ناو آمریکا

شناور USS Bonhomme Richard از ناوهای تهاجم آبی خاکی کلاس Wasp است که هر فروند آن در حدود ۱.۵ میلیارد دلار قیمت داشته و توان پذیرش و به پرواز درآوردن جنگنده های AV-۸B هریر و F-۳۵B را نیز دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، آتش سوزی در یک کشتی می تواند بزرگترین دشمن آن شناور در شرایط مختلف باشد؛ چه این اتفاق در زمان جنگ و بر اثر حمله دشمن رخ دهد و چه در زمان صلح و بر اثر یک بی احتیاطی باشد، کوچکترین آتش سوزی می تواند به سرعت کل یک واحد شناور را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاملا از حالت عملیاتی خارج کند. در روزهایی که رسانه ها و سرویس های اطلاعاتی دشمن تلاش دارند موضوع آتش سوزی در کشورمان را یک بحران با تبعات مختلف اجتماعی- امنیتی جلوه دهند، قرعه به نام ناو تهاجم آبی - خاکی USS Bonhomme Richard از کلاس Wasp افتاده که در پایگاه دریایی در سواحل سان دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا جلوی چشم میلیون ها نفر بیننده در اتش بسوزد.

تصاویر تلویزیونی نشان دهنده آسیب بسیار شدید به این شناور است و احتمالا این ناو به طور کامل از موجودی عملیاتی نیروی دریایی آمریکا خارج شود. قبل از پرداختن به بحث مربوط به آتش سوزی بهتر است با این شناور آشنا شویم.

بیشتر بخوانید:

تلاش جاسوس شناور آمریکا برای کسب اطلاعات از موشک «ماهواره‌بر سپاه» / ناوگروه Bataan در حوالی آبهای ایران چه می‌کند؟ +عکس

بازنشستگی سریع «ناوهای گران‌قیمت آمریکا» که هدفشان مهار شناورهای تندرو سپاه بود/ وقتی LCS ایالات متحده با خشاب خالی به ماموریت می‌رود! +عکس

شناور USS Bonhomme Richard از ناوهای تهاجم آبی خاکی کلاس Wasp است که هر فروند آن در حدود ۱.۵ میلیارد دلار قیمت دارد. شناور مورد نظر که با کد LHD-۶ شناخته می شود ششمین شناور در این کلاس محسوب شده و در کل آمریکا نیز ۸ فروند از این ناوها را در اختیار دارد. این شناور  بیشتر از ۴۰ هزار تن وزن داشته و طول آن ۲۵۷ متر و عرض آن ۳۱ متر است. خدمه استاندارد این ناو در حدود ۱۲۰۰ نفر است و می تواند تا حدود ۱۶۷۸ نفر تفنگدار دریایی را نیز با خود حمل کند. این ناو در ۱۵ آگوست سال ۱۹۹۸ میلادی وارد خدمت شده است.

شناور USS Bonhomme Richard

این ناو میتواند علاوه بر قوای مسلح و تجهیزات زرهی، انواع بالگرد های ترابری و تهاجمی و نوع عمود پرواز جنگنده نسل پنجم اف ۳۵ را حمل کند. از دیگر هواگردهایی که این ناو معمولا آنها را حمل می کند می توان به بالگردهایی مثل سری ۷۰ AH-۱Z، UH-۱Y، CH-۵۳E، SH  و۲۲ MV اشاره کرد. بسته به نوع ماموریت تعداد هواگردهای قابل حمل در این شناورها تفاوت خواهند داشت. در عین حال با توجه به مدل های مختلف در این ناو امکان حمل و به آب اندازی مدل های مختلفی از هاورکرافت ها و لندینگ کرافت ها نیز وجود دارد. هاورکرافت های سری LCAC با توان حمل ۶۰ تن محموله از جمله این شناورها به حساب می آید. این شناور در ماموریت های تهاجم هوایی توان پذیرش و به پرواز درآوردن جنگنده های AV-۸B هریر و F-۳۵B را نیز دارد.

در بحث سامانه های راداری این ناوها به سیستم هایی مثل رادار جستجوی هوایی  AN/SPS- ۴۹ و رادار جستجوی سطحی ۶۷ AN/SPS مجهز هستند. در بخش پیشرانه ناوهای کلاس Wasp به دو دستگاه توربین گازی LM ۲۵۰۰ ساخت شرکت جنرال الکتریک مجهز است که سرعت نهایی ۴۱ کیلومتر در ساعت را برای این شناور تامین می کند. برد این ناوها در حرکت با سرعت قریب ۳۳ کیلومتر در ساعت، حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر است.

در فاز دفاع هوایی یا سیستم های پدافندی، این ناو مجهز به دو مجموعه لانچر موشک های دفاع نزدیک۱۱۶  RIM، دو مجوعه لانچر RIM ۷، دو سامانه دفاع نزدیک فالانکس و توپ های ۲۵ میلی متری مارک ۳۸ می باشد و همچنین چند قبضه مسلسل کالیبر ۱۲.۷میلی متری روی این ناو نصب شده است. این شناورها نقش مهمی در حمل و نقل نیروهای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا داشته و در جریان هر عملیات آبی خاکی جزو دارایی های مهم و راهبردی ارتش آمریکا محسوب می شوند. در حال حاضر آمریکا شناورهای کلاس Wasp و America را برای این منظور در اختیار دارد.

چه اتفاقی برای USS Bonhomme Richard رخ داد؟

در حال حاضر و با توجه به این که حادثه هنوز نیز به پایان نرسیده نمی توان به صورت خیلی دقیق علت وقع حادثه را مشخص کرد اما بر اساس اطلاعات اولیه موجود، آتش سوزی در بخش پایینی کشتی آغاز شده و از همان ابتدا صدای چندین انفجار نیز ثبت شده است. با شروع آتش سوزی، واحدهای آتش نشانی خود کشتی در کنار واحد هایی از پایگاه دریایی میزبان و البته آتش نشانی شهری به محل اعزام شدند ولی آتش سوزی همچنان ادامه پیدا کرده است.

بر اساس اطلاعات موجود ناو مورد نظر از سال ۲۰۱۸ در این پایگاه حضور پیدا کرده و در حال طی دوره اورهال و ارتقاء نیمه عمر خود بوده است.

آتش سوزی در پل فرماندهی کشتی

آتش در پل فرماندهی کشتی

در ابتدای کار، شناورهای آتش خاموش کن در اطراف کشتی حاضر شده و سعی کردند آتش را با آب پاشی از بیرون خاموش کنند. در عین حال فرمانده کشتی نیز اعلام کرده بود که کشتی بعد از خاموش شدن آتش و تعمیرات اساسی دوباره به دریا باز خواهد گشت. بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا ۱۸ نفر از خدمه این ناو به دلیل شرکت در عملیات مبارزه با آتش مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شده اند. محوطه ای به اندازه یک و نیم کیلومتر از اطراف این کشتی نیز تخلیه شده و صرفا پرسنل گروه های آتش نشانی و نجات اجازه حضور در این منطقه را دارند و از باقی پرسنل خواسته شده محل را ترک کنند.

ساعت های اولیه آتش سوزی و تلاش برای خاموش کردن آتش از بیرون

تلاش ها در ساعات اولیه برای خاموش کردن آتش در ناو شناور USS Bonhomme Richard

اما از چند ساعت پیش، آتش به پل فرماندهی و عرشه اصلی کشتی رسیده و تقریبا به طور کامل آن را از درون ذوب کرده است. شدت خسارت به حدی بالاست که بعید است این شناور بعد از اطفاء حریق نیز از نظر مالی ارزش تعمیر داشته باشد. در شرایط اینچنینی معمولا هزینه تعمیر یک شناور برآورد شده و با عبور رقم مورد نظر از یک حد مشخص، شناور بدون ارزش برای تعمیر شناخته شده و از رده عملیاتی خارج می شود.

بخش پل فرماندهی محلی است که اکثر سامانه های حساس راداری و الکترونیکی در آن قرار داشته و هدایت کشتی و عملیات پروازی در کنار کنترل سامانه های تسلیحاتی از آن بخش انجام می شود. با از بین رفتن این بخش مشخصا شناور آسیب بسیار سنگینی دیده و به احتمال فراوان برای همیشه از خدمت خارج خواهد شد.

در حالی که معمولا در چنین اتفاقاتی در داخل کشور، حجم وسیعی از اخبار رسانه های فارسی زبان که توسط امریکا و متحدانش تزریق مالی می شوند، به بزرگنمایی و انعکاس ثانیه به ثانیه این اتفاق می پردازند، اما در این حادثه که دهها و بلکه صدها میلیون دلار به ارتش امریکا ضربه مالی و حیثیتی وارد کرده، خبری از چنین رفتارهایی نیست. از سوی دیگر، همواره در اتفاقات داخل کشورمان، کمبود امکانات و فقدان مدیریت مرتبا در کلیدواژه های شبکه های اجتماعی و کارشناسان رسانه های خارجی تکرار می شود اما اینکه ارتش امریکا و مراکز آتش نشانی شهری از زمین و دریا نمی توانند با گذشت ۱۲ ساعت آتش یک ناو را خاموش کنند، موجب چنین تحلیل هایی از سوی این رسانه ها و کارشناسان نمی شود تا مشخص شود مهمتر از هر پیام در این اتفاقات، تزریق مجدد خودتحقیری و خودکم بینی به مردم ایران و رسانه های داخلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 131
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    آقا صدبار گفتم، جنس آمریکایی و خود آمریکایی بنجله! 90 درصد تبلیغاته 10 درصد تکنولوژی، کل کارشون بلوف و خالی بندیه! به همین خاطر اگه با ایمان و قدرت جلوشون وایستین حتمأ پیروزین!!!
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      ناو را ما نابودکردیم ؟ آتش نابود کرد ، شعله ها مامور خدا بودند . شک نکنید
    • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      50 9
      ناو آمریکایی آتش گرفته؟ مگه میشه؟ مگه داریم؟
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      76 9
      مسائله عجیب اینکه در اینستاگرام و پیج های ایرانی حتی نظامی اصلا به این حادثه و افتضاح پرداخته نشده بود به نظرم اکثر صفحه ها و پیج های اینستاگرام از منابع خاصی هدایت و تغذیه میشوند
    • شاکی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      69 5
      حداقل یک چند تا سیب زمینی اون گوشه اش میذاشتن که تنوری بشه
    • مظلوم IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      66 11
      حالا فردا یک چند تا خود شیرین می رن شمع روشن میکنن . که برگ برنده باشه برای گرفتن گرین کارت
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      26 1
      جالبه بدونید شعار ناوشکن امریکایی بونهام ریچارد اینه: «من هنوز شروع به جنگیدن نکرده‌ام» بزرگوار هنوز شروع به جنگیدن نکرده منفجر شد.
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      7 1
      جناب شاکی دمت گرم خیلی حال کردم!! خخخخخخت
    • TR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      7 4
      معلومه جنس بنجل زدی
    • آبو JP ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      22 5
      بابا یکی به شناورهای آتش نشان بگه آبو بریزن اونجایی که میسوزه همش دارن میریزن پایین ناو
    • محمد IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      22 7
      نفزین به این جنگ افزارهای شیطانی
    • سروش IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      18 4
      17:34 با سلام و احترام: ناو را خدا به وسیله آتش نابود کرد تا به ما بندگان خدا نقاط ضعفش را نشان بدهد برای عملیاتهای بعدی، جایی که سردار دلها گفتند: ...آمریکا و اسرائیل و عربستان بیشتر مراقب تجهیزاتشان باشند...
    • ابراهیم ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      20 2
      درود بر قاآنی قهرمان - سردار پیشرو اسلام - درود بر سپاه همیشه پیروز قدس
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    58 22
    راستش بگید شما آتیشش زدید
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      77 8
      به نقل از بی بی سی گروهی آمریکائی به نام الاغهای وطن مسئوایت پذیرفته !
    • SE ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      44 7
      رژیم منحوس امریکا پنهانکاری میکنه تا حقیت برای مردم فاش نشه
    • DE ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      2 0
      شما دیگه برگردین از مدیریت ضعیف دیگران ایراد بگیرین راستش خیلی خنده داره.
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    دلارو بچسب پفیوز ابله .
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      94 21
      17:07اصلاحاتچی، تو لازم نیست هر کامنتی که میزاری آخرش اسم و فامیلتم بنویسی!! در ضمن همون که نوشتی اصلاحات تنها راه همه فهمیدن اسمت پفیوز ابلهه لازم نبود تکرار کنی!!!!!!!
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      83 16
      اوه اوه اوه این اسهال طلبه بدجوری ازین اتفاق جوش آورده داره هزیون میگه!! خخخخخخخ
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      50 11
      البته نمی دونم این واژه که استفاده کردید دقیقا فحش هست یا نه اما اگه بنا باشه غلطی کنیم مسلما اصلاحات راه گمراهی است نه راه نجات مردم ازادند انتخاب کنند همونطور که این ۸ سال به اصلاحات رای دادند و حسن روحانی پدرشون را دراورد
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      58 8
      فعلآدود بلند شده از ناو آمریکایی رو بچسب , به نظرت چه خبر از دیروز تا حالا دارن اسپند دود میکنن؟!!!خخخخخخخخ نوبت پاک سازی کشور از تنها راه هم میرسه زیاد جوش نزن
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      49 9
      چه زوزه ای میکشی توله امریکایی خخخخخ
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      46 9
      وای چه کیفی میده سوختن اینا خخخخخخخخخ
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      30 6
      چیه سوختی ؟؟؟ از اربابت بیشتر داری میسوزی ها ؟؟؟ خخخ
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      45 8
      نگران نباش سوختن دلارشون هم نزدیکه
    • DE ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      33 5
      آی سوختیاااا !
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      11 5
      متاسفانه اشتباهی روی مثبت زدم
    • سید IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      15 2
      دلار که کار شما حرام لقمگان خائن است ابله وطن فروش
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      23 1
      آخه پوفیوز همین اصلاحات تو دلار را 22هزار کرده تو چقدر خری ؟
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      1 0
      نه این فازاشا ریختن بهم معکوس کار میکنن از فرط بدبختی این هفت سال نکبت و خاری رو فراموش کرده هنو فکر میکنه دلار 2500هه خخخخخ
    • خداپرست IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      1 0
      شما مدعیان اصلاح‌طلبی، شرم را خورده و حیا را قی کرده‌اید. یادت رفته که هرزه‌هایی از جناح شما وطن‌فروشان، روحانی را یک رحم اجاره‌ای برای جبهه اصلاحات می‌دانستند و از او حمایت کردند؟! وضعیت امروز کشور به دلیل حمایت شما از چنین فردی است. الحق که منافق و رذل و بی‌ناموس هستید.
  • GB ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    99 12
    جواب نطنز
    • فرزند ایران IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      42 13
      جواب شایعه نطنز
  • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    72 9
    بی بی سی و صدای آمریکا و انواع رسانه های کوفت و زهرمارشان باید هم همراه این ناو جنگی بسوزند و دم برنیاورند! آن ها خوب می دانند که این حمله و نابودی این کشتی غول پیکر در پاسخ به عملیات خرابکارانه صهیونیست ها و آمریکایی ها در تأسیسات هسته ای نطنز از طرف بر و بچه های حزب اللّهی انجام گرفته است!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    مشرق جان شنیدی که میگن ؛ چوب خدا صدا نداره ؟!؟ الهی که تمام کشورشون بسوزه .
  • ضد امریکا IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    67 6
    ومکرمکرالله والله خیر الماکرین. لعنت خدا بر دشمنان محمد وال محمد اللهم عجل لولیک الفرج صلوات
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      31 6
      اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین
    • مهدی IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      9 3
      این بزرگ آتش ز آیاتِ خداست / شعله ای از آتشِ ظلمِ شماست
  • امرکا نابود است IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    79 8
    الان اون bbc حرام زاده وملکش. وطرفداران وبقیه رفتن قبرستون. هیچ حرفی نمیزنن لعنت بر منافق والبانی ........
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    46 10
    این ناو هدف گرفته شده دمشون گرم
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    72 9
    این چوب خداست احتمالا ماموریت داشه بره جای رو به آشوب بکشه خدایا شکرت
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      7 48
      کار ایران اتش بیاره منطقه است
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    44 9
    تسلیت به توله سگ های امریکا ببینید سوختن ناو اربابتون رو و زوزه بکشید خخخخ
  • ایران وولایت IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    50 10
    فدای رهبرم. امریکا مثل تایتانیک غرق خواهد شد صلوات
  • ضد امریکن IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    29 13
    ما تو خونمون ماکروفر. اتیش گرفت گفتن f35اومده نطنز سر راهش مایکروفر شما هم زده اتیش زده bbcوcnnوشبکه اون وری گفتن. مایکروفر وامریکا زده. حالا اینو نمیدونم
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    32 5
    قسمت اصلی داستان مونده انفجار مهمات و بپا شدن محشر کبری
    • احمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      1 1
      بشین تا بیاد
  • ایرانی IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    40 5
    این شلنگ رادیات کیپ شده تو گردنه اتیش گرفته چیزی نیست یه نیم ساعت بزنه بغل حله. شب میرسن. لعنت بر مسیح علی نژا د
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    23 3
    خدایا شکرت
  • امین IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    34 2
    آینده روشنه داخل رو درست می کنیم انشالله خارج رو هم می بینید که . دیگه دوره جنگ نرم و سخت گذشته . اذیت کنه اذیت میشه
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    38 5
    f35 کجایی؟ دقیقا کجایی؟
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      7 2
      17:48 فکر کنم الان اونجا رو ناوه پاچه هاشم زده بالا داره با سطل آب میبره میاره!!! خخخخخخخ
    • f22 US ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      4 15
      نطنز
  • غضنفر IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    48 8
    مصیبت وارده را به همه سروران بزرگوار تاجزاده ، موسوی خوئینی ها، محمد خاتمی ، عارف ، همه اصلاح طلبان بزرگوار ، ظریف ، عراقچی ، گاریچی ، غربزدگان کثیف مزدور ، تسلیت عرض نموده برای انان ارزوی ذلت و خواری و .........خواری دارم اگه نمی تونن تحمل کنند یه مقداری اب به ........ بریزن تا از سوختن کمی بکاهد.انشالله مشرق سانسور نکند وگرنه اونم .......
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      19 6
      زیبا کلام و مطهری
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      10 4
      یادت باشه اقا فرمودن ظریف... شجاع... الان موقع مرگ بر امریکاست همدیگه رو خراب نکنیم کاری که البانی امریکایی ها دوست دارن همه به فرمان اقامون هستیم
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      1 0
      احسنت عالی گفتی
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    8 12
    فدای سرش.. تو چرا غضه میخوری؟ استاد مدیریت
  • رهام حسامی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    7 27
    این اتفاقات طبیعی هست واما در ناو هواپیما بر باید مسایل ایمنی رعایت شود خیلی شدید چون انبار مهمات هست انفجار ان با اسکله و اطراف خسارت زده و موجب مرگ افراد غیر نظامی میشود .و زودتر اتش خاموش شود توجه کسانی که میگن بسوزه ایا به مرگ غیر نظامی ها رضایت دارید اگه وسط دریا باشه یک چیزی
    • .... IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      21 7
      داخل ناوهای آمریکا غیرنظامی هست؟ شما از کجا اطلاع دارید؟
    • Bndboy IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      5 7
      فقط برای غربیها طبیعیه
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      5 3
      همه منطقه بسوزه خفه شو غیر نظامی این همه ادم مسلمون را قتل عام کردند کسی ندید حالا ننجون غصه خور امده از اسهال طلب مزدور بسوزه وای مردم خفه شو بیشعور همه امریکاییها باید سقط شان و با ارازل دلسوزشان و صهیونیسم بین المللی انها و......
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    27 13
    الان غرب گداها و دلقک های فضای مجازی کجان ؟؟؟؟؟؟
  • AU ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    10 10
    اگه واقعا ایران حمله سایبری زده،‌پس چرا بقیه ی ناوها را منهدم نکرده؟ چون وقتی عامل نفوذ کشف بشه، راه حمله به بقیه ی ناوها هم بسته میشه.
  • FR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    12 8
    راجع به این جماعت خائن و وامانده نباید صحبت کرد.....
  • مسعود IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    14 40
    بذار قضیه ناو کنارک یکم ازش بگذره بعد از آب گل آلود ماهی بگیر مشرق
    • ... IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      29 5
      آتش گرفتن ناو 1.5 میلیون دلاری آمریکا آب گل آلوده؟ نه این طور نیست یه واقعیت که برای خیلیا باور کردنش سخته!
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      22 6
      داداش اون تو مانور و با شلیک جنگی اون اتفاق افتاد این که تو گاراژ چراغ خاموش خودش رفت رو هوا
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    17 21
    پس بالگرد ضد حریقشون کو؟ نردبان هاشون چقدر کوتاهه ! آها قالیباف فرمانده ناو بوده!
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 0
      دیگه بی‌ربط تر ازین نمیتونستی عقده هاتو خالی کنی خخخخ
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    33 44
    19 کشته بی مبالاتی در کلینیک سینا و 176 کشته اصابت موشک به هواپیمای مسافری لطفا غرور نداشته باشید
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      20 5
      ما که مثل امریکا ادعای مدیریت دنیا رو نداریم داداش. مغلطه نکن
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      5 2
      پرواز 655 باعث غرور و سربلندیت میشه ؟ وقتی امریکا زد تو روز روشن کف دریا که هیچ جای اشتباهی نداشت شر ور تحویل نده
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      8 3
      چه اصراریه موفقیتای کشورتو حقیر و کوچیک جلوه بدی و مشکلاتشو بزرگ؟بعد مشکلی واسه اونطرف پیش میاد بازم مشکلات کشور خودتو بگی که عیبای ۱کشور دیگه رو بپوشونی.اینهمه عقده حقارت و خودکم بینی از کجا میاد؟
    • احمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      2 5
      دقیقا کدوم موفقیت؟
  • FR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    22 7
    نابودی مظهر شیطان آمریکای جنایتکار، وعده صادق الهیست.
  • شاکی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    17 6
    حداقل یک چند تا سیب زمینی اون گوشه اش میذاشتن که تنوری بشه
  • معلم IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    17 5
    یوزپلنگهای امریکایی،عاشقتونیم
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    17 6
    این غول جنگی را 1.5 میلیارد نمی دهند امریکا اگر بخواهد این غول آهنین را بسازد باید 5 میلیارد بپردازد.
  • CA ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    15 2
    با دلار ۲۳ هزار تومن میدونید چقدر میشه
  • CA ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    25 6
    این نشون میده این ناوها چقدر آسیب پذیر هستند. بنظر من احمقانه ترین ماری که میشه انجام داد همینه که انواع پرنده بالدار رو بزاری رو حلبی روی آب بعد بفرستی برای عملیات نظامی! اگر بشه تکنولوژی فراهم کرد که از داخل ناو رو آتش زد کل قضیه برای این ناوها حل میشه!
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    26 7
    تازه ۱.۵ میلیارد دلار قیمت قدیمشه با دلار جهانگیری؛)
  • GB ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    6 51
    اگر ثابت بشه کار ایران بوده که عاقبت بدی در انتظارمون هست. من خیلی میترسم. حالا همه میریزن سرم میگن ترسو خخخخخخ
    • FR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      20 4
      ترسو نه بلکه دیوث= بیغیرت
  • KR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    21 6
    حالا همه چی به کنار اون کشتی های کوچک چرا آب رو به پایین بدنه ناو می پاشن فقط؟ اونجا که آتیش نگرفته کلی هم با آتیش فاصله داره ، آمریکا با اون دبدبه کبکبه یه آب پاش درست حسابی نداره آب دریا رو بکشه بپاشه رو عرشه؟
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    29 7
    اون بابایی که میخواست با F35 عدل از همین سن دیه گو به ایران حمله کنه کجاست؟خخخخ
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      5 1
      برگشته به غارش خخخخخ
    • امین IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      7 2
      تازه اگه یادت باشه بیست سال پیش نوکراشون توی شبکه های ماهواره ای مینشستند می گفتند ما هفته دیگه تهرانیم حالا مدتهاست همشون مرده اند اربابشون هم نمی تونه بیاد منطقه خدایا شکرت
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 3
    آمار دقیق دارم ناو کلاهک های هسته ای حمل میکرده......
    • سروش IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 1
      تو دهات شما کلاهک هسته ای رو با ناو حمل میکنن؟ پیشرانش هسته ای بود نه این که کلاهک حمل کنه
  • علی US ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    5 3
    ابر قدرت زپرتی که میگن یعنی این
  • US ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    3 2
    تسلیت عرض میکنم خدمت زیباکلام و تاجزاده و اعوان و انصارشون
  • رضا IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 1
    وای وای وای خخخخخ مردم از خنده این همه خسارت زدن با زدن یک ناو و چند تا کاروان تو عراق چند برابر باهاشون حساب کردیم بدبخت شدن خخخخ
  • مهدوی نژاد IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    3 2
    الله اکبر الله اکبر الله اکبر غافلین و دل دادگان به شیطان بزرگ و استکبار جهانی با چشم سر ببینند و خود و غفلتشان را قضاوت کنند پیش از انکه ... حجتی دیگر از الله قادر بر همه انسانها.... راستی قبلنا که مردم حواسشون کمتر جمع بود یه عده امریکارو دقیقا مثل فیلمای هالیوودی ،چنان پیشرفته و باامکانات رفاهی و امنیتی و .... نشون میدادن ک گویی اونجا بهترین جای دنیا و ایده ال ترینه ... واما در واقعیت!!! خخخ خودتان قضاوت کنید شیطان بزرگ پوشالیست و پایانش را خودش رقم خواهد زد الهم عجل الولیک الرج
  • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 1
    خوب اختلال جواب اختلال آتش جواب آتش ولی فکرشوبکنید اگرناوایران بود.این شبکه های فارسی زبان ووزاذت خارجه آمریکا چه بااب وتاب ازخرابکاری وحمله اسرائیل ونیزبی عرضگی ایران وداشتم تکنولوژی میگفتن یانکی های بلوفچی هنوز وده تازه چهره شون داره آشکار ترکهای امپراطوری ن داره قطورمیشه
  • ناشناس IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    6 2
    شک نکنید کار ایرانه . سپاه قدس
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 6
    چند وقت پیش ناو هواپیما بر چین هم آتیش گرفت یا تنها ناو هواپیما بر روسیه در حوضه تعمیرات غرق شد چرا از اونا خبر نذاشتید
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      10 1
      ااااه بابا اینقدر دوقطبی و عقده ای نباش خبرشو همه جا گذاشتن که هی هرچی میشه چین و روسیه چین و روسیه.گور پدر چین و روسیه و آمریکا.ایران خودمونو عشقه
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 2
    فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿۱۷﴾ از قرآن مجید سوره انفال. و شما آنان را نكشتيد بلكه خدا آنان را كشت و چون [ريگ به سوى آنان] افكندى تو نيفكندى بلكه خدا افكند [آرى خدا چنين كرد تا كافران را مغلوب كند] و بدين وسيله مؤمنان را به آزمايشى نيكو بيازمايد قطعا خدا شنواى داناست (۱۷)
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      2 2
      بسیار زیبا و به جا.سپاس فراوان
  • ایرانی دشمن غربزدکان IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 2
    مشرق سلام ازتون تقدیر و تشکر می کنم از اینکه پیام تسلیت من را به غربزدگان مزدور چاپ کردی . ممنون .انشالله این غم اخرشون نباشه همانطور کشتی سوخت اینها هم بسوزند تا یه کشور از شر یه مشت مزدور خبیث خر راحت بشه .بازم مشرق ممنون .این خوشحالی را به همه دشمنان شیطان تبریک میگم .
  • US ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 2
    ای ناوها سوختنشان نیز با عظمت هست همانطور که از خلیج فارس از دور حکومتهای دو کشور عراق و افغانستان را ساقط کردند.
  • علیرضا آزادب IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 2
    تا باد چنین بادا سبیل های پوشالی کدخدا سوخت
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    4 1
    فقط خدا کنه دولت خبیث امریکا این رو دست مایه خباثت خودش قرار نده و مشکلات جدیدی رو رقم بزنه
  • DE ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    8 1
    دست غیبی خدا شاهکار می کند.
  • تقوی IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    11 1
    برای منحل کردن آمریکا نه سلاح جنگی می‌خواد ونه چیزی،با یک‌ چوب هم میشه آمریکا راشکست داد،فقط ایمان به خدای قوی میخواهد، مثل حضرت موسی با فرعون.
  • Vahid IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 17
    پس حادثه نتنظ رو چرا فیلم پخش نکردی چرا روشو میخاستی بپوشونی آمریکا پولش زیاده به فکر خودتون باشین که از گرسنگی نمیرید
    • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      10 2
      یکی از غلط های رایج شما صهیونیست هایی که تازه فارسی یاد گرفتید اشتباه در نگارش ت و ط هست همش این دو تا رو با هم اشتباه میگیرید بیشتر تمرین کنید خخخخ اما پیشنهاد میکنم به جای فارسی شنا در دریا رو تمرین کنید زان که کشتی شما ان شاءالله غرق در گرداب هاست...
  • شهریار IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    10 1
    زمان زیادی باقی نیست تا پایان قصه ی زر و زور داستان ستم آخرین برگهایش را ورق می زند.
  • علی IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    4 3
    یک سیلی محکم دیگر به حرومزاده های آمریکایی.ناو همینجوری آتیش نمیگیره.منفجر شده.راستی جنازه های آمریکایی راه دور نیستن دیگه از همون خاک آمریکا واسشون کادو پیچ میکنیم.
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 7
    آدمای مثبت!چرا چراغ سبز به آمریکا میدید، تا ایران را متهم کند؟!!!
    • IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      6 1
      فعلا که نمیدانند از کجا خوردند عملیات اطفای حریق هم گویا با شکست مواجه شده و تا شعای ۱.۵ مایلی رو دارن تخلیه میکنند
    • .... IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      5 1
      شما می ترسی کدخدا ناراحت بشه؟
  • سهند IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    7 1
    خدا را شکر
  • اژدر IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 1
    وعده الهی نزدیک است به امید خدا دشمنان ایران مثل ترامپ ابله و پمپیو و نتانیاهو و. .. با اتش این ناو کباب مشوند و یه دل سیر از کبابشون سگها میخورن
  • ناشناس IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    10 10
    40 و اندی سال گذشت و ما همچنان می سوزیم و تا توی توهم و ناآگاهی هستیم خواهیم سوخت ...
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      10 4
      آمریکایی ها بیدار شدند ولی خدا شما رو بیدار کنه
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      4 5
      مارو با خودت جمع نبند چون الان فقط این تویی که داذی میسوزی
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      1 0
      پاسخ به احمد : چهل سال ترکاندن باد پوشالی امریکا و اسرائیل و سعودی های کثیف
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    6 2
    انتقام ناوچه سهند را خدا گرفت. همانطوری که سهند بعد از موشکباران آمریکایی ها داشت می سوخت داره می سوزد.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 2
    احسنت
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    7 2
    جونم دیگه تابستون ازین داغتر نمیشد خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 0
    امريكا انگليس اسرائيل عربستان با ايجاد كانالهاي فارسي زبان و تبليغات گسترده به كل فارسي زبانهاي دنيا توجيه مي كنند كه حكومت ايران مشكل دارد ولي مسئولين ايراني دارند به همين مردم با همان زبان توجيه مي كنند ما مشكل نداريم آنها مشكل دارند اكثر مردم امريكا نمي دانند ايران كجاي كره زمينه همه چيز ما شده امريكا اسرائيل ، مسئولين ما اگر مي توانند همانند آنها كانالهاي انگليسي زبان درست كنند و در امريكا و اسرائيل و انگليس و عربستان براي مردم آنها برنامه پخش كنند و بگويند حكومت آنها فاسد است مگه ما در امريكا زندگي مي كنيم مگه ترامپ و بقيه مسئولين آنها را ما انتخاب كرديم
  • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 2
    فکرکنم دکترحسن روحانی اتش زده هههههض
  • رویا CZ ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 0
    خداروشکربسوزه
  • جانم فدای ایران اسلامی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 1
    #افول_امریکا
  • حسن IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 1
    اصلاً برای من خیلی مهم نیست چه الان بسوزن چه بعدً بسوزند متمئن بودم آخ ر خواهند سوخت
  • جاوید ایران IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    2 0
    خداکنه خدمه اش طوریشون نشه.من خودم دریانوردم دلم میسوزه براشون.ولی کشتی بسوزه باید مواظب مهماتم باشن وگرنه اسکله میره روهوا!!!آمریکا ابرقدرت جهان خخخخ
  • بهمن IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    2 0
    الم ترکیف فعل ربک باصحاب الفیل.....الم یجعل کیدهم فی تضلیل. نابودیه ابرهه زمان.لبیک یا سید علی.
  • مهلا IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    2 0
    خدا یا پایه های ظلم را در هرجای دنیا نابود کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس