کد خبر 1089715
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
بنیامین نتانیاهو نمایه

با توجه به نزدیک شدن وعده آغاز طرح اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی، روزنامه آمریکایی به بررسی آمادگی فضای داخلی این رژیم و همچنین واکنشهای بین‌المللی در صورت انجام چنین اقدامی پرداخته است.

به گزارش مشرق،  خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» گزارش داد به نظر می‌رسد علیرغم مخالفت‌های بین‌المللی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری مصمم است و این تصمیم از روز چهارشنبه اجرایی خواهد شد.

این برنامه مطابق با طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای خاورمیانه از سوی جناح راست این رژیم مورد استقبال قرار گرفته اما از سوی فلسطینیان و جامعه بین‌المللی محکوم شده است.

در حالی که جناح راست رژیم صهیونیستی مدتهاست به دنبال اشغال بخش‌هایی یا کل کرانه باختری بوده، در جهان دیدگاه غالب این است که کرانه باختری تحت اشغال رژیم صهیونیستی است و ده‌ها شهرک صهیونیستی که حالا خانه حدود ۵۰۰ هزار شهرک‌نشین است، غیرقانونی هستند.

بیشتر بخوانید:

پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمین شناخت و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به این شهر منتقل کرد. او اشغال بلندی‌های جولان در سال ۱۹۸۱ توسط رژیم صهیونیستی را هم به رسمیت شناخت و مدعی شد شهرک‌های صهیونیستی غیرقانونی نیستند.

نتانیاهو سال گذشته میلادی زمزمه‌ها درباره طرح اشغال را آغاز کرد و ترامپ هم در ماه ژانویه طرح خود برای خاورمیانه را ارائه کرد که در آن کنترل دائمی رژیم صهیونیستی بر ۳۰ درصد کرانه باختری شامل شهرک‌های صهیونیستی و منطقه استراتژیک دره اردن ذکر شده است.  سپس اسرائیل و آمریکا کمیته مشترکی را برای بررسی مناطقی که رژیم اشغالگر می‌تواند حفظ کند، تشکیل دادند. نتانیاهو که تحت توافقی با آمریکا اطمینان یافت می‌تواند پیشنهاد اشغال را هر زمانی بعد از اول ژوئیه مطرح کند، به نظر می‌رسد مایل است این طرح را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در آمریکا پیش ببرد. با توجه به این که چشم‌اندازها درباره انتخاب مجدد ترامپ امیدبخش نیست، احتمالاً نتانیاهو این اقدام را با یک قدم محدود به عنوان مرحله اول قبل از انتخابات آغاز خواهد کرد.

به نوشته آسوشیتد پرس، گرچه دبیرکل سازمان ملل و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا چنین اقدامی را مغایر با قوانین بین‌المللی خوانده و در خصوص عواقب آن هشدار داده‌اند و عربستان سعودی و امارات هم که با رژیم صهیونیستی روابط غیررسمی دارند، گفته‌اند که چنین اقدامی روابط ‌آن‌ها را تهدید می‌کند، اما به نظر می‌رسد اسرائیل و آمریکا روی ضعف جامعه بین‌المللی در تبدیل حرف به اقدام مشخص حساب کرده‌اند. به طور مثال چند روز بعد از آن که امارات به اسرائیل درباره اشغال هشدار داد، دو شرکت اماراتی برای مقابله با شیوع کرونا با صهیونیست‌ها توافقاتی انجام دادند.

همچنین با توجه به حق وتوی آمریکا در شورای امنیت، تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی در صورت این اقدام غیرمحتمل هستند. واکنش هماهنگ کشورهای اروپایی هم با توجه به شکاف‌ها میان اتحادیه اروپا انتظار نمی‌رود.

البته ممکن است کشورها به صورت جداگانه تحریم‌های محدودی را علیه این رژیم اعمال کنند و دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هم همانطور که در حال تصمیم‌گیری درباره راه‌اندازی تحقیقات جنایات جنگی در ارتباط با سیاست‌های اسرائیل است، می‌تواند این اقدام را هم در نظر بگیرد.

 با توجه به مسائل گفته شده، به نظر می‌رسد در حال حاضر بزرگترین مانع نتانیاهو داخلی است. مقامات آمریکایی گفته‌اند در صورتی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نتواند با «بنی گانتز» شریک خود در کابینه ائتلافی و همچنین وزیر جنگ این رژیم درباره طرح اشغال به توافق برسد، واشنگتن اجازه انجام این اقدام را نخواهد داد.

گانتز گفته اسرائیل باید با دقت و در هماهنگی یا شرکای منطقه‌ای گام بردارد. او همچنین دیروز دوشنبه با گفتن این که اولویت مقابله با همه‌گیری کروناست، زمینه تاخیر در اجرای طرح اشغال را فراهم کرد.

آسوشیتد پرس در پایان نوشت: در صورت ادامه این شرایط زمان به ضرر نتانیاهو خواهد گذشت، زیرا «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری آمریکا گفته با اشغال مخالف است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    اونا که قصد الحاق دارن و اول آخر این کار رو میکنن تو به ما بگو اگه الحاق صورت گرفت واکنش ایران چیه؟ هنوز هیچ موضعی نگرفته، نکنه این همه ادعا الکیه و فقط می خواد محکوم کنه؟ واقعا متاسفم که داره چراغ سبز برای الحاق نشون میده.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    مجامع بین المللی و امریکا و اروپا همه شان تحت سلطه صهیونیزم جهانی هستند و در مقابل سیاست های اسرائیل هیچ واکنشی نشان نمیدهند.همه کشور های ازاد جهان بایستی در مقابله با سیاست های نژاد پرستانه صهیونیست ها یک اقدام هماهنگ بعمل اورند .و ایران باید سردمدار این اتحاد جهانی گردد و الی فردا دیر است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس