کد خبر 1088931
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
هواپیمای اوکراینی

معاون وزیر خارجه اعلام کرد: اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی توسط تیم هواپیمایی ایران به فرانسه منتقل و کار استخراج و خوانش اطلاعات ۳۰ تیر ۹۹ آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه امروز (یکشنبه) در اظهاراتی اعلام کرد:سازمان هواپیمایی کشوری ایران مکاتبات ضروری را با دفتر تحقیق و تحلیل سوانح هوایی فرانسه انجام و توافقات تقریبا نهایی شده است. 

وی افزود: چنانچه همه چیز به همین نحو پیش رود و اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد جعبه‌های سیاه توسط تیم هواپیمایی کشورمان به فرانسه منتقل و کار استخراج و خوانش اطلاعات جعبه‌های سیاه ۳۰ تیر ۹۹ (۲۰ جولای ۲۰۲۰) شروع خواهد شد. 

بیشتر بخوانید:

استقبال کانادا از اقدام ایران درباره هواپیمای اوکراینی

تازه‌ترین اظهارنظر فرانسه درباره جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

بهاروند عنوان کرد: تیم کارشناسان و متخصصان جمهوری اسلامی ایران‌ رهبری تحقیقات را به عهده خواهد داشت و خوانش اطلاعات با هدایت و نظارت تیم ایرانی انجام خواهد شد، البته کشورهای دیگر که به نحوی مرتبط با این واقعه تاسف بار هستند می توانند نماینده‌ای به عنوان ناظر به فرانسه اعزام کنند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه سوم تیرماه در گفت‌وگویی درباره تصمیم ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه برای خوانش عنوان کرده بود: فرانسه به این دلیل که یک نهاد مستقل سوانح هواپیمایی دارد و یکی از نهادهای مرجع سوانح هوایی محسوب می‌شود، به همین دلیل تصمیم داریم جعبه‌های سیاه را برای خوانش به این نهاد بدهیم که این اطلاعات را بخوانیم و موضوع تحقیقات را نهایی کنیم.

بیشتر بخوانید:

چرا جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه می‌رود؟

بهاروند همچنین درباره اوکراین هم گفته بود: اوکراین کشوری است که ایرلاین به آن کشور متعلق است و روابط خوبی با اوکراین داریم و چون اوکراینی‌ها تقاضا کرده بودند جعبه سیاه به آن کشور هم برود، می‌خواستیم خواسته آن کشور را اجرا کنیم، ولی بعد از تعلل‌ها و مصاحبه‌هایی که پشت سر هم صورت می‌گیرد، تصمیم گرفتیم آنچه اصولی است را انجام دهیم و تصمیم گرفته و جعبه‌ سیاه را مستقیم به فرانسه بفرستیم.

روز دوشنبه دوم تیر ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر خارجه کانادا به وی اطلاع داد که ایران ظرف چند روز آینده جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. 

ظریف گفت که تصمیم برای ارسال جعبه‌های سیاه مدتی است اتخاذ شده و به زودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.

وزیر خارجه کانادا نیز اخیرا در اظهاراتی از تصمیم ایران در ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراینی به «سازمان تحقیقات پرواز فرانسه» استقبال کرد.

سازمان تحقیقات ایمنی هوایی فرانسه نیز روز جمعه ششم تیر ماه خبر داد که ایران برای تحلیل اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی حادثه دیده درخواست کمک کرده و کار فنی بر روی این جعبه‌های سیاه از ۲۰ جولای (۳۰ تیرماه) آغاز می‌شود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از ترک تهران به مقصد کی‌یف در نزدیکی تهران بر اثر خطای انسانی مورد اصابت موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که عمدتا ایرانی و بقیه از اتباع کانادا، سوئد، افغانستان، انگلیس و اوکراین بودند، جان باختند. صبح  ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، با صدور اطلاعیه‌ای، این حادثه را ناشی از خطای انسانی خواند و  اعلام کرد که بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس