گزارش وزارت خارجه آمریکا: ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر شده اعتراف کرده که ایران در حال انجام اقدامات مرتبط با طراحی و ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

 به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا در گزارش جدید خود که برای بررسی پایبندی کشورها به معاهدات کنترل تسلیحاتی منتشر می‌کند اعتراف کرده که ایران در حال انجام فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای نیست.  

این اعتراف در بخشی از گزارش موسوم به «پایبندی و تبعیت از توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و خلع سلاح» که روز دوشنبه روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته مطرح شده است. 

وزارت خارجه آمریکا در بخش مربوط به ارزیابی پایبندی ایران به معاهده «ان‌پی‌تی» نوشته است: «ارزیابی ایالات متحده طی دوران گزارش‌دهی همچنان این است که ایران در حال انجام فعالیت‌های کلیدی مرتبط با طراحی و ساخت سلاح هسته‌ای نیست.»

بیشتر بخوانید

آمریکا: فشار حداکثری برای تغییر در ایران ادامه خواهد یافت

واشنگتن، علی‌رغم این در گزارش مدعی شده که ایران همچنان باید به «سئوال‌های مهمی» در خصوص فعالیت‌های ادعایی خود در گذشته در زمینه «سلاح‌های هسته‌ای» توضیح دهد. 

در این گزارش آمده است: «با وجود این، همچنان که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موسوم به "ارزیابی نهاییِ موضوعات برجسته حال و گذشته در خصوص برنامه هسته‌ای ایران" به تاریخ دسامبر ۲۰۱۵ آمده ایران هنوز باید به سئوال‌های مهمی در خصوص برنامه سلاح‌های هسته‌ای خود در گذشته پاسخ دهد.» 

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش همچنین از افزایش دانش هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است. 

در این گزارش آمده است: «ایالات متحده آمریکا همچنین نگرانی‌هایی دارد مبنی بر اینکه گام‌های برداشته شده از سوی ایران در زمینه توسعه برنامه غنی‌سازی خود به افزایش پایه دانش این کشور منجر شده است. تجاربی که ایران از توانمندی خود برای ساخت سانتزیفیوژهای پیشرفته به دست می‌آورد احتمالاً نشان‌دهنده دانش برگشت‌ناپذیری است که در نهایت می‌تواند زمان گریز ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای- در صورت قصد این کشور برای انجام این کار- را کوتاه کند.»

وزارت خارجه آمریکا در ادامه به ادعای مطرح‌شده علیه ایران در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده و خواستار همکاری ایران با این نهاد بین‌المللی شده است: «در پرتو نگرانی‌های جدید در خصوص همکاری پادمانی ایران که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنها را در پنج ماه پایانی دوره گزارش‌دهی مطرح کرده ما این را مورد تأکید قرار داده‌ایم که ایران نباید کوچکترین قصوری در همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خرج دهد و به تعهدات پادمانی خودش پایبند باشد.»

در ادامه آمده است: «وزیر خارجه آمریکا، مایک پامپئو تصریح کرده که ایران در هر توافق جامع هسته‌ای جدید، باید به سیاست انکار فعالیت‌های گذشته‌اش در زمینه تسلیحات هسته‌ای خاتمه دهد.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای خودش را رد کرده است. 

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    13 23
    خب معلومه در حال ساخت نیستیم! چون قبلا ساختیم. چارتا مغز استعماری که خودتون آموزش دادین رو اوردین برا بتن کردن فک کردین همه چی تموم شده؟! پس بشینین تا بشه :))))))))
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      14 9
      چقدر حقوق می گیری که این حرف ها رو بزنی؟
  • avdt IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    40 2
    این نشان میده که بازرسان آژانس جاسوسان آمریکایی هستند.
  • سعید IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    43 4
    اگه ایران را دوست داریم باید بمب اتم بسازیم هنوز کسی هست که متوجه نشده باشد در دنیا قانون جنگل بر قرار است ؟
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      28 3
      10:40 آقا موافقم ، اون کرهٔ شمالی زپرتی رو ببینین، آمریکا به خاطر همین بمب اتم یه جور دیگه باهاش حرف میزنه. اگر این کارو نکنین منتظر لیبی یا عراق شدن ایران باشید.
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      16 3
      10:40 کاملا موافقم!
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    12 0
    بایدم تحریم کنی چون میدونی یراغ بمب اتم نمیریم
  • جاویدایران US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    21 2
    این بدترین خبره، چجوری باید بگم نساختن سلاح اتمی بزرگترین اشتباه جمهوری اسلامیه؟ نمیخواهید کشورمون خیلی قدرتمند و دست نیافتنی بشه!؟
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      9 1
      راست می گی همه کشورها بمب اتم دارند نمونه اش کره شمالی
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    18 2
    باید ساخت و بر سر تحریم کنندگان زد
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    20 1
    به وزیرخارجه امریکا میگن چرااینقدرکه به ایران فشارمیاورید به کره شمالی فشارنمیارید؟جواب میده کره بمب اتم داره (مضمون)حالا هی ینشیدباامریکاکدخدا مذاکره کنید. ...بس نیست؟ دنیا ازجنگل هم بدتراست قانون ندارد...قانون یعنی زور وقدرت نظامی اقتصادی وووو وقتی قدرت داشتی میتوانی حق خودت رابگیری .... لحظه نبایدترس دلهره وارد کرد وعقب نشست اینها فقط زبان زوروقدرت متوجه میشوند... قابل توجه امریکا پرستان فریب خورده،‌
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      10 2
      13:02 کاملا موافقم ولی اگر این اتفاق بیفته دیگه امکان تغییر حکومت در ایران تقریبا از بین میره و آمریکایی‌ها، غربگدا ها و اصلاحطلبها بدبخت میشن، به همین دلیله مخالفن!!
  • DE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    12 0
    امریکا و اسرائیل خفه شن خودشون هزاران و صدها کلاهک هسته ایی دارند و ان پی تی رو هم امضاء نکردند! امریکا دو تا شهر ژاپن رو با کمک فنی دانشمند یهودی انشتین با بمب اتم با خاک یکسان کرده حق نداره زر زیادی بزنه. یعنی اولین بمب اتم بدست یهودی ها ساخته و مصرف شد این هم از ننگ این ادم کش هاست!
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    15 1
    گور پدر پدرسوخته رژیم کثیف آمریکا که 40 ساله زانوش رو گذاشته رو حلقوم مردم ایران و هی فشار میده.
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      1 5
      منطقی. اگه پاشو ور داره از رو حلقوممون داد میزنیم میرگ بر آمریکا. پس بهتره که پاش رو حلقوممون باشه.
  • ناشناس IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    21 0
    اگر بسازیم هم حقمان است و به شما مربوط نیست . هنوز 8 سال جنگ تحمیلی را یادمان نرفته است که در روز روشن کشورمان را اشغال کردند و شهرهایمان را موشکباران کردند و از بمب شیمیایی استفاده کردند و صد ها هزار حوان پاک و معصوم را به خاک و خون کشاندند.. . و هیچکذام از این سازمانهای بین المللی که الان دارند وراجی میکنند صدایشان هم در نیامد .
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    10 1
    رفراندم کنید مردم ۹۰ درصد بمب اتم میخان ما هزینشو داریم میپردازیم چرا مثل چین و پاکستان که هزینه دادن و ساختن ما نسازیم؟
  • DE ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    7 4
    به بی گناهی ایران گریه می کنم.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    3 0
    اشتباه میکند چون ده برابر تحریم شدیم
  • علی خدایی IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    3 0
    اینکه غربی ها و آمریکای اشغالگر و وحشی دارند هر نوعی بر علیه کشورمان دشمنی میکنند و برجامی که میگن از برجام هم خارج شدند و دوباره هر خباثتی میکنند ایران را معطل کرده اند و دولت گرین کارتی آقای روحانی هم به لبخند و خوش گویی های غربی ها دلبسته ما را عقب مانده کرده و متاسفم که به اون بازرسان آزانسی بین المللی که میگن آخه چه بین المللی مگه خوابید همه کارمندان آزانس جاسوسان در راسش آمریکا غرب اسراییل و دیگر کشور هایند متاسفم که پای جاسوسان را به کشور باز نگه داشته ایم واقعا متاسفم دولت روحانی کشور را عقب افتاده کرده با بج دادن به غربی ها و یا دیگران لعنت بر این نوع تفکرات غلط که دنیا دنیای مذاکره است قبلا میگفت دولت روحانی اما یک تو دهنی خوبی خورد و حداقل نوع گفتمانش را عوض کرده آخه بدبخت دولت روحانی چه گفتمانی دنیای امروزی دنیا زور و قدرت است اگر قدرت داشته باشی حرف ات را گوش میکنند و احترام می گذارند
  • علی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    2 0
    بمب اتم اگربسازیم فضولیش به آمریکا نرسیده که صدهابمب اتم داره مردم ژاپن راکشته ضمنا همینکه موشکهامون میتونه اسذاییلرامحوکنه برای یزدلای صهیونیست آمریکا بسه وحرات حمله نمیکنن واگربکنن بدترمیخورن تاظهورمولامون انواع موشک قاره پیماکه به امریکابرسه هم می‌سازیم آنوقت چه جنگی میشه جنگ جهانی سوم بین مسلمین وآمریکا واروپا باموشمهای قاره پیمای سپاه به فرماندهی صاحب العصر الزمان
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    0 0
    یک سال دیگه تولید داخل میشه الان نمونه خارجی داریم وخیلی سلاح خوبیه برای باز دارندگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس