به گزارش مشرق به نقل از فارس، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در اولین نشست خبری خود در سال جدید، از اسارت 12 نفر از دزدان دریایی توسط کماندوهای دریایی ارتش در خارج از محدوده ماموریتی نداجا در آبهای آزاد خبر داد.
یک فروند کشتی فلهبر برزیلی با نام "اگلانتاین" با ظرفیت حمل 63 هزار تن بار، 9 روز قبل در حین انتقال محموله شکر به جمهوری اسلامی ایران، در نزدیکی های جزیره مالدیو (محدوده مدار 7 درجه شمالی) توسط دزدان دریایی ربوده شد.
پدیده تروریسم دریایی از سال 87 بود که با آغاز فصل جدیدی از دزدی های دریایی وارد فاز جدید شد تا سازمان کشتیرانی بین المللی از تمامی کشورهایی که توانمندی دارند، بخواهد تا برای برقراری امنیت در منطقه مهم شمال اقیانوس هند و خلیج عدن وارد صحنه شوند.
بنا بر اهمیت این موضوع و نیز تدبیر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش در آبهای آزاد و بین المللی، این نیرو از سه سال گذشته ماموریت یافت تا امنیت کشتی های تجاری ایران را در محدوده وسیعی تا مدار 10 درجه شمالی، شمال اقیانوس هند و خلیج عدن تامین کند.
این نیرو با اعزام 19 ناوگروه در طول این سه سال، حضوری مستمر در آبهای آزاد داشته و از این حضور به بعد هیچ کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی ربوده نشد.
اهمیت این منطقه از آنجاست که حجم زیادی از تجارت جهانی برای داد و ستد کالاهای مهم بین المللی مجبور به عبور از این منطقه است و از طرف دیگر به دلیل بیثباتی در کشورهایی نظیر سومالی، دزدان دریایی می توانستند به راحتی با حمله به کشتیهای تجاری و نفتکش، آنها را ربوده و به سومالی منتقل کنند تا از این طریق مبالغ هنگفتی از کشورهای صاحب کالا دریافت شود.
هفتم فروردین ماه سال جاری بود که به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام شد یک فروند کشتی تجاری در نزدیکی مالدیو (در مدار 00 07 شمالی و 6945 شرقی) در فاصله 1460 مایلی (2680 کیلومتری) بندرعباس و نیز فاصله 180 مایلی (335 کیلومتری) پایین تر از مدار 10 درجه (مرز ماموریتی نداجا در جنوب)، توسط دزدان دریایی ربوده و در حال انتقال به سواحل کشور سومالی است.
بنا بر آنچه اعلام شد، فاصله محل ربایش این کشتی تا سریلانکا هزار کیلومتر، تا سواحل هندوستان ۸۰۰ کیلومتر وتا سومالی ۲۱۰۰ کیلومتربوده است.
با وصول این خبر و در اولین ساعات روز هشتم فرودین ماه، تیم های عملیات ویژه نیروی دریایی از بندر چابهار به سمت محل مورد نظر اعزام می شوند که در کمترین زمان ممکن یعنی، اولین ساعات روز یازدهم فروردین ماه در نقطه 29 07 شمالی و 6125 شرقی در فاصله 1120 مایلی (2075 کیلومتری) بندر چابهار، خود را به کشتی ربوده شده می رسانند.
این درحالیست که دزدان دریایی توانسته بودند، فاصله 452 مایل (838 کیلومتر) را به سمت سواحل سومالی طی کنند.
در این مدت، دزدان دریایی، خدمه کشتی را که از ملیت های مختلف از جمله ملیت ایرانی بودند، مجبور به حرکت به سمت سواحل سومالی کردند که در پی مقاومت خدمه، دو نفر از آنها (با ملیت های غیر ایرانی) کشته و چند نفر دیگر از جمله کاپیتان کشتی و یک نفر تبعه ایرانی بر اثر اصابت گلوله مجروح می شوند.
کماندوهای ارتش در ابتدا قصد انجام عملیات غافلگیرانه علیه دزدان دریایی را داشتند اما به دلیل تسلط آنها بر کشتی ربوده شده، این امکان مقدور نمی شود.
دزدان دریایی با استقرار بر محل های بالادستی کشتی، اولین درگیری را با کماندوهای ایرانی آغاز می کنند.
نزدیکی ظهر با انجام تاکتیک های مختلف، هفت نفر از کلاه سبزهای نداجا می توانند خود را به داخل کشتی برسانند تا ادامه درگیری با دزدان دریایی بر روی عرشه کشتی انجام شود.
36 ساعت از 48 ساعت درگیری تکاوران با دزدان دریایی، بر روی عرشه کشتی صورت می گیرد تا نهایتا، دریادلان ارتش در حالی که بدون پناهگاه با دزدان دریایی مسلح می جنگیدند، می توانند تمامی 12 نفر آنها را به اسارت درآورده و کشتی را با کمترین خسارت از دست آنها آزاد کنند.
همینک، کشتی فلهبر آزاد شده با حضور تکاوران دریایی ارتش در آبهای دریای عمان در حال عزیمت به بندرعباس است تا دزدان دریایی پس از انتقال به خاک جمهوری اسلامی ایران، برای محاکمه به دستگاه قضایی سپرده شوند.
یک فروند کشتی فلهبر برزیلی با نام "اگلانتاین" با ظرفیت حمل 63 هزار تن بار، 9 روز قبل در حین انتقال محموله شکر به جمهوری اسلامی ایران، در نزدیکی های جزیره مالدیو (محدوده مدار 7 درجه شمالی) توسط دزدان دریایی ربوده شد.
پدیده تروریسم دریایی از سال 87 بود که با آغاز فصل جدیدی از دزدی های دریایی وارد فاز جدید شد تا سازمان کشتیرانی بین المللی از تمامی کشورهایی که توانمندی دارند، بخواهد تا برای برقراری امنیت در منطقه مهم شمال اقیانوس هند و خلیج عدن وارد صحنه شوند.
بنا بر اهمیت این موضوع و نیز تدبیر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش در آبهای آزاد و بین المللی، این نیرو از سه سال گذشته ماموریت یافت تا امنیت کشتی های تجاری ایران را در محدوده وسیعی تا مدار 10 درجه شمالی، شمال اقیانوس هند و خلیج عدن تامین کند.
این نیرو با اعزام 19 ناوگروه در طول این سه سال، حضوری مستمر در آبهای آزاد داشته و از این حضور به بعد هیچ کشتی ایرانی توسط دزدان دریایی ربوده نشد.
اهمیت این منطقه از آنجاست که حجم زیادی از تجارت جهانی برای داد و ستد کالاهای مهم بین المللی مجبور به عبور از این منطقه است و از طرف دیگر به دلیل بیثباتی در کشورهایی نظیر سومالی، دزدان دریایی می توانستند به راحتی با حمله به کشتیهای تجاری و نفتکش، آنها را ربوده و به سومالی منتقل کنند تا از این طریق مبالغ هنگفتی از کشورهای صاحب کالا دریافت شود.
هفتم فروردین ماه سال جاری بود که به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام شد یک فروند کشتی تجاری در نزدیکی مالدیو (در مدار 00 07 شمالی و 6945 شرقی) در فاصله 1460 مایلی (2680 کیلومتری) بندرعباس و نیز فاصله 180 مایلی (335 کیلومتری) پایین تر از مدار 10 درجه (مرز ماموریتی نداجا در جنوب)، توسط دزدان دریایی ربوده و در حال انتقال به سواحل کشور سومالی است.
بنا بر آنچه اعلام شد، فاصله محل ربایش این کشتی تا سریلانکا هزار کیلومتر، تا سواحل هندوستان ۸۰۰ کیلومتر وتا سومالی ۲۱۰۰ کیلومتربوده است.
با وصول این خبر و در اولین ساعات روز هشتم فرودین ماه، تیم های عملیات ویژه نیروی دریایی از بندر چابهار به سمت محل مورد نظر اعزام می شوند که در کمترین زمان ممکن یعنی، اولین ساعات روز یازدهم فروردین ماه در نقطه 29 07 شمالی و 6125 شرقی در فاصله 1120 مایلی (2075 کیلومتری) بندر چابهار، خود را به کشتی ربوده شده می رسانند.
این درحالیست که دزدان دریایی توانسته بودند، فاصله 452 مایل (838 کیلومتر) را به سمت سواحل سومالی طی کنند.
در این مدت، دزدان دریایی، خدمه کشتی را که از ملیت های مختلف از جمله ملیت ایرانی بودند، مجبور به حرکت به سمت سواحل سومالی کردند که در پی مقاومت خدمه، دو نفر از آنها (با ملیت های غیر ایرانی) کشته و چند نفر دیگر از جمله کاپیتان کشتی و یک نفر تبعه ایرانی بر اثر اصابت گلوله مجروح می شوند.
کماندوهای ارتش در ابتدا قصد انجام عملیات غافلگیرانه علیه دزدان دریایی را داشتند اما به دلیل تسلط آنها بر کشتی ربوده شده، این امکان مقدور نمی شود.
دزدان دریایی با استقرار بر محل های بالادستی کشتی، اولین درگیری را با کماندوهای ایرانی آغاز می کنند.
نزدیکی ظهر با انجام تاکتیک های مختلف، هفت نفر از کلاه سبزهای نداجا می توانند خود را به داخل کشتی برسانند تا ادامه درگیری با دزدان دریایی بر روی عرشه کشتی انجام شود.
36 ساعت از 48 ساعت درگیری تکاوران با دزدان دریایی، بر روی عرشه کشتی صورت می گیرد تا نهایتا، دریادلان ارتش در حالی که بدون پناهگاه با دزدان دریایی مسلح می جنگیدند، می توانند تمامی 12 نفر آنها را به اسارت درآورده و کشتی را با کمترین خسارت از دست آنها آزاد کنند.
همینک، کشتی فلهبر آزاد شده با حضور تکاوران دریایی ارتش در آبهای دریای عمان در حال عزیمت به بندرعباس است تا دزدان دریایی پس از انتقال به خاک جمهوری اسلامی ایران، برای محاکمه به دستگاه قضایی سپرده شوند.