کد خبر 1096022
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
 شورای آتلانتیک

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین تصریح کرد این توافق، نتیجه ناامیدی ایران از برجام با آمریکا و اروپاست.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

شورای آتلانتیک می‌نویسد: ایران در حال نهایی کردن توافق ۲۵ ساله با چین از جمله در حوزه تضمین فروش نفت و همکاری‌های تجاری است. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است. چین و ایران در حال نهایی کردن این توافق هستند و جزئیات دقیق آن در هر دو کشور به طور رسمی اعلام نشده است. برای پکن، این توافقنامه بخشی از ابتکار کمربند و ابتکار جاده ابریشم جدید شی‌جیپینگ، رهبر حزب چین است، او با اجرای طرح جاده ابریشم جدید به دنبال پیوند ده‌ها کشور آسیایی با اروپا و آفریقا در یک برنامه توسعه جهانی به سرپرستی پکن است. به همین خاطر باید این موافقتنامه را نوعی معامله برد- برد دانست.

بیشتر بخوانید:

قدرت نظامی ایران با وجود تحریم‌های تسلیحاتی خیره کننده است

شرایط این توافق به اندازه کافی محکم شده تا سرمایه‌گذاری چین در ایران به میلیاردها دلار در حوزه‌های زیرساختی و توسعه اقتصادی برسد. چاه‌های نفتی، پالایشگاه‌ها و سایر امکانات نفتی ایران نیاز به نوسازی دارند توافق فوق در تضاد آشکار با امیدهای مداوم دولت ترامپ برای نابودی اقتصاد ایران از طریق کمپین فشار حداکثری است.

واقعیت این است که چین و ایران به یکدیگر احتیاج دارند، چین به نفت نیاز دارد و همین حالا هم بزرگ‌ترین مشتری نفت خام تهران است، از طرف دیگر، تهران باید با رکود عمیقی که بخشی از آن توسط تحریم‌های مجدد آمریکا تحمیل شده دست و پنجه نرم کند.

در مقایسه با توافق‌های طولانی که بین چین و سایر کشورها شکل گرفته، توافق با تهران اگر واقعا اجرا و تداوم داشته باشد، توافقی قابل توجه است. در سال ۲۰۱۳، یعنی یک سال پس از به قدرت رسیدن شی، رئیس‌جمهور چین قرارداد نفتی ۲۷۰ میلیارد دلاری با روسیه امضا کرد. امروز با وجود رقابت ژئوپلتیکی دو کشور همچنان این توافق نفتی برقرار است آن هم در شرایطی که روسیه امروز بزرگ‌ترین منبع نفت در خارج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت یعنی اوپک است. در مارس امسال، هنگامی که تقاضای اروپا برای نفت خام روسیه کاهش یافت، چین ۱/۶ میلیون تن نفت در طی چهار هفته از مسکو خریداری کرد.

همکاری بیست و پنج ساله بین چین و ایران برای اولین بار در سفر سال ۲۰۱۶، شی پیشنهاد شد. نسخه فعلی این توافق بیش از هر چیز بر حوزه تجارت نفت متمرکز است. توسعه فناوری ۵ جی در ایران بخشی دیگر از توافق است که براساس آن شرکت‌های فنی و سخت‌افزاری چین ملزم به توسعه این فناوری می‌شوند. در حوزه امنیتی نیز مقرر شده روابط نظامی محکم‌تری بین سه کشور ایران، چین و روسیه از جمله در حوزه آموزش‌های مشترک، توسعه سلاح و به اشتراک‌گذاری اطلاعات برقرار شود. چندی پیش نیز این سه کشور در دریای عمان رزمایش دریایی مشترکی برگزار کردند.

این ادعا که ایران خود را تسلیم چین کرده و یا به نوعی تبدیل به مستعمره شده صحیح نیست. تهران در برنامه جامع اقدام مشترک یا همان JCPOA (برجام) با قدرت‌های جهانی، از جمله آمریکا به توافق رسید، اما این طرح با رویکرد واشنگتن از هم پاشید، بنابراین طبیعی بود که تهران به دنبال حوزه‌های دیگری برای مذاکره باشد. توافق‌نامه پیشنهادی بین تهران و پکن نشان از ناامیدی ایران از برجام و همچنین کاهش اهمیت آمریکا در غرب آسیا به عنوان منطقه‌ای غنی از نفت دارد. هر وقت واشنگتن و متحدان اروپایی خود عقب‌نشینی کنند، همانطور که در مورد ایران در زمان ترامپ  رخ داد،‌ پکن آماده است تا جای آن‌ها را بگیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    30 7
    چه اندازه این تحلیل ها حرص غرب پرستانی مثل زیباکلام را درمی آورد!!
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      10 3
      07:23 فعلا اینا خودشونو زدن به منگولی و اسمشونم بپرسی میگن نمیدونیم!! تا دوباره یه مشکلی تو کشور پیش بیاد اینا سرو کله شون پیدا بشه شروع کنن به قد قد کردن!!! پینوکیو آدم شد اینا نشدن!!!!
  • ايراني IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    12 5
    خب گرگ ، گرگه ديگه.از گرگ كه انتظاري ندارين مثلا يه روز بياد اسب نجيب بشه؟ چطور برجام تسليم شدن در برابر آمريكا و اروپا نبود اما اين قرارداد با چين هست؟ بلكه به مذاق گرگ درنده غربي خوش نيامده همين پياده نظام مواجب بگيرشونم راه افتادن هوچيگري ميكنن ايران ما بالاخره يه روز تمومش ميكنه انشالله
    • کوروش IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      1 0
      اگه دستهاش رو آرد زده باشه چی؟! یاد غروب خورشید در غرب در آب گل آلود میوفتم که در پایان شرق هم یادآوری میشه،یعنی چین استعمار شده به وسیله صهیونیسم جهانی؟!
  • NL ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    9 38
    ایران داره با کمونیست ها همکاری میکنه، خجالت آوره
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      17 5
      خجالت آور سیمان کردن صنعت استراتژیک هسته ای است
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      18 2
      حداقل مثل غرب در امور داخلی ایران دخالت نمیکنه و غرب تا الان میلیاردها پول خرج کردن که به ایران ضربه بزنن. به نظرت چین همچین کاری کرده ؟
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      15 2
      08:19 تا جون توی امپریالیست در بیاد!!! احیای جادهٔ ابریشم تنها راه زدن تودهنی به یانکی‌هاست چون داره دود ازشون بلند میشه و این تایید درست بودن این راهه!!
    • نیما IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      9 4
      کمونیست بهتر از کفر است آمریکا در جرگه کافران وقوم الضالمین هست وتا بوده استعمار واستسمارگر بوده . بزودی چین آمریکا را پشت سر میگذارد
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      1 0
      ای نادان
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      8 2
      خداوند متعال در قران کریم یهود و نصرا را دشمن اصلی مسلمانان معرفی کرده و داد وستد با کافران را نهی نکرده البته بماند ذات امریکا و اروپا شیطان پرستی و کابالیستی است که خیلی بدتر از کمونیستی است
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    15 8
    روزنامه های افساد طلب که برای برجامه سرکاری جشن گرفته بودند حالا برای همچین توافق مهمی عزا گرفتند. فرق اینها با خائنین لندن نشین چیه؟
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    6 2
    آتلانتیک کانسیل فهمید، این اصلاحاتچی ها نفهمیدن!! واقعا که مرزهای حماقت رو اینها جابجا کردن!!!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    8 2
    از کشور های دیگه ای هم که با چین توافقنامه دارن مطلب بزارین ، مثلا شنیدم پاکستانی ها خیلی از توافقشون با چین راضین
  • افتخار AU ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    6 1
    تفاهم نامه ایران و چین تو‌دهنی به اروپای بی عرضه و امریکای قلدر است و می بایستی چند سال قبل منعقد می‌شد. نظر اصلاح‌طلبان نیز در این باره پشیزی ارزش ندارد چون با برجام ابروی خود را هدر داده‌اند.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    2 2
    به هر حال شعار انقلاب ما نه شرقی نه غربی بود اما ما الان چرخش به شرق داشتیم چون ناچار بودیم .اما بدونیم که استقلال وعدم وابستگی هست که یک کشوررو بلند می‌کنه .تو همین ایام تحریم دولت ایران تو این دوسال زیر شدید ترین فشارها برای انتقال ارز به ایران بود اما همین چینیها ونیز روس‌ها اون طور که باید وشاید بود با ما همکاری نکردند .الان نزدیک۹میلیارد دلار پول ایران تو کره بلوکه شده واحتمالا کلی پول نفت هم تو چین داریم .چیزی که تو سیاست خارجی عیان هست این هست که کشورها دنبال منافع خودشون هستند و چینیها هم از تحریم ایران سود زیادی بردند ومی برند.
    • صادق IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      1 0
      این فقط شعار بود واسه من وتو
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    3 5
    احتمالا ژاپن هم جلو میاد . ایران سرزمین فرصت هاست . انرژی فراوان و وسعت زیاد و نیروی فراوان کار و تحصیلکرده که بهترین شرایط برای سرمایه گذاری را داره . هر که استفاده نکنه غافله .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس