کد خبر 1086933
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
تکلیف قطعی "حج تمتع" امسال روشن شد

وزارت حج عربستان با صدور بیانیه‌ای وضعیت قطعی برگزاری مناسک حج را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، حال‌وهوای برگزاری مناسک حج امسال با سال‌های دیگر متفاوت است و مشتاقان زیارت حرم امن الهی و و پیامبر مهربانی‌ها در مسجدالنبی(ص)، زمان زیادی در انتظار تعیین تکلیف برگزار شدن یا نشدن این مناسک بوده‌اند.

تا هشتم ذی‌الحجه که «یوم الترویه» نام دارد و مناسک حج رسماً از آن زمان آغاز می‌شود، زمان زیادی باقی نمانده است و تا روز گذشته ایران و دیگر کشورهای مسلمان درباره برگزاری یا عدم برگزاری مناسک حج امسال بلاتکیف بودند چراکه عربستان رسماً در این باره اعلام موضع نکرده بود.

بیشتر بخوانید:

آمادگی کامل ایران برای برگزاری حج ۹۹

این در حالی است که بر اساس سهمیه اختصاص‌یافته به کشورمان، برنامه‌ریزی‌ها برای اعزام 87 هزار و 550 زائر انجام شده است و ایران برای اعزام زائران خود به این سفر معنوی آمادگی کامل دارد، همه تدابیر لازم اندیشیده و حتی اعلام شد آمادگی لازم برای اعزام زائران طبق هر رقم دیگری که سعودی‌ها اعلام کنند، وجود دارد.

با این حال عربستان در پاسخ به پرسش‌های چندباره درباره زمان برگزاری حج، مسئولان را به صبر و شکیبایی دعوت می‌کرد و بالاخره شب گذشته، وزارت حج عربستان در خبرگزاری رسمی این کشور بیانیه‌ای درباره مناسک حج صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است: "با توجه به شیوع ویروس کرونای جدید (کووید19) در بیش از 180 کشور جهان و وفات بیش از نیم میلیون نفر از مردم و ابتلای بیش از 7 میلیون نفر به این ویروس و با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت عربستان سعودی در مورد ادامه خطرات این اپیدمی و عدم وجود واکسن یا درمان قطعی برای مبتلایان به آن و ضرورت حفاظت از سلامتی مردم در داخل و خارج کشور، به‌ویژه با توجه به افزایش میزان ابتلا در بسیاری از کشورها و افزایش شدید احتمال گسترش این ویروس در تجمع‌های بزرگ انسانی که امکان رعایت فاصله اجتماعی در آن وجود ندارد، پادشاهی عربستان سعودی برای حفظ امنیت و سلامتی حجاج، زائران و معتمرین از ابتدای شیوع این ویروس تدابیر پیشگیرانه مختلفی اتخاذ کرد و سفرهای عمره و زیارت را متوقف کرد که این تصمیم با استقبال جهان اسلام و جامعه جهانی مواجه شد و آن را در مقابله با اپیدمی کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر آن مؤثر دانستند.

در همین راستا و با توجه به ادامه اپیدمی کرونا و خطر انتشار این ویروس در تجمعات و ازدحام و سفرهای بین‌المللی، پادشاهی عربستان سعودی تصمیم گرفته است حج امسال (سال 1441 هجری قمری) را با تعداد محدودی از حجاج داخل کشور از اتباع کشورهای مختلف برگزار کند، تا امکان برگزاری این فریضه مهم اسلام با امنیت لازم و رعایت تدابیر بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، و در چارچوب مقاصد شریعت اسلام مبنی بر اهتمام به جان انسان میسر شود.

حکومت خادم حرمین شریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود که هرساله برای خدمت به حجاج و معتمرین تمامی نیروهای خود را به‌کار می‌گیرد، تأکید می‌کند که این تصمیم با توجه به امنیت بهداشتی و برای حفاظت از سلامت حجاج اتخاذ شده است.

از الله متعال خواهانیم که این بحران را هرچه زودتر از تمام جهان دور کرده و بشریت را از سختی‌ها و مشکلات نجات دهد."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    4 2
    خلاصه چی شد.حجاج میرن یانه.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    3 1
    شما چرا ذوق کردی مشرق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پول حج رو عربستان سعودی مستقیم در جنگ علیه یمن و ایران استفاده می کنه . آخه چرا نمیخواین بفهمین؟؟؟؟؟؟ خل وز ها !!!!!!!!!!!!!! برین تحقیق کنید . چون ایرانیها رو کافر و یمنیها رو کافر می دونن و از پول حج بخشی را برای نابودی ما و شیعیان قرار دادن . خائن شما هستید. هرکس در جنگ علیه مومن دوات، قلم ، رکاب دشمن رو آماده کنه انگار که در جنگ علیه حق شرکت کرده. تف به افراطیون نفهم که از درک عمق ماجرا عاجزن و فقط قران سر نیزه بلدن. الان حتما زر میزنن که حج رفتن ما رو نمی تونی ببینی !؟!!!!!!!!! نه جماعت حمار . مسئله حج رفتن نیست . حج واجب الهیست . اما خود خدا برای ارتباط با مشرکین و کفار حد و حدود گذاشته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    7 0
    ملک سلمان خودش شده شمر ذی الجوشن و ملت بیگناه یمن را قتل عام میکنه و اونوقت بفکر جان مسلمانان است؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!خدا لعنتش کنه!
  • احمد IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    روی چه حسابی سازمان حج آماده اعزام زائران بوده ؟ مگر وزارت بهداشت مجوز داده؟ تو این هاگیر واگیر حدود 100 هزار نفر اعزام کنیم تا با بیماری برگردند!! آخه این چه تدبیری است!! واقعاً آدم از این تصمیمات بعضی از مسوولین گیج میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس