گاز اشک آور آمریکا

کارشناسان می‌گویند مأموران پلیس باید نارنجک‌های گاز اشک‌آور را طوری پرتاب کنند تا هیچ آسیبی به معترضان وارد نشود اما عکس‌ها و ویدئوهای اعتراضات نشان از وحشی‌گری پلیس آمریکا در برابر معترضان دارد.

سرویس جهان مشرق - تحلیل روزنامه نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد حداقل ۱۰۰ سازمان مجری قانون که بسیاری‌شان در شهرهای بزرگ واقع شده‌اند طی هفته‌های اخیر از گاز اشک‌آور ضد معترضان به وحشیگری پلیس و نژادپرستی استفاده کرده‌اند. به گفته استوارت شریدر از دانشگاه جان هاپکینز که در زمینه نژاد و شیوه‌های پلیسی مطالعه می‌کند، این گسترده‌ترین مورد از بکارگیری گاز اشک‌آور در داخل ضد تظاهرکنندگان از زمان آشوب‌های چند ساله در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ به شمار می‌رود.

وی در این باره اظهار داشت:

«هزاران هزار نفر از مردم کاملاً عادی که فکر می‌کردند به یک تظاهرات اعتراضی معمولی می‌روند با پاسخ تهاجمی پلیس مواجهه شده‌اند. این به خودی خود تا حدودی وحشتناک است. پلیس در نهایت موفق شده مردم را عصبانی‌تر کند.»

روزنامه نیویورک‌تایمز به سراغ ادارات پلیس رفت و عکس‌ها، ویدئوها، نشست‌های مطبوعاتی، و بیانیه‌های پلیس در خصوص صدها رویداد که از روز ۲۶ ماه مه به بعد در سطح کشور اتفاق افتاده بودند را بررسی نمود. روز ۲۶ مه همان روزی است که اولین اعتراضات در مینیاپولیس اتفاق افتادند. البته فهرستی که در اینجا ارائه شد جامع و کامل نیست ــ ادارات پلیسی که پاسخ‌های شفاف ندادند یا استفاده از گاز اشک‌آور را تکذیب کردند در اینجا لحاظ نشده‌اند.

گاز اشک‌آور از دیرباز در داخل و خارج جهت متفرق ساختن جمعیت در جریان اعتراضات و آشوب‌ها استفاده شده است، علیرغم آنکه طبق کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی استفاده از آن در جنگ ممنوع شده است.

گاز اشک‌آور اگر به درستی استفاده شود موجب فرار مردم می‌شود، زیرا باعث ایجاد سوزش در چشم‌ها، پوست، و ریه می‌شود بدون آنکه در بلندمدت آسیب جدی به بار بیاورد. اما در مواردی که مأموران مجری قانون از آن سوءاستفاده می‌کنند، این امر می‌تواند به صدمات جدی بینجامد. قرارگیری طولانی مدت در معرض گاز اشک‌آور یا استفاده از دوزهای بالای آن می‌تواند به بروز آسیب دائمی به بینایی، آسم، و دیگر صدمات طولانی مدت منجر شود.

گاز اشک‌آور و گسترش شیوع کرونا

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که گاز اشک‌آور و دیگر سلاح‌هایی که به‌زعم نیروهای مجری قانون غیرمرگبار محسوب می‌شوند، می‌توانند آسیب جدی وارد کنند و حتی به مرگ بینجامند.

همچنین شواهد و قرائنی موجود هستند دال بر اینکه استفاده از گاز اشک‌آور می‌تواند شیوع ویروس کرونا را وخامت بخشد. از آنجا که گاز اشک‌آورتر و خشک را با هم می‌سوزاند، برای پلیس آسان نیست که تأثیر آن را به هدف مربوطه محدود سازد و برخی از کارشناسان لزوم استفاده از آن در جریان اعتراضات اخیر را زیر سؤال برده‌اند.

شهرهایی که پلیس آمریکا از گاز اشک‌آور در اعترضات استفاده کرده است

جنیفر کابینا استاد مدرسه عدالت کیفری دانشگاه ایالتی میشیگان که در زمینه اعتراضات نژادی مطالعه می‌کند در این باره می‌گوید:

«کاربرد زور توسط نیروهای مجری قانون صرفاً به افزایش خشونت و صدمات منجر می‌شود. رسالت اصلی مأموران پلیس حفظ صلح و حراست و خدمت است.»

گسترش بکارگیری گاز اشک‌آور به انتقادات در این خصوص دامن زده و برخی قانونگذاران خواستار ممنوعیت بکارگیری آن در ماساچوست و نیواورلئان شده‌اند. شهرهای دیگر از جمله دِنوِر، سیاتل، پورتلند، و دالاس همگی استفاده پلیس از گاز اشک‌آور را موقتاً ممنوع اعلام کرده‌اند.

پلیس در جریان اعتراضات اخیر به چه نحو از گاز اشک‌آور استفاده کرد؟

کارشناسان می‌گویند مأموران پلیس باید نارنجک‌های گاز اشک‌آور را در فاصله‌های کوتاه و به سمت گوشه جمعیت پرتاب کنند تا بدین طریق حداقل تعداد افراد در معرض آن قرار گیرند و هیچ آسیبی به آنها وارد نشود. اما عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به رویارویی پلیس با معترضان نشان می‌دهند که تاکتیک‌های مورد استفاده با ایمن‌ترین شیوه‌های کاربرد گاز اشک‌آور همخوانی ندارند.

معترضی در میان ابری از گاز اشک‌آور در مرکز شهر آتلانتا. بن گری/آتلانتا ژورنال، آسوشیتدپرس

به گزارش شبکه کی‌سی‌تی‌وی نیوز ۵ مردی از شهر آرکانزاس در اثر پرتاب گاز اشک‌آور توسط پلیس از ناحیه پا مجروح شده است.

بالین بریک دانشجوی ۲۱ ساله در شهر فورت وین ایالت ایندیانا یک چشمش را در اثر اصابت گاز اشک‌آور از دست داد. پلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد استفاده از گاز اشک‌آور پس از صدور دستور مبنی بر ترک محل صورت گرفته است.

بریک در جریان مصاحبه تلفنی در این خصوص گفت:

«عصبانی‌ام از آن جهت که داشتم به وحشیگری پلیس اعتراض می‌کردم و قربانی وحشیگری پلیس شدم.»

تصویری از اعتراضات فورت وین، جایی که بریک یک چشمش را از دست داد

در شهر شارلوت واقع در ایالت کارولینای شمالی، شبکه وی‌سی‌ان‌سی گزارش داد پلیس در هر دو سمت خیابان از گاز اشک‌آور استفاده کرده و معترضان را محاصره کرده است. در یک ویدئوی مربوط به فیلادلفیا که به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، مأموران پلیس اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور به سمت جمعیت بزرگی از مردم کردند که در بزرگراه گرفتار شده بودند و هیچ راه فراری نداشتند.

آنا فینبوم کارشناس گاز اشک‌آور از دانشگاه بورنموث انگلیس در این باره گفت:

«ما شاهد استفاده از آن هنگام گیر افتادن در برخی جاهای مشخص هستیم. طبق پروتکل، همیشه باید یک راه فرار وجود داشته باشد.»

در شهر لوییسویل ابالت کنتاکی، معترضان گزارش دادند که گاز اشک‌آور بدون هرگونه هشداری علیه معترضان صلح‌طلب استفاده شده است. در پورتلند، یک قاضی محدودیت‌های موقت در خصوص استفاده پلیس از گاز اشک‌آور وضع کرد و در این خصوص گفت از گاز اشک‌آور جهت متفرق کردن معترضان صلح‌طلب استفاده شده است.

لورن بروک ایزن مدیر مرکز عدالت برنان در دانشگاه نیویورک در این خصوص اظهار داشت:

«مردم خودشان دارند می‌بینند که این معترضان اکثراً صلح‌طلب هستند.»

رؤسای پلیس در سرتاسر کشور از کاربرد گاز اشک‌آور دفاع کرده‌اند و گفته‌اند که این آخرین حربه پس از اعلام لزوم متفرق شدن جمعیت یا هنگام مواجه مأموران با معترضان خشونت‌طلب بوده است.

فرار معترضان در پی استفاده پلیس سیاتل از گاز اشک‌آور. لیندسی واسون/رویترز

دینا کانترل رئیس پلیس سان لوییس اوبیسپو واقع در ایالت کالیفرنیا در یک نشست خبری اظهار داشت:

«ما بطور کامل و شفاف دستور دادیم مردم متفرق شوند؛ بارها چنین دستوری صادر شده است.» وی افزود رویارویی در یک مورد ساعت‌ها به طول انجامیده است: «بطری، سنگ، ترقه، و دیگر اشیا به سمت مأموران مجری قانون پرتاب می‌شدند.»

اداره پلیس شهر دولویت واقع در ایالت مینه‌سوتا در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از گاز اشک‌آور این بیانیه را از طریق ایمیل ارسال کرد:

«صرفاً پس از بررسی دقیق و مشورت با فرماندهان حاضر در صحنه استفاده از گاز اشک‌آور تائید شد که این امر تأثیر فوری و موفقی در متفرق ساختن یک تجمع خطرناک و غیرقانونی داشت.»

اداره پلیس شهر اوکلاهاماسیتی گفت مأمورانش از روز ۳۰ ماه مه به بعد در پاسخ به معترضانی که اموال خصوصی و عمومی را تخریب و به مأموران پلیس حمله کرده بودند بیش از ۲۵ گاز اشک‌آور دستی و بیش از ۹۵ گاز اشک‌آور پرتابی بکار گرفته‌اند.

آندرو والش معاون اداره پلیس لاس‌وگاس اظهار داشت این اولین بار از زمان ناآرامی‌های سال ۱۹۹۲ در ارتباط با رادنی کینگ است که از گاز اشک‌آور جهت مهار بی‌نظمی عمومی در لاس‌وگاس استفاده می‌شود.

ادارات پلیس در دو شهر از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا ــ نیویورک و لوس‌آنجلس ــ گفتند که از گاز اشک‌آور استفاده نکرده‌اند، هرچند آنها از دیگر تاکتیک‌های مهار شورش از جمله باطوم و گلوله‌های پلاستیکی بهره گرفتند.

اختلاف بر سر معنای واژگان

عبارت «گاز اشک‌آور» که در توصیف مواد شیمیایی مورد استفاده جهت مهار جمعیت استفاده می‌شود در قانون تعریف نشده است. دو مورد از مواد شیمیایی که در جریان اعتراضات اخیر استفاده شدند در بسیاری از زرادخانه‌های پلیس ذخیره‌سازی شده‌اند. این دو عبارتند: سی‌اس (CS)، ترکیب شیمیایی که توسط قوطی‌ها یا نارنجک‌های پرتاب‌شده به سمت معترضان پخش می‌شود؛ و اوسی (OC) که از فلفل قرمز تهیه می‌شود و در قوطی، نارنجک، گلوله، و اسپری تعبیه می‌شود.

ترکیبات فلفل شاید بی‌خطرتر از «گاز اشک‌آور» به نظر برسند، اما مهمات جدیدتری که از ترکیبات مشتق از فلفل استفاده می‌کنند شاید به اندازه مواد سنتی مورد استفاده جهت مهار جمعیت قوی و کاری باشند. آنها اثر مشابهی بر روی مردم دارند: درد طاقت‌فرسا و تنفس دردناک.

دکتر اسون اریک جوردت استاد دانشگاه دوک که درباره استفاده از گاز اشک‌آور مطالعه می‌کند در این باره گفت:

«آنها به میزانی غنی می‌شوند که در طبیعت مشاهده نمی‌شود ــ صد بار یا هزار بار قوی‌تر هستند.»

با این وجود، بعضی‌ها در حوزه اجرای قانون میان این دو تمایز قائل می‌شوند و برخی مقامات دولتی تصور می‌کنند ترکیبات فلفلی ایمن‌تر هستند. اما به گفته دکتر جوردت چنین چیزی درست نیست.

وی در این باره می‌گوید:

«فکر می‌کنم در قالب چنین تمایزی اذهان عمومی را فریب می‌دهند. هیچ پژوهشی در تائید این تمایز وجود ندارد. آنها در مقایسه با گذشته مقادیر بیشتری از اینگونه مواد را بکار می‌گیرند.»

چند اداره پلیس که نشریه نیویورک‌تایمز با آنها تماس گرفت استفاده از گاز اشک‌آور را تکذیب کردند. اما مقامات گفتند موادی نظیر «سوزش‌آورهای شیمیایی» و «عامل‌های شیمیایی» یا «پرتابه‌های فلفل» استفاده شده‌اند. ابهام معنایی معمولاً برای کسانی که استفاده از گاز اشک‌آور را رصد و مطالعه می‌کنند اهمیتی ندارد. از نظر آنها، سی‌اس (که به شکل پودر است) و ترکیبات مشتق از فلفل به مثابه گاز اشک‌آور هستند.

ادارات پلیس از مواد مورد استفاده جهت مهار شورش استفاده می‌کنند بدون آنکه از تأثیر آنها بر مردم چیزی بدانند.

دکتر جورت می‌گوید:

«در خصوص آنچه ادارات پلیس خریداری می‌کنند و نحوه استفاده از آنها نظارت چندانی وجود ندارد.» وی افزود پلیس در زمینه گاز اشک‌آور از طرف تولیدکنندگان آموزش می‌بیند و این امر موجب می‌شود که آنها گاز اشک‌آور را ابزار اصلی مهار جمعت قلمداد کنند.

وی در این باره اظهار داشت:

«فکر می‌کنم این موضوع ذهنیت آنها را تغییر می‌دهد و موجب می‌شود گاز اشک‌آور را نه به‌عنوان آخرین حربه بلکه به‌عنوان اولین حربه ضد معترضان بکار گیرند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • CA ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    40 43
    تو رو خدا شما اینا رو ننویسید، اصلا در جایگاهی نیستید که پلیس آمریکا رو بکوبین که خودتون صد برابربدتر کردین ، در طول سالیان ، فیلم ها و سنداش هم هست واسه روز مبادا
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      22 9
      اخه امریکا خودش با این کردار خبیثش مدعی حقوق بشر هست اما ب ایران ایراد میگیره
    • مصطفي IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      14 3
      شما كه در آغوش دشمنان آراميده اي از كجا ديدي كه پليس ايران بدتر است.اسنادش در تاريخ ماندگار شده از اينكه متوحشان آلت دست غرب به پليس حمله كردند و فرزندان جوان اين مرز وبوم را بشادت رساندند.سندش هست كه پليس ما خواهش كرد فرمانده پليس دستور داد حداكثر مدارا را با مردم داشته باشيد .مداركش هست گروه كثيف گنابادي با اتوبوس به نيروهاي نظامي ما حمله كردند و چند جوان مومن و وطن پرست را بشادت رساندند.حالا امثال تو خيانت پيش بر نيروي خودي براي خوشايند دولت وحشي و خشونت طلب غرب مطلب عليه كشور بنويس. شرافت و آزادگي چيز خوبيست وليكن در وجود هر بي مايه اي نيست.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    12 26
    مردم نمی خواهند کشور بیش از این ویران شود و مشرق و کیهان در قدرت باشند
    • US ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      31 10
      فعلا که قدرت دست هموناییه که دوستشون دارید. مملکت رو به فنا دادید طلبکار هم هستید
    • GB ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      18 5
      مشرق را با کیهان را در یک ترازو نذار. باز مشرق اینقدر معرفت داره که بعضی نظر های مخالف خودشو را منعکس می کنه . کیهان ویرانگر کشور است و به همه تهمت می زنه و دشنام می ده. من نون خور مشرق نیستم - نظرم اینه
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      24 10
      11:16 از کی تاحالا جمعیت آلبانی و تل آویو رو هم جزو مردم ایران حساب کردی جوجه؟؟؟
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      3 1
      شما که راست میگی!!! و هدفت اختلافات افکنی بین مشرق و کیهان نیست! چندتا از دشنام ها و تهمتهای بی سند کیهان رو بگو ماهم روشن بشیم
  • NL ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    22 0
    چه کار زشتی کردن! گاز اشک آور زدن!!! بلد نیستن
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      0 6
      11:18 شما میگفتین با دسته گل از معترضین پذیرایی میکنن، پس کو؟ کشکی دروغ میگفتین، احمق بودین یا پول میگیرفتین دروغ بگین ، کدومش؟؟!!
  • سمیه US ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    18 11
    پلیس آمریکا به بچه ها هم رحم نمیکنه. واقعا وحشی تشریف دارن
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    22 14
    مشرق واقعا خیلی باحالی ، شما تو اعتراضات چیکار میکنید با گل و شیرینی پذیرایی میکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • US ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      10 15
      بعضی کاربرا واقعا سواد رسانه ایشون صفره. پلیس ایران به مشرق چه ربطی داره آخه!!!!! این خبر در مورد پلیس آمریکا نه ایران. اتفاقا پلیس ایران خیلی با صبر و احترام برخورد میکنه. اعتراضگرای آمریکایی خودشون میگن ما خیلی مسالمت آمیز داریم اعتراض میکنیم پلیس آمریکا وحشی بازی در میاره. پلیس ایران فقط با اون وحشی های آشوبگر و اغتشاشگر که نفوذی منافقین و ... هستن برخورد میکنه با مردم عادی خیلی محترمانه برخورد میکنه. پس حرف مفت نزنیم
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      7 14
      اینجا با گل و شیرینی پذیرایی نمیکنن ولی امثال شما غربگدا ها خودشونو جر میدادن که تو اروپا و آمریکا شیرینی پخش میکنن و حالا که پتهٔ اربابشون ریخته رو آب اومدن اینجا ماله کشی!!!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    22 12
    برید خجالت بکشید فکر یک وجب قبرباشید که باید توش درازبکشید این دنیا زودگذره برا چندغاز وجدانتون رو نفروشید حیفه چشم بهم بزنید تو بسترمرگ افتادید آقای نویسنده این متن نون حلال بخور بیا ازاین کثافت خونه بیرون فوقش بیای مسافرکشی کنی عوضش شب راحت می‌خوابی
    • US ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      18 9
      منظورت با نویسنده نیویورک تایمزه! :)))))
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      10 7
      اونی که باید بدونه دونسته منظورم باکیه
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      1 14
      11:49 من فهمیدم، با رئیسش مریم رجوی بوده ولی.... نمیکنه مستقیم اسم ببره وگرنه فردا صبح جنازشو تو جنگل‌های تیرانا پیدا میکنن!!!
    • در جواب ۱۲:۱۲ IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      12 14
      مشرق دقیقا زدی به هدف. بوی سوزش میاد. بدبختای منافق وطن فروش. دیدن این صحنه ها براتو سخته میدونم. در باغ سبز نشون میدید به مردم بعد که چهره واقعیه این وحشیا و امثال شما رو میشه، بوی تعفن از دهنتون میاد بیرون
  • US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    5 12
    متاسفم برای کسایی که چشمشونو به حقایق میبندن و فقط به ایران بد و بیراه میگم. وطن فروشای خائن. البته اینایی که چرت و پرت مینویسن معلومه پیرپاتالا و حقوق بگیرای آلبانی و منافقین و ضدانقلابن. پول میگیرن بیان کامنت بزارن. خاک بر سرتون. آخر عمری برید توبه کنید
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    12 18
    وای کجازندگی میکنیم این نویسنده نهایتا حقوقش ماهی ۲۰میلیون تومنه یابه عبارتی هزار دلار ارزش داره واقعا اخرتت روبفروشی برخورد قهری درهمه جادنیا زشته و مسببین باید محاکمه بشن اما هیچ محاکمه آیی کوبنده تر از محاکمه وجدان آدم نیست مردم زجرکشیده ایران که صدههاهزارنفر توجنگ کشته دادن آیا سزاوارن به واسطه فقرونداری اونطورسلاخی بشن بعد برچسب ضدانقلاب بزنیدبهشون فرض که با انقلاب مخالف باشن باید اینطور برخورد کنید چه گناهی کردن انقلاب ۴۰سال قبل اتفاق افتاد تموم شد مردم مخالف بابی لیاقتی هستن میخوان آینده روشن باشه نه اینکه ندونن فرداچه اتفاقی میوفته این انتظار بالایی نیست
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      0 10
      12:02 من موندم این پادوهای وهابی که واسه چندرغاز میان اینجا چرت و پرت می‌نويسن فکر آخرشون نیستن؟؟ حالا اون هیچ چی، نمیگن فردا که شیر بن سلمان خشک شد و ارباب یه لگد زد توماتحتشون چه غلطی میخوان بکنن؟؟! به فکر آینده تون باشین که تو عربستان باید دوباره به سوسمار خوری برگردین وهابی‌ها!!!!
    • US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      16 13
      تو آلبانی چقدر بهتون میدن؟ ۲ هزار دلار؟ ۵ هزار دلار؟ ۱۰ هزار دلار؟ ۲۰ هزار دلار؟
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      16 0
      آلبانی چیه من توایران زندگی میکنم افتخارم ایرانی بودنه پاسپورت هم ندارم ۴۹سال دارم ارشدتاریخ ۲تا بچه دارم و بهشون یاددادم عاشق ایران باشن
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      14 3
      یعنی هرکی حرف انتقادی زد باید سلاخی کنین که چی بشه دوروبرت رونگاه کن ببین چقدر اشغال جمع کن توخیابونا هست فقر و فلاکت رونمی بینی که بمن هموطنت میگی آلبانی نشین
    • در جواب 12:17 IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      3 13
      من خودم شرایط خوبی ندارم . این حرفا رو باید به دولت تبخیر امید بگی. اون موقع که جوگیر شدید به روحانی رای دادید باید فکر اینجاشو هم میکردید. ۸ سال۹ پدر همه مردم در اومده به خاطر بی فکری و جوگیری ۲۰-۳۰ میلیون نفر ۸۵ میلیون نفر دارن زجر میکشن. به قول قرآن: اکثر الناس لایعلمون ....
    • به ۱۲:۰۲ US ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      14 1
      عزیز من به قول مولانا دعا خوب بلدی اما سوراخ دعا رو گم کردی متأسفانه. مگه مشرق گفته ما خوبیم و پلیس ایران عالیه و فلان و بهمان. یه گزارش گذاشته از یه روزنامه یا سایت خارجی یا آمریکایی!!! در مورد پلیس آمریکا داره میگه. نباید به همه چیز سیاه و سفید نگاه کنیم. باید نگاه خاکستری داشته باشیم. چرا ماستو میریزی رو قیمه آخه!!!!
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    14 0
    بیایید وجدان داشته باشیم
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 2
    اشتباه می کنن
  • حسن IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    14 0
    باید از جمهوری اسلامی یاد بگیرند.
  • GB ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    9 0
    اخه گل و شیرینی دادین به معترض ها به خاطر همین یه چیزی تو چنته دارین
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    10 0
    پلیس آمریکا خیلی رفتارش زشت بود ولی خداییش شما چرا دارید از این حرفا می زنید. یادتون که نرفته همین چند ماه پیش. به نظرم هر وقت صحبت از رفتار پلیس آمریکا شد شما سریع بحث عوض کنید آبروی خودتون میره.
  • GB ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 7
    معترضان هم همچین کم وحشیگری نکردن
  • سید IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    5 3
    نمیدونم چرا یک عده از اشوب ها و اعتراظات امریکا جلز ولز میزنن چی شده بهشتتون به فنا رفته خخخخخخ
  • سمانه IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 4
    غرب پرستهای وطن فروش برید ارباب جدید پیدا کنید کار این شیطان تمام بدبخت شدید بی شرفها
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    7 0
    شلیک گاز اشک آور وحشی بازیه؟ خخخخخخخخ
  • سید حمید جارودی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 4
    غرب گدا ها سوختن خخخخخ
  • کارشناس IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 7
    ترامپ باید وحشی ها را بکشد نباید رحم کند.
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 6
    همیشه وقتی گندکاریتو پنهان کنی گندکاری بقیه را جار بزن
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 6
    معترضا هم باید از اسپری نفت و بنزین و الکل بطرف مامورا ی امریکایی استفاده کنند تا موقع شلیک خودشان هم دچار اتش سوزی بشوند.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 0
    مثل ایران بشه خوبه
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    11 0
    ترامپ بیعرضه بلد نیست وگرنه بجای گاز اشک آور باید دستور شلیک مستقیم کمر به بالا بده طوری که فقط چند صد تا عابر بی گناه در حال تردد نفله بشن بعد هم آمار تلفات را اعلام نکنه و هر کی هم دستگیر شد را اعدام کنه
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      0 2
      14:43 راست میگه، عین اسرائیل!!!!
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    8 1
    کشورهای شرق خوبن
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    7 0
    غیرممکنه کسی دراین راهپیماییهادرامریکا واروپا شرکت کند
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 1
    اعتراصات احنقها وکه خوشی زده زیر دلشان ودیکتاتوری میخواهند
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      8 0
      حضور ریاست محترم قوه قضائیه..لطفا اگر زحمت نمیشود یک نگاهی به تجمع اعتراضی کارکنان وبازنشستگان مخابرات درجلوی وزارتخانه بنمائید وبررسی کنید که اینهمه مردمی که باشرایط سخت ازدور نزدیک اینجا جمع شدند خواسته هایشان. چیست.نکند همان بلائی که برسر واگذاری صنایع امده برسرمخابرات هم بیایدچطوراست که 4نفردریک کشور دورهم جمع میشوند تمام خبرگزاری های کشورگزینشی پشت سرهم مطلب میگذارند ولی الان صدها جانباز وایثارگر مخابرات باتمامی سختیها خودرابه پایتخت رسانده اند تادردشان راشما بشنوید که حقوق حقه آنهاسالهاست که ازطرف مسولین مخابرات نادیده گرفته شده اینها یک روزی به وقتش وبه جایش برای این نظام تمام هستی خودرادادند ولی الان مانند روزروشن دارند بهشان ظلم میکنند شمارابه خدا قسم میدهیم به داد مظلومان برسید.؟!
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 3
    خیلی باعث تعجب است . درکشوری که مهد آزادی است اون هم چی و همه نوع آزادی این خشونت پلیس قابل تامل است چهره واقعی توحش را دیدیم سازمان ملل از آمریکا باید حق توحش بگیره
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    3 2
    تمام خبرگزاری های کشورگزینشی پشت سرهم مطلب میگذارند ولی الان صدها جانباز وایثارگر مخابرات باتمامی سختیها خودرابه پایتخت رسانده اند تادردشان راشما بشنوید
  • مسعودشونم US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 0
    بمیرم برخورد جسم سخت به معترضان امریکایی :( لابد عمه ی م
  • DE ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 0
    پلیس امریکا فقط یکبار اخطار میده . فقط یکبار . اگر گوش دادی که هیچی وگرنه چند نفره با باتوم میفتن بجان طرف و احتمال زنده ماندن ۵۰ درصده . مثل پلیس ایران نیست که ده دفعه اخطار بده و التماس کنه و بگه جون مادرت برو کنار.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 0
    خدا شکر که یگان ناجا اینجا گاز اشک آور رو اصلا نمیدونه چی چی هست!!!!!فقط تیر فلزی جنگی و لاغیر
  • پویا DE ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    به نظرم بهتره پلیس های امریکارو رو به ایران دعوت کنید و یه دوره آموزشی براشون بزارید. راستی تو امریکا اگر یکی از اعتراضات و پرتاب گاز اشک آور فیلم بگیره دستگیر نمیشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس