کتاب علیه ترامپ؛ فروش خوب کتاب‌های افشاگرانه در مورد رئیس‌جمهوری آمریکا

با گذشت سه سال از دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» کتاب‌های متعددی در افشاگری وی و دولتش نوشته شده که معمولا با اقبال خوانندگان هم روبرو شده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از منابع مختلف انگلیسی، کتاب اتاقی که اتفاق در آنجا افتاد: خاطرات کاخ سفید به قلم جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ که پس از مدت‌ها کشمکش در تاریخ بیست‌وسوم ژوئن (۳ تیر ۹۹) به بازار آمد، حسابی سروصدا کرد و خبرساز شد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که سپتامبر گذشته (شهریور ۹۸) بولتون را از مقام خود برکنار کرد، با این ادعا که این کتاب در بخشی از روایت‌های خود اطلاعات طبقه‌بندی شده دولتی را افشا می‌کند، مخالف انتشار آن بود تا جایی که برای این کار دست به دامن سیستم قضایی شد.

دولت آمریکا با تنظیم شکایت‌نامه‌ای از قاضی فدرال خواست با صدور حکمی فوری جلوی انتشار این کتاب را بگیرد اما روز شنبه ۳۱ خرداد این درخواست رد شد و کتاب بولتون به بازار آمد. پیش از صدور این حکم، ۲۰۰ نسخه از این کتاب منتشر و شماری از آن‌ در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود.  

بولتون در این کتاب جنجالی می‌نویسد بیشتر تصمیمات ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا با انگیزه پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در این کشور گرفته می‌شوند و مجلس نمایندگان آمریکا نباید تحقیقات خود را برای استیضاح این رئیس‌ دولت ناکارآمد تنها به کارزار فشار بر اوکراین محدود کنند. این کتاب همچنین درباره رفتار و سیاست‌های دولت ترامپ در قبال کشورهایی چون چین، روسیه، اوکراین، کره شمالی، ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان نیز افشاگری می‌کند.

اتاقی که اتفاق در آنجا افتاد تنها کتابی نیست که با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا ترامپ و اطرافیانش را نگران می‌کند، این روزها بازار انتشار کتاب‌های افشاگرانه علیه ترامپ داغ است. اگرچه تاکنون علاوه بر بولتون چهره‌هایی شناخته‌شده‌ای چون جیمز کومی رئیس سابق اف. بی. آی، اندرو مک‌کیب معاون سابق رئیس اف. بی. آی، اوماروسا مانیگو نیومن از دستیاران سابق ترامپ، مایکل وولف و باب وودوارد روزنامه‌نگار درباره ترامپ کتاب نوشته‌اند؛ این بار یکی از اعضای خانواده وی، قصد کرده درباره او افشاگری کند. مری ترامپ برادرزاده ۵۵ ساله ترامپ  کتاب چگونه خانواده‌ام خطرناک‌ترین مرد جهان را ساخت را نوشته است.

مری در این کتاب در کنار افشاگری‌های فراوان درباره ترامپ به ماجرای فرار مالیاتی وی اشاره کرده و با موشکافی درباره بدرفتاری‌هایی که در کودکی متوجه وی بوده از عقده‌های روانی این مرد ۷۴ ساله پرده برمی‌دارد. در این کتاب جنجالی عنوان شده است ترامپ به کسی پول داده بود تا به جای او در امتحانات ورودی دانشگاه پنسیلوانیا شرکت کند.

خانواده ترامپ برای جلوگیری از انتشار این کتاب افشاگرانه به دادگاه شکایت کردند اما قاضی اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد. آنها در تلاش دوم توانستند حکم توقف موقت انتشار این کتاب را بگیرند. شاکی این پرونده، رابرت ترامپ برادر رئیس‌جمهوری آمریکا، مدعی شده بود این کتاب حاوی اطلاعات بسیار محرمانه بوده و انتشار آن در نقض توافقی است که مری برای منتشر نشدن این اطلاعات امضا کرده است.

وکلای مری ترامپ با تکیه بر متمم اول قانون اساسی آمریکا که از آزادی بیان و مطبوعات محافظت می‌کند، با این رای مخالفت کردند. حکم توقف موقت انتشار یک روز پس از صدور توسط دادگاهی در نیویورک لغو شد.

اگرچه کتاب چگونه خانواده‌ام خطرناک‌ترین مرد جهان را ساخت قرار بود روز ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد ۹۹) به بازار عرضه شود، به گفته انتشارات سایمون و شوستر تاکنون هزاران نسخه از ۷۵ هزار کتاب چاپ اول، به کتابفروشی‌ها عرضه شده است.  

پیشی گرفتن کتاب‌های انتقادی از روایت‌های حامیان ترامپ  

نشریه اکونومیست فهرستی از ۱۰ کتاب مطرح را که در نقد ریاست جمهوری ترامپ نوشته شده‌اند، براساس رتبه آنها در آمازون انتخاب کرده و سپس از شرکت بوک اسکن خواست آماری از فروش هر کدام از این کتاب‌ها در آمریکا تهیه کند. فروش چهار مورد از این ۱۰ کتاب یعنی کتاب‌های وولف، وودوارد، کومی و خاطرات هیلاری کلینتون بالای ۵۰۰ هزار نسخه بود. این درحالی است که هیچکدام از کتاب‌هایی که در این سه سال در حمایت از ترامپ و دولت وی به بازار عرضه شدند، تا این اندازه فروش نداشتند.

مطرح‌ترین کتاب‌های انتقادی درباره رئیس‌جمهوری آمریکا در یک نگاه

توافق با شیطان: استیو بنن، دونالد ترامپ، و قیام ناسیونالیستی نوشته جاشوآ گرین روزنامه‌نگار نشریه بلومبرگ در ژوئیه سال ۲۰۱۷ و با گذشت تنها چند ماه از ورود ترامپ به کاخ سفید منتشر شد و در رتبه اول فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز جای گرفت. این کتاب رابطه ترامپ و استیو بنن استراتژیست ارشد دولتش و مدیر سایت دست راستی بریتبارت (Breitbart) را از نزدیک بررسی کرده و با تکیه بر شش سال تحقیق و مصاحبه، ریشه‌های راستگرایی را در کاندیداتوری ترامپ ردگیری می‌کند.

کتاب آتش و خشم: داخل کاخ سفید نوشته مایکل وولف نیز ژانویه سال ۲۰۱۸ منتشر شد و به صدر فهرست پرفروش‌ترین‌ های نیویورک تایمز رسید. از این کتاب با عنوان نگاهی به پشت صحنه دولت ترامپ در اولین سال ریاست جمهوری وی یاد می‌شود. وولف در این کتاب افشا کرد ترامپ انتظار پیروزی در انتخابات را نداشت و وقتی نتایج اعلام شد، گیج و مبهوت شده بود.

کتاب آتش و خشم همچنین نقش ترامپ و جرد کوشنر داماد وی در به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را برملا کرد. در این کتاب آمده است: کوشنر به رغم ارتباط طولانی با محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان، روابط خود را با محمد بن سلمان گسترش داد. از محمد بن سلمان دعوت شد از کاخ سفید دیدن کند. بن سلمان نیز از این فرصت به عنوان بخشی از بازی قدرت‌مداری خود در پادشاهی سعودی بهره گرفت و کاخ سفید نیز این امکان را از وی دریغ نکرد.

جنون رسانه: دونالد ترامپ، مطبوعات و جنگ بر سر حقیقت نیز در ژانویه همان سال منتشر شد. هووارد کورتز تحلیلگر فاکس نیوز در این کتاب به وسواس رسانه‌ای ترامپ پرداخته و این که وی چگونه میزان وفاداری کارمندانش را براساس اینکه آنها تا چه اندازه از او در تلویزیون دفاع می‌کنند، می‌سنجد.  

ترامپوکراسی: فساد در جمهوری آمریکا که در ژانویه ۲۰۱۸ به قلم دیوید فروم روزنامه‌نگار و از نویسندگان سخنرانی‌های بوش پسر منتشر شد نیز به این که چگونه ترامپ به دمکراسی آمریکا و آینده این کشور آسیب زده می‌پردازد.

کتاب کاری که دولت ترامپ با آمریکا می‌کند، از چیزی که فکر می‌کنید بدتر است نوشته دیوید کی جانستون روزنامه‌نگار آمریکایی که پرونده مالیاتی ترامپ را فاش کرد، در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر و به یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز تبدیل شد. جانستون در این کتاب با تمرکز بر میل ترامپ برای دیوار کشیدن در مرز میان آمریکا و مکزیک و اعمال تعرفه‌های تجاری به تاثیر مخرب سیاست‌های دولت ترامپ بر زندگی مردم آمریکا می‌پردازد.

تیم افعی‌ها نوشته کلیف سیمز از مسئولان سابق ارتباطی کاخ سفید دی-بهمن ۹۷ به بازار آمد و در ۳۸۴ صفحه نشان داد ترامپ عمیقا به کارکنان خود در کاخ سفید مظنون است. نویسنده در بخشی از این کتاب خاطره جلسه‌ای خصوصی را روایت می‌کند که در آن همراه با تیمی از افراد مورد اعتماد ترامپ به وی در تهیه فهرستی از دشمنان خود در کاخ سفید کمک کرد.

در کتاب هشدار نیز یک نویسنده ناشناس که از مقامات ارشد کاخ سفید بود از آشفتگی و هرج و مرج در دولت ترامپ پرده برداشت. این نویسنده قبلا در سال ۲۰۱۸ مقاله‌ای جنجالی در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده بود؛ اما در این کتاب به جنبه‌هایی از زندگی در کاخ سفید می‌پردازد که از آن جمله می‌توان به واکنش دستیاران ترامپ به توییت‌های وی و قابلیت‌های ذهنی رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد. در واکنشی قابل انتظار، کاخ سفید ادعاهای مطرح شده توسط این نویسنده را رد کرده و گفت همه چیز در این کتاب ساختگی بوده و دروغی بیش نیست.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس