لغو نمایشگاه کتاب، چالش جدی دیده نشدن کتاب‌ها

آمارها نشان می‌دهد ناشران اردیبهشت و خرداد و حالا تیر هم نه‌تنها جبران فروردین را نکرده‌اند،‌ بلکه با کاهش قابل توجه در میزان انتشار عناوین نیز مواجه بوده‌اند.

به گزارش مشرق، در حالی که بیش از دوسوم از تیر ماه گذشته اما تنها ۲ هزار و ۲۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است؛‌ آماری که یک‌سوم آمار ماه‌های گذشته است.

اوضاع بازار نشر در این روزهای کرونایی به‌شدت آشفته شده است و هر روز نیز بر این آشفتگی افزوده می‌شود. بر اساس آنچه خبرگزاری تسنیم گزارش داده، دوره قرنطینه فروردین‌ماه موجب شد ناشران هیچ کتابی منتشر نکنند.

آمارها نشان می‌دهد ناشران اردیبهشت و خرداد و حالا تیر هم نه‌تنها جبران فروردین را نکرده‌اند،‌ بلکه با کاهش قابل توجه در میزان انتشار عناوین نیز مواجه بوده‌اند. آمارهای خانه کتاب نیز نشان می‌دهد از ابتدای تیرماه تاکنون که بیش از دوسوم از ماه گذشته است،‌ تنها ۲ هزار و ۲۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است. از این تعداد ۱۵۳۳ عنوان تألیف و ۷۰۷ عنوان ترجمه بوده است. همچنین هزار و ۴۳۸ عنوان چاپ اول و ۸۰۲ عنوان نیز چاپ مجدد بوده است.

شمارگان کتاب‌های منتشرشده نیز نشان از ضعف در بدنه نشر دارد،‌ زیرا تنها ۲ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۶۷ نسخه کتاب در تیرماه منتشر شده است؛ یعنی شمارگان کتاب‌ها زیر ۱۰۰۰ نسخه بوده است. بیشترین کتاب‌های منتشرشده در تیرماه به حوزه ادبیات با ۴۳۷ عنوان کتاب اختصاص داشته است. ناشران کودک و نوجوان نیز۲۹۶ عنوان کتاب چاپ کرده‌اند که از این میان ۱۶۱ عنوان تألیف و ۱۳۵ عنوان ترجمه بوده است.

۱۸۱ عنوان از کتاب‌های کودک نیز تجدید چاپ و ۱۱۵ عنوان چاپ اول بوده است. خردادماه البته وضع نشر به نسبت تیرماه بسیار بهتر بوده است.‌ خردادماه امسال شاهد انتشار ۷ هزار و ۴۴۷ عنوان کتاب بوده‌ایم که از این میان ۵ هزار و ۲۶۳ عنوان کتاب تالیف و ۲ هزار و ۱۶۹ عنوان تجدید چاپ بوده است. ۴ هزار و ۵۱۲ عنوان از کتاب‌های خرداد چاپ اول و ۲ هزار و ۹۳۵ عنوان نیز چاپ مجدد بوده ‌است.

اگر سری هم به آمارهای نشر در اردیبهشت‌ماه بزنیم، شاهد افزایش ۹ درصدی در انتشار تعداد عناوین نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته هستیم که می‌توان گفت‌ این ۹ درصد، جبران عدم انتشار کتاب در فروردین‌ماه است؛ اردیبهشت‌ماه سال جاری ۸ هزار و ۱۲۳ عنوان کتاب چاپ شده است.

بیشترین افزایش در رده‌های کودک و نوجوان به میزان ۶۷ درصد، کلیات به میزان ۶۶ درصد، موضوعات هنـر ۴۶ درصـد و تاریخ و جغرافیا ۳۱ درصد بوده و بیشترین کاهش هم در رده‌های کمک درسی و آموزشی به میزان ۳۸ درصد و زبان به میزان ۱۶ درصد بوده است».

این البته یک سوی این ماجراست؛ از آن طرف هنوز سرنوشت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشخص نیست و حتی بر اساس شنیده‌ها، قرار بود این نمایشگاه مردادماه برگزار شود که به دلیل اوج‌گیری مجدد شیوع بیماری کرونا در کشور، برگزاری آن در این ماه منتفی شده است.

حالا همه نگاه‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در صورت عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در سال جاری، قرار است هزینه‌های در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه در کدام بخش‌های مرتبط با حوزه کتاب خرج شود بویژه در شرایط فعلی هم ناشران به دلیل از دست رفتن فرصت نمایشگاه یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی خود را از دست داده‌اند و هم کتابفروشی‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا و ترس عمومی از حضور در اماکن بسته، از رونق قبلی برخوردار نیستند.

با توجه به قوت گرفتن احتمال عدم برگزاری نمایشگاه در سال جاری، به نظر می‌رسد بهتر است وزارت ارشاد زودتر برنامه‌اش را برای حمایت از اقتصاد نحیف صنعت نشر در سال جاری و با توجه به شرایط موجود، اعلام و عملیاتی کند.

*وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس