سقوط دلار

آمریکا در آستانه مواجهه با یک واقعیت جدید قرار دارد: دلار، اسلحه محبوبش، در آستانه سقوط است. دیر یا زود اقتصاد آمریکا از هم فرومی‌پاشد. وقوع این امر ناگزیر و حتمی است.

سرویس جنگ نرم مشرق - گلوبال ریسرچ در مقاله‌ای به قلم تیموتی الکساندر از پژوهشگران این اندیشکده کانادایی نوشت: دلار آمریکا دچار دردسر شده است. بسیاری از ما که در رسانه‌های آلترناتیو فعالیت می‌کنیم و چند اقتصاددان و بسیاری دیگر که توسط رسانه‌های اصلی و بزرگ نادیده گرفته می‌شوند، سال‌ها پیش چنین اتفاقی را پیش‌بینی می‌کردند. رسانه‌های اصلی و بزرگ اکنون دیگر صدای ما را می‌شنوند. بلومبرگ در مقاله‌ای به قلم استیون روچ با عنوان «سقوط دلار در راه است» خواننده را به تفکر وا می‌دارد. نکته تعجب‌برانگیز اینکه آقای روچ در ابتدای مقاله‌اش آورده است: «دنیا در خصوص فرضیه استثناانگاری آمریکا که زمانی بطور گسترده مقبول افتاده بود اکنون بطور جدی دچار شک و تردید شده است.» یک واقعیت که باید درباره آن تأمل کرد این است که دنیا شاهد معیارهای دوگانه واشنگتن در حوزه‌های ژئوپلیتیک، اقتصاد، و تجارت آزاد است. روچ می‌گوید دوران دلار آمریکا به عنوان یک «امتیاز بیش از حد» بسر آمده است:

دوران دلار آمریکا به‌عنوان یک امتیاز و ذخیره ارزی اول دنیا دارد بسر می‌آید. والری ژیسکارد دستن وزیر دارایی فرانسه اصطلاح «هژمونی دلار» را در دهه ۱۹۶۰ از سر یأس و نومیدی ابداع کرد و تأسف خورد از اینکه آمریکا در راستای حمایت از استاندارد زندگی راحت‌طلبانه و مرفه خود آزادانه از بقیه دنیا بهره‌برداری می‌کند. دنیا به مدت ۶۰ سال از این موضوع گلایه کرد اما کاری صورت نداد. اما آن روزها دیگر به پایان رسیده‌اند.

در این گزارش آمده است: این فکر به ذهنم خطور می‌کند که روچ تا کی می‌تواند در بلومبرگ دوام بیاورد؟ آمریکا نه تنها با هزینه‌کرد مبالغ سرسام‌آوری بدهی که هیچگاه بازپرداخت نخواهند شد، اقتصاد کشور را فلج کرده است، بلکه از برنامه‌های دولتی، بسته‌های نجات مالی شرکت‌ها، و لوایح دولتی که تا به امروز جزو پرهزینه‌ترین‌ها نزد مالیات‌دهندگان بوده حمایت کرد و مجموعه‌های نظامی ـ صنعتی را تأمین مالی نمود. ترامپ بودجه نظامی را افزایش داد تا بدین طریق نیروهای مسلح را بازسازی کند و به جنگ در افغانستان، سوریه، و عراق ادامه دهد و احتمالاً جنگ‌های جدیدی با ایران و شاید ونزوئلا به راه بیندازد. واشنگتن به شدت علاقه‌مند است تریلیون‌ها دلار پول هدر دهد تا بذر ویرانی و هرج‌ومرج بکارد و نفت و هروئین را به سمت سواحل آمریکا روانه سازد. آنها دلارهای آمریکا را به‌عنوان اهرم فشار ضد دشمنان آمریکا از حوزه دریای کارائیب گرفته تا آسیا ـ اقیانوسیه بکار گرفته‌اند صرفاً به این خاطر که آنها از عمو سام اطاعت نمی‌کنند. آمریکا ضد کوبا ممنوعیت وضع کرده و در پی آن طی دهه‌ها تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای گوناگون وضع نموده است.

سقوط دلار دور از ذهن نیست

این اندیشکده کانادایی می‌نویسد: اکنون آمریکا در آستانه مواجهه با یک واقعیت جدید قرار دارد: دلار، اسلحه محبوبش، در آستانه سقوط است. این امر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ نمی‌دانیم. ما گوی شیشه‌ای نداریم که به آن بنگریم و پیش‌بینی کنیم دلار دقیقاً چه زمانی سقوط خواهد کرد، اما وقوع چنین امری حتمی است:

استانداردهای زندگی آمریکایی پیشاپیش از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ متأثر شده‌اند و بیش از هر زمان دیگری در مضیقه قرار خواهند گرفت. همزمان، دنیا در خصوص فرضیه استثناانگاری آمریکا که زمانی بطور گسترده مقبول افتاده بود اکنون بطور جدی دچار شک و تردید شده است. واحدهای پولی معمولاً میان این دو فاکتور ــ مبانی اقتصادی در داخل و استنباط‌های خارجی از نقاط قوت یا ضعف کشور ــ موازنه برقرار می‌کنند. این موازنه در حال تغییر است و سقوط دلار دور از ذهن نیست.

هیچ انسان عاقلی دلار آمریکا نمی‌خرد

در مقاله‌ای با عنوان «چرا جیم راجرز دلار آمریکا را یک پناهگاه امن نمی‌داند» که در سال ۲۰۱۹ در وب‌سایت مارکت وارچ منتشر شد آمده بود: «جیم راجرز رئیس هیأت مدیره راجرز هلدینگز می‌گوید اوضاع شالوده و بنیان دلار "وحشتناک" است. او اما چنین چیزی را پذیرفته و آماده می‌شود تا این واحد پولی نفس‌های آخرش را بکشد.»

راجرز در مصاحبه با ریل ویژن اظهار داشت:

«مردم فکر می‌کنند دلار آمریکا یک پناهگاه امن است، اما اینگونه نیست. شالوده و بنیان آن وحشتناک است. هیچ انسان عاقلی دلار آمریکا را خریداری نمی‌کند، اما من مقادیری زیادی از آن را دارم... زیرا عقلم را از دست داده‌ام. تصور من این است که بقیه دنیا هم عقلشان را از دست داده‌اند و دلار می‌خرند.» جیم راجرز پیش‌بینی کرد که دلار آمریکا تا دو سال آینده چیزی جز حباب نخواهد بود: «من در خصوص زمان‌بندی بازار چندان مهارت ندارم، اما انتظار دارم این اتفاق در جریان آشفتگی و نابسامانی بعدی رخ دهد که دو یا سه سال دیگر حادث خواهد شد.»

حباب دلار به زودی خواهد ترکید

نویسنده معتقد است: حق با او و بسیاری دیگر بود، زیرا ترس از کووید-۱۹ در کنار اعتراضات به قتل جورج فلوید و نابسامانی اقتصادی موجب خواهند شد حباب دلار بترکد. استفان روچ همچنین به کسری عظیم بودجه اشاره کرده است:

«آمریکا که فاقد اندوخته داخلی و خواهان سرمایه‌گذاری و رشد است از نقش دلار به‌عنوان ذخیره ارزی اول دنیا بهره‌برداری فراوانی کرده و به پس‌اندازهای مازاد در خارج به شدت تکیه کرده تا اموراتش را بگذارند. اما این امر هزینه دارد. آمریکا در راستای جذب سرمایه‌های خارجی هر ساله از سال ۱۹۸۲ به بعد کسری در حساب جاری خود را تجربه کرده است ــ حساب جاری جامع‌ترین معیار سنجش تجارت است از آن جهت که سرمایه‌گذاری شامل می‌شود.

بیماری کووید-۱۹ و بحران اقتصادی ناشی از آن بر شدت تنش میان پس‌انداز و حساب جاری می‌افزایند و آن را به سمت فروپاشی سوق می‌دهند. تقصیر چنین امری متوجه کسری سرسام‌آور بودجه دولتی است. به گفته دفتر بودجه کنگره که ماهیت فراحزبی دارد، کسری بودجه فدرال احتمالاً در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۹/۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد و امید می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۸/۹ درصد کاهش یابد.»

دلار آمریکا هیچ پشتوانه ارزشمندی ندارد

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: روچ برای یک نشریه فعال در حوزه اخبار مالی قلم می‌زند که ماهیت ضد ترامپ دارد و شاید برای خوشامد کارفرمای خود تقصیر افول اقتصادی را به گردن ترامپ انداخته است (اگر جانب انصاف را رعایت کنیم، باید بگوییم که تقصیر حداقل تا حدودی متوجه ترامپ است)، اما این افول اقتصادی زمانی کلید خورد که دولت آمریکا در سال ۱۹۳۳ تصمیم گرفت استاندارد طلا را کنار بگذارد و در سال ۱۹۷۱ رسماً به استاندارد طلا پایان داد. دلار آمریکا هیچگونه پشتوانه ارزشمندی ندارد و پشتوانه آن صرفاً وضع تحریم، ممنوعیت، یا تهدید نظامی علیه کشورهای مستقلی است که می‌خواهند به سراغ ارزهای جایگزین بروند و خود را از سلطه دلار آمریکا رها سازند:

دولت ترامپ را در نظر بگیرید. سیاست‌های تجاری حمایت‌گرانه، خروج از ارکان جهانی‌سازی نظیر معاهده اقلیمی پاریس، شراکت ترانس پاسیفیک، سازمان بهداشت جهانی، و اتحادهای سنتی آتلانتیک، سوءمدیریت فاحش واکنش به کووید ـ ۱۹، به همراه نابسامانی اجتماعی دردناکی که از اواخر دهه ۱۹۶۰ به بعد بیسابقه است، همگی به وضوح نمایانگر افول شدید نقش رهبری جهانی آمریکا هستند.

بسیاری از کشورها به دنبال ضربه زدن به پاشنه آشیل واشنگتن هستند

گلوبال ریسرچ بر این باور است: روچ فراموش کرده اشاره کند که «افول» نقش رهبری جهانی آمریکا در پی تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از شراکت ترانس پاسیفیک و سازمان بهداشت جهانی کلید نخورد. این در واقع جنگ‌های تهاجمی، سازماندهی کودتاها، ممنوعیت‌ها، تحریم‌های اقتصادی، سیاست‌های تجاری غیرمنصفانه، دخالت در انتخابات خارجی، و ترور رهبران خارجی بودند، نه خروج ترامپ از سازمان‌های طرفدار جهانی‌شدن، که موجب «افول» قدرت واشنگتن شدند. بسیاری از کشورها در سرتاسر دنیا اکنون به دنبال ضربه زدن به پاشنه آشیل واشنگتن هستند. این پاشنه آشیل همانا دلار آمریکاست. روچ مدعی است که افول دلار آمریکا تورم‌زا خواهد بود و در پی آن بهبود اقتصادی ضعیف و رکود تورمی رقم خواهد خورد:

فروپاشی قریب‌الوقوع دلار سه پیامد کلیدی به دنبال خواهد داشت: این امر تورم‌زا خواهد بود ــ در کوتاه مدت مانع انقباض پولی می‌شود، اما در کنار روند بهبود اقتصادی ضعیف احتمالی در دوران پساکووید به نگرانی‌ها مبنی بر وقوع رکود تورمی دامن خواهد زد ــ ترکیب رشد اقتصادی ضعیف و افزایش تورم موجب ویرانی بازارهای مالی خواهد شد.

توصیه به مردم آمریکا: اسلحه، طلا، نقشه فرار

این نویسنده در پایان مقاله خود به مردم آمریکا هشدار می‌دهد و می‌نویسد: چند کشور از جمله چین، روسیه، و ایران دلار را از معاملات خود کنار گذاشته‌اند و بسیاری از دیگر کشورها نیز از آنها تبعیت خواهند کرد. سلطه دلار آمریکا رو به پایان است و دنیا به سرعت در حال حرکت به سمت یک مسیر متفاوت است. نقل‌قولی از جرالد سلنت بنیانگذار مؤسسه پژوهشی ترندز و ژورنال ترندز همواره به ذهنم خطور می‌کند که سال‌ها به مردم آمریکا هشدار داده آماده مواجهه با آن چیزی شوند که در ادامه برایشان رقم می‌خورد. وی سه چیز را در این خصوص به مردم آمریکا توصیه کرده است: «اسلحه، طلا، نقشه فرار». توصیه من این است که اگر به طلا دسترسی ندارید نقره را انتخاب کنید. مواد غذایی و آب ذخیره کنید و جهت محافظت از خود و خانواده‌تان اسلحه تهیه کنید. فراتر از چارچوب‌ها بیندیشید و فکرتان را وسعت بخشید. به خود و خانواده‌تان فکر کنید و در کنار کسانی قرار گیرید که برای بقا برنامه دارند. کاری صورت دهید و از خودتان مراقبت کنید، زیرا دیر یا زود اقتصاد آمریکا از هم فرومی‌پاشد. این امری ناگزیر است. بعلاوه، رسانه‌های غالب اکنون دارند زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورند و این مایه نگرانی است. هنوز برای آماده شدن وقت دارید. همین حالا شروع کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    نفس های آخرشو میکشه و هر دلارش شده بالای 20 هزار ؟ بدبختی اینجاست تا حتی ریال ما در برابر پولهای بشدت ضعیفی مثل افغانی هم سقوط چشمگیری داشته
    • arash IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      23 98
      چندین سال در حال سقوط!!!!!!
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      18 6
      این دیگه از اون تو بمیریها نیست داداش! مطمئن باش که میریزه...
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      9 0
      بدبختی اش اینجاست که بالا که میره ما را سرویس میکنه پایین هم بیاد باز ما را سرویس میکنه
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    10 93
    احمقها چون دنیا رو اورده به دلار،آمریکا اگر دلارش هم بیاد پائین دخایر طلایش دنیا را تحت تاثیر قرار میده همه چیزرا-موصوع اینکه درایران میلیاردها دلار وطلا را طی ۴۲سال غارت ونابود کردند وحالا منتظر شکست دلار نشستند تا بوق
    • حافظ IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      7 6
      احسنت فقط خدابه فریاد مون برسه
    • @fayazane_eshgh IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      10 10
      تا یکی دو ماه آینده معلوم میشه چه کسی خوش خیال بوده؟! پیش بینی بنده از دو ماه آینده آمریکا اینه:1- دلار ارزش خود را از دست خواهد داد لذا دیگر بر بازارها و بانکهای جهان تسلط نخواهد داشت! 2-جنگ مسلحانه داخل آمریکا 3- روند افزایشی کرونا با مرگ و میر زیاد 4- تجزیه و تقسیم آمریکا به حدود پنج کشور 4- تمام پایگاههای امریکا در کل جهان برچیده میشود و ارتش تجزیه و برای هر قسمت جدا شده از امریکا خواهد بود. 5-- نوآوری و فناوری در امریکا، هم دیگر سلاحی در دست آمریکای تجزیه شده نخواهد بود! 6- امپراتوری رسانه ای بعد تجزیه آمریکا از بین میرود . رسانه های خبری کشورهای جدا شده از امریکا، برای کشور جدید خود و براساس گرایش فکری خود خبر رسانی میکنند. اخبار تنش زا و مداخله جویانه علیه کشورها بشدت کاهش پیدا میکند. 7- صنعت فیلمسازی هم فیلم تولید میکند اما شکوه و عظمت سابق را نخواهد داشت. 8- مقر سازمان ملل به اروپا منتقل میشود! 9- بعضی نعمتهای دنیوی از آنها گرفته خواهد شد! 10- بلایای هولناک دیگری هم نازل خواهد شد! و....
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      3 4
      17:29 اینهایی که شما نوشتی آرزوهای شما با او گرین کارد تو دستته وگرنه دیر یا زود کار دلار آمریکا و خود آمریکا ساخته هست، حداکثر 5 سال!!!
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      0 0
      چرا آمریکا سقوط نمیکنه خیلی روشنه کوچکترین خطای بالاترین مقام کشور مساویست با برکناری هر موقع این اتفاق نیفتاد سقوط می‌کنه اینطور نیست که طرف هر غلطی که خواست بکنه هرهفته باید بیاد جلو خبرنگارها پاسخگوباشه ناخدایی هم بالا نمیبرنش ونمیگن موقعی که بدنیا اومد گفت یامسیح
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    10 87
    دلارش سقوط کنه طلاش کمکش میکنه-موضوع اینه که ما نه دیگه نفت داریم نه پولش ونه دلار وطلا
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      3 4
      مثل اینکه در کشور دیگه زندگی میکنی اندوخته طلا ایران زبان زد هستش نفت هم که تا دلت بخواد دلار تو کشوی مردم هستش خودشون ضرر میکنند
    • قریشی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      8 3
      خود تحلیلگر امریکایی داره میگه هم دلار نابود میشه، هم بدهی های امریکا هیچ گاه بازپرداخت نمیشن بعد تو داری اینجا براش غش و ریسه میری؟!!! من نمیدونم عده ای چرا لذت می برن از اینکه برای امریکا غلام حلقه بگوش باشن؟!
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      8 2
      17:36 کدوم طلاش؟ پول آمریکا پشتوانه طلا نداره، تازه نمیزاره کسی از طلاهاش بازدید کنه میگن سالهاست که طلاهاشو با شمشهای عیار پایین عوض کرده!! دزد تر از یانکی‌ها خودشونن!!!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      1 2
      استاد رایفی پور کلیپ های جالبی در مورد دلار و پشتوانه ان و طلای امریکا داره که روشنگرست در ضمن فرضا 10 هزارتن طلای 24 عیار هم داشته باشه با قیمت امروز تقریبا معادل 500 تا 550 میلیارد دلار میشود که در مقابل اقتصاد امریکا هیچ است که فقط 3000 میلیارد دلار یارانه کرونا داره میده
  • محمد عظیمی IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    حتما ریال و تومان ایران رو به صعوده خخخ
    • محمدرضا IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      2 3
      نه عزیزم اینجا صحبت سر ارزش ریال ایران یا هر کشور دیگه نیست .طبق قوانین بانک جهانی هر معامله ای که با دلار انجام شه مقداری از سود اون معامله متعلق به کشور آمریکاست .الآن خیلی از کشورها شروع به حذف دلار از مبادلاتشون کردن و این یعنی از دست دادن اون سود.شما فکر میکنی چرا آمریکا عراق و لیبی رو نابود کرد؟تو عراق صدام تصمیم گرفت که دیگه نفتش رو با دلار نفروشه .لیبی هم که پیشنهاد پول واحد آفریقایی و حذف دلار رو از تجارت آفریقا داد که اومدن و کشورهاشونو نابود کردن الآن دلار یک عامل سلطه شده برای آمریکا واز این طریق تمام خواسته هاشو به کشورهای دیگه دیکته میکنه.قطعا به این زودی نه اما شکی نیست که بسیاری از کشورها از دست زورگوییهای آمریکا خسته شدن و کم کم دارن دلار رو از مبادلاتشون حذف میکنن.پس میرسد روزی که دیگه دلار جایگاه گذشته ش رو نداشته باشه.هر چند که الآن یک دلار آمریکا شده ۲۰۰هزار ریال ایران
  • US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    98 26
    به امید کنار رفتن دلار از صحنه جهانی
  • شماخی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    6 23
    دلار فردایی که در پله اهنی بازار تهران خریداراش زیاده
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    8 14
    خداییش ساقیتو خریدارم مشرق . عزیزم اونی که داره سقوط میکنه ریاله ها حواست هست ؟؟؟؟ کلی اشتباهی دارین فکر میکنین
  • مرتضی IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    9 26
    آره توی ایران هم گارگران و حقوق بگیران نفس آخرشان رو می کشند الان دلیلش را کامل فهمیدم
  • شهاب IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    6 97
    مهم ترین نشانه اش هم ارزش روزافزون ریال ایران در برابر دلار آمریکا
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    امیدوارم انشاالله سقوط کنه
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      7 70
      توهم نزنیم و احساساتی نشیم
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    به این نتیجه رسیدیم که دین از سیاست جداست
    • سرباز IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      87 3
      ما هم به این نتیجه رسیدیم عقل از سواد جداست البته اگر سواد رو داشته باشید
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    29 1
    پراید شد 88 میلیون پدر بزرگ بی سواد من هم میتوانست این شکل کشور را ویران کند
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    17 24
    مذاکره مذاکره راه نجات ملت
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      10 7
      مگر کسانی که روزیشان از تحریم روغنی میشه اجازه صلح بادنیا را میدهند
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      7 17
      پفیوز خواعن مزدور بزار سال قاسم سلیمانی بشه بعد پارس کن
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      1 2
      18:29کاسبان برجام و عمله های آمریکا صف کشیدن اینجا، چی شده؟؟ ترس ورتون داشته؟؟ خخخخ
    • کوروش IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      3 1
      می دونید کسانی که می گن نباید مذاکره کنیم همشون وضع مالی شون خوب
  • شاپرک IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    5 1
    خخخخخ
  • F35 US ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    8 14
    آن چيز كه محكوم به سقوط است بانكر باستر هاست از B52 ها بر فراز خاك شما .
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      3 2
      19:30 الاغ، اولأ بانکر باستر برفراز خاک کسی منفجر نمیشه، قراره نفوذ کنه بعد منفجر بشه، بعدشم آن چیزی که محکوم به سقوط است 50 ایالت شماست که قراره توشون حسینیهٔ بزنیم!! خخخختت
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    6 4
    خداروشکر دلار در آستانه سقوطه که‌بیست تومنه تو اوج بود چیکار میکرد
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 1
    "ترکیب رشد اقتصادی ضعیف و افزایش تورم موجب ویرانی بازارهای مالی خواهد شد."
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    6 4
    ولی انصافا ریال داره خیلی رشد می‌کنه ها
  • CA ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    26 7
    خدا رو شکر ایشالله دولار آمریکا به عاقیت ریال ایران دچار بشه
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      5 10
      نکن بهر کسی چاهی اینقد نفرین کردیم رسیدیم به سیاهی
  • کاوشگر فضایی IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    13 13
    ان شاالله خداوند هرچه سریع تر نابودشان کنه...
  • محمد IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    7 5
    این مزخرفات چیه راست میگین از رئال ایران بگین که بدتر از این نمیششه
  • شهاب IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    10 5
    زمانی میتونیم بگیم دلار در حال سقوط هست که هر دلار از بیست هزار تومان برسه به هزار تومان
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    16 1
    ارز فقط ریال ایران
  • کیانوش IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    9 9
    خیلی بدبختی که مذاکره رو راه نجات ملت میدونی !!
  • NL ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    6 2
    شتر در خواب بیند پنبه دانه با همین چرت و پرتها دلتون را خوش کنید
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    7 2
    گربه دستش به گوشت نمی‌رسید می‌گفت تلخه
  • M IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 1
    اونروزا ک مذاکره کردیم وضع مردم خب شد ؟؟؟جز نابودی راکتور ساخت جوانان کشور اصلا میخام بدونم اصلا برجام نفعی هم داشت؟پراید هشت میلیونی زمان احمدی شد هشتاد میلیون وبقیه اقلام ک بزار وبرووو.اصلا یادتونه همون روز ک برجام امضا شد دولت اوباما تحریم وضع کرد .بابا یکی نیست تواین مملکت یفکری اساسی کنه من موندم ژاپن توجنگ جهانی ک نابودی نابود شده بود وتازه مرزهای کشورش راهم بسته بود چجوری اینقدا پیشرفت کرد تازه کشور ما موقعیتهایی داره ک ژاپنی ها توخواب هم نداشتن واقعا موندم اگر کشور نفت نداشت ومیخاس بخره تکیلف چیبود؟؟ غیر اینبود ک تمام کشور مختل میشد.بابا اب خلیج فارس راشیرین کنید بدید دست کشاورز تا امریکا نگه ما میتونیم کاری کنیم مردم ایران ازگشنگی بمیرن تازه عرض اوریش برای کشور بماند.این خاعنین را هم همشونا بندازید گوشه زندان اگر ندیدید امریکا ظرف یکسال بدستا وپا ایران بیفته البته بدید دست سپاه چون دلسوزتره
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      0 0
      از کی تاحالا جوونها روس شدن جوونهای ایران تمام تاسیسات اتمی ایران کارروسهاست شاید بتن ریزیش صاف کردن بتنها کارجوونها ایران باشه اما تاسیسات نه
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    3 0
    آقای عزیز لطفا خبر برعکس به مردم ندین یعنی چی دلار آمریکا نفس های آخرشه بنظر من نه بنظره کل مردم ایران ریال و تومان ایران نفس های آخرشه
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    4 0
    اگه کل دنیا دلاررا ارزون کنه دولت مابه علت بدهی داخلی آن را گران می کند،سلاح دولت ما دلار است
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    2 0
    چرا چرت میگین دلار حذف بشه ریال جاش میگیره یا مثل پول انگلیس قیمتش بالا می ره در هر صورتی ریال داغون
  • افکار IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    4 0
    شاید دلار برای بعضی کشورها ارزونتراز پولدخودشون بشه ولی متاسفانه برای ما فرقی نمیکنه چون روز به روز پولمون داره بی ارزش میشه
  • امین IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    2 0
    دو نفر در اقیانوس اطلس داخل آب افتاده و در حال غرق شدن بودند اولی به دومی گفت نترس تا ظهر خورشید تمام آب اقیانوس رو بخار میکنه و ما غرق نمیشیم! دومی گفت پلوفسول خوب این بخار آب اونور اقیانوس بارون مبشه دوباره میفته تو اقیانوس آرام مگه نمی دونی همه دریا ها بهم راه دارن عالم گران! خو حالا اگه دلار هم سقوط بکنه جایش رو سه لار یا چاار لار می گیره و در اصل مطلب خللی وارد نیس ببم!
  • US ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    2 5
    پروفسور های گرامی که نظر دادن این مقاله رو مشرق ننوشته گلوبال ریسرچ منتشر کرده که قطعن سوادش از شما علما بیشتره هی مشرق مشرق میکنید و مسخره میکنید
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      3 0
      چه بدتر، چون برای گلوبال ریسرچ اقتصاد داخلی ایران پشیز اهمیت نداره. بنابراین راحتتر میشه فهمید که این مطلب اساسا ربطی به ما نداره. مشکل ما جای دیگه است.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    5 3
    گلوبال ریسرچ رسانه ای با پول چینه. همین چین بزرگترین دارنده ذخیره ارزی دلاری هست. فکر کردین دلار سقوط کنه دارایی چین چی میشه؟؟؟!!!وقتی یک شرکت آمریکایی مثل اپل و امازون و مایکروسافت ارزششون به اندازه کل تولید ناخالص داخلی ایران هست و هرروز تعداد شرکتهای اینجوری افزایش پیدا میکنه فکر میکنین دلار سقوط میکنه؟؟؟!!! از ریال و ارزش اون که دیگه صحبت نکنیم بهتره سنگین تریم.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    3 0
    ریال هم در حال صعود
  • LB ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    9 2
    آمریکا تنها کشوری است که پولش تکیه بر ذخیره طلا ندارد. برای همین روی پولشان نوشته in god we trust اما منظورشان الهه جنگ بوده. تکیه دلار به زور و زورگویی و استکبار و استعمارگری آمریکا است. با این بیشعور بازی سرانش و تحریم نصف دنیا، دلار حتما از عرضه تجارت بین الملل کنار گذاشته میشه
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    2 0
    شخصی که این مقاله رو نوشته به نظرت دلار داره سقوط میکنه؟
    • عباس IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      0 1
      داداش يارو كه مقاله را نوشته ايراني نيست به انگليسي ازش بپرس!!!
  • ناصر IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 1
    سقوط دلار خوب است
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 1
    به همان خیال باشید.
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    چند سالی هست که زیر صد تک تومانی به بیست هزار تومان صعود داشته بجای سقوط
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    بعضیا واس آمریکا پیش بینی می کنن چی سرش میاد تو اون خراب شده چه خبره
  • بهن IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    انشا الله تجزیه امریکا ، و سقوط تصاعدی دلار رو همه هم وطنهای گلم شاهد باشن . روزی که مردم تو خیابونهای امریکا بریزن و خودشون دلاراشون رو به نماد اعتراض اتش بزنن. اخ چه حالی داره . اون روز قطعا همه میخندین اما یه عده ایرانی عزا میگیرن . میدونین کیا؟ * کاسبان تحریم داخلی* = اصلاح طلبا.
  • RO ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    0 0
    فعلا که واحد پولشون ۲۳ هزار برابر واحد پول ماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس