی ندارد یا نخواستند باشد . و آنها چون استاد اینکار هستند میداننذ چگونه کجا و کی برای ما مشکل ایجاد کنند . غیر از اینه . اما شاید در این شرایط تحریم ما لطف پروردگار باشه . نمیدانم درست میگم یا خیر . چون مقداری آسیب شناسی شده . چنانچه هشیاری باشد و بکار بندند
    • DK ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      1 4
      تنها کامنتی که کازشناسانه بود . نه توهین توش بود نه آرزوی نابودی برای دیگران و نه اینکه مرغ همسایه غازه. مرسی !
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    11 5
    سیر یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چقدر بدبویی ... سخن از زشت‌رویی دگران نشود موجب نکورویی
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    15 4
    تروخدا انقد امریکا امریکا نکنین مملکت خودتون رو بدبختی وفلاکت درنوردیده راستی دلار شد 25 تومن علی برکت الله با سرعت نوربه سوی جهنم پیش میریم
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    11 2
    دلار چنده الان امسال نون خشک می تونیم بخوریم
    • GB ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      5 2
      اونم گیرت نمیاد
  • فرید US ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    12 0
    مشرق یه گزارش بگیر ببین تو امریکا با پنجاه دلار از سوپر مارکت چی میشه خرید بعد بیا مقایسش کن با پنجاه هزار تومن تو ایران چی میشه از سوپر مارکت خرید.
  • ابوالفضل IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 0
    یعنی فقط تو امریکا اینجوری شده؟ تو ایران همه چی گل و بلبله؟ هههههههه
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 0
    چی چرت و پرت میگید.تو کشور ما بدنیا الکل داره درس میشه الان اومدن دادن به شرکت ها.یلیتر محلول و دارن پنجاه هزار تومن میدن داروخانه ها.اونم محلول هست و الکل نیست.بچسب به داخل.از کجا دراریم اخه
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 0
    برای بیکاران آمریکایی چرا از این برایشان کمک های معیشتی ارسال نمی شه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس