جزئیات کشف برج و باروی عصر صفویه حوالی دروازه عبدالعظیم تهران قدیم + تصویر

ردم عادی در دوره شاه‌عباس، دو وعده غذایی داشتند؛ یکی چاشت یا همان صبحانه و دیگری، شام.

به گزارش مشرق، از آشپزهای ماهر دوره صفوی، دو کتاب یا رساله باقی مانده و به دست ما رسیده‌است؛ یکی رساله «کارنامه»، نوشته حاجی محمد بغدادی، آشپز دربار شاه‌اسماعیل صفوی و دیگری، «ماده‌الحیوه» نوشته نورا...‌خان، آشپز شاه‌عباس‌یکم.

هر دو رساله در خود، افزون بر روش طبخ غذاهای ایرانی، گزارشی از عادات غذایی ایرانیان را هم ثبت کرده‌اند که بسیار خواندنی است.

طبق این گزارش‌ها، مردم عادی در دوره شاه‌عباس، دو وعده غذایی داشتند؛ یکی چاشت یا همان صبحانه و دیگری، شام. البته در برخی از مشاغل، وعده سومی را هم به وعده‌های غذایی اضافه می‌کردند که ناهار بود؛ اما ناهار خیلی جدی گرفته نمی‌شد و شاید به عنوان یک میان وعده به آن نگاه می‌کردند.

ایرانیان نه در وعده صبحانه و نه در وعده ناهار(اگر آن را صرف می‌کردند)، اقبالی به غذای گرم و طبخ شده نداشتند. به دیگر سخن، صبحانه و ناهار آن‌ها عبارت بود از غذای حاضری، مثل لبنیات، میوه‌ و احیاناً مواد غذایی شیرینی مانند مربا. در عوض وعده شام، بسیار مفصل و چرب تهیه و صرف می‌شد. برای یک خانواده متوسط ایرانی در این دوره، شام ترکیبی از مواد غذایی پرحجم، مانند گوشت، برنج، گندم، حبوبات و ... بود.

پلوها جایگاه ویژه‌ای در وعده شام داشتند؛ قاورمه‌پلو(قرمه‌پلو)، بریان‌پلو، نرگسی‌پلو، لیموپلو، به‌لیموپلو، قبولی‌مرصع و ... از انواع غذاهایی بود که برنج در آن‌ها نقش اصلی را داشت و در دوره صفوی مورد علاقه مردم ایران بود. دستورهای غذایی هر دو نویسنده رساله آشپزی در دوره صفویه، نشان می‌دهد که حجم چربی در مواد غذایی وعده شام بسیار بالا بوده‌است. این عادت غذایی در دوره‌های بعد به صبحانه هم تعمیم یافت و به ویژه از دوره قاجار، کله‌پزی‌ها تأمین‌کننده صبحانه لذیذ و کامل بودند.

*روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تانيا IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    10 0
    ليمو پلو ؟!چه جوري تهيه ميشه؟
    • مرتضی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      4 0
      طرز تهیه لیمو پلو ابتدا نخود را از شب قبل با آب سرد خیس دهید و طی آن چند بار آب آن را عوض کنید . تا هم نفخش کاهش یابد و هم زودتر پخته شود. بعد نخود را با یک عدد پیاز بپزید. برنج را هم بشویید و در مقداری آب و نمک ، چند ساعت خیس کنید. کشمش ها را بشویید و در سبد آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود. تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزد تا داغ شود. سپس پیاز خرد شده را به همراه زرد چوبه در روغن تفت دهید. کشمش شسته شده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد هویج را اضافه کنید و آن را هم کمی تفت دهید. بعد از تفت هویج ، نخود پخته شده را به همراه پوست لیمو ، آبلیمو و مقداری نمک به بقیه مواد تفت داده شده اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آبلیمو جذب مواد شود. قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری آب داخل آن بریزید تا به جوش بیاید. سپس آب برنج خیس داده شده خالی کنید و برنج را داخل آن بریزید تا مغز آن نیم پخت شود. بعد برنج را آبکش کنید . ته قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه را کف آن بچینید و بعد با کفگیر مقداری از برنج را در قابلمه بریزید و یک لایه از مواد تفت داده شده و کمی از خلال پسته و بادام را لابه لای برنج بریزید. تا اینکه مواد تمام شوند. در انتها پودر قند را در صورت دلخواه روی برنج بپاشید و زعفران را روی برنج بریزید و برنج را دم دهید. برنج آماده شده را با لیمو سنگی تزیین کنید.
    • SE ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      4 0
      برنج را در آبلیمو می خیساندند
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 10
    احتمالا اونها نون خشک رو توی آب خیس نمی کردند و نمی خوردند؟
    • SE ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      4 0
      اول سبیلهای چرب ات را پاک کن بعد بگو نون خشک آبزدی خوردی
  • تارا IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    9 0
    تبلیغ محترمانه حذف ناهار
  • ایران IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    3 5
    چطوره فقط یه صبحونه بخوریم خوبه!!! خاک تو سر ما
    • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      4 0
      خوب شاید واقعا دو وعده غذایی برای بدن مناسب هستش بیایم تحقیق و بررسی کنیم، شاید حذف نهار برای سلامتی بهتر باشه. تعصبی فکر نکنیم
  • پ IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 0
    هیچکی نظر خوب نداد فکر ها پوسیده و تو باغ نیست آقا ببین برعکس دکترهای بوقلمون صفت غرب زده صبحانه و ناهار خوب بخور شام با دشمنت بخور از این جور چرندیات و واقعا چقدر از ملت دچار بیماری های مختلف و سوتغدیه و غیره شدن و هنوز هم ادامه داره هیچکی هم نیست. این رسانه ملی یکم بیشتر خودشو تکون بده البته سر قضیه زم خوب انقلابی کار کرد خبرنگارها هم همین طور موضوع و فلسفه مصاحبه هم همینطور!!!
  • تنها راه نجات اطاعت کامل از رهبری IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 0
    بله همه اینا درسته مادر پدرامون میگفتن که قدیم ندیما فقط صبح نه اول روز بلکه نزدیکای اذان ظهر صبحانه میخوردن بعدشم بعد اذان مغرب شام میخوردن و می خوابیدن و فرهنگ ناهار خوردنو خارجیای مقیم ایران اوردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس