آمریکا ونزوئلا ایران

نگرانی ترامپ از نفوذ ایران در آمریکای لاتین به حدی است که دست نشانده‌اش در ونزوئلا را رها کرده و باوجود دشمنی‌های پیشین، آمادگی ضمنی خود را برای مذاکره با رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرده است.

به گزارش مشرق، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد آماده است تا با ترامپ ملاقات کند. این در حالی است که زمستان سال گذشته میلادی و به دنبال کودتایی که از سوی «خوان گوایدو» و با حمایت آمریکا انجام شد، آمریکا رسماً با دولت قانونی مستقر در ونزوئلا به مخالفت برخاست.

بیشتر بخوانید:

شکست دوگانه واشنگتن در برابر ایران و ونزوئلا/ انتقال بنزین ایران به ونزوئلا پایانی بر آرزوهای آمریکا و «دکترین مونرو» بود

واکنش مادورو به تمایل ترامپ برای دیدار سران دو کشور

ترامپ نیز در گفتگویی که با تارنمای «آکسیوس» داشته و صبح دوشنبه منتشر شد با اشاره به آمادگی مادورو برای ملاقات گفت؛ نظرش درباره گوایدو رئیس جمهور خودخوانده و مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا تغییر کرده و احتمالا درباره این ملاقات فکر می‌کند و با آن مخالفتی ندارد.

آنچه از این تغییر موضع ناگهانی ترامپ بر می‌آید احساس نگرانی جدی آمریکا از آینده نفوذ خود در آمریکای لاتین است.

پس از کودتایی که سال گذشته در ونزوئلا شکل گرفت و تحریم‌های شدیدی که آمریکا برای این کشور وضع کرد، اقتصاد ونزوئلا سراشیبی تندی را پیمود. در این دوران جمهوری اسلامی ایران با حمایت‌های سیاسی و اقتصادی از این کشور علاوه بر تقویت جایگاه خود در منطقه، باعث شد زنگ خطری جدی برای آمریکا در آمریکای لاتین به صدا در آید.

کشوری که سالها به زعم کاخ سفید حیاط خلوت ایالات متحده به حساب می‌آمد اکنون به سمت جمهوری اسلامی ایران متمایل شده و این می‌تواند برای آمریکا نشانه شکست باشد.

از سوی دیگر؛ پس از موفقیت ایران در انتقال سوخت به ونزوئلا با وجود تهدیدات آمریکا، این پیام مهم به دنیا مخابره شد که ایران نه تنها در منطقه خود که فراتر از مرزهای خود نقشی مهم در سیاست بین الملل بر عهده دارد و با اقتدار و قدرت بازدارندگی بالا به خوبی می‌تواند آن را ایفا کند.

نگرانی ترامپ از این مسئله به حدی است که دست نشانده‌اش (خوان گوایدو) در ونزوئلا را رها کرده و با وجود موضع‌گیری‌ها و دشمنی‌های پیشین، آمادگی ضمنی خود را برای مذاکره با رئیس جمهوری (نیکلاس مادورو) که تلاش داشت با کودتا او را برکنار کند، اعلام می‌کند.

این نگرانی بیش از هر چیز به این دلیل است که ایران بر خلاف میل آمریکا نه تنها در جهان منزوی نشده، که پس از تثبیت جایگاه خود در غرب و جنوب غرب آسیا به عنوان یک قدرت بلامنازع و حافظ صلح منطقه‌ای، اکنون به دنبال متحدانی بسیار دورتر از مرزهای خود و در کنار مرزهای آمریکا است.

به بیان بهتر؛ این اتفاق به این معنی است که جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ راهبرد هوشمندانه «مقاومت فعال» توانسته است مناطق حیاتی و استراتژیک هر نقطه از دنیا که منافع تجاوزکارانه و سلطه جویانه آمریکا را بر هم می‌زدند با خود همراه کرده و عمق نفوذ استراتژیک خود را گسترش دهد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    4 0
    بعید نیست که مادورو برای خلاصی از دست تحریم های آمریکا چرخشی بسوی آن کشور داشته باشد
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      0 0
      صددرصد اینطور خواهدشد همه کشورها دنبال منافع ملی میهنی خودشون هستن واگرباعثخلاصی ازتحریمهای آمریکا شود حتی حاضرند ایران را شمن بلامنازعشان اعلام کنند
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      1 0
      21:43 این آرزوی شماست ولی این اتفاق نمیفته، مادورو اندازهٔ اصلاحطلب های ما احمق نیست!!!
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      1 1
      آمریکا بازی را باخته است. ونزوئلا و ایران زمانی ژاندارم آمریکا بوده اند و اکنون نیستند. مجموع تولید چین و هند دو برابر امریکاست که ظرف ده سال آینده سه برابر میشود. ساعت بدهی امریکا از ۲۶ تریلیون دلار گذشته است
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 1
    مادورو با زیرکی تا همینجا هم ضربه موثری هم به ترامپ و هم به گوایدو زده است ، تاکید او به ملاقات با ترامپ به همان شیوه ای که با جو بایدن صورت گرفته بود پیشاپیش از ترامپ در مقابل رقیب انتخاباتی اش یک بازنده ساخته است.
  • SE ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 1
    صهیونیستها حاضرند همه جا باج بدهند تا در مبارزه با ایران خللی ایجاد نشود
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 0
    وای داره اشتباه دولت روحانی وظریف رو میکنه،الان دیگه خریت محضه مذاکره با ترامپ ،داره گور خودشه میکنه!!!
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    1 0
    ترامپ یه بنگاهیه رفتار بنگاهیه همینطوریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس