کد خبر 1095068
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
بانک نمایه

سقف های جدید نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی توسط شورای پول و اعتبار تعیین شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، سقف های جدید نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی توسط شورای پول و اعتبار تعیین شد.

بیشتر بخوانید:

چرا بعد ۴۰ سال تورم را حل نکردیم؟

بر اساس این گزارش، شورای پول و اعتبار در یکهزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ ۱۳۹۹.۴.۲۴ به ریاست عبدالناصر همتی، در راستای دستیابی به هدف حفظ ارزش پول ملی با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزایش تنوع سپرده‌های بانکی موافقت کرد.

علاوه بر این، شورای پول و اعتبار سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را به شرح زیر تعیین کرد:
 
* سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد

* سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد    

* سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۴ درصد     

* سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد

* سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • SE ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    15 27
    توطئه بانکها به ثمر نشست. عامل تورم همین سود سپرده است. تولید کننده کالا و خدمات مجبور است همیشه سودی بالاتر از سود بانکی به دست بیاورد والا ضرر کرده است. پس روی قیمت کالا و خدماتش می کشد و این یعنی تورم. همچنین خود بانک برای دادن سودهای کلان مجبور به خلق پول می شود و این هم تورم بیشتر. خنده تار اینکه بعد که تورم بالا رفت بانک هم به بهانه بالا رفتن تورم روی سود بانکی می شد و دوباره تولید کننده باید روی قیمت بکشد و این روند تا جایی ادامه می یابد که کالا و خدمات تولید داخل از واردات گرانتر تام خواهد شد. در نتیجه تولید می خوابد. از آن بدتر اینکه بانکها برای دادن سود سپرده ها دست به خلق پول می زنند. این همان رکود تورمی واقعی ایران است که هیج ربطی به افسانه دروغین بیماری هلندی که اقتصاددانان مزدور و بیسواد ما اختراع کردند ندارد. پس راه حل مشکل تورم و حل رکود هم کاهش سود بانکی است. اما واضح است که بانکها چنین اجازه ای را نخواهند. آنها هر بار که زمزمه کاهش سود بانکی راه می افتد عوامل خود را راهی بازار های سکه و ارز و مسکن می کنند و با بالابردن قیمت ، به رسانه های تحت امر خود فرمان می دهند که حار بزنید دلیل گرانی دلار و سکه کاهش سود بانکی است! مافیای بانکی باید نابود شود.
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      6 7
      خودتو گول نزن و آدرس الکی نده. عامل اصلی تورم بالا رفتن قیمت دلار بود که یکی از دلایل اصلیش همین کم کردن سود بانکی بود. مردم به جای اینکه پولشون رو بذارن تو بانک سود 20 درصدی بگیرن رفتن دنبال خرید و دلالی ارز و مسکن و طلا و خودرو.
    • ایرج IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      4 4
      اتفاقاً به نفع بانکهاست که سود کمتر بدهند ! شما برای خلق نقدینگی و تورم باید سراغ بازار بورس و افزایش حقوق ها بروی ! وقتی بانکها در اوج تورم نرخ سود سپرده را ۱۵ درصد کردند کاملاً مشخص بود که نقدینگی روانه بازارهای موازی مسکن و طلا و ارز و بورس میره و ایجاد تورم میکنه.. در اوج کرونا که بازار بورس جهان با افت شدید همراهه چطور ممکنه بورس ایران اینهمه افزایش شاخص داشته باشه و سودهای موهومی عجیب غریب بده؟
    • به ایرج IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      6 0
      بانکها خیلی خوشحالند که شما اینطوری فکر می کنید! اما واقعیت این است که بانکها اتفاقا بهترین راه درآمدشان از افزایش سپرده های شما است.چون حتی در یک نظام بانکداری به اصطلاح سالم و علمی (همان ربوی) ، سودی که بانکها به سپرده ها می دهند بسیار کمتر از سودی است که از محل دادن وام دریافت می کنند.شما هر قدر بیشتر در بانک سپرده بگذارید در واقع به آنها فرصت بیشتری برای داد وام و گرفتن ربح آن داده اید. منتهی اگر بانکها دو مسیر برای گرفتن این ربح دارند: اول اینکه مثل بانکهای ژاپنی تعداد مشتریان خود را زیاد کنند و به افراد بیشتری وام بدهند و سود دریافت کنند که برای اینکار لازم است بهره وام را کم کنند تا مشتریانشان زیاد شود. به تبع آن مجبورند سود بانکی را مرتب کمتر و کمتر کنند. اما افزایش تعداد مشتریان هر چند ریسک بانک را بالا می برد اما در دراز مدت بیلان کاری آن را مثبت می کند. راه دوم را بانکهای ایرانی به تقلید از بانکهای آمریکا و انگلیسی دهه های 1960 تا1980 پی گرفته اند. مشتریان کمتر و ربح بیشتر. در این حالت بانکها ریسک کمتری می کنند و با هزار تعهد و ضامن فقط به افراد کمی که مطمئن هستند وام می دهند آنهم با سود بالا. بدیهی است که مشتریان کمی توان پرداخت بهره بالا دارند. به این ترتیب با بالا رفتن بهره بانک هم می تواند سود سپرده را افزایش دهد. اما نتیجه اینکار چیست؟ بسیاری از کسب و کارهای کوچک نمی توانند وام بگیرند و نابود می شوند. همچنین ربطه کثیف ارتشا شکل می گیرد و وام گیرندگان کلان که مشاغل بسیار پر سود دارند می توانند با بانکها توافق کنند و در ازای دادن برخی امتیازات خاص به بانکداران وامهای کلان بگیرند و سالها با پرداخت آن را به تاخیر اندازند. همین مساله به نوبه خودسبب می شود که بانکها که به اعتبار ربح وامها ، سود سپرده ها را زیاد کرده اند برای پرداخت سود سپرده ها دست به خلق پول بزنند. در نتیجه تورم بالا می رود و دو باره به بهانه آن سود بالا تر می رود و پولهای بیشتری جذب بانک می شود و خلق پول هم بیشتر می شود و...و این روند باطل ادامه دارد.
    • به 8.01 GB ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      0 0
      دلیل بالا رفتن قیمت دلار هم صرفا نقدینگی بی پشتوانه ایجاد شده توسط بانکها برای دادن سود سپرده ها است و بس. بانکها و شما حقیقت دقیقا وارونه می کنید. مردم به بانکها نریختند که پولشان را بیرون بیاورند و دلار کنند. خود بانکها عواملی دارند که پول را به بازار می ریزند.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    29 6
    خداازتون نگذرد هر سال پولام رو پس انداز میکنم و به سپرده ام اضافه میکنم به امید اینکه درصد سودش بالا بره ! هرسال سود سپرده ام کمتر میشه بجای بیشتر شدن ، پارسال ۱۸ درصد بود امسال ۱۵ درصدش کردن !اینم جواب بیکاران ..
  • FR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    20 5
    میگویند در بلاد کفر سود بانکی خیلی پایین است . راست است ؟ توضیح دهید
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      2 0
      بله ، چون میانگین نرخ تورم در اروپا حدود یک و چهاردهم درصد ( 1/4 ) و در امریکا حدود 2/4 درصد هست. در ایران نرخ واقعی تورم بالای 100 درصد هست. خدا کنه فقط دولت تدبیر و امید زودتر سایه مبارکش را از سر مملکت کوتاه کنه تا به روز ونزوئلا نیفتاده ایم.
    • ناشناس IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      4 1
      در بلاد کفر سود بانکی بیشتر از نرخ تورم است . یعنی مثلا اگر نرخ تورم 2 در صد است . نرخ سود بانکی 4 در صد خواهد بود . با این حساب در ایران که نرخ تورم 50 در صد است . نرخ سود بانکی باید 60 درصد باشد .
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      4 0
      درست گفتی . به قول مرحوم جمال الدین اسد آبادی در بلا کفر مسلمان ندیدم اما مسلمانی دیدم و در بلاد اسلامی مسلمان بود و مسلمانی ندیدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ماها بدترین دشمنهای خودمونیم
    • DE ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      2 2
      بله چون تورم پائین است حداکثر در حد نیم یا یک تا 2 درصد ..
    • US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      2 7
      در بلاد کفر شما، سود بانکی حدود 2 تا 3 درصد هست و تورم هم همین حدود هست و به همین دلیل سود بانکی پایین قابل انجام هست. در ایران تورم نزدیک 50 درصد هست و سود بانکی باید حداقل 25 درصد باشه تا مردم پولشون رو به بانک ها برگردونند
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      2 1
      بله اونجا تورم 40 درصدی (بخونید 400 درصدی) ندارند!!!
    • عزتی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      2 3
      در بلاد کفر هم نرخ سود شناور است ، و تابع متغیرهای اقتصادی داخلی و جهانی است . مثلا در آلمان گاهی تا ۱۶ درصد هم میرسه یا در انگلیس همین الان نرخ بهره بانکی ۱۲ درصد هست .
    • به عزتی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      4 0
      اطلاعات شما مال دهه 1980 است. الان سود بانکی در آلمان زیر 2 درصد است و در سوئد 25 صدم درصد.
  • علی خان IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    انسان با کار و روزی حلال میتواند شاداب زندگی کند ، ولی ......
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    تورم 42 درصد سود بانکی 16 درصد؟؟؟ معلم ریاضی شما کی بوده آخه بگییید
  • جعفر تیموری IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 2
    چرا به مردم سود سپرده ها را در شش ماهه ده درصد میدن ولی خودشون وام با سودهای بیست و چند درصد به مردم میدن؟ آخه کجای این بانک داری اسلامیه؟ در کشوری که به خاطر اسلام صدهاهزار شهید دادیم چرا بانکها اسلام نمی شناسند؟
  • جعفر تیموری IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 4
    خیانت اصلی در گرانی و بدبختی مردم همین بانکها هستند.بجای اینکه جاده تولید را در کشور باز کنند با وامهای درصد بالا باعث برشکست شدم کارخانه‌ها و تولیدی ها و به تبع آن بیکاری از کار انداختن کارخانه ها و پر کردن زندانها میشن .و قانون خوبی متاسفانه در مورد بانکداری نداریم.در ژاپن نرخ سود بانکی نمی درصد شده ولی در ایران بالای بیست درصده.
  • US ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    2 1
    هر نرخ سودی کمتر از 25 درصد خیانت به کشور هست و باعث نابسامانی بیشتر در بازار ارزی می شه.
  • نادر سطوت IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    3 0
    اوایل امسال که حقوق کارمندان و بخصوص بخش بهداشت تا ۵۰٪ افزایش یافت و بورس بازی مردم ایران هم ناگهان سیر صعودی گرفت ، کاملاً مشخص بود که تورم بزرگی در پیش هست ! وقتی سهام شرکت های زیان ده بورسی افزایش عجیب و غریب پیدا کنه و همزمان بانک ها نرخ سود سپرده را کم کنند ( ۱۵ درصد ) نتیجه اینکه نقدینگی سرازیر شد به بورس و طلا و مسکن ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس