کد خبر 1093222
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
۳ پیشنهاد چین برای عادی شدن روابط با آمریکا

وزیر خارجه چین روز پنجشنبه سه پیشنهاد مربوط به عادی شدن روابط پکن و واشنگتن ارائه کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، وانگ یی وزیر خارجه چین روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مجمع ویدیویی رسانه های اتاق فکر چین و آمریکا سه پیشنهاد مربوط به عادی شدن روابط دو کشور ارائه کرد که عبارتند از: فعال و باز کردن همه کانال های گفت‌وگو، تعیین فهرست همکاری ها، فهرست گفت‌وگوها و فهرست مسایل تحت کنترل و مدیریت و آغاز همکاری برای مقابله با کرونا.

وزیر خارجه چین درباره فهرست همکاری های گفت، لازم است تا دو کشور مواردی را که دو طرف در چارچوب دوجانبه و در سطح جهان می توانند و مایلند پیرامون آن همکاری داشته باشند مشخص کنند و این فهرست نیز هرچه طولانی تر باشد بهتر است و نباید به دلیل موضوعات دیگر مختل شود.

بیشتر بخوانید:

وی درباره فهرست گفت‌وگوها عنوان کرد: در این فهرست باید مسایلی که هنوز درباره آن اختلافاتی وجود دارد اما حل و فصل آن از طریق گفت و گو نیز میسر است، مشخص شود.

وانگ یی درباره فهرست مسایل پیشنهادی تحت کنترل و مدیریت گفت، تعداد اندکی مسایل لاینحل که هنوز بین دو طرف اختلافاتی درباره آن وجود دارد، به منظور پرهیز از آسیب دیدن روابط دوجانبه ناشی از این مسایل، باید در این فهرست قید شود.

وی افزود: امیدواریم ایالات متحده درک عینی تر و آرام تر درباره چین داشته باشد و نیز  سیاست منطقی تر و عملی تر تنظیم کند.

وانگ یی خاطر نشان کرد، روابط چین و آمریکا از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با جدی ترین چالش ها رو به رو بوده است. سیاست فعلی آمریکا در قبال چین مبتنی بر قضاوت راهبردی  نادرست است که فاقد شواهد واقعیست و نیز سرشار از روان پالایی و پارانویای مک کارتی است. ظن بی دلیل آمریکا از چین به حدی رسیده است که سایه روی یک لیوان را مار می انگارد و از تکان گیاه و برگ درخت دلهره هجوم سربازان را می گیرد. اگر آمریکا تا این اندازه فاقد اعتماد به نفس، گذشت و بردباری باشد و به پخش ادعاها درباره "تهدید چین" بپردازد، در نهایت قربانی پیشگویی های خود خواهد شد.  

وزیر خارجه چین تاکید کرد، درصورتی که آمریکا تمایل داشته باشد، گفت‌وگوی بین دو کشور در هر زمانی، در هر سطح و در هر زمینه ای می تواند از سر گرفته شود. هر مساله ای را می توان روی میز بررسی قرار  داد و هر گونه اختلافی می شود از طریق گفت‌وگو مورد حل مطلوب قرار گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    اینکه همش شد تهیه فهرست، کلک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس