قره باغ

در طول ۴ روز درگیری‌های پراکنده در مناطق مرزی، عمده حملات ارتش آذربایجان به مواضع رقیب ارمنی خود از طریق پهپادهای انتحاری و موشک ‌های ضد زره ساخت رژیم صهیونیستی انجام شده است.

سرویس جهان مشرق _ در حالی که در روزهای اخیر شاهد درگیری‌های پراکنده در خطوط مرزی دو کشور آذربایجان و ارمنستان بودیم و دو طرف از تسلیحات مدرن خریداری شده در سالهای اخیر از متحدان خود علیه یکدیگر استفاده می‌کردند، روز گذشته در دیدار رییس صنایع دفاعی ارتش ترکیه با مقامات نظامی کشور آذربایجان قراردادی برای فروش تسلیحات ساخت ترکیه از جمله پهپادهای تهاجمی این کشور میان دو طرف امضا شد.

سابقه تنش نظامی دو کشور و حامیان خارجی آنها

تنش در روابط دو همسایه قفقازی به سال‌های ابتدایی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ادعای دو طرف بر مالکیت منطقه قره باغ برمی‌گردد. در نبردهای روی داده در سال ۱۹۹۴ در این منطقه ارتش ارمنستان موفق به شکست رقیب خود شده و از آن زمان کنترل منطقه قره باغ را به دست گرفته است اما مقامات جمهوری آذربایجان همچنان این منطقه را بخشی از خاک خود دانسته و هر از چند گاهی درگیری‌های نسبتا شدید میان نیروهای دو طرف در این منطقه صورت میگیرد.

اعلامیه مربوط به کشته شدن پولاد هاشموف ژنرال ارتش آذربایجان

در دور جدید این درگیری‌ها که از روز ۱۵ جولای ماه جاری آغاز شده است، دو طرف حملاتی را به استحکامات نظامی یکدیگر در خطوط مرزی انجام داده‌اند که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از نیروهای آنها شده است. وزیر دفاع آذربایجان در سخنانی تهدید آمیز حتی به احتمال حملات علیه تاسیسات حیاتی ارمنستان از جمله نیروگاه هسته‌ای این کشور اشاره کرده است.

به شکل سنتی در میان همسایگان این دو کشور روسیه حامی دولت ارمنستان بوده و ترکیه از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند اما هیچ کدام از این دو کشور تا کنون بر سر مسئله قره باغ حضور مستقیم نظامی نداشته و حل این بحران را به گفتگوهای میان دو کشور سپرده‌اند.

ارتش روسیه با داشتن ۲ پایگاه نظامی اربونی و گیومری در مرکز و شمال غرب ارمنستان و حضور جنگنده‌های میگ۲۹ خود امنیت هوایی ایروان پایتخت این کشور و حریم هوایی کلی ارمنستان را بر عهده دارد، اما هرگز اقدام مستقیمی در خصوص منطقه قره باغ نمی‌کند تا منجر به رنجش خاطر جمهوری آدربایجان نیز نشود. روسیه حتی با وجود اینکه تامین کننده اصلی تسلیحات ارتش ارمنستان نیز هست اما در سالهای اخیر مقادیر قابل توجهی از تسلیحات پیشرفته نظیر سامانه‌های پدافندی S۳۰۰  و Buk_M۲ را به ارتش آذربایجان فروخته است.

مناطق مورد هدف قرار گرفته توسط پهپادهای ارتش جمهوری آذربایجان با علامت‌های سبز رنگ

تسلیحات مورد استفاده در درگیری‌های اخیر

در طول ۴ روز درگیری‌های پراکنده در مناطق مرزی، عمده حملات ارتش آذربایجان به مواضع رقیب ارمنی خود از طریق پهپادهای انتحاری و موشک ‌های ضد زره ساخت رژیم صهیونیستی انجام شده است.

پهپاد انتحاری ساقط شده Sky Striker توسط نیروهای ارمنستان

ارتش جمهوری آذربایجان در سالهای گذشته مشتری چندین مدل پهپاد شناسایی و انتحاری ساخت اسراییل از مدل‌هایی نظیر Sky Striker، هاروپ و هارپی و موشک‌های ضد زره سری Spike بوده است که تصاویری از حملات به مواضع ارتش ارمنستان با استفاده از همین تسلیحات در روزهای اخیر منتشر شده است.

سامانه اخلالگر الکترونیک R325U ارتش ارمنستان

در سمت مقابل نظیر ارتش ارمنستان تلاش کرد با استفاده از سامانه‌های توپخانه‌ای روسی خود و سیستم‌های اخلالگر ضد پهپاد به حملات رقیب پاسخ دهد که این اقدامات منجر به کشته شدن چند افسر و ۱ ژنرال ارتش آذربایجان و همچنین سرنگونی حداقل ۲ فروند پهپاد Sky Striker و ۱ فروند Orbiter۳ شد.

پهپاد Orbiter3 ساقط شده جمهوری آذربایجان

ارتش ارمنستان البته تسلیحات تهاجمی قوی تر نظیر موشک‌های بالستیک اسکندر و جنگنده‌های سوخو۳۰ را نیز از روسیه دریافت کرده است اما هنوز سطح تنش میان دو کشور به مرحله استفاده از این تسلیحات نرسیده است.

سومین تقابل نظامی روسیه و ترکیه این بار در قره باغ

به نظر میرسد امضای توافقنامه نظامی میان ترکیه و جمهوری آذربایجان و احتمال فروش سامانه نظامی و پهپاد به این کشور بیش از اینکه به حمایت ترکیه از این کشور و یا تلاش برای حل بحران قره باغ مربوط باشد به ایجاد جبهه‌ای جدید علیه منافع روسیه در منطقه بازمی‌گردد.

جنگنده میگ 29 روسیه در پایگاه هوایی نزدیک ایروان

ارتش ترکیه در سالهای اخیر با حمایت از شورشیان در دو کشور سوریه و لیبی و اهدای تسلیحات مدرن و حتی مداخله مستقیم نظامی علیه متحدین روسیه در این ۲ کشور وارد تقابل مستقیم با مسکو شده است که این تقابل در خاک سوریه به سود روسیه و متحدش یعنی دولت قانونی سوریه و در لیبی به سود جریان وابسته به ترکیه یعنی دولت وفاق ملی GNA پیش میرود.

ترکیه که در گذشته با استفاده از پهپادهای تهاجمی خود از ۲ مدل Bayraktar TB۲ و Anka موفق شده بود برتری تکنولوژیک خود بر سامانه‌های پدافندی کوتاه برد روسی نظیر Pantsir_S را به رخ بکشد احتمالا قصد دارد با ارسال این پهپادها به ارتش جمهوری آذربایجان در میدان نبردی دیگر نیز نمایشی از قدرت تسلیحات ساخت صنایع داخلی خود را نسبت به تجهیزات ساخت روسیه به اجرا بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 156
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 109
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    ما بی طرفیم ولی ماجرای قره باغ بی عرضگی حکومت الهام رو نشون میده، اگر حکومت الهام خانم بیاد دست بوسی میتونیم قره باغ رو هم براش بگیریم بشرطی که الهام شوهر کنه بره برای خودش :)))))))) ( نیروی های نظامی مارو بیرون کردن با توطئه صهیونیست ها و از بی غیرتیشون خاک دادن الان میگن ایران پشتمون رو خالی کرد، حقتونه!)
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      این دو منطقه جزئی از خاک ایران بودن پس برای ما فرقی نداره. اتفاقا اصلا نباید جنگی بین این دو بخش ما ایجاد بشه. بهترین حالت بازگشت سریعتر اونا به وطن اصلیه
    • رامین IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      71 94
      اره دیگه همیشه میگفتن از ارمنستان حمایت میکنید اینجام اومدین دارین توجیهش میکنین...
    • وطن دوست TR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      اذربایجان دولتش نه مردمش دولت کنونی جیره خوار اسرائیل از ان طرف ترکیه جیره خوار امریکا به طوری که عردوغان بارها گفته بهترین دوست من ترامپ هست و کانال استانبول هم برای ضربه زدن به روسیه هست و بی طرفی ما بی معنی هست دیردز در استانبول بعد یک هفته تبلیغ کمتر از دو هزار نفر برای حمایت از اذر بایجان امدند پس این عردوغان هدفش باز کردن جبهه جدید علیه روسیه هست
    • سلام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      82 31
      تو خواهشآ جزیره خودتو نگه دار قره باغ پیشکش
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      24 76
      9:36 کسی از تو نظر خواست ؟ اگر حرف نمیزدی فکر میکردی ما میگفتیم مردهایی . حال و هوای سرایسالمندان آلبانی چطوره؟؟
    • ناشناس IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      50 41
      وقتی مسلمان ها تو آذربایجان توسط حکومت و نفوذ صهیونیست ها سرکوب میشوند . باید اذربایجان با خاک یکی بشه و به ایران برگردونده شه.
    • POWERFUL IRAN AT ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      40 34
      اذربایجان لیاقت کمک های ایرانو نداره باید بزاریم دوباره ارمنستان برنده جنگ بشه مثل جنگ قره باغ که شکست تحقیر امیز و بزرگی واسه جمهوری اذربایجان و ترکیه بود
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    دلیل پیروزی های روسیه در سوریه در این چند سال ، حضور ایران و نیروهای حزب الله و سپاه در سوریه است. درحالی که در لیبی نیروی زمینی قدرتمندی حضور نداره و فقط تکفیری های چندملیتی که در سوریه برای ترکیه میجنگیدند به لیبی منتقل شدند و دارند برعلیه روسیه میجنگند و در مقابلشون نیروی قویتر یا حداقل همطراز وجود نداره.
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      چرا سردار سليماني رفت التماس پوتين بيا كمكمون كن تا اسد رو نجات بديم؟؟؟؟؟روسيه نبود تركيه و عربستان تا دمشق ميومدن
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      ناشناس ۰۷:۴۸ ...اسم بزرگ "سردار سلیمانی" تو دهان میلیون میلیون مثل تو جا نمیشه ...حد خودت رو بدون اولاً ...... ثانیاً سردار شهید سلیمانی بزرگوار تشریف بردن روسیه به این روسهای ترسو بفهمونن یه پای کار بزرگ دارن نترسن و بیان جلو که داعش توطئه ای بزرگتر از عراق و سوریه و نقشه شوم برای کل جهان است ..... ثالثاً التماس لایق تو و اون از تو کمترهاست که نتونستن تربیتت کنند.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      دلیل لیبی چیز دیگری هم هست. به دلیل اینکه لیبی کشوری کویری و بدون پستی و بلندی زمین است، جای پنهان شدن برای نیروی زمینی وجود نداره. بهمین دلیل کسی که برتری هوایی و پدافند هوایی بهتری داره، بدون شک پیروز خواهد شد. باید ببینیم چه کسی موفق میشه. ولی در موضوع آذربادمجان جعلی (اران سابق) و کشور حقیقی ارمنستان بنظر من ارمنستان پیروز خواهد شد. چون ایران بخاطر همکاریهای آذربادمجان و اسرائیل از آنها گله دارد. همچنین ارمنستان مکان مناسبی برای پنهان شدن نیروهای زمینی است.
    • خداپرست IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      65 55
      7:48! آخه گوسفند! وقتی از چیزی اطلاع نداری، چرا از لفظ «التماس» استفاده می‌کنی؟! شهید سلیمانی مدارک متعددی راجع به برنامه آمریکا برای سوریه‌سازی مناطق تحت نفوذ روسیه را به مقامات روس ارائه دادن و اون‌ها متقاعد شدن که اگر در سوریه حضور پیدا نکنن و در مقابل تروریست‌ها نجنگن، مدتی بعد باید در مناطق نزدیک کشور خودشون و یا حتی در مرزهای خودشون و با دادنِ تلفاتِ بسیار، ناچار میشن با تروریست‌ها روبرو بشن. هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیره. روسیه هم اگر مطمئن نمی‌شد که منافعش به خطر افتاده، تصمیم نمی‌گرفت که وارد معرکه سوریه بشه. پس وقتی از چیزی اطلاع نداری، لااقل یاد بگیر بیخودی بع بع نکنی.
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      81 37
      بله ارمنستان حقیقی در دل اراضی کردستان ترکیه است نه در دل اراضی شیعیان اذربایجان یه روز اگر روسیه ازش حمایت نکنه همین اذربایجان به تنهایی تا ایروان رو هم میگیره
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      28 76
      عوضی اول پوتین جونتون امد دست بوسی خامنه ای التماس کرد گفت بزارید ما هم شریک باشیم فیلماشم موجوده تازه پوتین وقتی پیروزی های مقامت دید تازه امد جلو پس الکی زر نزن
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    اگر ترکیه از چچنی ها و تاتارهای ترک حمایت کند روسیه در معرض خطر بزرگی قرار میگیرد
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      99 52
      برادر من همونطور كه روسيه تروريستهاي پ ك ك رو مجهز ميكنه تركيه هم تو روسيه نفوذ زيادي داره و تاتارها و چچن ها تحت نظر تركيه فعاليت ميكنن ولي به وقتش
  • RU ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    دعای من بدرقه راه ارتش روسیه و ارمنستان باد
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      غير اينم از شما انتظاري نيست ولي اكثريت ايران يعني تركها طرفدار اذربايجان و تركيه هستند نه ارباب پوتين
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      اصلا جمیعت ترکها 8 میلیارد نفره! توهمی...
    • SE ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      18 76
      بیا خودتم گفتی ارباب پوتین. شتر مرغ بودن بد دردیه.
    • عادل IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      21 92
      ارتش ارمنستان‌ و روسیه حمایت کورد و کوردستان راه دارند
    • علی خدایی IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      38 45
      توصیه ام به تو 7:51 اولا ترک نه آذری ما آذری هستیم دوما ترکیه کیلوش چنده و یا باکو تو خودتو برو خشک کن زر نزن ترکیه عددی نیست که بخواین ازش در اینجا طرفی نگه دارید اگر اشتباه کنید جوابتان آماده است اینجا ایران بزرگ است
  • FI ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    اگه روسیه به طور مستقیم دخالت کنه ترکیه و پاکستان هم دخالت می کنند عمران خان گفت ارتش پاکستان آماده کمک به آذربایجان است اگه جنگ بزرگ بشه حامیان ارمنستان ایران روسیه فرانسه خواهند بود در مقابل ترکیه و پاکستان از جمهوری آذربایجان حمایت خواهند کرد
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      اگه هيچ كشوري از اينا حمابت نكنه به نظرت كدوم كشور به راحتي ميتونه كشور ديگه رو شكست بده؟؟؟؟روسيه يه روز كاري نداشته باشه اونوقت ارمنستان يه ساعتم دووم نمياره ولي چون ارمنستان تحت سيطره روسيه هست نميزاره.
    • حمیدرضا US ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      49 28
      ایران هیچوقت نمیتونه وارد تقابل با ترکیه و پاکستان بشه در صورت رویارویی با پاکستان متحد نیروی هوایی خودش که منبع اصلی آموزش و تامین قطعاتش هست رو از دست میده و ترکیه هم بعد از کودتای اخیرش روابط بسیار حسنه ای رو در خفا با ایران برقرار کرده
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      25 44
      ایران روسیه فرانسه ><><>< تورکیه پاکستان اسرائیل
  • الاندلس IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    ارمنستان متجاوز هست.من معتقدم باید به هر شکلی حتی با نیروی نظامی هم که شده ارمنستان را از قره باغ کوهستانی بیرون کرد.
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      83 43
      همونطور كه اون روزا روسيه باعث شد فره باغ اشغال بشه توسط ارمنستان الانشم همين روسيه تو ارمنستان پايگاه نظامي داره و خودشم ميدونه اگه بي طرف باشه ارمنستان خيلي خيلي ضعيفتر از اذربايجان هست.
  • BE ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    قدرت ترکیه در برابر روسیه را در جریان دیدار اردوغان از مسکو و پس از بمباران نیروهای ترکیه توسط جنگنده‌های روسیه در سوریه دیدیم. چقدر تحقیر شد اردوغان در جریان آن دیدار.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      نه عزیزم اشتباه به عرضت رساندند . اربابت پوتین در برابر پهبادهای بایراکدار ترکیه زانو زد تمام سامانه های دفاعی روسیه درهم شکسته شد . برو مجدد بخون بعد حمله روسیه به ادلب جهت تصرف متوقف شد
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      96 57
      من که قدرت ترکیه را در پودر کردن جنگنده روسیه دیدم که روسیه هیچ غلطی نتونست بکنه ارباب روسیه
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      35 24
      ناشناس ۱۰:۱۷ - اردوغان رفت مسکو برای عذر خواهی و پشت در دفتر پوتین معطلش کردن رو ندیدی یا تو کف پودر بودی؟؟؟؟
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      24 11
      رفت و آمد پوتین و اردوغان عادی هست پس پوتین برای چی اومد ترکیه؟
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    46 74
    چند روز پیش داشتم فکر میکردم اون اردوغان موزمار چرا گفته کنار ایران می ایستیم! نگو با متحد راهبردی ایران در حال جنگه و می خواد تفرقه بنداز و حکومت کنه و طبق معمول سایتهای جوگیر مثل سلفی بگیران مجلس دست و پاشون رو گم کرده بودند گویا...
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      35 27
      آخه ارمنستان چیه متحد ما باشه، یه کشور فقیر، ضعیف
  • TR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    اسراييل و تركيه دوستان آذربايجان هستند و روسيه و ايران دوست ارمنستان
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      32 70
      ببند حلقتو ....اسرائیل با هیچکس دوست نیست و ترکیه هم لاشخوری فرصت طلب است ....ارمنستان عامل روسیه است برای جلوگیری از شکل گیری یک کشور شیعه در منطقه قفقاز ... حکومت باکو هم دستنشانده روسیه است و بخشی از این توطئه ....بیخود پاچه ایران را نگیرید ...ایران در جنگ اول قره باغ جنگید ...شهید داد و غیره اسنادش موجود است حالا چرا منتشر نمی شود الله اعلم
    • NL ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      89 49
      ۰۹:۴۷ شهید های ایران تو قره باغ غیر نظامی بودن که با هواپیما میرفتن ارمنی ها زدنش. بیخود نگو ایران جنگید ایران حتی یک هلیکوپتر هم به آذربایجان برای نجات غیر نظامی ها نفرستاد، اسنادش موجوده و منتشر هم شده و مثل اسناد تو نیست که منتشر نشده و هیچکس نمیدونه فقط تو میدونی، ترکیه تو جمهوری آذربایجان بیشتر از هزار شهید داره.
    • سروش IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      38 36
      10:18 کلمه شهید رو آوردی!!!!!!! آیا کسی که شانه به شانه صهیونیسم بین الملل برای چپاول سرمایه های منطقه به نفع لیبرالیسم اقدام میکنه اسم شهید روش می گذارند؟ آیا داعشی های مزدور صهیونیسم شهید هستند؟ یا به درک واصل شده؟ کسی که برای منافع دولتی یا شخصی میجنگه و اقدامش بویی از اسلام خواهی نمیده آیا اسم رزمنده رو باید روش گذاشت یا مزدور؟ کمی ادراک هم خوبه!!
  • US ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    61 49
    مشرقی ها و تمام رسانه هایی که به عنوان ابزار جاسوسی علیه مردم فعالیت می کنند باید تاوان پس بدهند من خودم اسم و آدرس چند تاشون رو در آورده ام حداقل یکیشون هم به خاطر کشور و هم تسویه حساب شخصی خودم باید تاوان پس بدهند
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      35 57
      فعلاً که همین مشرق نیوز میهن پرسته و اگر کسی هم لو بده یا چیزی باز هم دمش گرمه. ولی شما میهن فروشید و سست عنصر و اسرائیل دوست و آمریکا پرست هستید
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      29 8
      به 3:45، شما از این اسم و آدرسها زیاد دارین اما مشکل اینجاست که نمیتونین از تیرانا بیاین بیرون چون هزینه ایزی لایفتون سر به فلک میزنه
  • JP ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    ترک ها هر کجای دنیا و در هر کشوری که باشند با هم برادرن و پشت همدیگه هستن و از هم حمایت می کنن...قره باغ متعلق به آذربایجان است .
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      56 86
      زپلشک آید و زن زاید و مهمان زدر آید و این هم رجز خواند و توهم بسراید و
    • مجتبی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      42 99
      من با این به شدت مشکل دارم و اسمشو میزارم فاشسیت . یعنی برادرت اکه ادم کشت تو نمی تونی طرف حق وایسی. چون نژادپرستی . ترکیه هم همیجوری فکر می کنه هر جنگی هم داره سر قومیت هست . درصورتی که برادران ما در محور مقاومت که هیچ خیشاوندی با ما ندارن و مقابل بزرگترین قدرت زمان یعنی امریکا و اسرایل می جنگند.وظیفه ی ما کمک به اوناس . نه کمک به عامل ترور شهدای هسته ای
    • یاشار IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      آفرین به ترکها و آذربایجان همیشه قهرمان
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    35 42
    ایران حتما باید مداخله کند و مانع از آتش افروزی در بین همسایگان و مردم خوب هر دو کشور همسایه شود . صدمه به هر طرفی انگار بخود ماست . خواهش میکنیم آرام بگیرند و بر خشم و غضب خود مستولی شوند . این ندای همه ایران است . لطفا این آواز ما که از صمیم قلبمان هست در نظر بگیرید و با هم به گفتگو بنشینید . تمنا داریم
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    "روسیه حتی با وجود اینکه تامین کننده اصلی تسلیحات ارتش ارمنستان نیز هست اما در سالهای اخیر مقادیر قابل توجهی از تسلیحات پیشرفته نظیر سامانه‌های پدافندی S۳۰۰ و Buk_M۲ را به ارتش آذربایجان فروخته است." کلا روسیه هم از توبره می خوره هم از اخور
  • حسام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    آذربایجان دیر یا زود باید به آغوش وطن باز گردد واشغال آدربایجان یعنی آشغال وطن مسئولین سیاسی بایداز این بازگشت وهم از آذربایجان در مقابل اشغالگران دفاع کنند.
    • the great persia GB ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      14 62
      درود به شرفت
    • علی شیرازی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      58 47
      والله من که 45 سالمه در آذربایجان ایران زندگی می کنم از شما خیری ندیدم باز این کشورهای مستقل و مشترک المنافع باید از روسیه بخاطر استقلالشون مدیون باشند کاش برای ما هم همچین اتفاقی می افتاد.
  • آراط IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    قره باغ خاک اسلام هست و به کوری شما دشمنان آذربایجان قره باغ را پس خواهیم گرفت
    • علی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      72 79
      عجب! پس چرا داره با اسراییل، بزرگترین دشمن اسلام همکاری میکنم، مسولان آذربایجان بزرگترین دشمنان شیعیان هستند ولی هر وقت لازم باشه خودشونو و جنگشونو اسلامی می نامند تا حمایت جذب کنند. درست مثل ارتش ترکیه که از همون اول بحران سوریه و عراق به انگیزه استعماری و به امید الحاق قسمتی از خاک این کشورها بزرگترین خیانت در حق اونا کرد تا هزاران مسلمان بی گناه کشته بشن. جنایت ترکیه در حمایت موریانه از تکفیریها در تاریخ ثبت ميشه، لعنت بر منافقین پست فطرت.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      43 66
      جناب علی اذربایجانی ها مسلمونند دیر یا زود هم علیف ها سقوط میکنند مثل صدام و اذربایجان مثل عراق به اغوش شیعه و ایران برمیگرده ولی ارمنی های مسلمون کش و خاین چی؟
    • SG ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      63 21
      ۱۰:۳۱ خفه شو، خوب میدونیم کی هستید ارتش سایبری تشکیل دادین خودتونو ترک جا میزنید و از رئیس جمهور آذربایجان انتقاد می کنید. کور خوندین.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      25 29
      ناشناس ۱۱:۰۲ - نیازی نیست نشون بدی چقدر ادب داری ...همین که تو تعفن نژاد پرستی خفه شدی کافیه....
    • متوهّمْ گشایشگر IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      15 7
      پاسخ به خفه شو 11:02 من که نمیدونم کی هستی ولی میتونم حدس بزنم هرکی هستی بهرحال گوشات درازه! (:
  • سعید IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    36 48
    حاکمان مزدور اسرائیل در آذربایجان نمی تواند دلیلی بر تنها گذاشتن مردم ایرانی آذر بایحان باشد ما اشتراکات خونی مذهبی نژادی ملی با این مردم داریم رنج ومحنت آنان یقینا رنج محنت ماست .
    • بیسیمچی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      18 54
      بسم الله. ساده نباشیم. گاهی باید فقط نظاره گر بود. همچنان که در قائله لیبی اینچنین بودیم. باور بفرمایید که بسیاری مواقع نفع ملی ما در تضعیف و تحلیل رفتن قدرت های بزرگ در جریان رقابت ها و کشمکش های فرساینده است. درود خدا بر رهبرمان که حقیقتا با ضریب درایت بالا و آینده نگری در بسیاری از جنگ ها کشور را ذره ای درگیر نفرمودند. ما هم اگر قدری درایت داشته باشیم در می یابیم که در این قائله که زمین بازی قدرت های خارجی است سکوت و نهایتا میانجی گری بهترین موضع است. ضمنا بنده به عنوان یک آذری عرض می کنم، دوستانی که فرمودن جمهوری آذربایجان پاره تن و از اینجور صحبت های احساسی، این ادعای شما توهمی بیش نیست و آرزوی الحاق این کشورها و سایر کشورهایی که جدا شده اند خواب و خیال. مرزهای امروز ایران اسلامی کاملا مشخص و روش و منش جمهوری اسلامی بر به رسمیت شناختن تمامیت عرضی همه کشورهاست. هر کشوری که به محور مقاومت بپیوندد تحت حمایت قدرتمند انقلاب اسلامی خواهد بود، و هر کشوری که وابسته به قدرت های شرق و غرب عالم باشد خود گلیمش را از آب بیرون خواهد کشید. محور مقاومت پاره تن ماست ، نه ارمنستان نه آذربایجان و نه هر کشور و منطقه ای. یا حق
    • BE ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      20 7
      همانطور هم با مردم ارمنستان -- هر دو میبایست از این سراب صهیونی خارج شوند .....
  • وحید IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    61 86
    آذربایجان پیکره جدا افتاده ی ماست نباید به دست اسرائیل ویا روسیه بیفتد آذربایجان ایران را باید از اشغال بیگانگان آزاد کنیم.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      32 11
      افغانستان و پاکستان هم از ایران جدا شدن اول اونا رو برگردون-هم زبوناتو تو اولویت بذار
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    درگیری رو ارباب پوتینتون شروع کرده ولی باز مثل ادلب و لیبی پوزش بدجور خورد.
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      17 56
      اینقد ارباب ارباب نکنید ایران روسیه دو کشور مستقل هستند که مستقلانه برای منافع خودشون تصمیم می گیرند.
    • ایران IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      13 9
      ارباب تو کیه ...
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    به امید پیروزی آذربایجان بر ارمنستانی های گوشت خوک خور.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      50 65
      شما تشریف ببر باکو ( اذربایجان) ببین در هر خیابان چند مشروب فروشی هست. تو خونت نشستی بی خبر از همه جا فتوا می دی ؟
    • متوهّمْ گشایشگر IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      57 56
      ارامنه مسلمان نیستند بلکه مسیحی و ارتدکس میباشند لذا خوردن گوشت خوک بر آنان حرام نبوده و در این رابطه نمیتوان ایرادی بر آنان گرفت ولی در جمهوری آذربایجانِ مدعی مسلمانی، مصرف مشروبات الکی که در دین اسلام حرام شرعی و مطلق است، آزاد بوده و در هر سوپرمارکتی میتوان آنها را خریداری و تهیه کرد!!!
    • SG ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      51 31
      ۰۹:۴۴ متوهم گوشت خوک برای مسیحی ها هم حرام شده. تمام دستورات اسلام تو دین مسیحی هم وجود داره حتی شرایط ذبح.
    • متوهّم گشایشگر IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      7 6
      پاسخ به 09:44 شما که ماشاءالله هزار ماشاءالله از من هم متوهّم تری! (:
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    84 70
    آذربایجان و ارمنستان تکه ای جدا افتاده از سرزمین اصلی یعنی ایران هستند و باید به آغوش ایران بازگردند.
    • متوهّمْ گشایگر IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      21 27
      باید را کاشتند، در نیامد
    • سوسان IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      45 23
      شما حکومت قجری رو بر گردون چشم
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    58 88
    خدمت همه اون برادران و خواهرانی که اینجا گرفتار لفاظی های قومی میشن عرض کنم ...کل ماجرای این جنگ قره باغ جلوگیری از شکل گیری یک کشور شیعه در قفقاز است ...یک ضلع این توطئه شوم روسیه است و یک ضلع دیگر آن اسرائیل و پیاده نظام و حمّال این بازی پان ترک های دست پرورده ترکیه و حکومت باکو.... جمهوری آذربایجان تا هزار سال دیگر هم اگر دنباله روی اسرائیل و روسیه و ترکیه باشد دستش به قره باغ نمی رسد....قره باغ دل مشغولی ساختگی است تا این کشور همیشه گرفتار باشد ....فقط می پرسم حزب الله لبنان با کمک کدام طرف منطقه اسرائیل خبیث را زمینگیر کرد؟؟؟؟؟حشد الشعبی عراق با کمک کدام طرف منطقه عراق را از حلقوم داعش بیرون کشید ؟؟؟؟؟ بشار اسد با کمک کدام طرف منطقه از آن بلای ناگهان جان سالم به در برد؟؟؟؟....جمهوری آذربایجان هم اگر قره باغ را می خواهد خودش را از این پوستین نجس و صهیونیستی پان ترکیسم خلاص کند و دست در دست همان طرف قدرتمند منطقه بگذارد..... این طرف منطقه دوستانش را تنها نمی گذارد حتی اگر آن سوی اقیانوس اطلس باشد ....آنسوی ارس که چه عرض کنم
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      39 82
      شاید خبر نداری ولی به عرض شما برسونم که آذربایجان چنان رفته توی بغل اسراییل که اصلا نگو و نپرس.
    • حسن IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      46 38
      سلام بهتر است در حد قد قواره خودمان حرف بزنیم .
    • رامین IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      32 9
      اره راست گفتی جلوگیری از تشکیل حکومت ... ولی اون حکومت الان تشکیل شده هستش.... ولی اسرائیل و روسیه با مداخلاتشون نمیخوان بین کشورهای منطقه یکپارچگی ایجاد بشه مخصوصا بین ایران ترکیه و اذربایجان... کشور اذربایجان بیش از هر کشوری با ایران نزدیکی فرهنگی دینی داره ولی متاسفانه بعضی افساد طلبان داخلی خیلی نمیخوان تو این مسیر برن عوضش حامی روسیه و ارمنستان که هردو غیر مسلمون هستن ...
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      26 51
      آقای حسن قواره شما نمی دونم چقدره ولی قواره ایران در عین الاسد و توقیف کشتی انگلیسی و نجات سوریه عراق و و و ... دیده شده؛ شما لطفاً در حد قواره خودت حرف بزن...حرف زدن هم بلد نیستی حرف نزدن که بلدی
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    79 63
    پسرا باهم دعواشون شده يه روز برميگردن به آغوش پدرشون يعني ايران.
    • متوهّم گشایشگر IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      51 75
      شتر در خواب بیند پنبه دانه، گَهی لپ لپ خورد، گَه دانه دانه
    • فریدون IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      33 37
      خوب خودت اسم خودتو گذاشتی متوهم گشایشگر متوهم دائمی دادا بیا از توهم بیرون
    • متوهّم گشایشگر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      12 7
      پاسخ به فریدون فریدون مردِ میدون! برو جلو ببینم چکار میکنی؟!
  • GB ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    68 14
    "روسیه حتی با وجود اینکه تامین کننده اصلی تسلیحات ارتش ارمنستان نیز هست اما در سالهای اخیر مقادیر قابل توجهی از تسلیحات پیشرفته نظیر سامانه‌های پدافندی S۳۰۰ و Buk_M۲ را به ارتش آذربایجان فروخته است" این است مرام روسیه . به هر دو طرف نارو می زنه و فقط منافع خودش براش مهمه. روسیه همیشه همسن جوری بوده و خواهد بود - غیر قابل اعتماد-
  • مسعود IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    44 57
    اولا اونجا که کلش واس ماس، دوما آذربایجان درسته مسلمانن و اکثریت شیعه اما حکومت فاسدی داره و شده لانه اسرائیل و بارنداز جاسوس ها و خرابکارا علیه ایران اما به هر حال قره باغ همانطور که اسم ترکی هم داره جزء خاک مسلمان هاست و باید برگرده ، انشا ا.. حکومت فاسد آذربایجان هم به موقع توسط مردمش ساقط و حکومت اسلام جایگزین میشه
  • ناشناس IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    91 30
    ادعا نیست قراباغ خاک آذربایجانه درست بنویسین لطفا
  • نا آشنا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    50 5
    جالبه هیچ کس از روباه پیر که تو 200 سال گذشته نقشه کشورهای دنیارو جوری ترسیم کرده که هر دو کشور همسایه تا ابد باهم در جنگ باشن نمیگه
  • متوهّم گشایشگر IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    29 64
    هر دو این مناطق زمانی جزوی از ایران بودند ولی دیگر نیستند و آن زمان هم هرگز باز نخواهد گشت چون مردمانش اینرا نمیخواهند. نقشه را که نگاه کنیم در آن منطقۀ بالای ارس ناهنجاری وجود دارد. از طرفی منطقۀ نخجوان از بخش اصلی خاک جمهوری آذربایجان جدا افتاده است و از طرفی دیگر قره باغ یا بقول ارامنه آرتساخ نیز که دارای اکثریت ارمنی هستند، از بخش اصلی خاک ارمنستان جدا افتاده است. دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان میتوانند عاقلانه، راه مصالحه را در پیش بگیرند و با یکدیگر معامله و داد و ستدی را به انجام رسانند که به نفع هر دو کشور است بدین ترتیب که دو کشور مناطق آرتساخ (قره باغ) و منطقه نخجوان را بایگدیکر مبادله کنند و مردم دو منطقۀ مزبور نیز جابجا شوند. باین طریق هر یک از دو کشور، قلمرو از هم گسیخته نیز نخواهند داشت.
    • SG ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      40 8
      خفه شو عوضی نخجوان راه ارتباطی آذربایجان به ترکیه است.
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      5 12
      مردمش غلط کردن نمیخوان ......100 سال تو زمین های ما مفت خوردن و خوابیدن و توله پس انداختن زبون درازی هم می کنن .....باید بینشون ویروس عقیم سازی ول کنیم تا دیگه جفتک نندازن .....دزد سرزمین ....تا قرون آخر از حلقومتون می کشیم بیرون .....
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    24 60
    جدا شدن اذربایجان از ایران با کمک ارمنه بود !
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      20 44
      ایران زمان رضا پالان تاسیس شد زمان قاجار کشوری یا نام ایران نبود
  • متوهّم گشایشگر IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 25
    شتر در خواب بیند پنبه دانه، گَهی لپ لپ خورد، گَه دانه دانه
  • کارشناس IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    72 16
    باید درس خوبی به روسیه داده شود
  • سعید IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    53 31
    قره باغ خاک اسلام است ( مقام معظم رهبری) درد هر مسلمانی در هرجا که باشه درد همه ی مسلمانان هست ، حالا جمهوری آذربایجان بیش از ۸۵ درصد مردمش شیعه هستن ،اولین کشور شیعه بیشتر نسبت به جمعیت ش، اونها برادران و خواهران دینی ما هستند ، شیعه ی علی ع هستن ، چطور شده که ارمنی خوک خوار بیاد مساجد رو به طویله تبدیل کرده ، اینها همش کار روسیه کمونیست هست من طرفدار صلح هستم از جنگ کسی خیری ندیده ولی ارمنستان منطقه قره باغ رو که متعلق به آذربایجان و خاک اسلام هست و توسط سازمانهای بین المللی نیز جزئی از آذربایجان شناخته میشود رو اشغال کرده ، وقتی طرف اومده خاکت رو اشغال کرده و مردمت رو قتل عام و پاک سازی جمعیتی کرده ، چه مذاکره ای نیاز هست باید همون اول یکی از زیر ساخت های حیاتی ارمنستان رو زد تا ارتش ارمنستان از منطقه قره باغ عقب نشینی کنه ،مردم آذربایجان ترک هستن غیرت ابالفضل دارن ولی این حاکمان بی عرضه هستن که دست روی دست گذاشته اند، الهام علی اف خیلی بی عرضه هست که مذاکره میکنه ،آذربایجان خودش سلاح داره میتونه بزنه ولی دل و جرات نداره ، این کارو باید ترکیه بکنه و با اس ۴۰۰ بزنه ، ایران هم به طمع چندرقاز تجارتی که با ارمنستان داره لال شده ، مگه ارمنستان چیه که تجارت باهاش مهم باشه ، سه میلیون جمیعت داره ، اندازه یک استان ایران مثلا آذربایجان شرقی نیست نه از لحاظ جمیعت نه از لحاظ وسعت نه از لحاظ صنعت ، به امید سر افرازی پرچم امیر المومنین در همه جای جهان اسلام .
    • FR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      53 22
      همانطور كه رژيم صعودي وهابي خانه همسر پيامبر ص (خديجه عزيزمان) را به ... تبديل كرده ارمنستان هم مسجد را به توالت عمومي تبديل كرده ...
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      17 59
      تو اگر در جنگ صفین بودی فریب قرآن سرنیزه کردن منافقین رو میخوردی. اسلامی که دست رژیم اشغالگر قدس باشه به درد لای جرز دیوار هم نمیخوره. رهبری هم گفت قره باغ پاره تن اسلام است ، نه آذربایجان! خود آذربایجان هم یک جکومت جعلی هست که ان ءشالله به زودی وطن برمیگرده.
  • احمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    44 29
    شما که همسایه مسلمان آذربایجانید چقدر قصور دارید که یهودها به کمک مسلمانها اومدند کمی تعمل کنید و از کردهع خود در چندین سال گذشته به اذربایجان وکمکهای همه جانبه به ارمنستان شرم کنید
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      35 36
      نادان. دین که همه چیز نیست. زمانی که دفاع از مام میهن به میان می‌آید این حرفها معنی نداره
    • AU ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      16 5
      جناب ۱۱:۱۳، ای کاش این متعصبان مذهبی کمی از شما می‌آموختند.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    53 5
    پاراگراف سابقه تنش رو میتونی با همین لحن در مورد پیروزی اسرائیل بر لبنان و سوریه و ... در جنگ های چند دهه پیش و گرفتن جولان و سینا و باختری ... بکار ببری؟
  • متوهّمْ گشایشگر IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    6 57
    هر دو این مناطق زمانی جزوی از ایران بودند ولی دیگر نیستند و آن زمان هم هرگز باز نخواهد گشت چون مردمانش اینرا نمیخواهند. نقشه را که نگاه کنیم در آن منطقۀ بالای ارس ناهنجاری وجود دارد. از طرفی منطقۀ نخجوان از بخش اصلی خاک جمهوری آذربایجان جدا افتاده است و از طرفی دیگر قره باغ یا بقول ارامنه آرتساخ نیز که دارای اکثریت ارمنی هستند، از بخش اصلی خاک ارمنستان جدا افتاده است. دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان میتوانند عاقلانه، راه مصالحه را در پیش بگیرند و با یکدیگر معامله و داد و ستدی را به انجام رسانند که به نفع هر دو کشور است بدین ترتیب که دو کشور مناطق آرتساخ (قره باغ) و منطقه نخجوان را بایگدیکر مبادله کنند و مردم دو منطقۀ مزبور نیز جابجا شوند. باین طریق هر یک از دو کشور، قلمرو از هم گسیخته نیز نخواهند داشت.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      42 25
      قره باغ خاک آذربایجان است همینطور داری شر و ور مینویسی
    • متوهّمْ گشایشگر IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      5 7
      پاسخ به شر و ور! تو چنین ادعایی داری و طرف مقابلت ادعای مخالف تو رو داره و هم سمبه اش پر زوره و هم ادعایش با توجه به تاریخ و گذشته آن سرزمین از روزگاران دور (حتّی قبل از ورود اسلام) بیراه نیست حالا با این وضعیت میشه به جای جنگ و خونریزی راه مصالحه را در پیش گرفت. در طریق حل عادلانه اختلافات و منازعات چند ده ساله بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ (آرتساخ)، تاریخ و گذشتۀ آنجا و همچنین بافت جمعیتی آن از گذشته های دور را هم باید در نظر داشت و صرف ترک زبان یا حتّی مسلمان بودن ملاکی بر برحق بودن نیست. ترک زبان بودن که جای خود دارد مسلمان هم ممکن است فاسق و فاجر باشد
  • شهریار مغان IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    29 2
    قره هدیه روسیه به ارمنی ها بابت جبران خیانت ارمنی ها در جنگ دوم ایران روسیه درجنگ های سرنوشت ساز ایروان و اصلاندوز و گنجه هست که تمام نیروهای شجاع ایرانی به خاک وخون کشیده شدند و ولیعهد شجاع ایران که شخصا فرمانده جنگ بودن نزدیک بودن کشته بشود . روس برای راحت شدن خیالشون از سمت قره باغ ، این سرزمین کهن را تقدیم به ارمنی ها کردند تا از سمت مسلمانان و شعیان ایران صدمه نبینند .
  • حسین IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    18 54
    بابا جان این مناطق همه مطلق به ایرانه که در قرارداد ترکمنچای توسط قاجار بی عرضه به حکومت روسیه تزاری ملحق شد
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    61 17
    دیگه مستقیم ترکیه و روسیه وارد کارزار شده اند بشینید نگاه کنید ببینیم آخر کار چه میشود با توجه به اینکه اردوغان مرد کاربلدیست و همیشه پیروز من فک میکنم قره باغ از دست روسیه آزاد بشه
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    8 8
    اگر مردم منطقه دشمن حیله گر و سیاس و جنایت پیشه منطقه یعنی صهیونیست ها را می شناختند اینقدر خودشان را در آغوش او رها نمیکردند و با خط و نشان هایی که آنها برایشان میکشند به صورت هم چنگ نمیزدند.
  • Ali IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    20 7
    چقدر از ارمنستانی که بعد آمریکا دومین کشور در مستقر نمودن سفارش در قدس اشغالی حمایت میکنید ، چقدر از ارمنستانی که به فرموده رهبر که قره باغ خاک اسلام است شما باز از اینها حمایت میکنید اینها نشان از چی دارد خوب فکر کنید بعداً نگین پان فلان پان الان ، فرموده ولایت حکم قطعی هست.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    4 11
    هر نقطه ای از خاورمیانه جنگ بشه بلاشک پای میهن اسلامی عزیزمون تو اون جنگ هست. کافر و مسلمان هم نمیشناسه. فقط دنبال تمامیت ناسیونالیستیه نه منافع ایران
  • امیر حسین IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    12 47
    من نمیدونم چرا اینا ایران را مقصر میدونن اون وقت ترکیه برادرشون چرا هیچ غلطی نمیکند براشون خجالت بکشین اگه راست میگین خب برین قره باغ را ازاد کنیین شعار بسه
  • علی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    9 135
    خاک بر سر آنهایی که دارند چنین حرفهای میزنن ، ایران حامی مسلمان و مظلوم وقتی رهبر مملکت تمام قد از قره باغ حمایت میکند این مشرق نیوز و این افراد ناشناس کی هستن که دارن اختلافاتی عمیق در داخل می اندازند یه روز جواب میدن فتنه افکن ها ، درود ایران ، درود قره باغ ، یاشاسین رهبریمیز سید علی خامنه ای .
  • رضا IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    183 2
    روسیه کشور دو روی هست تزار از اول اینجوری بنا شده از هر اخوری که منافع براش داشته باشه میخوره فقط ایران نباید قافیه رو ببازه الان تمام کشورها فقط و فقــط بفکر منافع خودشون هستن این ایران که داره راه اشتباه میره من نمیدونم این چیه که فقط کشورهای مسلمان با هم مشکل دارن با هم میجنکن غیر مسلمان بهره برداری میکنه تا بوده همین بوده تا زمانی که عقلشون بیاد سر جاش با هم متحد بشن شاید.....
  • مجتبی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    18 0
    حضرت علی می فرماید :اگر نادان سکوت اختیار می کرد.میان مردم اختلاف پدید نمی آمد.
  • علی خدایی US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    البته گروه های سازماندهی شده توسط میت ترکیه و باکو بر علیه ایران یاوه گویی های در خیابان های باکو سر میزدند گروهک های تروریستی بوزقورچی های سازماندهی شده توسط میت ترکیه و باکو که این غیره بخشش است اگر این جوری بر علیه ایران یاوه گویی های تکرار و یا پر روی ها شود اون وقت ایران نخواهد بخشید ایران ارمنستان نیست نا خیلی واضح میدانیم که در باکو و ترکیه از گروهک های تجزیه طلب های بوزقورچی شیطان پرست ها حمایت میکند و سازماندهی میکند اولین غطا شان آخرین غطا یشان خواهد بود
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    12 29
    اردوغان و ترکیه تاجر صفت هستند هرجا منفعت داشته باشند همراهی و هرجا ضرر ببیند میکشند کنار آذربایجان باتلاقی است برای ترکیه و ایران و... این جنگ تمدن مسیحی و اسلامی با حمایت ظاهری ترکیه از آذربایجان ارمنستان و ایران سدی در مقابل سیاستپانترکی ترکیه و آسیای مرکزی سایر متحد آذربایجان پاکستان هم مردم افغانستان بخاطر تجاوز و گلوله باران و حمایت از تروریست و ضعف حکومت مرکزی عملا فروپاشیده است مثل عدم حکومت بر وزیرستان شمالی و خصومت علیه هند چین هم دل خوش از برنامه های پان‌ترکی ترکیه ندارد در خصوص اویغورها کشورهای عربی و یونان به خون ترکها تشنه اند
  • Alireza LB ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    13 25
    بفرمود مقام معظم رهبری قرباغ جزئی از خاک اسلام است ما قبلا یک گردان تکاور برای کمک به آذربایجان فرستاده بودیم، اتفاقا داشتن خیلی خوب پیش روی می کردند این دولت بی لیاقت آذربایجان به دستور آمریکا و اسرائیل آنها را بیرون کرد وبعد از آن قره باغ سقوط کامل کرد
  • ف GE ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    23 49
    روسیه و ارمنستان پیروز هستند....ترکیه فعلا پشت در اروپا دارد التماس میکند
    • بهزاد AM ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      21 14
      با روس و ارمنی خوک خوار محشور شوی انشاالله
  • تنکابن IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    25 30
    شهرهای ایالت گیلان رو از آذربایجان جعلی پس میگیریم . آستارای شمالی ، لنکران ، ماسال لی .
    • بهزاد AM ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      54 24
      کل ایران یکی از ایالتهای امپراتور مادیوس آذربایجانی هست.
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      20 33
      بهزاد... امپراتور مادیوس آذربایجانی رو از کجا آوردی ؟؟؟؟؟اینم ی جعل تاریخ جدیده؟؟؟؟محصولی جدی از کاخانه های یهودی دروغ سازی باکو و استانبول؟؟؟؟ حتما ی کتاب رو می کنی از اون کتابها که یهودی ها باهاش پان ترکیسم ساختن !!!!!!!!!!!!
  • علی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    32 31
    خداوندا ظالمان(ترکیه) را با ظالمان(روسیه) مشغول (جنگ و درگیری) کن
  • سید هادی DE ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    15 35
    اصلا کل آنچه که ارمنستان و آذربایجان و... نامیده میشه متعلق به ایران هست،بنابراین هر دو مثلا کشور و بقیه کشورهای قفقاز مشروعیت ندارند،یه حزب الله قفقاز و حزب الله آذربایجان کار را تمام میکنه
    • حزب الا IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      14 26
      بنظرم بهترین کاری که میشه ایران انجام بده این دو کشورو به جون هم بندازه تا ضعیف بشن بعد ادعای مالکیتشون بکنه تحت حاکمیت خودمون سند۶دونگ سیم سربشو هم داریم
  • بابک IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    27 14
    فقط اذربایجان
    • متوهّمْ گشایشگر IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      16 11
      فقط "حق و حقیقت" و "عدل و عدالت" که جز آن فسق است و فجور.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    24 36
    مشرق ، خیلی کثیف و بی شرفی ... هربار کامنتهای راجع به ترکیه گذاشتم سانسور کردی ولی اون دری وری های بهزاد پانترک رو منتشر میکنی ، انواع توهین ها به ایران رو نشر میدی ، یک میگه ایران قبل از رضا پالانی نبوده ، اینو نشر میدی ، اون بهزاده میگه ایران جزو امپراطوری آذربایجان بوده ، اینو نشر میدی ... بابا خیلی کثیف و بی وجدانی تا الان مطالعه می کردم این سایت رو ، ولی مطمئن شدم هرچی فحش بهتون میدن حقتونه تازه کمتم هست
    • بهزاد AM ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      22 25
      هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ! الَّذِينَ‌ يَسْتَمِعُونَ‌ الْقَوْلَ‌ فَيَتَّبِعُونَ‌ أَحْسَنَهُ‌ أُولٰئِکَ‌ الَّذِينَ‌ هَدَاهُمُ‌ اللَّهُ‌! وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا! ما برهانمان را ارائه می کنیم و تمام سخنان را شنیده و بهترینشان را قبول می کنیم و هنگامی که جاهلی مانند تو خطابمان قرار دهد بر او سلام می دهیم! سلام
  • 7فری IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    23 9
    سلام دوستان .ایران همیشه از روسه ضربه خورده .الان هم که ظاهرا از ما حمایت میکنن دارن مملکتمون رو چپاول میکنن.حق ما رو تو خزر خوردن لعنت به روسها.بچه مسلمونهای آذربایجان هم با ارمنستان درگیر نیستن در حقیقت با روسها میجنگن .اگه واقعا با ارمنستان درگیر بودن یک روزه ایروان رو فتح می کردن و نیازی هم به کمک هیچ کشوری نبود.اینم که از اسرائیل سلاح خریدن چون تو تجهیزات نظامی اسرائیل پیشرفته هستش .یا علی
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      8 18
      مگه از عثمانی ها فسنجون و باقلوا خوردیم دوست عزیز لطفا تاریخ رو مطالعه کن و اینو بفهم که نمی شه در سیاست کلاسیک برخورد کرد در ضمن ما با روس ها فعلا منافع مشترک داریم ایرانم با هیچ کس شوخی و تعارف نداره سر قضیه حمص هم ثابت شد
  • NO ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    7 20
    قر باغ رو خودمختار اعلام کنن زیر نظر سازمان ملل. جنگ و کشتار خوب نیست
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      17 1
      نظرت درباره خود مختاری فلسطین و کشمیر و سین کیانگ چین و ... زیر نظر سازمان ملل چیه وای کشت و کشتار خیلی بده نصف ایرانم بدیم بره اخه
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    19 11
    چون رود ارس (نام ترکی آن آراز) از خاک ترک ها سرچشمه میگیرد دسترسی ارمنستان باید به این رود قطع شود
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      فقط دنبال کشتن و نسل کشی و اشغالگری و این حرفان.....هرجا هم کم میارن تاریخ ی ملت دیگه رو می دزدن ...تاریخشون رو بخونی تو هیچ جنگ برابر و رودرویی پیروز نشدن ..عین کفتارها به طعمه ضعیف تر ازخودشون گروهی حمله می کنن.....تاریخشون رو هم یهودی ها براشون نوشتن ...بعد دم از شیعه و اسلام می زنن..... این جماعت نفرت انگیز پانترک
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    117 7
    حالا که روسیه از ارمنستان حمایت میکنه،بخش هایی از خاک گرجستان که به دست ارتش روسیه اشغال شده باید با کمک ترک ها به کشور گرجستان برگردانده بشه.همچنین کریمه هم باید به اوکراین برگرده
  • CA ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 23
    خود اپوزیسیون آذربایجان یا این خانواده الهام علی‌اف بسیار مشکل دارند. علی اف با بهانه قراردادن قره‌باغ در واقع جایگاه سیاسی اش رو داره محکم می‌کنه در صورتی که مسأله قره باغ بصورت دیپلماتیک قابل حل هست. برای همین رفتع یا ترکیه قرارداد نظامی بسته هر چند با تغییراتی در سامانه هوایی روسی بزودی مشکل پهپادهای رادار گریز حل خواهد شد. البته جمهوری آذربایجان یا ایران روابط بدی ندارد ولی وجود یک دولت خارجی در خاک این کشور برای این کشور هزینه خواهد داشت هر چند بخاطر ایران نباشد ولی مشکلات بسیاری برای ایران بوجود آمده. نیاز به یک ابتکار سیاسی برای مذاکره قره باغ بین دو کشور هست.علی آف بسیار فرد خودخواهی هست و آینده آذربایجان را به خطر انداخته و اگر وضع به این صورت پیش برود چاره ای نیست مگر اینکه از اپوزیسیون حمایت مستقیم گردد.
  • ابراهیم از تبریز IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    17 37
    من یک ترک ترکزاده هستم. اما هیچ وقت فراموش نمی کنم جمهوری آذربایجان همان کشوریست که سآلها با دهنکجی به ایران کرده، وآب و خاک و حتی اعتقادات خود را با رژیم صهیونیستی قسمت کرده بود
  • رلل IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    18 15
    متاسفانه بعضی نظرات مستقیم یا غیر مستقیم رنگ و بوی نژاد پرستی و قوم ستیزی می دهد .درود بر ایران، درود بر کردهای شریف،درود بر لرهای غیور ،درود بر بلوچهای شجاع ، درود بر اعراب عزیز، درود بر ترک های صادق و درود بر فارس های بزرگوارم درود بر همه قومیتهای وطنم ایران. درود بر ایران و ایرانی.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    41 9
    یه طوری میگن آزربایجانو باید برگردونیم انگار آزربایجان مال ایناست-حالا بگن افغانستان یا تاجیکستان یکم قابل درکه به خاطر هم زبون بودنشان با اینا...
    • ایران IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      16 24
      به کوری چشم تو پان نژاد پرست بر میگردونیم...ماشالله ارتش خر دوغان شدیدا تو ایران مشغوله بچه پس انداختنه..
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      16 25
      ناشناس 19:15 اولاً آذربایجان رو درست بنویس .... همون زبون ما و افغانستان مولانا و نظامی گنجوی داره که برای فرار از هویت مغولی و پوشش دادن فقر تمدنی دارین جون می کنید که مصادرشون کنید.....گفتی افغانستان یاد احمد شاه مسعود افتادم که خاک کفشش به هیکل همه پانترکهای خود فروخته غرب و صهیونیسم می ارزه ...بیچاره ها خطشون رو لاتین کردن و نیم قرنه التماس می کنن تو اروپا راهشون بدن .... در ضمن آذربایجان پاره تن ایران بوده و هست و خواهد بود تو اگر ناراحتی برو تو همون کشورهای جعلی که باهاشون هم زبونی .....
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    21 15
    03:01 میخوای آزربایجان برگردونی بدی به چین؟؟؟؟خخخخخ-توهم این پانفارسا تمومی نداره انگار
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      12 29
      چه ربطی به چین داره بی سواد ...آذر بایجان رو درست بنویس بی سواد.... اون(زر) فرمایشات شما پیروان نفرت انگیز آتا ترک یهودیست
    • امید IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      13 17
      معلوم خیلی تحقیر شدی که نوشتن یادت رفته. مزخرفاتی که بلغور میکنید رو شنیدم. دلم واستون میسوزه که واسه حرفاتون غیر از خودتون سندی ندارید. بدبختها حتی تو دانشگاههای ترکیه و آذربایجان حرفهاتون رو قبول ندارن. قبلاض ناراحت میشدم اما الان به حرفهاتون میخندم چون نگران کننده نیست. خوشبختانه اسناد تاریخی و قومیتی این مملکت رو بیشتر غربی‌ها و روس‌ها نوشتن و نه خاورمیانه ایها. زنده با ایران بزرگ و به امید اینکه روزی همه قومیتهای ایرانی به وطن بازگردانده شوند. راستی اگه نمیدونی ایران بزرگ کجاست تو گوگل سرچ کن. مطلب زیاد داره. بجای اینکه راجع به اولان باتار مدام مطلب بخونی.
    • رامین IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      16 17
      ما پان ایرانیست داریم. اما پان فارس ساختگیه توهمات بعضی هاست. کلاً فرق ایران و ایرانی با کشورهای اطرافمون در اینه که ما ایران گراییم و نه قوم گرا. اگر غیر این بود اسم کشورمون رو فارسستان میذاشتیم و نه اینکه در رژیم سابق همه تلاش بشه تا به ایران پرشیا نگن. برعکس کشورهای نژادپرستی مثل ترکیه که اسم کشور رو بر اساس قوم انتخاب کردن. همین مقایسه ساده نشون میده که کی و چه تفکری نژاد پرست بوده. جانم فدای ایران. برای حفاظت ازش پشت سر هرکی که حافظش باشه می ایستم. کاری به تفکر و اعتقاداتش ندارم.
  • POWERFUL IRAN AT ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    16 12
    اذربایجان بجای حرف باید عمل کند که دوباره تو جنگ از ارمنستان شکست نخوره اذربایجان یک کشور ضعیف و جعلی
  • POWERFUL IRAN AT ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    5 15
    اذربایجان بجای حرف باید عمل کند که دوباره تو جنگ از ارمنستان شکست نخوره اذربایجان یک کشور ضعیف و جعلی
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    9 4
    واقعا برای اونایی که دارن ازروسیه وارمنی حمایت میکنن متاسفم شرم میکنم که باشما هم وطنم
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    11 10
    قره باغ خاک ایران است و بس.قفقاز هم باید به مام وطن بازگردد
  • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    9 5
    جنگ قره باغ و کشتار مردم بی گناه آذربایجان توسط روسیه و ارمنستان در شهرهای اشغال شده ی اذربایجان نه توسط ارمنستان بلکه توسط روسیه و حمایت منطقه ای صورت گرفته.تجهیزات هم چون باید ضد روسی باشه پس باید از طرفین روس خریداری بشه.پول میدهند و تجهیزات میخرند.اسرائیل نباشه یک کشور دیگه.اگه حمایت یک عده نباشه ارتش آذربایجان طی دو روز کل ارمنستان رو میتونه تسخیر کنه.لعنت بر کسی که تورک و ارمنی رو به جون هم انداخت
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    2 2
    آخر این بهپادها ساخ اسرائیله یا ترکیه
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 1
    حالا که ارتش آذربایجان با حمایت بجا و غیرتمندانه ی ترکیه داره خاک خودش را از دست اجنبی ها خارج میکنه یه عده ای جون به لب شدن"بابا اونا از ما هیچی نمیخوان میدونن که هشتمون گرو نهمون هس" بزارید این عرمنی های متجاوز را بیرون کنن"
  • DE ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 0
    من فقط یک چیزوخوب درک کردم.اعتمادبه هوش وذکاوت تصمیم گیرندگان نظام.همینو بس.تمام اطراف ما اینقدرجنگ نزدیکه که ماها مثل فیلم ازاین ور مرز میتونیم ببینیم ولی شب باخیال آسوده میخوابیم ومطمعنیم که هیچ اتفاقی واسه مانمیوفته ونهایت امنیت رو درفاصله چند ده متری نا امنی اون ورمرزاحساس میکنیم.این یعنی نهایت اقتداروعظمت.درودبرشرافت تمام کسانیکه بانی این اقتدار و صلابتن
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    1 1
    قره باغ خاک آذربایجان هست...و برادری ترکیه و اردوغان به آذربایجان اثبات شد
  • آتیلا IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    2 0
    به امید خداوند متعال دولت و ملت ترک درهر زمان بر همه مشکلات فائق میآید به کوری چشم دشمنان پیروز میدانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس