کد خبر 1093609
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
شلیک‌هایی که هنوز به هدف نرسیده است

آشنا کردن نسل جدید با ارزش‌ها، باورها و اعتقادات قلبی با شعار و حرف میسر نیست و تنها با تمسک به ساحت هنر و رسانه می‌توان در بین بردن فاصله بین نسلی اقدام کرد.

به گزارش مشرق، مهدی توکلیان، فعال فرهنگی که اخیراً مسؤولیت روابط عمومی نهاد کتابخانه‌ها را بر عهده گرفته به بهانه انتشار کتاب «سکوت شکسته» و روایت دلاورمردی‌های رزمندگان اطلاعات عملیات لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب علیه السلام و پاسداشت سالروز عملیات کربلای یک در یادداشتی نوشت:

آخرین سال قرن هم به پایان می‌رسد و بسیاری از حوادث قرن هم به تاریخ می‌پیوندد؛ درست مثل قرن‌های قبل و حوادثی که تنها در قاب تصاویر یا کتاب‌ها و مطبوعات سالیان قبل قابل دسترسی هستند. تاریخ شفاهی بسیاری از حوادث مهم تاریخی در قالب عکس‌ها و فیلم‌ها هم چنان بکر مانده‌اند و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

هشت سال دفاع مقدس ایران اسلامی هم از جمله حوادث مهم تاریخ این سرزمین است که با همت و تلاش «همت»‌ها و «زین الدین»‌ها و «باکری»‌ها و هزاران شهید و جانباز و آزاده باعث شد تا یک متر از خاک ایران به دست دشمن نیفتد و مرزهای میهن دستخوش تغییر نشود.

عملیات‌ها و رشادت‌ها و حماسه‌های بسیاری در کتب و برنامه‌های روایتگری در ایام پس از جنگ روایت شده، اما تاثیر تصاویر و فیلم‌های تهیه شده در دوران دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست. روایت دوربین‌ها، روایتی بکر و خالص است و دوشادوشی رزمندگان همیشه ایام، مملو از جاذبه‌های دیدنی است.

حادثه عظیم و مهمی که هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد، تلاش‌ها و مجاهدت‌های بی‌منت بسیاری از رزمندگان در لشکرها و گردان‌ها و گروهان‌های گمنام و کم‌نامی که در قامت سربازان وطن به دفاع از ارزش‌ها و خاک وطن از هیچ تلاشی دریغ نکردند و امروز پس از گذشت سال‌های نه چندان دور عکس‌ها و تصاویر بسیار زیبا و نادیده‌ای دگربار روایتگر رشادت‌ها و تلاش‌های سربازان و سرداران تمام نیروهای حاضر در صحنه است.

مهم‌ترین شاخص بازنگری قاب‌های مانا و جاودان هشت سال دفاع مقدس تلاش و مجاهدت سربازان تلاشگری است که در قالب سمعی و بصری به ثبت و ضبط لحظه‌های تاریخی و طلایی از فرماندهان تا سربازان آن روزها تلاش کرده‌اند و با اسلحه دوربین در دل جنگ دوشادوش آنها جنگیده‌اند؛ با این تفاوت که نتیجه تیری که از اسلحه گرم نظامی خارج شده است در انهدام و از بین رفتن هدف مقابل مشهود بوده، اما تیر و اسلحه این سربازان هنرمند وطن آن‌چنان که باید به نتیجه نرسیده است و شاید در برگزاری یادواره‌ها، کنگره‌ها و بزرگداشت‌های شهیدان استانی و ملی برخی از محصولات و دستاوردهای این سربازان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نمایش داده شود.

جا دارد تا فعالان واحدهای سمعی و بصری تمام رده‌های فعال در دوران هشت سال دفاع مقدس شناشایی شده و از تیرهای شلیک شده آنان در دوران دفاع مقدس بهره جست و نتیجه آن شلیک‌های لحظه در آن روزها در این ایام نمایش داده شود و در بازه زمانی کوتاهی بتوان از تلاش‌های آنان قدردانی کرد و محصولات دفاع مقدسی را به نسل جدید و جوان ایران اسلامی معرفی کرد.

آشنا کردن نسل جدید با ارزش‌ها، باورها و اعتقادات قلبی با شعار و حرف میسر نیست و تنها با تمسک به ساحت هنر و رسانه می‌توان در بین بردن فاصله بین نسلی اقدام کرد.

عصر رسانه‌های نوظهور و پیدایش نسل جدید ارتباطات و استقبال جامعه بشری از تکنولوژی‌های نوین اثرگذاری روش‌های سنتی را اگر از بین نبرده باشد به حداقل رسانده است. بنابراین ضرورت دارد تا اطلاعات جمع‌آوری شده در مراکز آرشیوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا با سلیقه و شناخت همه جانبه از مخاطبان امروز نسبت به تولید محصولات فرهنگی تاثیرگذار اقدام کنند.

در عصر حاضر، تعامل فرهنگ و ارتباطات از مهم‌ترین ویژگی‌های عصر جهانی شدن است. این تعامل توسط رسانه‌های نوین گسترش یافته و تاثیرات آنها در سطح جهانی شکل گرفته است. تعامل مزبور ظهور مکاتب فرهنگی جدید را به وجود آورده که رابطه عمیق با تحولات ارتباطات دارد.

 در دوران معاصر که رسانه‌های جهان به رشد اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی دامن زده و به تقویت افکار عمومی جهان نسبت به این موضوع همت گماشته‌اند، ضرورت دارد تا اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در تعاملی موثر، چاره‌ای بیندیشند و از سرمایه‌های معنوی میهن اسلامی بهره‌مند شوند و در تولید محصولات فرهنگی در تراز بین‌المللی و فراملی همت گمارند.

 با رشد رسانه‌های جهانی به عنوان «پایگاه‌های بازنمایی واقعیت»، امروزه ما با تصاویر بازنمایی شده بسیار منفی از اسلام روبرو هستیم. رسانه‌های جهانی که ازسوی ابرقدرت‌های جهانی رهبری می‌شوند تصویری نه چندان شایسته و حتی دور از از واقعیت از اسلام ارائه می‌دهند.

نسل امروز ایران اسلامی و متولدین دهه‌های هشتاد و نود ضمن برخورداری از هوش عالی با تکنولوژی نوین هم آشنا بوده و بایستی محصولات فرهنگی مورد نیاز این گروه سنی بتواند در وسایل ابزاری امروزی آنان کاربردی باشد. امروز رهبری اذهان با رسانه‌هاست و آنها به عنوان منابع حقیقت نگریسته می‌شوند و به تعبیر نیل پستمن «ما واقعیت را... آنگونه که هست نمی‌بینیم بلکه آن گونه می‌بینیم که زبان‌هایمان هستند و زبان‌های ما رسانه‌های ما هستند و رسانه‌های ما استعاره‌های ما».

نکته مهم دیگری که نباید فراموش کرد، احترام به سلایق و خواسته‌های مخاطب در هر دوره زمانی است. تولیدی که بدون توجه به ذائقه و خواست مخاطب باشد به طور حتم شکست خواهد خورد و از جذابیت کافی برخوردار نخواهد شد.

به امید روزی که تولیدکنندگان، سیاستگذاران و مجریان محصولات فرهنگی همه جانبه چاره‌اندیشی کرده و بر اساس نظرسنجی، نیازسنجی و آینده‌پژوهی نسبت به طراحی، تولید و عرضه محصولات فرهنگی هنری و رسانه‌ای اقدام کنند تا ضمن تاثیرگذاری از هدر کردن هزینه‌های مادی و معنوی جلوگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس