کد خبر 1095683
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
کرونا نمایه

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در البرز کار بزرگی را در بخش ریلی شروع کرده است، گفت: این کار بسیار بزرگ سیستم رانش واگن‌های مترو است.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حمیدرضا طیبی پنجشنبه ۲۶ تیرماه در دیدار با عزیزاله شهبازی استاندار البرز، با بیان اینکه حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استان البرز قرار دارد، گفت: البرز تنها استانی است که علاوه بر واحد استانی، جهاددانشگاهی کشور هم برنامه‌های توسعه‌ای زیادی در آن دارد.

وی ادامه داد: ما در حوزه پژوهش و فناوری کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و فناوری‌های زیادی را تولید کرده‌ایم که بخش زیادی از آن در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز قرار دارد و به شدت دنبال توسعه این فناوری‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید:

نوزاد تایبادی کرونا را شکست داد +عکس

موج دوم کرونا شدیدتر از موج اول است

طیبی با بیان این‌که اقدامات جهاددانشگاهی می‌تواند هم نیازهای کشور را رفع کند و هم منجر به اشتغال‌زایی شود، افزود: استراتژی ما هم در اشتغالزایی این است که نیروهای علمی و کارشناسی از استان جذب شوند.

اصلاح نژاد اسب و شتر را در دستور کار داریم

رییس جهاددانشگاهی به تشریح مهمترین اقدامات این نهاد در استان البرز پرداخت و افزود: ما در البرز موضوع اصلاح نژاد دام سنگین را شروع کرده‌ایم و تاکنون هم توسعه خوبی پیدا کرده است، در این بخش یک کار مشترک را با اوقاف شروع کرده‌ایم و قصد داریم اصلاح نژاد را برای اسب و شتر هم توسعه دهیم که البته برای آن به فضای جدید نیاز داریم.

طیبی افزود: یکی دیگر از اقدامات در زمینه بذر هیبریدی  است که به خوبی در حال پیش رفتن است و برای توسعه این کار هم به فضای جدید نیاز داریم.

رییس جهاددانشگاهی به فعالیت‌های این نهاد در بخش صنعت نفت هم اشاره و اعلام کرد: در صنعت نفت و حفاری فناوری‌های بزرگی ایجاد کرده‌ایم که یکی از آنها دانش طراحی و ساخت دکل‌های بزرگ حفاری است و کار جدیدی که در حال انجام آن هستیم کار بر روی پمپ‌های درون چاهی است. وقتی فشار گاز از روی نفت برداشته می‌شود نیاز به پمپ ایجاد می‌شود تا در عمق دو تا سه هزار متری در دما و خورندگی بالا نفت را به سطح زمین پمپ کند، این ها پمپ‌های هایتکی است که مشغول کار بر روی آن ها هستیم.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی کار بزرگی را در بخش ریلی شروع کرده است، افزود: این کار بسیار بزرگ سیستم رانش واگن‌های مترو است، این واگن‌ها همه از خارج وارد می‌شد و اکنون ما یک پروژه را با معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت مترو در دستور کار داریم تا یک رام قطار هفت واگنه ملی طراحی کنیم، قرار است هم بدنه هم سیستم رانش و هم سیستم ترمز آن در داخل طراحی و ساخته شود؛ ما سیستم رانش را بر عهده داریم که در کرج مشغول فعالیت بر روی آن هستیم.

طیبی با اشاره به این که در تجهیزات خودرو فناوری کاتالیست خودرو را در دستور کار داریم و برای پیشبرد این پروژه به فضا نیاز داریم گفت: در بحث غبارگیرهای صنعتی هم دانش آن را به دست آورده‌ایم و در حال کار بر روی آن هستیم.

موفقیت رویان در ترمیم آسیب‌های کرونا به ریه

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: در حوزه پزشکی و بحث درمان ناباروری، پژوهشکده ابن سینای جهاددانشگاهی در بیمارستان کمالی کرج فعالیت دارد ولی با مشکلاتی در حوزه تعرفه و منابع مالی مواجه است. در حوزه درمان سرطان پستان که شیوع آن بسیار زیاد است و آقایان هم در حال مبتلا شدن به آن هستند توانمندی خوبی داریم در استان اگر امکانات در اختیار گذاشته شود آمادگی فعالیت داریم.

وی با اشاره به اقدامات جهاددانشگاهی در بحث کرونا و موفقیت آن در تولید کیت‌های تشخیص، ادامه داد: رویان روی بحث استفاده از سلول درمانی برای ترمیم بخش‌های آسیب دیده ریه کار کرده و موفق هم بوده است، کارهایی مثل تولید مواد ضدعفونی هم پژوهشکده صنایع شیمایی در کرج خیلی سریع کار خود را آغاز کرد.

طیبی در ادامه با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی زمینه کاری برای جهاد در البرز زیاد است، گفت:  به خصوص آسیب‌های اجتماعی مثل کودکان کار، مهاجرت، زندانیان، طلاق و... آماده کارهای جدی در این حوزه هستیم. در بحث توسعه اشتغال استان در حوزه گردشگری هم توانمندی‌های زیادی داریم چون جهاددانشگاهی اولین پژوهشکده گردشگری را در خراسان رضوی و اولین دانشکده گردشگری را در دانشگاه علم و فرهنگ ایجاد کرده است و جای کار زیادی در این بخش دارد.

وی افزود: در حوزه اشتغال به خصوص اشتغال خانگی خوب کار کرده‌ایم، در این بخش برای اشتغال زنان سرپرست خانوار با معاونت زنان ریاست جمهوری قرارداد داریم.

طیبی با بیان اینکه در مجموع جهاددانشگاهی زمینه کاری بسیار زیادی در استان البرز و توانمندی خوبی در تولید فناوری دارد که برای این توسعه به کمک به خصوص در بخش فضا و مکان نیاز دارد، گفت: آینده کاری جهاددانشگاهی در البرز بسیار روشن است و بر همین مبنا تقاضای کمک از طرف استان به خصوص در بحث فضا و توسعه زیرساخت‌ها داریم.

نتایج طرح پیمایش ملی خانواده می‌تواند به برنامه‌ریزی‌های کلان کشور کمک کند

در ادامه این نشست احمدرضا فیروزی رییس جهاددانشگاهی البرز هم با بیان این‌که علاوه بر مجتمع تحقیقاتی شهدای دانشگاهی و پارک علم و فناوری، جهاددانشگاهی استان در چهار حوزه فعالیت دارد، گفت: یکی از این بخش‌ها حوزه پژوهشی است که بیشتر در بستر علوم انسانی مستقر شده است و با  سه گروه پژوهشی و دو مرکز خدمات تخصصی کارها را دنبال می‌کنیم و اقدامات خوبی هم انجام شده است که یکی از این کارها بحث پیمایش ملی خانواده بود و نتایج آن می‌تواند به بحث برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و استان‌ها کمک کند.

فیروزی افزود: جهاددانشگاهی البرز در بحث آسیب شناسی اجتماعی، علوم شناختی و برنامه‌ریزی مطالعات شهری می‌تواند ظرفیت‌های خوبی برای استان داشته باشد به ویژه اینکه البرز استانی با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی زیادی از طلاق، بزهکاری، اعتیاد و ... مواجه است. در این بخش‌ها گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز می‌توانند طرح‌های خوبی اجرا کنند و اگر فضای حمایتی در استان شکل بگیرد می‌توان طرح‌های مناسبی متناسب با وضعیت استان برای برون رفت از مشکلات تعریف کرد.

استقبال مردم از بانک خون بندناف در حال زیادشدن است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی البرز در بخش پزشکی یک مرکز بانک خون بند ناف هم در استان دارد. خون بندناف که در گذشته دور ریخته می‌شد می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی که احتمال دارد فرد در آینده به آن مبتلا شود استفاده شود. این بانک در یکسال گذشته ۶۰۰ مورد ذخیره خون بند ناف را داشته و خوشبختانه استقبال از آن در حال زیاد شدن است.

وی به فعالیت جهاددانشگاهی البرز در بخش دفاتر تسهیلگری هم اشاره و اعلام کرد: این دفاتر در ۹ محله مشغول فعالیت هستند.

رییس جهاددانشگاهی البرز به فعالیت‌های این نهاد در بخش اشتغال هم اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال یکی از کارهای مهمی که داریم مشاغل خانگی است و طبق برنامه‌ریزی قرار است ۲۵۰۰ نفر شغل خانگی به بازار متصل شود.

وی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات جهاددانشگاهی البرز می‌توان به بحث خانه استارتاپ، پایان نامه‌های کاربردی، مرکز نوآوری و شکوفایی که در حال راه اندازی آن هستیم و مرکز تسهیلگری کسب و کار که با همکاری اتاق بازرگانی راه اندازی شده است اشاره کرد.

فیروزی در پایان با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلی جهاد دانشگاهی جریان‌سازی در حوزه فرهنگی بوده است، گفت: در حوزه فرهنگی همواره تلاش کرده‌ایم در بین جامعه دانشجویی و دانشگاهی پیشرو باشیم و بسیاری از طرح‌هایی که اجرا شده برای اولین بار بوده است.

گفتنی است، در این دیدار بهروز بادکو معاون رییس جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز و مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و مهشید منزوی سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی هم حضور داشتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس