فیلم/ در محضر خوبان" استاد علی صفایی"

می گفت طلبه نباید وابسته به شهریه و منبر باشد و خوب است که حرفه ای بیاموزد؛ در قم با همکاری پدرم کارگاهی برای کارِ طلبه ها و دانشجویان راه انداختند.

به گزارش مشرق، مصطفی آذرخشی در مطلبی نوشت:

بیست و یکسال پیش بود که دیدم پدرم در اتاقک کارگاهش بلند بلند گریه می کند؛ پرسیدم چی شده؟ گفت: استادصفایی رفت! او به رسم هر ماه، در سفر زیارتی امام رضا علیه السلام دچار سانحه تصادف شده بود.

خیلی زود یاد اولین برخوردم با ایشان افتادم؛ شبی در تهران مهمان منزل پدرم بودند؛ وقتی زنگ زدند من رفتم در را باز کنم تا از در وارد شدند سرم را بوسید و چه برخورد عجیبی داشت.

شیخ علی صفایی، از آن مربیان دینی بود که بی ریا و بی ادا، بذر محبّت می کاشت و با دانش و منشِ مثال زدنی اش، ذرّه ذرّه رویشِ شاگردانش را دنبال می کرد.

کتابهایش همه پرنیانی از علم و معنویت بود؛ یکی از اساتید بزرگ حوزه گفته بود عمق مطهری را با نثر شریعتی با هم داشت.

از مزایای ایشان بهره مندیِ گسترده از گنجینه ی ادعیه ی معصومین علیهم السلام بود؛ چقدر با شرح دعایِ مکارم الاخلاقش، جانِ تازه گرفتم.

می گفت طلبه نباید وابسته به شهریه و منبر باشد و خوب است که حرفه ای بیاموزد؛ در قم با همکاری پدرم کارگاهی برای کارِ طلبه ها و دانشجویان راه انداختند.

دغدغه ی رفع مشکلات مردم را داشت و درب خانه اش تا پاسی از شب، به روی عموم مردم باز بود. وقتی وارد می شدی، اول می پرسید شام خورده ای؟ اگر می گفتی نه، می رفت غذایی برایت آماده می کرد.

مشکلات اقتصادی و خانوادگی اطرفیانش خیلی ذهنش را درگیر می کرد و این حدیث امام رضا علیه السلام‌ ورد زبانش بود که " بهترین زندگی را کسی دارد که اوضاعِ مردم در حیات او بهتر شود"

بی شک برای همیشه در خاطرِ مربیان خواهد ماند...

 به اهل کتاب و فرهنگ توصیه می کنم آثار ایشان را از دست ندهند:
مسئولیت و سازندگی
انسان‌ در دوفصل
نامه های بلوغ
رد پای نور
روزهای فاطمه
بهار رویش
غدیر
وارثان عاشورا
صراط
با جاری قرآن
ای قامت بلند امامت(درباره حضرت مهدی علیه السلام)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 2
    استاد صفایی دوست داشتنی تمامی مربیان تربیتی که با شما آشنا می شوند برای همیشه دوستتان خواهند داشت رحمت خدا بر شما اگر کسی علاقه به امور تربیتی داشت حتما از کتب ایشان استفاده کند پشیمان نمی شود به خصوص خانواده ها
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    8 1
    با ائمه هدی (ع) محشورند انشاالله.
  • کامل IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 3
    ایشون کم نظیرند. مباحث ایشون برای مربیان تربیتی حقیقتا غنیمته
  • جوجه تیغی بدنساز FR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    3 1
    اسمشونو نیارید. ایشون عین صاد بودن.
  • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    3 1
    والا خوب گفته ..طلبه رو طوری بار آوردن تو حوزه که فقط،مخصوص خوندن باشه که خیلی بده ..باید طلبه آزاد باشه و هر کاری که دوست داره بکنه ..نه فقط سیستم قدیم بریم
  • صادق IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    8 1
    بله طلبه نباید شهریه بگیره وابسته به منبر باشه کار کنه ... این یعنی طلبه بدون درس خواندن بدون مطالعه بدون پشتوانه بدون زن وبچه ایثار گری کنه یعنی حوزه علمیه تعطیل کما اینکه مساجد کشور بدون روحانی بدون نماز جماعت شده که شده .برای به به گفتن دیگران به واقعیت های اجتماع مساجدی با درب های بسته در سراسر ایران نگاه کن.
  • اشرفی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 3
    خدا استاد نازنین و علم بزرگ رو با ائمه هدی محشور بفرماید ان شاءالله
  • یاحسین IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    انشاالله که خداوند روح همه خدمت گزاران به محرومین را با انبیاء محشور کند
  • حسام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 1
    در این موقعیت زمانی چنین افکار با افکار دشمنان این امت نزدیکتر است.در مواجه با شبهات کاری مستند ووقت گیر بعضا نفس گیری احتیاج است. مداد العلماء افضل من دماء الشهداء امیدواریم چنین افکاری را بقیه مسئولین نداشته باشند.
  • فقط خدا IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    نظر جنابعالی درست. ولی مگه دروس حجیم و سخت حوزه بحز درس خوندن اجازه کار دیگه ای به طلبه میده؟؟
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    الحمدلله حرف خوبیه لازم نیست طلاب درس بخوانند مجتهد شوند متخصص در دین شوند. بروند نجاری، اسنپ.... کت شلواری ها الهیات خوانده اند می آیند فضا را می گیرند. امثال سروش هم همین را می گویند اصلا طلبگی معنی ندارد. تاریج جمال عبدالناصر و دانشگاه الازهر را هم نگاهی بیاندازید
    • محمدعلی قدیری IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      0 0
      سلام چخوب است اول باچندطلبه که عمری درحوزه وکناران عمری راسپری کردندصحبتی شود وبعداعلام نظر کسیکه دردکشیده میفهمد فردیکه درحال درکشیدنست چه برسراومی آید متاسفانه افرادبی سواد تمام واژه ها رابهم زده وکلاف راسردرگم کردندبایددورهم نشست وازتجارب وتحقیقات گسترده عملی راانجام داد چنددرصدبرای پول ورفاه وچنددرصدبرای پست ومقام وچنددرصدبرای علم وتقوا وچیزهای دیگرکه هرکدام شرایط خاص خودش راداردکه بایدقبول آن رانمود
  • منصف IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 0
    این حرف برای حدود 80 درصد طلاب علوم دینی درسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس