عباس موسوی نمایه

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سندهمکاری ۲۵ ساله ایران و چین،گفت:بررسی‌هایی روی این سند انجام و کشور چین نیز در حال بررسی ابعاد این سند است و پس از اعلام نتیجه همکاری ها آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، سید عباس موسوی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست خبری که در مجموعه شیخ صیفی‌الدین اردبیلی در شهر اردبیل برگزار شد در رابطه با تنش‌های به میان آمده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد: بلافاصله پس از آغاز تنش و درگیری‌ها بین دو همسایه کشورمان، دستگاه دیپلماسی ایران طی تماس‌هایی با این کشورها خواستار اتمام این درگیریها در چهار چوب راه حل های مسالمت آمیز شد. کشور ایران آماده است میان این دو کشور برای کاهش اختلافات و نزدیکتر شدن دیدگاه‌ها میانجیگری کند.

وی افزود: مواضع جمهوری اسلامی در خصوص مناقشه منطقه قره باغ و جهان اسلام مشخص است و با توجه به اینکه کشور ما خواستار بهره مندی از منافع اقتصادی و امنیتی در منطقه است، خواهان کنترل تنش‌ها هستیم و تا حدودی مطمئنیم که با کنترل تنش‌ها این مناقشات تبدیل به جنگ نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش مراودات اقتصادی ‌را برای از بین بردن تاثیرات تحریم‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ظرفیت‌های موجود در کشورهای همسایه گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های ارزشمندی است و همچنین کشورهای همسایه نیز پتانسل هایی دارند ما در سطوح بین المللی همکاری و هم افزایی نزدیک و طرح‌های مشترکی با این کشورها داریم که باعث رشد اقتصادی کشور و استان‌های مرزی مخصوصاً اردبیل خواهد شد.

پیگیر ابعاد حقوقی پرونده ترور سردار حاج قاسم سلیمانی هستیم

موسوی در مورد روند پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: از همان ساعات اولیه شهادت سردار سلیمانی برای پیگیری ابعاد مختلف این پرونده تیمی تشکیل شد و نامه اعتراضی به سازمان ملل متحد ارسال کردیم و با کمک دستگاه قضائی سعی کردیم پرونده را به صورت دقیق بررسی کنیم و با کشورهای همسایه مانند عراق برای دریافت شواهد و قرائن همکاری‌های لازم انجام شد.

وی ادامه داد: ستاد ویژه ای با کمیته‌های متعدد در وزارت امور خارجه تشکیل شد از جمله کمیته حقوقی که ابعاد مختلف حقوقی این پرونده را مورد بررسی قرار دادند و به نتایج خوبی رسیدند، این اقدام نقض آشکار حقوق بین الملل و حاکمیت ارضی عراق بوده که این مسائل باعث شده این موضوع از بعد حقوقی به صورت جدی پیگیری شود که در صورت پیشرفت پرونده، نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور لغو محدودیت‌های فروش تسلیحات از سوی ایران را از دستاوردهای برجام عنوان کرد و گفت: با خروج غیر قانونی آمریکا از برجام سعی بر آن دارند کشورمان را از این مزیتی که بواسطه برجام به دست آمده محروم کنند. پیش بینی‌های لازم از سوی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص صورت گرفته و مواضع ما روشن است و احساس ما این است که آمریکایی‌ها در این خصوص موفق نخواهند بود.

موسوی ادامه داد: این تحریم‌ها طبق زمان بندی‌های برجام در مهرماه امسال بعد از گذشت ۵ سال باید برداشته شود و طبیعی است که آمریکا مقاومت خواهد کرد، با طرف‌های مقابل صحبت کردیم و هشدارهای لازم را داده ایم تا به برجام پایبند باشند و مطمئن هستیم که آمریکا از کانال شورای امنیت نمی‌تواند اقدامی علیه ایران در این خصوص انجام دهد که اگر انجام دهد جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در خصوص فروش تسلیحات نخواهد داشت.‌

وی در خصوص سند راهبردی ایران با کشور چین بیان کرد: نگاه جمهوری اسلامی به متحدان نگاهی دراز مدت و راهبردی و با هدف ایجاد روابط همه جانبه و استراتژیک است و دورنمای این روابط باید مشخص شود که در سفرهای رؤسای جمهور چین و ایران گفتگوهای لازم انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بررسی‌هایی روی این سند توسط ایران انجام شده و در حال حاضر کشور چین نیز در حال بررسی ابعاد این سند است و پس از اعلام نتیجه طبق این سند بیست و پنج سال همکاری آغاز خواهد شد، در این سند به عنوان سند راهبردی هیچ بحث اجرایی و قراردادی وجود ندارد و بر اساس این سند اگر توافقات انجام شود اسناد و قراردادهای مختلفی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی منعقد خواهد شد و نقش مجلس نیز در این تصمیم گیری ها و امضای تفاهم نامه‌ها بی تأثیر نخواهد بود که جزئیات آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

موسوی افزود: رابطه ایران و چین رابطه دو کشور مستقل است که بدخواهان از هیچ راهی برای ضربه زدن به این رابطه دریغ نخواهند کرد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی برقراری روابط دراز مدت در صورت آمادگی سایر کشورها با آنان ار نیز دارد.

سهم ایران از بازار یک هزار میلیارد دلاری اتحادیه اوراسیا

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر آخرین وضعیت عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا پاسخ داد: اتحادیه اوراسیا یکی از اتحادیه‌های آینده دار در اقتصاد جهان است که در همسایگی کشور ما قرار گرفته و جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا از منفعت‌های این اتحادیه برخوردار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور افزود: بازار بزرگ با گردش مالی یک هزار میلیارد دلاری در این منطقه در حال شکل گیری است که ایران نیز از این فرصت ویژه استفاده خواهد کرد و علاوه بر این اتحادیه برای پیوستن به اتحادیه‌های دیگر اقتصادی نیز برای خنثی کردن تحریم‌ها در تلاش هستیم.

موسوی ادامه داد: با توجه اینکه جمهوری آذربایجان عضو اتحادیه اوراسیا نیست این امر دلیلی بر خدشه دار شدن روابط ایران با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان نخواهد بود.

وی افزود: عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اوراسیا در حال بررسی و طی روند قانونی است و امیدواریم طبق موافقت‌ها جمهوری اسلامی نیز به عضویت این اتحادیه در آید و استان اردبیل بر اساس موقعیت جغرافیایی سهم ویژه ای در این مراودات خواهد داشت و تجار و تولید کنندگان استان اردبیل نیز از منافع آن بهره مند خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • جوجه تیغی قره باغی DE ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    18 12
    به عنوان یک ارمنی مسلمان و معتقد به مبانی شیعه اثنی عشری همواره به نژاد تورک آریاییم افتخار کرده ام و لذا خواهش میکنم ایران در دعوای ما فوضولی نکنه. مساله خانوادگیه حل میشه.
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      7 3
      قرصاتو خوردی !؟
    • US ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      8 8
      ارمنی نادان اگر ایران نبود ترکیه اذربایجان شما را می بلعیدند. لطفا خفه بشو
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    28 4
    چرا از مناقشه ارمنستان با آذربايجان هيچ خبري نميزارين؟دليلش چيه؟چرا اصلا خبر ندارين؟
    • سالار IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 7
      به تو چه :)
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    3 1
    اوراسیا که بیشتر وارداته تا صادرات
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    3 1
    روحانی که فهمیده ازبرجام آبی برای ایران گرم نمیشه
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    21 3
    لعنت بر کسانی دم از علوی بودن می زنند اما مثل یزید ستمگری می کنند.
  • مجتبی IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    12 3
    اول اینکه ترک، آریایی نیست ،نمی دونستم مشرق هم نژادپرسته و کسی که پیام ها رو سانسور می‌کنه ،متاسفانه بعضی از هموطنان آذریمون دچار آفت نژادپرستی شدن ، انشاالله خدهدایتمون کنه
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 1
      بفرمایید شما ازچه قومی واقلیمی هستی
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    2 3
    اینا همش کار امریکا و اسرائیله. اون خانم هم که هست طرفدار شاهه
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    9 18
    این درگیریها ربطی به اسلام ندارد. دو گروه نژاد پرست ترک و ارمنی با هم دارند می جنگند. تا پیش از ترکمانچای و تا زمانی که قفقاز در در کنترل ایران بود کوچکترین درگیری بین ارامنه و همسایگانشان وجود نداشت و جمعیت فقفاز مخلوطی از انواع نژادها و زبانها بود که کاملا به طور مسالمت آمیز با هم زندگی می کردند. این تاثیر پانترک های عثمانی و روسیه بود که سبب ایجاد جنگ شدند. پانترکها ارامنه و کد ها را سدی در مقابل وحدت ترک زبانها و ایجاد حاکمیت پان تورانیسم می دانستند و روسها دقیقا به همین دلیل با کمک به ارامنه سعی در پاکسازی قومی آذریها در ایروان و مرز ترکیه داشتند. مشابه جنایاتی را که ترکها علیه ارامنه کردند، ارامنه هم علیه ترکها کردند. کشتار انسانهای غیر نظامی و زنان و کودکان. الان هم هیچ چاره ای برای رفع دعوای قره باغ جز الحاق مجدد همه این سرزمینها به ایران وجود ندارد. میراث سنتی ایران بزرگ باید احیا شود والا این خونریزی پایان نخواهد یافت.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    9 29
    من تورک نیستم من آذری هستم. یاشاسین آذربایجان. البته
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    4 13
    آذربایجان چندین مورد کمک به جاسوسی صهیونیستها کرده چندین نوبت بر علیه ایران کار کرده و حق همسایگی به جا نیاوروه بهتره یه خورده گوشمالی بشه جنگ دو طرف را ضعیف می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس