شبکه نمایش خانگی فرصتی برای ثبت وقایع دفاع مقدس است

شبکه نمایش خانگی و سریال‌سازی در این حوزه یکی فرصت‌های مغتنمی است که می‌توان برای ثبت و انتقال تاریخ دفاع مقدس از آن بهره برد.

به گزارش مشرق، نزدیک به یک دهه از عمر سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی می‌گذرد، از تولید و پخش سریال «قلب یخی» به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» تا امروز چندین سریال ساخته و روانه بازار شده است. سریال‌هایی که با دارا بودن جذابیت‌های بصری، موضوعات تابوشکن، چالش‌برانگیز و حساسیت‌زا و البته ساختارشکن خود توانستند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنند. با این وجود آثار تولید شده حتی کمترین قرابت را با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را نداشتند.

این سریال‌ها جز در نام شخصیت‌ها و دیالوگ‌هایی که به زبان فارسی ادا می‌شود، عملاً ایرانی نبودند. به تعبیری سریال‌فارسی‌هایی بودند که سعی داشتند با همتاهای خود در تلویزیون موفق‌تر باشند؛ اما در بهترین حالت متفاوت بودند و نه موفق. جز در شکل آرایش چهره و نوع پوشش شخصیت‌های زن، حتی از نازل‌ترین آثار تلویزیونی نیز نازل‌تر بودند.

روابط آزاد زنان و مردان، عشق‌های مثلثی و مربعی، خیانت، هدف گرفتن شالوده خانواده، به حاشیه رفتن نقش پدر و مادر، متزلزل بودن کانون خانواده، اشرافیت‌زدگی، مصرف‌گرایی و... از مؤلفه‌هایی هستند که به‌کرات در سریال‌های شبکه خانگی استفاده شده است و نه‌تنها سازندگان آن‌ها مورد سؤال قرار نگرفتند، بلکه کوچک‌ترین تذکری هم به آنها داده نشد. حتی در زمان دادن مجوزها نیز نظارتی صورت نگرفت.

با وجود عمر ده‌ساله سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی و در میان انبوه سریال‌های متعددی که به دست مخاطب رسید، حتی یک سریال با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت ساخته نشد. این نکته به‌تنهایی و به‌اندازه کافی برای همه‌کسانی که دغدغه حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و موضوعات مرتبط با آن را دارند هشداردهنده هست تا نیازی به تحلیل و بررسی نداشته باشد.

وحدت نظر نهادهای به‌اصطلاح ارزشی که هرکدام سعی دارند به‌تنهایی به تولید محتوا اقدام کنند، می‌تواند قدم مثبتی در این حوزه محسوب شود. برخی از این نهادها که داعیه انقلابی بودن دارند متأسفانه با جزیره‌ای و عمل کردن و موازی کاری باعث هدر رفت سرمایه انسانی و منابع مالی می‌شوند. هر چه این نهادها در عرصه شبکه نمایش خانگی منفعلانه عمل کنند، مسلماً فضا برای سریال‌های هنجارشکن بازتر می‌شود تا جایی که بعد از چندین سال بخشی از فرهنگ جامعه متأثر از غرب‌گرایی و اشراف‎زدگی چنین سریال‌هایی خواهد شد.

علاقه عموم مخاطبان به سریال‌های تاریخی فی‌نفسه فضایی را برای پرداخت به وقایع تاریخ انقلاب و تاریخ جنگ تحمیلی فراهم می‌کند. تعلل و تغافل برخی مدیران فرهنگی برای تشویق فیلم‌سازان به این حوزه به‌هیچ‌عنوان قابل توجیه نیست. سوژه‌های پرشماری در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود دارد که بسیاری از مردم از آن آگاهی ندارند و پرداخت به آن‌ها در قالب سریال می‌تواند حقایق بسیاری را روشن و شبهات متعددی را مرتفع کند.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس