تانک

بررسی نمونه های جدید تانک های تی ۷۲ ام که توسط نیروی زمینی سپاه تحت یک برنامه ارتقاء سنگین قرار گرفته اند، نشان می دهد این تانکها به قابلیت های مهم و ویژه ای برای حضور در میدان رزم دست پیدا کرده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگر پای صحبت رزمندگان دوران دفاع مقدس خصوصا افرادی که سابقه حضور در جبهه های خوزستان را داشته اند، بنشینید به احتمال فراوان خاطره هایی از رویارویی با تی ۷۲ های بعثی را برایتان تعریف خواهند کرد؛ پیشرفته ترین تانک آن زمان ارتش عراق که شوروی سابق به برخی متحدین خاص خود در آن زمان صادر و مشکلات زیادی را برای نیروهای پیاده و زرهی ما در زمان جنگ تحمیلی ایجاد کرد. در آن ایام، ارتش بعث مدل های تی ۷۲ اورال، تی ۷۲ ام و ام ۱ را از شوروی سابق دریافت کرد و در اواخر سالهای تجاوز به خاک ایران، به دنبال تولید نمونه ای از این تانک در داخل عراق با نام شیر بابل نیز رفتند.

بیشتر بخوانید:

چیفتن‌های ارتش با «استتار خاص» نو نوار شدند/ وقتی با ابتکار دیجیتالی می‌توان ثانیه‌های طلایی برای نیروهای زرهی خرید +عکس

جزییات بزرگترین پروژه زرهی کشور برای تولید و ارتقاء «۷۰۰ تانک» بومی/ تپش دوباره قلب زرهی و اشتغال ایران در لرستان +عکس

تانک تی ۷۲ در حقیقت نتیجه تلاش اتحاد جماهیر شوروی سابق برای توسعه یک تانک جدید و البته ارزان تر نسبت به مدل T-۶۴ بود که در سال ۱۹۷۱ میلادی وارد خدمت شد. شوروی ها دو تانک تی ۶۴ و تی ۸۰ را به عنوان دو سلاح پیشرفته و البته گران قیمت تر برای واحد های نخبه زرهی خود در نظر گرفته و تی ۷۲ نیز به عنوان دیگر تانک ارتش شوروی و البته گزینه ای مناسب برای صادرات برای متحدان این کشور مطرح شد. طبق آمارهای رسمی چیزی بیش از ۲۵ هزار دستگاه از این تانک تا به امروز به تولید رسیده و مدل های زیادی و بسته های ارتقاء فراوانی برای آن حتی توسط کشورهای غربی نیز ارائه شده است.

تانک تی ۷۲ ام ۱

تانک های تی ۷۲ سری ام و ام ۱ در حقیقت اولین مدل های صادراتی این خانواده بودند که در مدل ام، زره نسبت به تی ۷۲ آ در خدمت ارتش شوروی، کم تر و سیستم تسلیحاتی نیز تضعیف شده بود. همچنین در مدل ام ۱ زره تقویت شده و سیستم پرتابگر نارنجک های دود زا روی تانک نصب شده بود. یک قبضه توپ ۱۲۵ میلی متری بدون خان و یک موتور دیزل به قدرت ۷۸۰ اسب بخار از جمله تجهیزات مشترک در بین بسیاری از مدل های ابتدایی تانک تی ۷۲ است. در عین حال در بخش تجهیزات نظارتی و مراقبتی نیز عمده مدل های صادراتی آن زمان شوروی از کیفیت پایین تری نسبت به گونه های مخصوص ارتش این کشور برخوردار بودند.

ورود تی ۷۲ به ایران و تلاش برای ارتقاء آن

در همان زمان جنگ و در چندین مرحله، تعدادی از تانک های تی ۷۲ عراق از جمله سری ام توسط رزمندگان ایرانی به غنیمت گرفته شده و اولین صفحات آشنایی نیروهای خودی با این غول روسی رقم خورد. با تمام شدن جنگ و مطرح شدن بحث خریدهای تسلیحاتی از بلوک شرق، کشورمان خریدهایی از شوروی سابق و کشورهای اقماری آن انجام داده و در جریان آن، تانک های تی ۷۲ نیز عمدتا به صورت کیت (مدل اس) وارد کشور و پس از مونتاژ به یگان های مختلف ارتش و سپاه نیز تحویل داده شد. در این میان تعدادی از مدل ام نیز خریداری شده و در کنار تانک های غنیمت گرفته شده در اختیار یگان های زرهی سپاه قرار گرفت.

تانک تی ۷۲ ام ۱ عراقی که توسط نیروهای ایرانی غنیمت گرفته شده بود

در جریان نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی که ۲ سال قبل در مصلای تهران برگزار شد، برای اولین بار مراجعان و متخصصان با یک نمونه تانک تی ۷۲ مدرنیزه شده توسط سپاه پاسداران آشنا شدند اما در آن زمان اطلاعات زیادی در خصوص این به روز رسانی طرح نشده بود. روز شنبه هفتم تیر و در جریان بازدید سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه از دستاوردهای جهادخودکفایی نیروی زمینی سپاه تصاویر دیگری از این تانک تی ۷۲ ام ارتقاء پیدا کرده و مشخصات جدید آن منتشر شده که نشان از یک سری تغییرات بنیادی و تحولات مهم در این تانک دارد.

تانک تی ۷۲ ارتقاء یافته توسط سپاه در نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در تهران

تانک تی ۷۲ ارتقاء یافته در مراسم رونمایی در جهاد خودکفایی نزسا

طبق این اطلاعات، در بخش ارتقاء سیستم های نظارتی، یک سیستم دیده بانی روزانه و شبانه به همراه سامانه دید حرارتی خنک شونده روی تانک نصب شده است. دوربین های خنک شونده یا به عبارت دیگر سرد شونده دارای مواد خنک کننده ای در درون سنسور خود هستند که با کاهش دمای این بخش کمک می کنند تا تصویر با کیفیت تری گرفته شود. در حقیقت دوربین های سرد شونده برای کاربردهایی است که شما به جزییات بیشتری و کیفیت تصویر بالاتری نیازی دارید. این سایت به کانال هدایت لیزری نیز مجهز شده و قابلیت شلیک موشک های هدایت لیزری پرتاب شونده از لوله تانک را نیز برای این تانک فراهم می کند؛ امری که در تانک های تی ۷۲ سری ام وجود نداشت.

یک سیستم کامپیوتری انجام محاسبات بالستیکی و یک مسافت سنج لیزری نیز در بخش کنترل آتش بر روی این تانک نصب شده است. سیستم های مسافت سنج لیزری در تانک ها معمولا به این صورت عمل می کنند که یک پرتوی لیزری به سمت هدف مورد نظر را پرتاب کرده و بازتاب آن به سمت تانک را محاسبه و در نتیجه فاصله دقیق با هدف را مشخص می کند. این پارامتر به همراه دیگر موارد به کامپیوتر محاسبه گر کمک می کند تا توپچی تانک به صورت دقیق تری هدف گیری را انجام دهد. برای راننده تانک نیز یک سیستم دید حرارتی نصب شده که در روز و شب کمک خواهد کرد تا عمل راندن تانک به صورت ساده تر انجام شود. سیستم حرکت در سمت، مخصوص حرکت برجک تانک نیز که در مدل اولیه به صورت دستی بوده، تبدیل به گونه الکترونیک شده است که حرکت را برای کاربران تانک آسان تر خواهد کرد.

بخشی از سیستم های مورد استفاده برای ارتقاء تی ۷۲ در نیروی زمینی سپاه

همچنین در بخش سیستم های حفاظتی در اطراف تانک و روی برجک آن زره های واکنشی انفجاری نسب شده است. این زره ها بر این اساس فعالیت می کنند که در زمان برخورد یک پرتابه به آنها منفجر شده و انرژی حاصل از انفجار آنها باعث نابودی یا انحراف پرتابه ضد زره می شود. به نظر می رسد از نمونه ای مشابه زره روسی کنتاک ۵ روی این تانک استفاده شده است. این زره بر روی تانک های سری تی ۹۰ نیز نصب شده و در جنگ سوریه در جریان یک دوئل معروف، موفق به دفع کردن برخورد یک تیر موشک تاو ۲ شلیک شده توسط تروریست ها و در نهایت حفظ تانک شده است.

نصب سیستم هشدار قفل لیزری و اخلالگر سیستم های هدایت لیزری و فروسرخ برای موشک های ضد زره از دیگر ارتقاء های انجام شده بر روی این تانک در بخش حفاظت به شمار می آید. نصب سیستم جایگاه تسلیحاتی برای کنترل از راه دور تیربار نصب شده روی برجک و قابلیت نصب سریعتر لوله اصلی تانک از بیرون -در شرایط میدان نبرد- از دیگر ارتقاء های انجام شده روی این تانک است که می توان از روی اطلاعات و تصاویر منتشره در این زمینه، به آن پی برد. آخرین مورد قابل ذکر در خصوص این تانک نیز بحث افزایش قدرت موتور به میزان ۱۵ درصد است که میزان نسبت رانش به وزن تانک را افزایش می دهد.

با مشاهده چنین تحولات مهم و مثبتی روی تانک مذکور، کاملا مشخص است که صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان طی سالهای اخیر تحولات چشمگیر و مثبتی را در این حوزه محقق کرده اند و ارتقاء اخیر جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه روی تانک تی ۷۲ و پروژه ارتقاء کرار از سوی وزارت دفاع روی تانک تی ۷۲ دو طرح خوب و استاندارد برای بازسازی قوای زرهی کشور هستند تا در آینده بتوان به بحث توسعه و ساخت تانک های جدید و پیشرفته تر ایرانی رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    علم از نظامی به بخش های دیگر خواهد رفت مانند المان ژاپن فرانسه آمریکا انگلیس ایتالیا ...
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      64 11
      مانند گوشی های اپل که چندین قسمت از صنایع برجسته و پیشرفته نظامی در ساخت آنها دخیل است اینجا هم لیبرال های خبیث و بی وطن اجازه ورود صنایع نظامی به صنعت را نمی دهند
    • AT ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      14 7
      در سایت برترینها که پاتوق ضدانقلابه هر توهینی به رهبر و نظام رو منتشر می کنند و بعضا بعد از چند ساعت که ضدانقلاب عقده گشایی کردند کل کامنتها را پاک می کند.چرا نظارتی روی اینها نیست؟
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    85 16
    لیبرال ها هم در پراید 90 میلیونی مردم را حبس کرده اند.
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    دم بچه های نظامی گرم واقعا باعث افتخار هستین
  • محمد IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    31 4
    سربلند باشید.
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    37 11
    د م سپاه گرم خدایی بوق هم داره
    • سید IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      18 6
      بله غرب گدا وطن فروش داره بده اب بریزن نسوزی
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    9 66
    ای خدا بلایای طبیعی میفرستادی بهتر از شرایط کنونی است
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    13 9
    آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      14 1
      آواکس بدون جنگنده مثل پدافندیه که قوی ترین رادار شناسایی رو داره اما هیچ موشک ضد هوایی ندارد.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    39 8
    انشاالله روزی برسه که در جنگ با رژیم اشغالگر قدس مورد استفاده قرار بگیرن و صهیونیستها رو به درک واصل کنن
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    19 86
    راه هم میره؟
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      20 5
      آره امتحانی هم اول می خوایم از روی تو رد کنیمش ببینیم اونوقت هم این حرفو میزنی؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      42 3
      اگر با این اراجیف دلت خوش میشه فرض کن راه نمی ره، موشک هایمان هم اصلاٌ از زمین بلند نمیشن، ماهواره بر هم اصلاً نساختیم و قصه و شو هست، آذرخش و صاعقه و کوثر هم که اصلاٌ نیاز به گفتن نداره همشون دروغند. تظاهرات مردم آمریکا هم مربوط به آرشیو فیلم های تظاهرات مردم در ونزوئلا علیه مودورو است. اروپایی ها هم در برجام به همه تعهداتشان عمل کردند. به قول رئیس جمهور روحانی مردم هم از عملکرد دولت کاملاً راضی هستند و این دولت شش ماه است که حتی یک روز هم استراحت نکرده و ... الحق که بعضی ها لیاقتشان همین دولت است و بس
    • شایان GB ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      17 0
      باسواد تانک باید راه بره؟ با خودت مقایسه کردی که قرصاتو پشت و رو میخوری؟
  • سید IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    61 15
    خدایی مملکت بدین دست نظامی ها خدایی خسته شدیم از این همه نفوذی غرب گرا عشق امریکا مرگ بر هر چی افساد طلب بی شرف وطن فروش اخراج کنید این بنفش پوشان بی شرف را از ایران اسلامی مرگ بر منافق اوراره که قدرت نظامی ایران خار چشمش هنوزم ارزو داره به ایران حمله شه ولی از پشت مانیتور چون میدونه حرف بزنه تو جامعه مردم تکه تکه اش میکنن مرگ بر منافق پاینده باد ایران
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    15 6
    دمشون گرم.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    28 47
    هواپیما رو که زدن شناورم که زدن هدف بعدی سپاه ماشین های متحرکه... نکشیمون برادر رزمنده
    • م IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      15 3
      ای کاش کمی انصاف داشتید و اب در اسیاب دشمن نمیریختید.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      17 7
      حقیقتا دعا میکنم خدا امثال شما رو از روی زمین محو کنه بی سواد که هستی وطن فروش و مزدور و غرب زده هم که هستی خودتو به خواب هم که زدی خدایی به جز مرگ به چه دردی میخوری شما؟
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      9 2
      بی مغز ناوچه کنارک توسط ناو خود ارتش هدف اشتباه قرار گرفت.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      9 3
      ناوچه کنارک رو خود ارتش زد تو رزمایش و این یک خطا بود مغرض نباش
    • سید IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      14 5
      چقدر سوختی حرام لقمه منافق خخخخ
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      5 4
      ناو کنارک رو خود ارتش اشتباهی زد که.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      4 5
      باشه ما هم احمقیم باور میکنیم کنارک رو خود ارتش زده
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      2 2
      خاک تو سرت
  • فرا جناحی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    20 2
    تانک تی ۷۲ ( و میگ ۲۹ و بالگرد توپدار ام ای ۸و ...) در جنگ تحمیلی علیه ایران استفاده شد ارپی چی به آن کارگر نبود .در زمان خودش خوب بوده در جنگ آمریکا با عراق اصلا کارایی نداشت. پایان زمان تحریم سلاح ( بر فرض پایبندی غربیها )به ایران هم به یقین هیچ سلاح مفیدی به ایران نمی دهند، اگر مذاکره کنندگان دخالت نکنند نیروهای مسلح در حوزه دفاعی می توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند
  • علی IT ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    17 21
    مملکت الان تانک نمخواد خودرو میخواد . پراید شده ۸۰ میلیون
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      28 8
      ماشین نخرین کسی پول نداره بیخود میکنه ماشین میخواد
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      12 3
      به سپاه چه؟ برو به اونا که رای دادی از اونا بخواه اصلاح طلبها گند زدن تو اقتصاد کشور گند زدن تو معیشت مردم یک سطل ماست و یک کیلو تخم مرغ ببین چقدر گرون شده اون وقت میگی خودرو فلان. این بی انصافا این بی وطنا هم گرونی کردن هم برنامه اتمی رو تضعیف کردن هم برنامه فضایی رو معلوم نیست چیکارش کردن.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      35 2
      مملکت وزیر اقتصاد و صنعت داره شما که مخالف حضور سپاه تو اقتصاد و خودروسازی بودید!!! امثال روحانی و اصلاح طلبها چه غلطی میکنن الان محسن هاشمی میگه ۱ کیلومتر مترو نساختیم توی ۳ سال!! اون وقت چقدر به قالیباف بدبخت فحش و توهین و تحقیر کردن.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      8 5
      گرونیا زیر سر کیه؟ خیلی چیزا که گرون میشه اصلا وابسته به ارز خارجی و واردات نیست. یادته از ترس اینکه جلیلی رای بیاره روحانیو و از ترس رئیسی رفتید دوباره به اصلاح طلبها رای دادید گفتید رئیسی بشه زنا و نردو تو پیاده رو جدا میکنه و دلار میشه ۵ تومن یادته؟
  • زره ضعیف US ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    7 23
    آیا این تانک با موشک کرم ابریشم قابل انهدام است؟
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    30 2
    افراط و تفریط در همه شئونات ما ایرانی ها جا داره. برخی به عرش اعلی می برند برخی مسخره می کنند.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    8 1
    اینها به درد مردم نمی خورد
    • طاهر IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      3 1
      بله به درد منافقین غرب گدا مثل شما نمیخوره به کارتون نمیاد اینا برا امنیت مردم
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    4 2
    ارتقا داشتهامون عالیه و کم هزینه . البته اگه ارتقا ۱. چشمگیر ۲.و انبوه باشه اما فکرکنم دیگه باید از ارتقا صرف دست برداریم. از یه جایی به بعد سلاح مذکور پتانسیل رقابت با تسلیحات دشمنو نداره حتی با ارتقا جایی که نسخای اس تی ۹۰ هم در مقابل آبرامز آ ۲ ام ۲ و لئوپارد ۲ آ ۷ و مرکاوا ۴ حرفی بر گفتن نداره اون وقت تی ۷۲ حتی با ارتقاهم حساب کن چقدر کارایی داره البته تانک تی نود نسخه اس ام وضعیت بهتری داره. من الله توفیق
  • سرباز IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    3 10
    اینکه همون کراره
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      7 1
      تانک کرار یک ارتقا نسبتا سنگین بر روی تان تی ۷۲ هستش. تانک تی ۷۲ توسط کشورهای متعددی ارتقا پیدا کرده و کرار یک ارتقا قابل قبوله به شریطی چند صد تی ۷۲ در اختیار ارتش و سپاه همگی به این ارتقا پیدا کنند و گرنه چند ده عراده ارتقا هرگز موثر نیست.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      6 5
      واقعا بجای موازی کاری بهتر نبود از همون کرار استفادده کنن ؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    7 97
    نان نیست شما نفهمید چرا خودتون را زدید به خریت
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
      3 0
      نون وایی ما نون میفروشه اگه پولشم نداری من بهت میدم هرچند مطمئنم فقیر نیستی برای فقر و گرانی سر به فلک کشیدم مغازه اشتباه اومدی باید بری خیابان پاستور ... ی سری اصلاح طلبم وعده ۱۰۰ روزه میدن به دردت میخوره برو اونجا فقط مواظب باش قانعت نکنن با .... تا ۱۵۰۰ ... رو بهت بندازن
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    2 4
    دگم افکار
  • GB ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    8 9
    بوق هم داره؟
    • مرگ بر منافق IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      3 1
      منافق حرام لقمه خیلی سوختی معلومه خخخخخخ
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    4 10
    نمیتونید مملکت را اداره کنید چطور ادعای های پوچ میکنید
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    9 9
    باز میگم هر موقع صد یا هزار دستگاه از این تانک ساخته شد یعنی این کار مال شماست وگرنه حرف مفت و ادعایی بیش نیست
    • سید IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      3 1
      اب بریز اونجا که میسوزه حرام لقمه به کوری چشمان ناپاکت هر روز بیشتر پیشرفت میکنیم
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    3 7
    حیف این همه اعتماد که به شما کردم
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    5 2
    شوروی ها یعنی چی؟ روس ها
  • CA ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    2 1
    با همین فرمان بریم جلو فردا مشرق تیتر میزنه دستاورد بزرگ سپاه در بهینه سازی تانک ها جنگ جهانی اول . تانک ها جنگ جهانی دوم سپاه به تیربار مجهز شد. جای موازی کاری الکی وقت و سرمایه مملکت را برای ساخت و تحویل تانک کرار بذارید الان چند سال رونمایی شده اما هنوز تحویل هیچ یگان رزمی نشده
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    2 0
    باسلام خدمت شما اولا اگر خداوند وبنده خوبش حضرت آقا پشتیبان این ملت نباشن ما وشما مملکت داری بلد نیستیم دومااگر ارتش غیوروغیرت مند وسپاه پاسداران شجاع نباشه ودستاوردهای اینهاما باید الان قربون وصدقه صدام علیه النعه میشودیم چرااین همه ازخودگذشتگی وایثاروفداکاری نیروهای ارتشی وسپاهی رواز روی کینه وعداوت تحلیل وبررسی میکنیدتو رابخدا پاروی حق وحقانیت این بچه هاودستاوردهای اینها نذارید
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 1
    انقلابی ها هر جا باشن پیشرو هستند و لیبرال ها تحجر و عقبگرد
  • FR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 1
    به خدای احد و واحد داشتن دوتا ارتش مجزا از هم برای یک کشور زیبنده نیست و باعث تحمیل هزینه های مادی و معنوی بسیاری میشه شایسته است این روزها که همه ارکان بحمدالله انقلابی و متدین شده اند ارتش واحد ملی دینی ایران تاسیس گردد و نیروهای موازی در هم ادغام شوند
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      0 0
      تو اشتباه می کنی .سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل به نماینده سابق ایران در سازمان ملل (صادق خرازی) در آخرین روز ماموریتش در سازمان ملل گفته بود خیال نکنید که حتی اگر روزی مساله هسته ای ایران حل بشه غرب مشکلاتش با شما حل میشه.غرب مشکلش با ایران حل نمیشه مگر اینکه 5 تا مساله رو در ایران اصلاح کنید .یکیش همین مساله بود که سپاه و ارتش رو در هم ادغام کنید.پس حتما خیری در این دو تا بودن هست که اینقدر براشون مهمه که یکی منحل بشه .مسله دوم حذف رهبری از ساختار قدرت .حذف حجاب اجباری .حذف محور مقاومت .به رسمیت شناختن اسراییل حتی به صورت غیر علنی. پس بدون که وجود این دو قدرت موازی در ایران ، باعث نگرانی غرب شده و این نگرانی البته بیمورد هم نبوده .چون در سی سال گذشته این دو نیرو با هم رقابت کردند و الان ما به توفیقاتی رسیدیم./
  • رهام حسامی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 0
    از این دست اورد خوشحال هستم ولی من چیزی در مورد اون نمیدونم اگر هوافضا باشه چرا ولی در مورد تانک اطلاعاتی ندارم ولی از دستاورد و ارتقا ان خوشم امد برام جالب هست
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      0 0
      مرد حسابی برو در موردش تحقیق کن .خیلی مهمه .از اون هوا فضا در بیا برو تانک مطالعه کن .برو ...ما منتظر نظراتت هستیم.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 4
    بوق هم داره ؟
  • کامران IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 1
    درمیدان نبردتعدادتانک خیلی مهمه این ارتقابجابودیادتون باشه تانک کراراولین تانک پیشرفته ماست روسیه بعداز۷۰سال به تی ۹۰رسیدمابعدازسی سال در تحریم اون دوستامون که صحبت ازپرایدمیکنه نمیدونه که ۸۰درصداشخاص در ایران خوردووسایپاتخصصی در صنایع خودروندارن آقازاده هستن
  • امیر حسین نیک جو IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 0
    ماشاالله .خدا قوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس