عراق |‌ جنجال بازگشت پیشمرگه و ناآرامی به کرکوک به دستور «الکاظمی»

موافقت نخست‌وزیر عراق با بازگشت نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک، دردسرساز شده و نمایندگان عرب و ترکمانی پارلمان عراق، وی را مسئول تضییع دستاورد برقراری امنیت در کرکوک دانستند.

به گزارش مشرق، انتشار خبر موافقت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح با بازگشت نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک، که از سال ۲۰۱۷ مسئولیت پرونده امنیتی آن به دولت مرکزی بازگشته بود،  موجی از نارضایتی میان ساکنان عرب و ترکمانی این استان ایجاد کرد.

نمایندگان عرب و ترکمانی در استان کرکوک عراق، طی بیانیه‌ای مشترک، به موافقت مصطفی الکاظمی با بازگشت نیروهای پیشمرگه به این استان انتقاد کردند و این تصمیم را غیرقانونی و از بین برنده دستاوردهای عملیات برقراری امنیت در کرکوک اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

خادم آمریکا نه خادم ملت

انتقاد نماینده پارلمان عراق از سیاست های الکاظمی

در بیانیه مشترک مذکور که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، آمده است: در اقدامی خطرناک و مخالف قانون اساسی، فرماندهی کل نیروهای مسلح با بازگشت نیروهای پیشمرگه به مرکز فرماندهی عملیات استان کرکوک موافقت کرد.

«ما نمایندگان عرب و ترکمانی به قاطعیت این اقدام فرماندهی کل نیروهای مسلح را که طی توافق با منطقه کردستان و بدون پرسیدن دیدگاه ما که دارای خاطرات بدی از حضور این نیروها در استان هستیم، رد می‌کنیم. نیروهایی که ده‌ها روستا را پس از آزادسازی از دست داعش ویران کردند. ما یادآوری می‌کنیم که حضور این نیروها به صلح داخلی و ثبات و امنیتی که پس از اجرای عملیات برقراری قانون در سال ۲۰۱۷ در کرکوک حاصل شد، آسیب وارد خواهد شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است که مسئولیت قانونی و تاریخی، غفلت و نادیده گرفتن دستاورد بزرگ بازگشت پرونده امنیت کرکوک به دولت فدرال که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت آن را محقق ساخت و «عادل عبدالمهدی»  [نخست‌وزیر بعدی] آن را حفظ کرد زیرا منطبق بر نص قانون اساسی عراق بود، بر عهده الکاظمی است.

نمایندگان عرب و ترکمان کرکوک تصریح کردند: اگر موضوع رعایت مقررات مربوط به همه‌گیری کرونا و ممنوعیت تجمع‌ها نباشد، ساکنان کرکوک از کلیه روش‌های قانونی برای جلوگیری از اجرای این اقدام تحریک‌آمیز و تنش‌آفرین استفاده خواهند کرد.

از سوی دیگر، «غیاث السورجی» از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که حضور نیروهای پیشمرگه در استان کرکوک کاملا با موافقت دولت مصطفی الکاظمی صورت می‌گیرد و مسأله ورود و حضور این نیروها در کرکوک با اطلاع و موافقت شخص نخست‌وزیر حاصل شده است.

وی افزود: نیروهای پیشمرگه در چارچوب سازوکار همکاری مشترک با نیروهای امنیتی عراق در کرکوک فعالیت خواهند داشت و اگر این نیروها در کرکوک نبودند این شهر نیز مانند موصل می‌شد.

در پی پافشاری «مسعود بارزانی» رئیس وقت منطقه کردستان عراق به برگزاری همه‌پرسی جدایی با وجود هشدارهای دولت مرکزی عراق و محافل بین المللی، حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت که پیشتر درباره اتخاذ تصمیمات تنبیهی در صورت برگزاری همه‌پرسی هشدار داده بود، به این تهدید خود عمل کرد.

وی در اکتبر ۲۰۱۷، دستور بازپس‌گیری پرونده امنیتی کرکوک از نیروهای پیشمرگه را صادر کرد و نیروهای امنیتی عراق با حمله به این استان، موفق شدند کنترل این استان را که از مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل به شمار می‌رود، از دست پیشمرگه خارج کنند. پس از آن با وجود رایزنی‌های مستمر اربیل با بغداد برای بازگشت پیشمرگه به کرکوک، دولت مرکزی زیر بار این امر نرفت. 

کرکوک که دارای اهمیت راهبردی و اقتصادی ویژه‌ای است، دارای بافت جمعیتی متمازی نیز هست و این استان به دلیل حضور هر سه قومیت عربی، ترکمانی و کرد، از پتانسیل خشونت و درگیری‌های قومی برخوردار است به همین دلیل نیز العبادی پس از بازپس‌گیری این استان به نیروهای ارتش دستور داد که برای حفظ امنیت در این استان از نیروهای مردمی و بومی استفاده کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • احسان معتمدی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    15 2
    الکاظمی دارد ارام ارام دست خود را رو می کند که جاسوس امریکاست
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    9 1
    فعلا، احزاب و گروه‌های شیعی عراق بشدت در حال تضعیف و ضایع کردن همدیگر هستند و بسیار هم موفق شده‌اند، بهمین دلیله که اوضاع عراق بر وفق مراد آمریکا و آل سقوط اداره میشه، حالا میفهمید که این جماعت صدام حسین نیاز دارند چون لیاقت قدرت داشتن و اتحاد را ندارند.
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      5 0
      70 درصد جمعیت عراق رو شیعیان تشکیل دادن ولی قدرت عراق دست دیگران هست!
  • مهدي IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    12 2
    الكاظمي همكار بي شرف آمريكا و عربستان....آقاي صدر حالا آرام شدي؟
  • ناشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    7 14
    مهمانان کنگر خورده و لنگر انداخته الان ادعای صاحب خانگی دارن برید خدا رو شکر کنید که بارزانی شما رو ننداخت بیرون از کرکوک و گرنه طبق ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق باید جلو و پلاستون رو جمع میکردید از کرکوک میرفتید کرکوک خاک کوردستان بوده و هست و خواهد بود
  • AU ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    4 0
    اگر کاظمی برای لجبازی با ایران داره با دست خودش کشور خودش را به آتش می‌کشونه بدونه این بار ما در امور عراق دخالت نمی‌کنیم و اجازه می‌دیم عراقی ها با دست خودشون‌ کشورشون را نا امن کنند. دودش تو چشم خودشون میره.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    5 0
    الکاظمی فقط داره مطیعانه اوامر آمریکا رو به اجرا میذاره
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    5 0
    داعشی ها اعمال تروریستی رو از پیشمرگها یاد گرفتن و اجرا کردن- بیچاره مردم کرکوک در طول تاریخ از دست این تروریستها خواب راحت نداشتن.
    • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      4 4
      تو هم پانتورچ تورچیه پرست قاتل نیستی
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      5 12
      2:40 پانچورد اسرائیل پرست
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    13 3
    طبق قانون اساسی کردستان عراق، کرکوک به جای اربیل پایتخت کردستان عراق است.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      5 0
      کردستان عراق یا کردستان اسرائیل؟
  • رضا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    21 0
    پروژه کاملا عیان است. تجزیه عراق به سه اقلیم کردی شیعی و سنی و سپس استقلال کامل آنها ست. با این کار راه زمینی و هوایی ایران به لبنان و سوریه و اردن قطع می شود. و همچنین از این رو که هر دوی دجله و فرات از کشور سنی گذر کرده می توان با سیاست های آبی به کشور شیعی و ثروتمند آینده در جنوب فشار وارد کرد.
  • آریا IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    7 0
    الکاظمی مثل یک مار که با چنبره زدن دور قربانی و زیاد کردن مرحله ای فشار او را خفه و تسلیم می‌کند به دستور آمریکا قدم به قدم دستاوردهای حشدالشعبی را نابود کرده و یک اتحاد نامقدس بین پیشمرگان ، قبایل سنی ، شیعیان طرفدار غرب و البته جریان صدر که کلا آدم نرمال نیست هر روز محدوده مانور و قدرت نیروهای مقاومت و حشدالشعبی را تنگ تر می‌کند تا در آخرین مرحله ضربه نهایی را با منحل کردن حشدالشعبی و خلع سلاح آنها ،به نفوذ ایران در عراق پایان دهد .واقعا نمی فهمم گروههای شیعه در پارلمان عراق چطور نخست وزیر ی این آدم خطرناک و مکار را پذیرفتند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس