به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد: ناصر رکنی، یکی از عوامل کودتای نقاب در بخشی از اعترافاتش در پاسخ به سوال چرا پایگاه هوایی شهید نوژه همدان به‌عنوان مقر کودتا انتخاب شد؟
دلایل زیر را ذکر می‌کند:
 
 پایگاه مهرآباد، قابل دسترس و تصرف توده مردم بود و می‌گفتند چنانچه نیروی زمینی نتواند مهرآباد را کاملاً حفاظت کند، مردم به آنجا هجوم آورده و با تصرف پایگاه (به علت نزدیکی بیش از حد به مناطق مسکونی) حتی هواپیماهای بلندشده، دیگر قادر به نشستن در باند نخواهند بود، در حالی که این نقطه ضعف، در پایگاه نوژه وجود نداشت، زیرا نوژه با شهر همدان 60 کیلومتر فاصله داشت و چنانچه توده‌ مردم با سپاه پاسداران به سمت پایگاه حرکت می‌کردند، هواپیماها قادر بودند در این فاصله همه آن‌ها را نابود سازند.

 پایگاه همدان یک پایگاه مادر و از هر لحاظ خودکفا بود و چنانچه برخورد با مردم به درازا می‌کشید، پایگاه قادر بود تا حدود چهار ماه به عملیات ادامه دهد، در حالی که این مسأله در مهرآباد صادق نبود.

  در پایگاه مهرآباد، فقط 6 فروند از هواپیماها دارای مهمات سنگین و ده فروند از آن‌ها دارای فشنگ بود. درحالیکه در پایگاه هوائی نوژه 53 فروند از هواپیماها دارای مهمات سنگین بوده و همین عامل نظر فرماندهان کودتا را در بمباران سنگین هدف‌های مورد نظر به خوبی تأمین می‌کرد.

 سروان ‌نعمتی، سروان ‌ایران‌نژاد، همافر پوررضائی، تیمسار محققی، تیمسار مهدیون قبلاً در پایگاه نوژه خدمت می‌کردند و اکثر پرسنل خلبان آنجا را می‌شناختند، در حالی که این امر در پایگاه هوائی مهرآباد صادق نبود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عبدالله مومن IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    3 2
    فعلا که هرکسی بر علیه انقلاب اسلامی ایران برخاست. از جای خود. برنخواست
  • علی خدایی IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    3 2
    لعنت بر ضد ایرانی ها ضد انقلاب های ایران بزرگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس