نقشه

رسانه‌های سومالی به نقل از وزیر خارجه این کشور نوشتند که امارات برای اشغال جزیره سقطری یمن به موگادیشو پیشنهاداتی ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، احمد عَـَود، وزیر امور خارجه سومالی اخیراً طی اظهاراتی در محافل خصوصی پرده از تلاش امارات برای اشغال جزیره سُقُطری یمن، آن هم به واسطه سومالی خبر داده است.

میدل ایست مانیتور و رادیو مستقبل سومالی گزارش دادند که وزیر خارجه این کشور گفته، امارات به دولت سومالی «پیشنهاد سیاسی سخیفی» داده است؛ امارات از سومالی خواسته به جنگ علیه یمن ملحق شود و حاکمیت خود بر جزیره مذکور را اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

نتایج رایزنی دولت مستعفی و مقامات سعودی در ریاض

بر اساس این گزارش، امارات نیز در مقابل ملحق شدن سومالی به ائتلاف سعودی و ادعا حاکمیت بر سقطری، بیمارستان شیخ زاید در موگادیشو را بازگشایی خواهد کرد.

این بیمارستان که خدمات پزشکی مجانی به شهروندان سومالی ارائه می‌کرد، سال ۲۰۱۸ به دنبال اختلافات دیپلماتیک بین ابوظبی و موگادیشو تعطیل شد.

وزیر خارجه سومالی در پاسخ به این پیشنهاد گفته است:‌ «سومالی‌ها ابزار بی‌ارزشی نیستند که برای اجرای خواسته‌های شما از آن‌ها استفاده شود. یمن همسایه و کشور برادر و دارای حاکمیت است. همه دنیا سقطری را به اسم خاک یمن می‌شناسند و از گذشته متعلق به یمن بوده است».

ادعای مخالفت سومالی با پیشنهاد امارات در رسانه‌های رسمی سومالی منتشر نشده است با این حال، امارات از سه سال پیش در تلاش برای تثبیت موضع خود در جزیره سقطری یمن است و در همین راستا، اقدام به ایجاد و حمایت موجودیت سیاسی و نظامی جدیدی در جنوبی یمن به نام شورای انتقالی جنوب یمن کرده است.

این شورای بعد از یک سال درگیری با دولت مستعفی یمن در جنوب و جزیره سقطری، دو هفته پیش نیروهای دولت مذکور را از جزیره کرده و آن را اشغال کرد.

امارات طی سال‌های اخیر تلاش کرده با تشکیل گروه‌های نظامی وفادار به خود در جنوب یمن، زمینه را برای اشغال جزیره سقطری را که از حیث موقعیت جغرافیایی و ژئوپولوتیک و منابع و جاذبه‌های طبیعی فراهم کند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • کوروش IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    8 7
    چند باری گفتم این امارات کامل انگلیسیه! طرف از حرص بقیه کفتارها رو (البته منظورم افراد هست وگرنه از قضا شاخ آفریقا و دیگر قسمتها معلومه چه ربط تاریخی داریم در کل هم نباید توهین کرد) ولی افراد ظالم رو بر سر مظلوم خبر میکنن! چقدر کثیف!!!!
  • DK ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    2 9
    به ما چه ؟
  • CH ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    3 1
    جواب خداپسندانه ای داده و دندان شکن امارات از اون طرف شبه جزیره اومده و میره و این یمن هست که همسایه سومالی خواهد ماند
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    8 1
    امارات باید به کلی نابود بشه. همه جزایر و نفت و خاکشون هم ما به دست بیاریم. مرگ بر امارات 55 ساله‌ی ساخته‌ی دست انگل‌لیس
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    4 0
    البته ترکیه در لیبی اماراتی ها حسابی نقره داغ کرده است
    • کوروش IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      1 0
      فکر میکنم نظام هم حمایت خودشو از دولتی که تحت حمایت سازمان ملل است اعلام کرده،فکر کنم سردار دهقان گفتن
  • فرزند ایران IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    5 0
    اصلا خود امارات کجا هست.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      6 0
      امارات جایی است که اکثر اجناس قاچاق از اونجا به ایران میاد تا تولید داخل بخوابه؛ اکثر جاسوسان و فتنه گران غربی در امارات با نفوذی‌های داخلی در اونجا قرار میزارن؛ پای تما م قطعنامه‌های ضد ایرانیست،سالانه میلیاردها دلار از ایران روانه اونجا میشه(ولچرخی سلربیتی‌ها، واردات غیر ضرور؛ خرید ملک و...) خلاصه اونجا اگه خیلی کوجیکه و به قولی سوسکه ولی برا کشور ما فعلا شده افعی .
  • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    2 1
    فکر کردن مثل ترکها می‌تواند قبرس بگیرند وکلونی ایجاد کند
  • رضا IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    0 0
    بایستی ایران امارات را تصرف کنه و مثل قبرس شمالی که ترکیه در اختیار داره باهاش رفتار بشه.فقط همین وبس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس