کد خبر 1090919
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
بورل نمایه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه نامه وزیر خارجه ایران را پاسخ داد.

به گزارش مشرق، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه نامه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را پاسخ داد. 

در نامه بورل آمده است: «من امروز نامه‌ای را از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که نگرانی‌های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای "برنامه جامع اقدام مشترک" توسط فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده را طبق بند ۳۶ به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع می‌داد.»

بیشتر بخوانید:

جزئیات نامه ظریف به جوزپ بورل

وی در ادامه خاطرنشان کرده است: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ام ساز و کار حل و فصل اختلاف نیازمند تلاش‌های فشرده و مبتنی بر حسن نیت از سوی همه است. در کسوت هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک از تمامی طرف‌ها برجام انتظار دارم با این روحیه به این روند نگاه کنند.»

بورل در ادامه خاطرنشان کرد: «کمیسیون مشترک که مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق ذیل مفاد برجام را بر عهده دارد از سال ۲۰۱۶ برای رایزنی درباره اجرای برجام و رفع مسائل مرتبطی که هر یکی از طرف‌ها مطرح کرده‌اند تشکیل جلسه داده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است: « با نزدیک شدن به پنجمین سالگرد برجام مایلم از این فرصت استفاده کرده و اهمیت این توافق را یادآور شوم. برجام دستاوردی تاریخی برای نظام منع اشاعه هسته‌ای است و به ثبات منطقه و دنیا کمک می‌کند. من مصمم به ادامه همکاری با طرف‌های برجام و جامعه جهانی برای حفظ این توافق هستم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد که هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تاثیرات منفی بگذارد.

 پیش از این نیز در دو مرحله دیگر موارد عدم پایبندی ایالات متحده و سه کشور اروپایی طبق بند ۳۶ برجام توسط جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون مشترک ارجاع شده بود که با توجه به عدم حل و فصل اختلافات مزبور، منجر به کاهش تعهدات ایران طی پنج گام شد.

  سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) اخیرا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که با ۲۵ رای مثبت در این شورا تصویب شد. کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس هم در واکنش به این اقدام اعلام کرد که اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ می‌کند و مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیانش خواهد بود

در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان.پی.تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی نیز بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، گفت این سازمان به فشار بر ایران برای گرفتن پاسخ درباره مکان‌های مورد نظر ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همان روز قطعنامه شورای حکام را غیرسازنده و غیر قابل پذیرش خواند و گفت: این قطعنامه یک زیاده‌خواهی آشکار و طلبکاری سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی است و ایران زیاده‌طلبی را از جانب هیچ کشور و سازمانی نمی‌پذیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    8 1
    عدم جواب مناسب حاکی است دست شون خالی است هی فراررو به جلو دارند ولی این چاره کار نیست تعلیق پر تکل الحاقی و سپس ان پی تی حالشون را سرجا خواهد آورد
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    8 0
    چی میگه این؟ دوای دردی توی این پاسخ نیست، آقای ظریف حواست هست یا توییتری؟
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    10 1
    این چشم آبی های مو بلوند، این معشوق اصلاح طلبان، رسما بالا تا پایین اصلاحات رو اُسکُل کردن و دارن می دوشن! :))))))))))
  • بنده خدا IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    8 0
    خاک بر سر ما با این سیاست خارجی مون.نامه بزنی گدایی کنی حق تو ک خوردن.طرف هم بگه باید همه همکاری کنن. وقتی از شوق دو قدم راه رفتن با جان کری تو خیابون قیافه بگیری و فکر کنی خیلی می فهمی بعد بیای دستور بدی همه چی رو گل بگیرن ازین بهتر نمیشه.حالا بدو تا حقتو بدن اگه بدن
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    8 0
    در مجموع همون حرفهای کلی و بی فایده رو ظریف تکرار کرده و او طرف هم با کلی گویی جواب داده!! من که دیگه متنشم نخونم از حفظ میتونم براتون بنویسمش!! ظریف گفت رفتار اروپا ممکنه به برجام لطمه بزنه (تازه هنوز ممکنه!!) اون طرف هم گفت از همه میخوایم که بچسبن به برجام (البته بجز آمریکا!) تا خدای نکرده برجام چیزیش نشه!! تا بحال 50 دفعه یا بیشتر این نوع پیغام رد و بدل شده نه نون شده برای مملکت نه آب!! به نظر من ظریف داره دلی دلی میکنه دوره اش تموم شه بره آمریکا!!
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    5 4
    برجام حاصل تلاش چند ساله تیم دیپلماسی کشورمان ایران بود اما تنها مشکلی که داشت ضمانت اجرایی و تعهدات مناسب نداشت که با خروج ایالات متحده این چنین ضربه محکمی به اقتصاد ما وارد نمیشد و جرئت نمیکرد از تعهداتش خارج یا سرباز بزند
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      1 0
      خخخخ برجام دیکته شده ی غربی ها بود چه ربطی به تلاش ما داشت؟ واقعا خوندی برجام رو و در موردش تحقیق کردی این حرفا رو میزنی؟!!!
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      0 1
      کاملا درسته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس