عباس عبدی

عباس عبدی در حالی با فتنه‌انگیزی تلاش می‌کند مشکلات مجلس در مقابل دولت را به رخ بکشد که به نظر می‌رسد "دیالوگ مجلس با مردم" راه ناگزیر و پر برکت نمایندگان اصولگرا در یکسال پیش رو خواهد بود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

به هدفمان رسیدیم و دیگر با نظام قهر نیستیم!

محمود میرلوحی، فعال چپ و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تازگی در اظهاراتی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد در اشاره به بلبشوی موجود در نهاد موصوف گفته است: اینکه آقایان موسوی لاری یا عارف از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کنار رفته‌اند، دلیلی برای جدایی‌شان از جبهه اصلاحات نیست و به همین دلیل نمی‌توان آنها را به خاطر جدایی از شورای عالی، از اصلاح‌طلبان جدا دانست.

او می‌افزاید: تاکید من این است، شورای عالی فقط در ظاهر با حالت قهرآلود روبه‌رو است. مهم این است اصلاح‌طلبان چون دل در گروی کشور و مردم دارند و از سختی‌ها خسته نمی‌شوند، همانطور که از سال ۷۶ تلاش و به خوبی خودشان را به مردم ثابت کرده‌اند، کماکان در عرصه حضوری جدی خواهند داشت. یعنی همانطور که رد صلاحیت‌های سال ۷۸ و اتفاق سال ۸۸ اصلاح‌طلبان را مایوس نکرد، هیچ مساله دیگری آنها را به حاشیه‌نشینی نمی‌رساند.[1]

*میرلوحی تجاهل‌العارف کرده و اصلاح‌طلبان با تحریم انتخابات مجلس یازدهم؛ نه ظاهرا که واقعا با انتخابات قهر کردند.

و این فاجعه سیاسی و جنایت در حق مردم و نظام که با تحقق هدف شریرانه "کاهش مشارکت در انتخابات" همراه شد نیز با بزک کردن و مصاحبه رسانه‌ای رفع و رجوع نخواهد شد...

در بحث اظهارات میرلوحی همچنین باید اشاره کرد که او ناخواسته به بحران بزرگ شکل گرفته در پیرامون شعسا یعنی "چرایی تحریم انتخابات مجلس یازدهم" اشاره کرده است.

بحرانی که با تصمیم همین شورا و امضای شخص "محمدرضا عارف" دامن اصلاح‌طلبان را گرفت و حالا آنها را در آستانه خروج دسته جمعی از فرایندهای دموکراتیک نظام قرار داده است.

خروجی که برخی از آنها همچون شخص میرلوحی به آن افتخار می‌کنند و آنرا پیغامی به شورای نگهبان می‌دانند[2] و عده‌ای دیگر مثل کارگزارانی‌ها با آن مخالف‌اند و ابراز می‌دارند که قصد خروج از نظام را ندارند.

در میان این دو طیف نیز البته "هسته سخت" اصلاحات قرار دارد که معتقد به عام‌البلوی بودن شرایط جامعه است و به بروز یک فتنه بزرگ می‌اندیشد.

در تلاطم امواج بحران‌های پیش‌گفته البته کارنامه به شدت ضعیف دولت آقای روحانی نیز همچون وزنه‌ای به پای اصلاح‌طلبان بسته شده و امکان حرکت مطلوب را از آنها ستانده است.

برخی معتقدند یگانه راه نجات اصلاح‌طلبان در بلبلشوی کنونی، عذرخواهی از ساحت مردم و اشاره به "مثبتات رقیب" در انتخابات آینده برای حل مشکلات مردم است.

***

پاسخ یک مرجع تقلید به این سؤال که چرا مراجع ساکتند؟

انتقاد تند آیت‌ا... مکارم شیرازی از دولت و مجلس

آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی ضمن ابراز ناراحتی شدید از گرانی روزافزون کالاها تأکید کرد: برخی بیان می‌کنند که چرا مراجع تقلید در برابر این وضع سکوت کرده‌اند؟! ما نه‌تنها سکوت نکرده‌ایم، بلکه بارها دراین‌باره سخن گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم.

به گزارش ایرنا، این بیانیه می‌افزاید: مساله مهم، خونسردی مسئولان است! که با وعدۀ حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی‌کنند! و غالباً با پرداختن به مسائلی همچون برخی دستاوردها یا افتتاح پروژه‌ها، کشف داروهای جدید، تأمین آب و برق برای برخی مناطق و غیره که در جای خود قابل‌تقدیر است، عملاً خود را از زیر بار مسئولیت سنگین گرانی سرسام‌آور کنار می‌کشند.

آیت‌ا... مکارم تصریح می‌کند: مشکل مهم دیگر این است که این گرانی‌های لجام‌گسیخته متوقف نمی‌شود و همچنان افزایش‌ها ادامه دارد و مجلسیان محترم نیز جز انتقاد، چندان‌که لازم است، راهکارهای عملی ارائه نداده، و حتی بعضاً به امور حاشیه‌ای می‌پردازند. در این میان، برخی سودجویان نیز از این وضع سوءاستفاده کرده و  سیلی به روی هم‌وطنان ضعیف خود می‌زنند.

در بخش پایانی بیانیه این مرجع تقلید می‌خوانیم:‌ به‌یقین، این مشکل تنها با اعتراض و انتقاد حل نمی‌شود بلکه باید قوای سه‌گانه عوامل گرانی را پیداکرده، با توجه به محدودیت‌های موجود همچون تحریم‌های ظالمانه، با ارائۀ راهکارهای مناسب، جلوی این وضع نابسامان را بگیرند و تا آنجا که امکان دارد در حل این مساله اجتماعی که خدای‌نکرده ممکن است منشأ سوءاستفاده دشمنان و ضدانقلاب گردد، بیاندیشند و به‌جای سخن، بر عمل بیافزایند.[3]

*مردم باید در جریان این مسئله باشند که اعاظم حوزه علمیه و مراجع عظام تقلید جملگی حساسیت بسیاری نسبت به امورات و معیشت مردم دارند.

ولی علمای عظام هم باید در جریان این مسئله باشند که انتظار از یک دولت نامعتقد به نظارت برای "نظارت بر قیمت‌ها" صرفا در حد یک انتظار باقی خواهد ماند (همانطوری که آیت‌ا... مکارم نیز به این معنی تصریح دارند) و علمای قم اگر قصدی برای بهبود و تغییر اوضاع دارند؛ باید به راه‌های دیگری نیز برای اجبار دولت به نظارت بر قیمت‌ها بیاندیشند...

در یک نمونه می‌توان به پاسخ آیت‌ا... علوی‌گرگانی به استفتائی پیرامون حرمت سود دولت از اعطای وام کرونایی به مردم اشاره کرد که موجب عقب‌نشینی تصمیم‌گیران شد!

راه‌های دیگری هم بعنوان ابزارهای کارا در دست علمای قم و مراجع عظام تقلید وجود دارد که آقایان بایستی با امعان نظر و اقتراح؛ آنها را بررسی و هرچه سریع‌تر برای معیشت مردم کاری کنند...

قبل از این، آیت‌ا... نوری همدانی، دیگر مرجع تقلید نیز طی سخنانی از نبود نظارت دولت بر قیمت‌ها در بازار به شدت انتقاد کرده بود.[4]

***

"بانیان وضع موجود" را معرفی کنید

دیالوگ مجلس با مردم؛ راه ناگزیر نمایندگان اصولگرا

عباس عبدی، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب، در یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد با کنایه زدن به مجلس یازدهم در زمینه مشکلات کشور و اقدامات پیش روی مجلس نوشته است:

"بهترین راه‌حل گفت‌وگو کردن برای تفاهم است ولی این از نشدنی‌هاست. راه‌حل بعدی کناره‌گیری دولت است. اگر نپذیرفت، استیضاح هم خوب است. اگر نخواستید حداقل چند وزیر را بیندازید بلکه دولت مجبور به کسب رأی اعتماد دوباره شود و چون نخواهد توانست کسب اعتماد کند همان جا کار را یک‌سره کنید. این مجلس باید به نحوی برای خودش اعتبار بسازد. برای نشان دادن اینکه مجلس فقط حرف نمی‌زند و عمل می‌کند هیچ راهی جز این نیست و الا از حالا تا ماه‌های آینده باید شاهد سخنان آتشین علیه روحانی و دولت باشیم بدون اینکه هیچ خیری در آنها وجود داشته باشد یا مردم از آن منتفع شوند. در صورت ادامه وضع موجود همه امورتان گره خواهد خورد. اگر لایحه بودجه این دولت را تصویب نکنید، کشور تعطیل می‌شود. اگر تصویب کنید، خواهند گفت فرق شما با دولت چیست؟ 

در نهایت اگر اجازه نمی‌دهند که مجلس در مسیر استیضاح حرکت کند پس بهتر است از شیوه‌های دیگر مثل سوال از رییس‌جمهور یا نقدهای آتشین علیه دولت دست ‌بردارید."[5]

*قبل از عبدی، محسن آرمین، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در یک فتنه‌انگیزی آشکار از دولت خواسته بود روابط خود با مجلس را ملتهب کند!

او در یک یادداشت نوشته بود: او (روحانی) باید قاطعانه اعلام کند از هرگونه تعامل مثبت با مجلس استقبال می‌کند؛ اما تا کسب اطمینان از عزم مجلس برای تعامل مثبت با دولت، نه خود در مجلس حاضر می‌شود و نه به وزیرانش اجازه می‌دهد در مجلس حاضر شوند. به گمان من، رایزنی‌ها و گفت‌وگوها برای الزام مجلس یازدهم به رعایت این چارچوب در تعامل با دولت از طریق مذاکره با رییس‌مجلس به نتیجه نخواهد رسید؛ زیرا رییس مجلس اولا، فاقد توان و نفوذ لازم برای کنترل افراطیون مجلس است و ثانیا، با توجه به سوابق او با دولت روحانی، خود بخشی از پروژه علیه دولت است![6]

اما چه باید کرد؟!

و مجلس در مقابل دولتی که هم مخالف اوست، هم اعتقادات اقتصادی غلطی مثل "عدم نظارت بر قیمت‌ها" دارد و هم دچار ناکارآمدی است چه می‌تواند بکند؟

صحبت‌های عبدی به یک معنا درست هستند و مجلس عملا جز سؤال و وظایف صرفا نظارتی ابزار دیگری ندارد.

مقولاتی که در صورت عدم همکاری دولت که صاحب‌اختیار بیش از 95 درصد بودجه و اختیارات کشور است؛ عملا تأثیرگذاری خاصی نخواهد داشت.

تکلیف مانایی دولت نیز پیش از این روشن بود و در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، روشن‌تر هم شد.

اما مقوله دیگری هم وجود دارد که عبدی تقلا کرده آنرا استتار کند و از چشم مردم و مخاطبان بپوشاند.

و این همان راهکار موجود در شرایط فعلیست...

مجلس و البته یک مجلس کارآمد، ضمن تقنین و در نظر آوردن قوانین خوب و پیش‌برنده که ریل‌گذار حل مشکلات در آینده هستند؛ بایستی از گزینه "در جریان گذاشتن مردم و معرفی مقصّر" نیز استفاده کند.

"نطق نمایندگان از تریبون مجلس" جایگاه کمی نیست و به یک معنی همه جهان به آن گوش فرا می‌دهد.

مردم نیز هرگز غیر از مقدورات مجلس انتظار دیگری ندارند. اما باید در جریان امور باشند.

یک نماینده و مجموعه نمایندگان باید به مردم گزارش بدهند چه کرده‌اند، چرا اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و مقصّر کیست؟

البته این به معنی ایجاد تنش در روابط دولت و مجلس نیست بلکه به معنی بیان واقعیت‌هاست.

واقعیت‌هایی که حتما باید از تریبون مجلس به استحضار مردم برسد و آنها نتیجه رأیشان را ببینند.

عبدی در یادداشت خود گفته است: "این مجلس باید به نحوی برای خودش اعتبار بسازد. برای نشان دادن اینکه مجلس فقط حرف نمی‌زند و عمل می‌کند هیچ راهی جز این نیست و الا از حالا تا ماه‌های آینده باید شاهد سخنان آتشین علیه روحانی و دولت باشیم بدون اینکه هیچ خیری در آنها وجود داشته باشد یا مردم از آن منتفع شوند"!

اما این حرف غلط است و مجلسی که در اثر عدم همکاری دولت نمی‌تواند قوانین خوبش را در کشور اجرا کند؛ اتفاقا با حرف‌های خوب و نه آتشین! در راستای همین توانایی و عدم توانایی، در نزد مردم اعتبار می‌یابد.

و مگر نه این است که از نماد مجلس و مردمسالاری در ایران یعنی شهید مدرس؛ همان نطق‌های جانانه و عملکردهای سیاسی بصیرانه بیشتر در خاطره تاریخ باقی مانده است؟

در این بین خواص هم البته وظایفی دارند...

ما در مجموعه وبلاگ مشرق و قبل و بعد از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، ضمن اشاره‌های مکرر به پروژه اصلاح‌طلبان برای "تحریم خاموش انتخابات" و بالا بردن انتظارات از مجلس یازدهم؛ دائما عرض کردیم که خواص منطقا باید به مردم بگویند رأی خوب در انتخابات مجلس "گام اول مردم برای آغاز فرایند بهبود مشکلات" است و گام دوم و اصلی را بایستی در انتخابات 1400 و ریاست جمهوری برداشت تا شاهد حل ملموس و البته گام به گام مشکلات ایجاد شده از سوی دولت اصلاح‌طلبان باشیم.[7]

تجمیع این حقایق، عمل به وظیفه خواص و نطق‌های حقیقت‌گرای نمایندگان اصولگرای مجلس در کنار قانون‌گذاری مطلوب، یقینا کام مردم را از بابت رأی خوب در انتخابات مجلس یازدهم شیرین خواهد کرد و ضمن ریل‌گذاری برای حل مشکلات؛ موجب رسوایی سیاست‌بازان نیز خواهد شد.

***

1_https://etemadonline.com/content/418741

2_mshrgh.ir/1080492

3_ www.irna.ir/news/83854060/

4_ mshrgh.ir/1094201

5_ http://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/150849

6_ mshrgh.ir/1094201

7_ mshrgh.ir/1077717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ب IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    17 15
    تازمانی که این نظام حقوق نجومی مقام وشهرت برای شما میاره بااون قهرنمکنید اما زمانی که بسوی عدالت علوی ومهدوی علیهم السلام حرکت کردیم جایی برای شما نیست
  • سید IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    16 4
    گور اصلاح طلبان تهوع آور با تمام تجهیزات لازم آماده پذیرایی از این جماعت یعجوج و معجوج است و به لطف خدا تا سال 1400 ملت ایران برای همیشه این جسد متعفن و جرثومه فساد را در آن دفن خواهد کرد!!!!
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    14 15
    بانیان اکثر مشکلات اقتصادی و فرهنگی و معضلات اجتماعی امروز ایران جریان روشنفکری غربزده است که اصرار دارند به نسخه ها و توصیه ها و سفارشات محافل و بنگاه های نظام سلطه و لیبرالیسم جهانی عمل کنند .
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      7 0
      تنها راه حل مشکلات کشور حذف اصلاح طلبان بی کفایت از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور است.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    12 16
    یک اصلاح طلب: مهم این است اصلاح‌طلبان دل در گروی کشور و مردم دارند و از سختی‌ها خسته نمی‌شوند!ـــــ اونوقت دقیقا اسم اون کشوری که دل در گروی اون دارن رو می شه بگی و همینطور مردم چه کشوری؟ مردم 78، مردم 88، مردم 96 یا مردم بنزین؟ مردم قتل های زنجیره ای یا مردم پرونده ی ترورهای فراموش شده؟ مردم خونه های 25 متری یا مردم سوار بر پراید 90 میلیونی؟ کدوم کشور؟ کدوم مردم؟ یه اصلاح طلب جواب بده ( اگه هنوزم غیرت و مردونگی دارین)
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      7 0
      09:08 من فکر کنم اسم اون کشور و مردمی که اینها دل در گروش دارن بدونم، اول اسمش رژیم تروریست امریکا نیست بر حسب تصادف؟؟!!!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      5 1
      برجامو پله کردند ؛ ملتو ذله کردند
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    11 3
    به امید 1400 باید بمانیم تا دولت دیگر سر کار بیاید و این وضع را درست کند، و تا آن زمان کمر چند خانواده و هموطن زیر بار گرانی های روزافزون شکسته خواهد شد!؟
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 2
      به هر حال رأی دادیم و راه دیگری هم جز تحمل نیست. تا یک انتخابات برسد و گزینه های بهتر هم برسند.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 0
    به هدفمان رسیدیم و دیگر با نظام قهر نیستیم! اقتصاد کشور را نابود کردیم و مردم را به مشکل انداختیم و در نهایت به هدفمان رسیدیم
  • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 0
    لعنت خدا و مرگ بر منافقان و خوارجان اصلاح طلب نفوذی در حاکمیت باد
  • علی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    8 1
    متاسفانه این دولت مصداق بارز آش کشک خاله است.یا به قول ما آذری ها مثل درخت مسجد میمونه.نهمیشه بریدش و نه میشه نگهش داشت.فقط باید یک جوری این دولت مدیریت بشه تا این سال آخری شرش هر چه کمتر دامن نظام و مردم رو بگیره.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 0
    با سلام در انتخابات اخیر مجلس در واقع ملت ایران دست به انتخاب های اساسی زده است. فکر و منش جریان غرب زده و به تبع آن کلیه لوازم فکری و تحلیلی و ساختاری آن که در سی سال گذشته در دل کشور جای خوش کرده بود را کنار گذاشت. مدیریت جهادی را به مجلس روانه ساخت که از تجارب فکری و عملی. و همچنین در ابعاد کلان فلسفی و اقتصاد سیاسی برخوردار است. علاوه بر این نسل جدیدی از نمایندگان جوان و با انگیزه و تحصیل کرده و متعهد را بدرقه مجلس کرد که با این خصوصیات از سه دهه تخریب آواربرداری کنند. ملت هزینه های لارم را برای پویش جدید و انقلابی در چارچوب قانون را پرداخت می کند و این نقشدسازنده و تعاملی بین مردم و مجلس سازنده تمدن جدید است. ما مردم تاکنون هزینه های زیادی را فاکتور کرند و ما پرداخت کردیم ولی از این پس فرانشیزی بابت فاکتورها به طلبکاران پر مدعای امگلوفیل پرداخت نمی کنیم و در کنار امام امت در ساخت تمدن اسلامی تلاش وافر بخرج خواهیم داد. موتوا بغیضکم ایها المنافقبن
  • DE ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    یکی از دلایل گرانی سرسام آور که بدتر هم خواهد شد مطلب دلالها و شتیل بگیران است اکثرا متاسفانه حال تولید ندارند زندگی روستایی تبدیل شده است به زندگی شهری و اکثرا مردم خودشان را برای کارهای سخت " حیف " میدانند .زیرا دیده اند که چه در پیتی هایی از پشت هفت کوه سیاه آمده اند با زدو بند و نان به نرخ روز خوردن مدیر و وزیر و رییس و سلیبریتی و لات چری ....و میلیاردر شدند .حالا کی حالشو داره بره کار بکنه غیر از اون بیچاره هایی که محکوم به انجام کارهای سخت هستند.
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 0
    کی باشی که قهرکنی یا نکنی خوش آن باغی که شغالش کند قهر
  • سورنا AE ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    این مجلس باید تمام انرژی اش رو متمرکز کنه روی حل مشکلات مردم. و این تمرکز باید حتی الامکان روی مسائلی باشه که تاثیر واقعی در زندگی مردم داره. هر یک مشکلی که رفع بشه به اندازه خودش امید به جامعه تزریق میکنه. مسیر واقعی بی اعتبار کردن لیبرالهای خائن همین متمرکز شدن روی موضوعات اصلی و بی اهمیت کردن حاشیه سازی های لیبرال های خائن وطن فروش غربگداست.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    فتنه کر بی ریشه جنابعالی نوکر کدوم دسته ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس