کد خبر 1087944
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
تاثیر واردات دسته بیل در سفره مردم/ تذکری که 4 سال روی زمین ماند

واردات دسته بیل در روزهایی خبرساز شده که نوسانات ارزی تأثیر خود را بر تمام نیازهای خانواده‌های ایرانی گذشته و از لبنیات و لوازم‌خانگی تا مصالح ساختمانی و تلفن همراه را با افزایش قیمت مواجه کرده است، به عبارت دیگر این واردات در کمبود ارز و تورم ایجاد شده موثر خواهد بود تا تاوان واردات دسته بیل را مردم در سفره‌شان ببینند.

به گزارش مشرق، تصاویر منتشر شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در شرایطی که دلار با رکوردشکنی به ۲۰ هزار تومان رسیده واردات کالاهای غیرضروری ادامه داشته و در آخرین مورد از آن که رسانه‌ای شده نیز محموله‌ای قابل توجه از دسته بیل وارد گمرک اصفهان شده است.

گمرک مکلف به ترخیص است

توضیحات مدیرکل گمرک استان اصفهان در پاسخ به پیگیری خبرگزاری فارس، همچنان از ضعف در قوانین حکایت دارد، رسول کوهستانی در خصوص فرایند ترخیص کالاهای وارداتی به خبرنگار فارس گفت: به موجب قانون کلیه کالاهای وارداتی قبل از ورود و ترخیص باید مجوز ثبت سفارش را از سازمان صمت دریافت کنند؛ اگر کالایی در جریان ترخیص نیاز به مجوزهای قانونی یا مقرراتی نیز داشته باشد از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه باید دریافت کند.

وی در خصوص تأمین ارز برای واردات تصریح کرد: کلیه کالاها بعد از ثبت سفارش جهت تخصیص و تأمین ارز باید به بانک مراجعه و کد رهگیری اخذ نمایند در غیر این صورت کالا قابل ترخیص نخواهد بود، البته به منظور حمایت از تولید در صورتی که بانک عامل اعلام نماید کالا در صف تأمین ارز قرار گرفته گمرک می‌تواند به صورت درصدی کالا را ترخیص نماید، این موضوع به ویژه برای واحدهای تولیدی حائز اهمیت است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان در رابطه با واردات دسته بیل از گمرک اصفهان تاکید کرد: تاکنون این کالا از گمرکات استان اصفهان ترخیص نشده است، اما در صورت ورود و اظهار توسط صاحب کالا و اخذ مجوزهای لازم و قانونی و مقرراتی و ارائه کد رهگیری بانک و تأمین ارز همانند سایر کالاها قابل ترخیص است و گمرک مکلف است با دریافت حقوق ورودی و عوارض‌ مربوطه کالا را ترخیص کند.

تذکر روی زمین مانده رهبر انقلاب پس از ۴ سال

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در روز اول فروردین ۱۳۹۵ در مشهد مقدس با انتقاد از واردات کالاهای غیرضروری اظهار داشتند: ما بالاخره تجارت خارجی داریم، واردات داریم، به یک چیزهایی احتیاج داریم که از خارج وارد کنیم، مجبوریم این‌ها را بخریم، اشکالی هم ندارد، لکن توجّه کنیم که این خریدهای ما، قدرت تولید داخلی ما را تضعیف نکند. فرض بفرمایید ما می‌خواهیم مثلاً هواپیما وارد بکنیم یا خریداری بکنیم؛ به ما گفته می‌شود -خود مسئولین دولتی میگویند- که اگر چنانچه فلان درصد از این قیمت را ما در صنایع داخلی هواپیما سرمایه‌گذاری کنیم، بیشتر از آنکه از خارج بخریم استفاده خواهیم کرد و تولید داخلی هم رشد پیدا می‌کند. اینکه ما همه‌چیز را از خارج وارد کنیم و نگاه نکنیم که این خرید ما، این واردات ما چه بلایی سر تولید داخلی می‌آورد خطا است؛ پس بنابراین در خریدها کاری کنیم که تولید داخلی تضعیف نشود.

ایشان ادامه دادند: ما پول‌هایی داریم در خارج از کشور؛ [مثلاً] نفت فروخته‌ایم، پولش را به ما نداده‌اند... وقتی‌که این پول‌های موجود ما در خارج که حالا هر چند ده میلیاردی که هست برگشت، در مصارفی به کار نرود که این پول هدر بشود. این پولی است که وارد کشور می‌شود، کشور نیاز دارد و در درجهٔ اوّل مثلاً تولید است؛ مواظب باشند این پولی که وارد می‌شود، هدر نرود، از بین نرود، صَرف خریدهای بی‌مورد، صَرف کارهای بی‌جا، صرف اسراف‌ها نشود؛ یعنی مدیریت منابع مالی‌ای که از بانک‌ها و مراکز خارجی به کشور وارد می‌شود.

یکی از پاسخ‌های معمول مسؤولان در مواجه با این سؤال که چرا باید کالاهای غیرضروری وارد کشور شود و تبع آن ارزی که برای واردات سایر کالاهای اساسی نیاز است از کشور خارج شود این بوده که این واردات از سوی بخش خصوصی انجام شده و طبق قانون نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.

دولتی‌ها باید به ‌طور جدی واردات را مدیریت کنند

همین مساله و عدم مدیریت باعث شد تا رهبر انقلاب دو سال بعد و در نخستین روز سال ۹۷ با تکرار انتقادهای گذشته بیان کنند: یکی از الزامات، مدیریت جدی واردات از سوی دولت است. دولتی‌ها باید به ‌طور جدی واردات را مدیریت کنند. اجناسی که در داخل تولید می‌شود یا قابل تولید شدن است، باید حتماً [از] خارج [وارد] نشود. به بنده مراجعه می‌کنند، موارد زیادی شکایت می‌کنند میگویند ما این کارخانه را ایجاد کرده‌ایم، این محصول را تولید کرده‌ایم، به مجرّد اینکه این محصول خواست بیاید بازار، یک‌وقت دیدیم درِ گمرک باز شد، از خارج، مشابه این جنس وارد شد! موجب می‌شود که بسیاری از کارخانجات ما از این جهت ناکام بمانند؛ بعضی ورشکسته بشوند و مشکلات برایشان به وجود بیاید. بایستی حتماً این واردات مورد توجّه قرار بگیرد و مدیریت بشود از سوی دولت.

 ایشان ادامه دادند: بعضی اوقات یک چیزهایی را وارد می‌کنند، ما تذکّر می‌دهیم به مسئولین که چرا وارد شده است؟ در جواب ما میگویند این را که ما وارد نکرده‌ایم، بخش خصوصی وارد کرده است؛ این جواب، جواب کافی نیست؛ بخش خصوصی بایستی مدیریت بشود؛ دولت باید مدیریت کند، مسلط باشد بر اینکه چه چیزی وارد بشود و چه اندازه وارد بشود و چه چیزی وارد نشود.

تاثیر واردات دسته بیل در سفره مردم

در سال های اخیر واردات اقلامی مانند سنگ پا و کود انسانی هم افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و علامت سؤالی بزرگ در ذهن‌ها ایجاد کرده است که چرا چنین مواردی در لیست واردات کشوری باشد که در زمینه‌های علمی همگام با کشورهای روز دنیا جلو آمده است.

اما واردات دسته بیل در روزهایی خبرساز شده که نوسانات ارزی تأثیر خود را بر تمام نیازهای خانواده‌های ایرانی گذشته و از لبنیات و لوازم‌خانگی تا مصالح ساختمانی و تلفن همراه را با افزایش قیمت مواجه کرده است، به عبارت دیگر این واردات در کمبود ارز و تورم ایجاد شده موثر خواهد بود تا تاوان واردات دسته بیل را مردم در سفره‌شان ببینند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در روزهای اخیر تاکید کرده که دیگر مثل گذشته نمی‌توان به هر وارداتی دلار اختصاص داد، همتی چند روز قبل با تاکید بر این که ارزپاشی در بازار انجام نمی‌دهیم، افزود: ما دو وظیفه مهم داریم که یکی تأمین دارو و کالای اساسی است، اولویت بعدی ما تأمین مواد اولیه و قطعات کارخانجات و اولویت آخر سایر کالاهای ضروری کشور است.

آنطور که از صحبت‌های رئیس بانک مرکزی و سایر مسؤولان کشور می‌توان برداشت کرد در شرایط فعلی، منابع ارزی کشور با محدودیت جدی روبروست و بیش از هر زمان دیگر نیاز به مدیریت واردات وجود دارد و صرف این که بخش خصوصی با دلار آزاد در حال واردات اقلامی همچون دسته بیل باشد پذیرفتنی نیست.

از آنجا که به نظر می رسد خلا قانونی در بحث واردات چنین نتایجی را در پی داشته از مجلس تازه نفس این انتظار وجود دارد تا ساماندهی واردات را در اولویت قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    26 0
    :))))))))) دیگه واقعا تف به قبر هر چی اصلاح طلبه.
    • روزبه US ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      1 0
      رئیس بانک مرکزی در تمامی مواقع افزایش قیمت دلار: قیمت واقعی دلار کمتر از نرخ فعلی هست، یعنی با این راهبرد ثابت، قیمت رو خوب کنترل کرده این افزایش قیمتها و افزایش قیمتهای بعدی و آینده هم مشمول همین راهبرد هستن
    • آریا IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
      0 0
      یاامام هشتم!!! واردات دسته بییییل؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    6 1
    علی برکت اله
  • CA ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    6 0
    تا یه سال دیگه این دولت ایرانو با خاک یکسان میکنه.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    3 0
    گفتند مذاکره و ریختن بتن کلید حل مشکلات ایرانه ...
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    4 1
    فکر کنم این دولت می هواهد مردم را به شورش بیندازد
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    4 1
    درسته که در ایران به دلیل کمبود چوب نیازمند واردات دسته بیل هست ولی ایران می تونه با استفاده از محصولات پتروشیمی همین ها رو از جنس پلاستیک مقاوم بسازه که هم مقاوم تره و هم نیازی به قطع درخت نیست. الان در اکثر کشور های پیشرفته دسته ی بیل رو از پلاستیک یا فلزات سبک می سازند نه از چوب.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    2 0
    این دسته بیلها رو وارد کردن ایرانو شخم بزنن
  • پسر آریایی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    47 21
    بابا یه دسته بیله مثل چوب بستنی و آب پنیر از اقلام ضرورین که مسولین باید با جدیت بیشتری پیگیر وارد کردنشون باشن تا خدای نکرده زبونم لال داخل تولید نشه وگرنه بچه هاشون باید دسته بیل بخورن
  • حمید IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    2 0
    لعنک خدا بر مبتکران ارز 4200 تومانی هرکی میخواد باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس