روحانی نمایه

اگر بخواهیم منصفانه یکی از مقاطع تاریخی اخیر را به خواب اصحاب کهف تشبیه کنیم، دوره ریاست آقای روحانی از لحاظ انفجار قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی، شبیه‌ترین دوره به خواب اصحاب کهف است.

سرویس اقتصاد مشرق- حسن روحانی، رئیس‌جمهور، ۸ سال قبل که قصد نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم را داشت، از منتقدان صریح سیاست‌های اقتصادی دولت دهم بود.

او به شدت از گرانی‌هایی که در سال ۹۱ در اقتصاد کشور رخ داد انتقاد می‌کرد و تعابیر جالبی هم درباره رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در آن دوران داشت.

در بهمن سال ۹۱ قیمت دلار به محدوده ۴۰۰۰ تومان نزدیک شد و متعاقب آن قیمت کالاهای مختلف در اقتصاد کشور هم رو به افزایش گذاشت. در همان زمان، حسن روحانی سخنرانی معروفی کرد و از گرانی‌های مستمر در اقتصاد کشور با عنوان خواب اصحاب کهف تعبیر کرد.

۲۷ بهمن ۱۳۹۱ در سخنانی در پنجمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران با اشاره به برخی مسائل اقتصادی ابراز عقیده کرد: «جامعه ما در بخش‌هایی به‌ویژه اقتصادی بی‌ثبات و دچار آشفته بازار است. اصحاب کهف یک بار خوابیدند و دیدند پول آنها در بازار معنای دیگری دارد ولی ظاهراً خواب هر شب ما خواب اصحاب کهف شده است و هر روز ارزش پول ما تغییر می‌کند. چه کسی می‌تواند در شرایط آشفته بازار، نه برای ۱۰ یا ۵۰ سال آینده بلکه برای ۱۰ روز یا یک ماه بعد برنامه‌ریزی کند؟ ما باید در بخش اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ثبات ایجاد کنیم.»

زمانی که روحانی این سخنان کنایه‌آمیز را خطاب به دولت دهم بیان می‌کرد، قیمت دلار کمتر از ۳۷۰۰ تومان و سکه تمام کمتر از ۱.۵ میلیون تومان بود. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در آن زمان ۳.۴ میلیون تومان بود. در همان زمان، پراید ۱۱۱ هم آن روزها ۱۴.۵ میلیون تومان قیمت داشت. تیبا ۱۶.۱ میلیون، پژو ۲۰۷ اتومات ۴۶ میلیون، پژو پارس سال ۲۷ میلیون و تندر ۲۹.۵ میلیون تومان فروخته می‌شد.

درمجموع در دولت‌های نهم و دهم، قیمت دلار از حدود ۱۰۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافت و ۳.۵ برابر شد که تبعات خود را بر قیمت سایر کالاها هم گذاشت.

اما امروز در دولت آقای روحانی، قیمت دلار بالاتر از ۲۲ هزار تومان و سکه تمام بیش از ۱۰ میلیون تومان شده است یعنی در این دوره قیمت دلار نزدیک به ۷ برابر شده است. قیمت مسکن در تهران هم به ۱۹ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروها نیز چندین برابر نرخ آنها در پایان دولت دهم شده است. قیمت کالاهای اساسی هم افسار بریده و از مواد غذایی تا لوازم خانگی و موبایل، به طور هفتگی، روزانه و حتی ساعتی بالا می‌رود.

درمجموع آمارها نشان می‌دهد سرعت گرانی کالاهای اساسی و مصرفی در شرایط حال حاضر، بیش از سال ۹۱ بوده است. با این حال، آقای روحانی از سیاست‌های دولت خودش انتقادی نمی‌کند و همه مشکلات را بر گردن تحریم و کرونا و صادرکنندگان و دلالان و ... می‌اندازد.

شاید بهترین توصیف درباره ریشه مشکلات اقتصادی کنونی کشور، توصیفی باشد که آقای روحانی در بهمن سال ۱۳۹۱ بیان کرد و گفت:‌ «نمی‌دانید انتخاب غیردقیق چه مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند و انتخاب دقیق چقدر برای سرنوشت یک جامعه مفید است.»

روحانی در بیان تفسیر ویژگی رئیس‌جمهور تصریح کرده بود: «ما در شرایطی هستیم که به رئیس‌جمهوری در آینده نیاز داریم که عالم، دارای شناخت از جامعه خود و دنیا باشد و جهان را بشناسد و واقعیت‌هایش را درک کند. جایگاه ریاست جمهوری جای کارآموزی نیست. رئیس‌جمهور باید شجاع باشد؛ شجاع نه به این معنا که برابر ابرقدرتی سخن درشت بگوییم، این کاری معمولی است و همه می‌توانند آن را انجام دهند. شجاع یعنی اگر اشتباه کردیم با شجاعت به آن اعتراف کنیم و به مردم بگوییم اشتباه کردیم. متاسفانه اخلاق در جامعه نزول کرده است. مشکل فقط تورم و پول نیست بلکه ما امروز با شرایطی مواجهیم که در آن دروغ شایع است و آمار دقیق حاکم نیست و برنامه درستی ارائه نمی‌شود. باید زندگی مردم را بهبود بخشیم، آنچنان که در شأن یک ملت بزرگ است.»

به نظر می‌رسد اگر بخواهیم منصفانه یکی از مقاطع تاریخی اخیر را به خواب اصحاب کهف تشبیه کنیم، دوره ریاست آقای روحانی از لحاظ انفجار قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی، شبیه‌ترین دوره به خواب اصحاب کهف است. در این چند سال آنقدر قیمت‌ها چند برابر شده که وقتی به قیمت خودرو و مسکن و دلار نسبت به ۷ سال قبل نگاه می‌اندازیم، گویی به ۷۰ سال قبل بازگشته‌ایم.

* احمد محمودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    70 2
    تعبیر خواب اصحاب کهف بی احترامی به آن جوانمردان است.
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      13 0
      با نظرشما موافقم
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      8 1
      این تحریف تاریخ اون بزرگواران برای خرید نان سکه طلا دادند مردم فکر کردند که گنج پیدا کردند یعنی ارزش پول آنان چندین برابر شده بود.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      4 1
      شما داری نعل وارونه میزنی ...اصحاب کهف وقتی از خواب بیدار شدند ..پولشان اونقدر ارزش داشت که آنها را دستگیر کردند ..که این پول یا این طلا ها را از کجا آورده اید ...نه ما که صبح که از بیدار میشیم پولمان نسبت به روز قبل پشیزی ارزش نداره و این چرخه مدام در حال تکراریه...
  • تملی معاک IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    33 11
    به فنا رفتیم بدجور. دیگه درست نمیشه
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      44 6
      مگه بخش نظامی ما هم تحریم نیست؟ چرا اونا تونستن ( پیشرفت کنن و خود کفا بشن) اما این به اصطلاح حقوق دان ها و اقتصاد دان ها و کوفت و زهر مار از چپ و راست نه؟!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    58 0
    فقط بره گمشه
  • سعید IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    42 1
    نتایج درخشان دولت امید و تدبیر را ببینید ولذت ببرید .واقعا زحمت کشیدند بی تدبیرترین دولت تاریخ هزاران هزاران ساله ایران وما به طور قاطع می گوئیم که هیچگاه ایران اینقدر بدبخت وبیچاره نخواهد شد مگر اینکه دارودسته روحانی بیادخلاصه ترین ها را این دولت جمع کرددولت بعدی بیاد چطوری باید خرابکاری این دولت را جمع بکنه خدا می دونه
  • مؤمنی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    33 1
    فقط میتونم بگم این آیه مصداق این دولت ورئیس جمهور و..... میباشد ومکروا ومکرالله والله خیرالماکرین١
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      8 3
      احسنت
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    15 9
    روحانی به وزرا و معاونین ناکارآمدش باخت. آخوندی، زنگنه، ظریف (فقط خوب انگلیسی حرف می زند)، همتی، جهانگیری، آخوندی، ابتکار، رحمانی و نعمت زاده. وقتی حضرت آقا صحبت از تولید می نمایند و مسکن هم بارها توسط ایشان سفارش شده، وزیر شما بی جا می نماید منافع یا سلیقه غلط خود را ارجح قرار می دهد. شما به ولایت اعتقاد دارید یا خیر؟ این مغلطه کاریها یعنی چه؟
  • به فنا رفته IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    28 0
    لعنت خدا به كساني كه قرارداد ننگين برجام را براي اين مملكت به ارمغان آوردند و هنوز هم از آن طرفداري مي كنند. اطرافمان پر شده از مردم افسرده و به فناي اقتصادي رفته . كساني كه عامل افزايش تورم شدند خدا به عذابشان بيفزايد. آمين
  • FR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    13 0
    تازه هروقت به مقایسه گرانیهای سال های نود و نود یک با شرایط امروز و دولت روحانی میپردازیم حراج کردن دستاوردهای هسته ای و حراج اعتبار خدمت گزاران کشور و باقی خسارتها را هم باید یاد آوری کرد.... در واقع انموقع فقط پیاز را میخوردیم حالا هم چوب وهم پیاز را
  • محمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    14 1
    مهم اینه که کدخدا ازشون راضی باشه نه خدا خدای این جماعت لیبرال کدخدا هست و دستورات کدخدا علی رأسی هست براشون
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      5 1
      انشالله با کدخداشون محشور بشن
  • جاسم خسروشاهی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    12 0
    معنی دوزدی رااختلاص گذاشته اند که حرام نباشد وملت به دنبال نون و آب می گردند. این آقا دولت ازدست آقای احمدی نژاد گرفت دلارسه هزار تومان بود چگونه حالا دلاربیست ودو تومان هست
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 10
    چکار به کار حاج آقا روحانی دارید. گرانی چه ربطی به آقای دکتر دارد؟
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      6 1
      یک کم فکر کن بعد نظر بده.!!!
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      1 1
      مقصر اصلی روحانی.!!!
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      6 1
      علی برکت الله
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    9 1
    منتها اصحاب کهف ارزش پولشان بیشتر شده بود خواهشا با این مقایسه آبروی اصحاب کهف را نبرید
  • ناشناس IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 0
    مردم باید چمشا ن را باز می کردن دیر نشده ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است یا علی
  • ماریه IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 0
    انتخاب اشتباه بعضی ها موجب این وضعیت ناگوار شد
    • مهتاب IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      1 1
      بله کاملا درسته این آقادرهمون4سال اول چه گلی به سرمازدکه مردم یک دوره ی دیگه بهش رای دادن تمام کسایی که رای دادن به فکرآزادی ولخت کردن سرو... بودن
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    9 2
    مردم رو به کنسرت و رقص و آواز و آزادی پوشش و خیلی تفریحات دیگه سرگرم کردند و در واقع مردم رو خواب کردن و مملکت رو چاپیدن .
  • احمد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    8 0
    درشرایط بحرانی آن زمان که اوباما سال آخرش بود میبایستن فکرشو میکردند اول بفکر دزدان اختلاسگران وانهایی ازاین بی‌ثباتی بزرگترین سود بردند می‌بود آقای روحانی میبایست فکرش را برای سناریوی بدی متمرکز می کرد اگر ترامپ یا یک جمهوری خواه رادیکال بیاید باید بعدا چکار کرد، استفاده از افراد صادق ودلسوز در لایه‌ای اقتصادی و نمی گذاشت ارزش پول ملی کم شود چرا سود بانکی رابشدت کاهش داد تا بسمت سکه ارز برود چرا بانکها سود وام کم نکردند ولی سود پول مردم را نصف کردند اوهرروز وعده بهبود اقتصادمیداد ولی نشد آمریکا چه با ترامپ یا بایدن همشون یکی هستند میگن روحانی اختیار ندارد اما درحد و موقعیتش بخوبی اختیار دارد یا از همین اختیاراتش بخوبی استفاده میکرد او دلش را به اروپا خوش کرد اما اروپا ازصد سال پیش برده آمریکا شده در جنگ اول و دوم جهانی آلمان راباکمک امریکا شکست دادند و متاسفانه اروپا اراده ندارند جلو آدمی مثل ترامپ بایستند امیدواریم ترامپ برود چون اگر هر قرار دادی بااوببندیم اگر رییس جمهور نشد هیچ اگر دوباره شود روز بعد به بهانه ای قرار دادش را باطل میکند اصلا نبایدبا این شیاد وارد مذاکره شد او با اصل جمهوری اسلامی مخالفه
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 1
    بابا دیگر کلیدش زنگ خورده در هیچ گاوصندوق باز نمشود
  • دختر ایروتی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 1
    همون چند سال پیش هم درست فکر نکرده بود اخه اصحاب کهف ارزش پولشون بالا رفته ولی ارزش پول هفت سال پیش به درد شکلات هم نمیخوره
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    6 1
    روحانی خواب و بیدارش هیچ فرقی نمیکنه حتی
    • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      2 0
      این مردک و دارودستش ازروز اول برای تخریب این مملکت امدن نفوذی انگلیستان وامریکا. بدا مشخص خواهد شد
  • ایران IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    کلیدت بخوره توسرت خندید کشور رو دادبه باد
  • احمد IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    نظر شما کاملاً درست هست واقعا روحانی مملکتو اشفته کرده
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    من چقدر پر رو هستم
  • مسعود IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    این دولت خوب حرف میزنه و خوب دروغ میگه جوری که مردم باور می کنند و مردم هم دروغ و آرزو رو دوست دارند که رای دادند ،هر کی حرف حق بزنه بین مردم آدم بدی میشه ولی دروغگو محبوب میشه و این مشکل مردم هست.
  • ناشناس IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    با سلام همه مطالب رو خوندیم و از اصهاب کهف و از این دولت واون دولت هم زیاد شد من فکرشو میکنم هیچ کسی دیگه نمیتونه این کشور رو از این وضعیت دربیاره محاله دادش
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    همه چیز مملکت فنا شد .
  • محمد IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 0
    عزیزان حلقه نفوذ این بلا را بر سر کشور در آورده و هنوز هم آقایان نمی خواهند قبول کنند.
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    اقا دنبال هیچ دلیلی نگردین اگر وضع کشور اینه اینا از روز اول فقط فقط اومدن که کشور را به فنا بدن نفوذی انگلستان
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    خدا خائنین وظالمین را لعنت کند
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 1
    منصفانه اگر میخواستید حساب کنید درآمد فروش نفت دو دولت را هم حساب می کردید دولت احمدی نژاد ۶برابر روحانی نفت فروخت با این وجود قیمت دلار ۴.۵ برابر شد که نشان حیف و میل گسترده درآمد کشور می باشد
    • محمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      0 0
      اینم بگو احمدی نژاد به هر ایرانی 45 دلار یارانه میداد ......
  • دکترسید IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    2 0
    اگر مردم ایران به جناب آقای دکتر سید آیت الله رئیسی رای می دادند امروز وضعیت به گونه ای دیگر بود.
  • مجید IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    بنظرم در مناظره های انتخاباتی هر وقت جناحی روی یک موضوعی مانور داد و وعده داد که در آن حوزه میخاد انقلابی برای رفاه مردم کنه دقیقا داره از افعال معکوس استفاده میکنه و تجربه نشون داده دقیقا همون موضوع مانور رو میخاد از ریشه بزنه و مردم باید در همون زمینه منتظر یک فاجعه باشن در کل الان شهروندان به نقطه ایی رسیدن که دیگه دولتمردان محلی از اعتماد براشون نگذاشتن
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    مرررگ به خائنین دین واین کشور
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا درست میفرمایین
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    روحانی ایران را نابود کرد اقتصاد را نابود کرد از همه مهمتر مردم را به زیر خط فقر برد
  • بازنشسته بیچاره تامین اجتماعی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    1 0
    فکر نکنم هیچ ریس جمهوری بعد از روحانی بتون این اقتصاد در بو داغون و جمع کنه به غیر کسی مثل رضا خان که بگیر این دولت مردان دزد بی غیرت و بندازه تو تنور زیاد خواهیشون
  • کسری IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    علت گرانی و دزدی مشکلات مردم ایران هستند چرا ؟ چون دولت خود مردم هستند مجلس مردم هستند ایا شما مردم اگر برادرتون وام باسودصفردرصد بگیرن و یا رشوه بگیرن تحویل قانون می دید؟قطعا نه اره دااش اب نیست اکر باشه همه ما شناگران قابلی هستیم روحانی که گند زد اما مطمئن باشید ما مردم هم اگر یه کاره ایی میشدیم وضع کشور بهتر ازین نبود کمی به اعمال خودمون و دیگران با دقت بیشتری بنگریم. اقای روحانی از شما شاکیم شاکی
  • ابوالیاس IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام دولت پیر اقای روحانی همان کابینه پیر اقای خاتمی و رفسنجانی هستش و از دولت پیر نباید هیچ توقعی داست باید تحمل کنیم تا ۱۴۰۰

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس