حسین عبده تبریزی

حسین عبده تبریزی سال گذشته پیش‌بینی کرد که در سال ۹۹ مسکن ارزان خواهد شد!

سرویس اقتصاد مشرق- حسین عبده تبریزی که از اقتصاددان‌های معروف جریان اصلاح‌طلب به شمار می‌رود و در دولت آقای روحانی هم عهده‌دار سمت‌هایی همچون مشاور ارشد وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای عالی بورس بوده، سال گذشته تحلیلی درباره بازار مسکن ارائه کرد که اکنون کاملاً خلاف آن رقم خورده است.

* عبده تبریزی چه گفت، چه شد؟

 عبده تبریزی ۲۶ بهمن سال گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه دنیای اقتصاد، پیش‌بینی کرد که قیمت مسکن در سال ۹۹ کاهش پیدا خواهد کرد.

https://static4.donya-e-eqtesad.com/thumbnail/URuQPxQPXSD0/QHn8O9nsSzT8qCU7RegsN6Pbb5v74eEtbKeSOh05RaYpFEih0YU5GEt7TZyzEhnm/4827.jpg

در این مطلب آمده بود: حسین‌ عبده‌تبریزی، اقتصاددان و صاحبنظر برجسته بخش مسکن در تشریح وضعیت پیش‌روی بازار مسکن در سال ۹۹ اعلام کرد: نبود خریدار مصرفی در بازار این انتظار را تقویت می‌کند که بازار مسکن در سال آینده با افزایش محسوس قیمت‌ها در معاملات خرید آپارتمان مواجه نشود.

 وی در پاسخ به این سؤال که آیا بازار مسکن در سال ۹۹ نیز شرایطی مشابه سال ۹۸ خواهد داشت و روند رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد گفت: به دلیل نبود ظرفیت در سمت واقعی بازار مسکن یعنی تقاضای مصرفی، شرایط فعلی و تداوم رشد افسارگسیخته قیمت‌ها قابل تداوم نیست. چون این روند افزایشی واقعیت و توجیه اقتصادی ندارد و چندان دور نیست که زمان توقف رشد قیمت‌ها و سپس روند کاهش قیمت‌های واقعی (ثبات قیمت اسمی) در بازار ملک مشاهده شود. هرچند نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد که حتماً این رویداد در سال ۹۹ تجربه خواهد شد. با این حال به شرط ثبات در شرایط پارامترهای درونی و بیرونی اثرگذار، بازار مسکن در سال ۹۹ به لحاظ قیمتی باید بازاری در شرایط ثبات قیمت و به لحاظ معاملاتی در حد و حدود معاملات انجام شده در سال ۹۸ باشد.

عبده تبریزی در آن مصاحبه تاکید کرده بود که قیمت مسکن حتی تا ۲۰ درصد ارزان هم خواهد شد: در واقع این انتظار وجود ندارد که قیمت مسکن در سال ۹۹ با شتاب رشد قیمت در سال ۹۸ افزایش پیدا کند. در واقع انتظار بر این است که قیمت مسکن حداکثر در حول و حوش تورم عمومی نوسان داشته باشد و بازار به لحاظ نبض و تعداد معاملات خرید تفاوت چندانی با سال ۹۸ نداشته باشد. در مورد نبض معاملات مسکن در سال ۹۹ نیز باید گفت که حتی در صورت ریزش ۲۰ درصدی سطح قیمت‌ها باز هم چندان گشایشی در کار تقاضای مصرفی ایجاد نخواهد شد چراکه قیمت مسکن در شرایط فعلی به حدی بالاست که افت ۲۰ درصدی قیمت نیز نمی‌تواند مسکن را با توان خرید خانوارهای مصرفی منطبق کند. هرچند لازم است نوعی ریزش و سقوط قیمتی در بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن اتفاق بیفتد. این ریزش و سقوط قیمتی در بخش مسکن در قالب ثبات قیمت اسمی خواهد بود که در واقع در طول چند سال، تورم منجر به کاهش قیمت واقعی در بازار ملک می‌شود.

چرا کارشناس برجسته اصلاح‌طلبان اشتباه می‌کند؟

همان زمان که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های عبده تبریزی درباره ارزان شدن مسکن منتشر شد، برای کارشناسان مستقل با توجه به رشد نقدینگی و تورم و بی‌برنامگی دولت در عرصه اقتصاد، قطعی بود که گرانی در بازارهای سرمایه‌ای همچون مسکن در سال ۹۹ هم ادامه پیدا خواهد کرد. در عمل هم اینگونه شد و قیمت مسکن در سه ماه نخست امسال رکورد زد.

در مرداد ۹۸ قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۱۳.۱ میلیون تومان بود و در بهمن ۹۸ که عبده تبریزی پیش‌بینی ثبات یا کاهش قیمت مسکن را می‌کرد، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۱۴.۴ میلیون تومان رسیده بود اما برخلاف تحلیل‌های وی، قیمت مسکن در سال جاری با رشد سریع‌تری مواجه شد و در خرداد امسال به ۱۹ میلیون تومان رسید.

تحلیل‌های اشتباه عبده تبریزی درباره بازار مسکن دو جور می‌توان تعبیر کرد، یا وی فاقد تحلیل کارشناسی در این حوزه است و بی‌جهت از سوی اصلاح‌طلبان به عنوان صاحبنظر برجسته مسکن معرفی می‌شود، یا اینکه تحلیل‌های او ناشی از سیاسی‌کاری است. شاید افرادی همچون عبده تبریزی که به انتقاد همیشگی از گرانی مسکن در دولت‌های نهم و دهم می‌پرداختند اکنون که در دولت مورد حمایتشان، اوضاع مسکن وخیم‌تر از همه تاریخ ماقبل این دولت شده تلاش دارند با گفتاردرمانی و ارائه اطلاعات و تحلیل‌های نادرست تا آنجا هم که شده از تنور تورمی موجود در جامعه بکاهند تا آبرویشان بابت حمایت از این دولت، کمتر برود.

ضمن آن که نباید نقش مشاوره‌های آقای عبده تبریزی در وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم را که عدم دخالت دولت در بخش تولید مسکن را تئوریزه می‌کردند و قطعاً در فاجعه امروز بازار مسکن نقش دارند از یاد برد. نتیجه تئوری‌پردازی‌های آقای عبده تبریزی و وزیر سابق راه آقای عباس آخوندی وضعیت امروز مسکن است که حتی آقای روحانی رئیس‌جمهور هم هفته گذشته اعتراف کرد که دولت وی در زمینه تولید مسکن، کم‌کاری کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    13 3
    اصلاح لجنها اقتصاد کشور رو بطور کامل نابود کردن . همین آخوندی نامرد مسبب بحران فعلی بخش مسکنه
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 4
      بی سوادی در بین اصلاح طلبان تهوع آور رشته نمی شناسد! جمیعاً لا یعلمون و لا یفقهون و لا یتفکرون!
    • بی طرف IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      2 1
      همه سر و ته یک کرباس هستید چپ و راست ندارد مملکت را به لجن کشیده اید
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 2
    این عبده، عبدِ خدایگان پوشالی اقتصاد غرب است، سالها پیش دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری به خیال خام خود در کوبیدن کاندیدای پیروز، چنان آسمان ریسمان را به هم بافت تا بلکه چند رأی از سبد آن شخص کم شود که نشد و تو دهنی سختی خورد، حال بیاد آورید دیزی دو نفره او با بد دهان غر غرو عباس آخوندی و همنوائی با سیاستهای وزیر عبوثِ خسارت ساز و نابود کننده وضعیت مسکن کشور را؟ نیز همکاری این دو مدعی زبان بلد اقتصاد و مسکن در شراکت های مالی و نان آور؟ لعنت خدا بر بانیان و مسبّبان و ایدئولوگ های تهی مغزی که افکار پوسیده آنها باعث رقم خوردن شرایط فعلی مسکن شده است، لعن الله علی الخائنین
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 2
    این به اصطلاح اقتصاد دان ها یا پول گرفتن یا روی کار اومدن اصلاحات براشون نونی داشته که اون دروغ ها رو به خورد مردم دادن. البته نون که 100 درصد داشته بالاخره اصلاحات یعنی زمین خواری و رشوه و احتکار مسکن و دارو و مواد غذایی و حقوق نجومی و ارز4200 و... کدوم آدم فاسدی از اصلاحات بدش میاد؟!
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 2
    اینها کلهم اجمعین اشتباهی اند.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا صرافیها وطلافروشها قیمت  راطبق تابلوقیمتهای صنفشان عرضه میکنند،ولی حکومت ودولت قیمتهای خودش را درسایتها درج میکند!؟این باعث شده یک بازار پنجم هم بوجود بیاد و ازلحاظ روانی روی مردم اثر بگذارد وقیمتهای آزاد وصنوف هم بیشتر شود
  • شهروند ارومیه IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 2
    سلام قابل تقدیر است کار رسانه مشرق از نقد آدمهای در سایه پشت مدیران و شعری کوتاه طنز- ای استاد گرامی که شده شاگردت در درس رفوزه - کاشتی زیاد بذر مسکن در فکر این شاگرد رفوزه- مانده حیران که چه کند این استاد با شاگرد رفوزه- کاشکی هیچ استادی نشود رسوا از درسش شاگردی رفوزه- انشالله
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    4 3
    اصلاح طلبان خائن بیسواد جاه طلب وطن فروش دزد و شکمپر ست و منافق هستن.....
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 1
    شکی نیست که عاقبت بخیر نخواهند شد ،خسر دنیا وآخرت خواهند شد،ندیدند بزرگانی که با تمام وجود در جهت خدمت به مردم بودند حالا سنگ قبری هم بر مزاشان نیست ،خالق بزرگ ازشون نگذره
  • KR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 1
    لطفا در مورد پیش بینی های اقتصادی مچ گیری نکنید که یک نفر در ایران هم در این زمینه سابقه روشنی نداره. اصلاح طلب و اصول گرا گند زده اند به هر چی پیش بینی اقتصادیه
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 0
    گرانی دلار یه فرصت بود برای رونق تولید داخل ولی با دلار جهانگیری این فرصت به یک تهدید بزرگ تبدیل شد.
  • حسين DE ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 0
    راستى اون ١٦٣ اقتصاد دانى كه از سياستهاى اقتصادى حسن كليددار دفاع ميكردند الان كجا تشريف دارند؟
  • بوکسور IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 0
    وحشتناک تر از وضعیت بد اقتصادی جامعه و معیشتی مردم، حاشیه امنیت دولتمردانی است که باعث این فاجعه شده اند!
  • سید رضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 0
    واقعا باید مسببین این شرایط را لعنت کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس