کد خبر 1089457
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
اروپا ترامپ نمایه

نتایج یک نظرسنجی در ۹ کشور اروپایی نشان داد اعتماد مردم این قاره به نقش آمریکا به عنوان یک رهبر جهانی، از زمان شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، بر اساس نتایج یک نظرسنجی، بحران شیوع ویروس کرونا در جهان موجب کاهش اعتماد مردم اروپا به نقش رهبری آمریکا در جهان شده است.

بیشتر بخوانید:

نیویورک‌تایمز: اتحادیه اروپا ممکن است آمریکایی‌ها را ممنوع‌الورود کند

به نوشته روزنامه «گاردین»، نظرسنجی گسترده اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» با همکاری مؤسسات «یوگاو» و «دیتاپراسیس» در ۹ کشور اروپایی نشان داد بیش از ۶۰ درصد از مردم آلمان، فرانسه، اسپانیا، دانمارک و پرتغال اعتماد خود را به آمریکا از دست داده‌اند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، شوک ناشی از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا به شهروندان اروپایی «آسیب وارد کرده است» و در آن‌ها حس «تنهایی و آسیب‌پذیری» ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

اروپا فهرست کشورهای امن از کرونا منتشر می‌کند

تقریباً اکثریت مردم تمامی این کشورها معتقدند حس آن‌ها نسبت به آمریکا از آغاز شیوع ویروس کرونا بدتر شده است. این میزان در دانمارک ۷۱ درصد، در پرتغال ۷۰ درصد، در فرانسه ۶۸ درصد، در آلمان ۶۵ درصد و در اسپانیا ۶۴ درصد بود.

همچنین ۴۶ درصد از مردم فرانسه و ۴۲ درصد از مردم آلمان گفته‌اند دیدگاهشان نسبت به آمریکا «به میزان بسیار زیادی» بدتر شده است.

«سوزی دنیسون» و «پاول زرکا» کارشناسان علوم سیاسی در اروپا در این باره می‌گویند اعتماد مردم این قاره به آمریکا در نتیجه نحوه مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا و «کمرنگ شدن» اتحاد کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس «درهم شکسته است».

همچنین طبق نتایج این نظرسنجی تنها ۲ درصد از مردم آلمان و ۳ درصد از مردم فرانسه معتقدند، آمریکا به بازسازی اقتصاد آسیب‌دیده اروپا، پس از شیوع ویروس کرونا کمک خواهد کرد.

دنیسون در این باره گفت: «اروپایی‌ها این واقعیت را هضم کرده‌اند که آمریکا دیگر لزوماً در زمان نیاز، دوست اروپا نیست».

در گزارش منتشر شده از این نظرسنجی آمده است: «اعتماد اروپا به آمریکا از بین رفته است. پاسخ آشفته آمریکا به شیوع کووید-۱۹ و عدم همبستگی میان کشورهای اروپایی، پس از بسته شدن مرزهای بین کشورهای حوزه شنگن و فقدان رهبری در مقابله با ویروس کرونا در سطح بین‌المللی، بسیاری را وحشت‌زده کرده است».

این گزارش می‌افزاید: «اکنون اروپایی‌ها باید با این حقیقت زندگی کنند که علی رغم تمام ساختارهایی که برای محافظت خود در سطح اتحادیه اروپا و جهان ایجاد کرده‌ایم، قاره ما می‌تواند ظرف چند هفته از وضعیتی رضایت‌بخش به خاموشی کامل اقتصادی و اجتماعی فرو رود. درک این امر می‌تواند عواقب عمیقی در نحوه ارتباط اروپا با دیگر بخش‌های جهان ایجاد کند».

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز جمعه در مصاحبه با گاردین از کشورهای اروپایی خواست زمانی که بحث نفوذ جهانی آمریکا مطرح می‌شود به یک حقیقت جدید بیاندیشند.

وی در این مصاحبه عنوان کرد: «ما با این دانش خاص رشد کرده‌ایم که آمریکا می‌خواسته قدرت جهان باشد. اگر آمریکا اکنون بخواهد از آن نقش آزادی اراده خود خارج شود، ما مجبور خواهیم بود درباره آن عمیقاً بیندیشیم».

آنگلا مرکل در مورد ناتو نیز به اظهار نظر پرداخت و گفت: «دلایل قانع‌کننده‌ای برای متعهد ماندن به یک جامعه دفاعی فرا آتلانتیک و چتر هسته‌ای مشترک ما وجود دارند و مطمئناً اروپا نسبت به دوران جنگ سرد باید فشار بار بیشتری را تحمل کند».

وزیر امور خارجه آلمان  روز دوشنبه گفت، دوران روابط خوب کشورهای اروپایی با آمریکا به سر رسیده است و حتی بر سر کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا موجب بهبود این روابط نخواهد شد.

شبکه خبری «سی‌اِن‌اِن» نیز گزارشی نوشته است، اینکه آمریکا از روش های کشورهای فقیرتر در مقایسه با آمریکا برای تحت کنترل درآوردن ویروس کرونا استفاده می‌کند نشان می‌دهد که این کشور عزت و احترامش را در جامعه جهانی از دست داده و این مثل یک فیلم ترسناک بین‌المللی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 1
    افزایش اعتماد اصلاح طلبان به اروپا و آمریکا. نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد بعد از سیلی آمریکا و اروپا به اصلاح طلبان در برجام، اعتماد این جریان به آمریکا و اروپا به شدت افزایش یافته و خواهان خوردن سیلی ایی دیگر از آن ها هستند.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      0 0
      دقیقا درست فرمودید . اتفاقا عین حقیقت رو گفتید .من نمی دونم این اصلاح طلبا و هاشمی چی ها چقدر پر رو هستند. به گفته صریح حسن روحانی دنبال برجام 2 و برجام 3 و ...هستند.همین الان همگی از صبح تا شب داد مذاکره می زنند.خب آخه از مذاکره قبلیتون چه خیری به ملت رسید؟ تاجزاده -حجاریان -عبدی -موسوس خوئینیها ....بگید دیگه لامصبا .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس