کد خبر 1095863
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
پیشنهاد ایران را نادیده نگرفته‌ایم

وزیر صنایع لبنان با اشاره به اینکه پیشنهاد ایران به لبنان در دست بررسی است از فشار واشنگتن به کشورهای عربی برای عدم کمک به بیروت پرده برداشت.

به گزارش مشرق به نقل از العهد، «عماد حب الله» وزیر صنایع لبنان اعلام کرد: گزینه لبنان برای روی آوردن به شرق هنوز به قوت خود باقی است و ما به سوی این مسیر حرکت می کنیم. ما چشم از شرق برنداشته و همیشه در راستای منافع لبنان پیش می رویم، حال این منافع در شرق باشد یا غرب. اقتصاد ما اکنون در مسیری تولید محور قرار گرفته است، بر خلاف اینکه تا پیش از این بر مبنای رانت و اقدامات مالی پیش می‌رفت.

وی افزود: دولت لبنان پیشنهاد ایران را نادیده نگرفته است و دولت، پیشنهاد ایران و گامهایی که می توان برداشت بدون اینکه به انزوای بیشتر منجر شود را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد.

وزیر صنایع لبنان اعلام کرد: ما در مرحله تثبیت گزینه ها و گشودن گزینه های دیگری قرار داریم. گزینه روی آوردن به شرق سودمند و برای لبنان مفید است. آنچه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان درباره حرکت به سوی اقتصاد تولید محور اعلام کرد، مبناست.

بیشتر بخوانید:

آمریکا: لبنان با سوریه تعامل نکند

سازوکار سرویس‌های جاسوسی آمریکا در کمپین‌های ضد مقاومت

از «لبنان» مصیبت‌زده تا «لبنان» مستحکم

حب الله گفت: برخی به دنبال گرسنه نگه داشتن لبنانی ها هستند. آمار و ارقام دولت درست است. درباره صندوق بین المللی پول هم اگر تصمیمی الزام آور که حاکمیت ما را نقض کند بر ما تحمیل نکند، به رایزنی با آن ادامه خواهیم داد و سیگنالهای مثبتی در این زمینه وجود دارد.

وی درباره دیدار «حسان دیاب» نخست‌وزیر این کشور با «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت هم اعلام کرد: دیدار میان دیاب و دورثی شیا خوب بود اما این تغییری در اقدامی که ما به آن روی می آوریم ندارد و گزینه های ما باز است. بحث اینکه آمریکا مواضعش را در قبال لبنان تغییر داده است حب الله: اینکه آمریکا مواضعش را تغییر داده، نادرست است. ما به سوی شرق حرکت می کنیم، اما شرق را با غرب عوض نمی کنیم و آنچه به نفع لبنانی هاست انجام می دهیم. آمریکا به کشورهای عربی برای عدم همکاری با دولت لبنان با هدف تحمیل برخی خواسته های سیاسی به نفع اسرائیل، فشار می آورد و برخی برادران از این فشارها رها شده اند.

حب الله از شهروندان لبنانی خواست که به شایعات و اخبار کذب درباره قیمت دلار درشبکه های اجتماعی توجه نکنند.

وزیر صنایع لبنان در ادامه گفت: چین از طریق سفیر خود بر آمادگی برای همکاری کامل با لبنان تاکید کرده است و چینی ها پیشنهاداتی به نخست وزیر و وزارت مشاغل و انرژی ارائه داده اند.

وی تاکید کرد: ملت لبنان از روحیه مقاومت برخوردار است. ما از برادران عرب انتظار داریم؛ اما در نهایت لبنانی باید روی پای خودشان بایستند. سفر عباس ابراهیم  به کویت مثبت بود و به ما وعده کمک دادند اما ما هنوز منتظریم. از کویت و امیر آن در حمایت از لبنان طی سالیان گذشته تشکر می کنیم. امیدواریم که گفتگوهای همکاری با عراق به نتیجه برسد. 

این در حالی است که روزنامه الاخبار لبنان روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه در گزارشی آورده بود: به نظر می‌رسد که کشورهای حوزه خلیج فارس که لبنان برای خروج از بحرانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند به آنها متوسل شده است، گوش به فرمان آمریکا هستند. با وجود سیگنال‌های مثبتی که لبنانی‌ها از قطری‌ها و کویتی‌ها دریافت کرده اند؛ اما شواهد حاکی از آن است که انتظارات لبنانی‌ها زیاد است زیرا کل کمکی که آنها ممکن است به لبنان بدهند در حد انسانی است و از کمک مالی خبری نخواهد بود.

امیدی به شیخ نشینان گوش به فرمان آمریکا نیست

الاخبار در ادامه به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مبادلات تجاری با لبنان و فروش فرآورده‌های نفتی به این کشور در ازای دریافت لیره لبنان اشاره کرده و آورده بود: دولت لبنان هنوز پاسخی به پیشنهاد ایران نداده است اما موضع کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه کویت و قطر در قبال بحران لبنان مبهم است. مسئولان قطری به مقامات لبنانی گفته اند که سپرده گذاری و کمک مالی در کار نخواهد بود؛ اما آماده کمک به بیمارستان دولتی بیروت، خرید محصولات کشاورزی و امکان مشارکت در برنامه دولتی برای خانواده فقیر را دارند. کویت هم اقدامی فراتر از قطر انجام نداده است جز اینکه به شهروندان خود توصیه کند که به لبنان پس از بازگشایی فرودگاه‌ها سفر کنند که این هم تا عربستان پیش قدم نباشد، احدی دست به این اقدام نخواهد زد.

این رسانه لبنانی نوشته بود: برخی از لبنانی‌ها انتظاراتی در سطح عالی دارند که غیرواقعی است زیرا تصمیم دولت آمریکا در منزوی کردن لبنان است و احدی این قاعده را زیر پا نخواهد گذاشت. هر چند که برخی منابع از دیدگاه مثبت قطر و کویت در قبال کویت خبر داده اند.

الاخبار در ادامه گزارش داده بود: حسان دیاب نخست وزیر لبنان همچنان به کشورهای خلیج فارس امید دارد؛ اما از اینکه برخی طرف‌ها در داخل لبنان مانع از این کمک‌ها می‌شوند، گلایه کرد و گفت: « چطور ممکن است که احدی وطنش را در حال فروپاشی مشاهده کند و راه نجات کشور را سد کند. برخی گزارش‌ها از مانع تراشی افرادی از داخل لبنان حکایت دارد و اینکه تماس‌هایی در جریان است که کشورهای عربی که مایل به کمک به لبنان هستند را قانع کنند که کمکی نکنند. ما از برادران در کشورهای عربی شنیده ایم که تماس‌هایی با آنها از سوی سیاستمداران لبنانی شده است و این خجالت آور است».

این رسانه اعلام کرده بود: برخی منابع وزارتی این را مبالغه می‌دانند که طرف داخلی این توان را برای مانع تراشی داشته باشد زیرا این موضع یعنی کمک کشورهای عربی به لبنان در گروه چراغ سبز واشنگتن است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    12 0
    منتظر بمونید تا آمریکای پدرصلواتی و ترامپ دمدمی مزاج با کشورای کوچول موچولوی حاشیه خلیج فارس کمکتون کنن! سزای هر کسی که از داخل قطع امید کرده و چشم به کمک بیگانه بخصوص آمریکای جنایتکار داشته باشه، پرتگاه و نابودیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس