کد خبر 1086860
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
27.5 میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازنگشت/ عمده صادرکنندگان ارز را بازنگرداندند

مدیراداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه عمده صادرکنندگان ارز صادراتی را به کشور وارد نکرده‌اند، گفت: 27.5 میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.

به گزارش مشرق، صمد کریمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه  اقتصاد پایه نفت به اقتصاد پایه غیر نفتی  تبدیل شده است؛  با اشاره به عدم بازگشت 27.5 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات گفت: براساس تحلیل آمار دو ساله،  از حدود ۱۹ هزار و ۱۷۶ صادر کننده  تقریبا ۱۶ هزار و ۴۳۵ نفر که حدود ۸۶ درصد  از صادرکنندگان را تشکیل می‌دهند با تعهدات صادراتی حدود ۲۷ و نیم میلیارد یورو تنها پنج و هفت دهم میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور ارز باز گردانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: این بدان معنا است که این صادرکنندگان  22 میلیارد یورو نزدیک به 25 میلیارددلار ارز را تا پایان سال 97 به چرخه اقتصاد کشور بازنگردانده‌اند که البته  ما نمی‌گویم این ارز به کشور بازنگشته است بلکه این ارز با 4 روش مصوب هیئت وزیران به کشور بازنگشته است در حالی که این ارز باید به چرخه رسمی اقتصاد بازمی‌گشته و صرف واردات مواد اولیه، کالاهای اساسی و واسطه‌ای می‌شد. 

وی با اشاره به آمار اعلامی از سوی ریاست بانک مرکزی مبنی بر عدم بازگشت 27.5 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: با در نظر گرفتن آمار سه ماهه اول امسال نیز می‌توان دریافت که 2.5 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار اضافه شده و عدم برگشت ارز به 27.5 میلیارد یورو رسیده که این‌ها عمدتا گروه‌های مختلفی هستند که مالکیت خصوصی دارند.

وی اظهار داشت: آنهایی که ارز را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند حدود 14 درصد صادرکنندگان هستند که عمدتا پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و ایمیدرو هستند که تا پایان سال 97 در مجموع 28 و نیم میلیارد یورو ارز را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده‌اند. 

کریمی بیان داشت: تعداد کثیری از صادرکنندگان ارز را به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند. 

 مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اظهار داشت: ما در مدت زمان بازگشت ارز سخت‌گیری نکرده‌ایم و در بحث واحدهای تولیدی تسهیلات ویژه قائل شده‌ایم، اما برخی از صادرکنندگان علیرغم همکاری سیاست‌گذاری ارز را به کشور بازنگرداه‌اند. 

کریمی گفت: از حدود 16 هزار و 435 صادرکننده حدود 250 صادرکننده که شرکت و شخص حقوقی است، حدود 6.8 میلیارد یورو (7.6 میلیارد دلار)  ارز  به  چرخه کشور بازنگشته است. 

وی افزود: 27.5 میلیارد یورو ارزی که به کشور بازنگشته است، در صورت بازگشت بر عمق بازار دوم و تامین نیازهای اساسی کشور تاثیر می‌گذارد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    6 0
    واقعا اکبر طبری به پای اینها هم نمیرسه با معذرت از یک چهارم ایرانینان اما متاسفانه سه چهارم ایرانیان اگه اب ببینند ده ها برابر از طبری ها حرام خوارترند حالا صادرات ایران چیست ؟ ارزاق عمومی - میوه و ....... که این نامردها صادر و ارز ان را همانجا خرج عطینا میکنند و در داخل گرانی بیداد میکند
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    3 1
    بهانه صادر کنندگان مشکل بودن انتقال ارز به داخل است. اما بانک مرکزی به راحختی می تواند به دلار از صادر کننده بیت کوین قبول کند و به وارد کننده هم بیت کوین بدهد که انتقال آن به ایران هیچ .مشکلی ندارد و تمام دنیا هم بیت کوین یک ارز معتبر است.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    1 0
    مشکل دزدی و رشوه خواری مشتی آدم پست به اسم ناظر وبازرسه(رفیق دزد و شریک قافله) که این ارزها برنگشته و الا برا گرفتن اقساط وام یه آدم فقیر خونه‌ش را حراج کرده تمام اقساط را با جریمه دیرکردش ازش میگیرن.
  • DE ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    چه میزان ارز صادراتی به دو چرخه اقتصادی بازنگشت؟ بابا اسمش روشه دیگه ارز صادراتی یا همون ارز صدارتی یعنی ارزی که صادر میکنی میره .مگه نفت که صادر میکنید باز نفتها برمیگردند داخل چاههای نفت ؟.نه بابا دود میشن میرن را هوا. باور کن به جان جان افه کنه ای .جان بول تن را با دستهام کفن کنم اگه دروغ بگم .
  • رضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 0
    دولت وقتی عرضه گرفتن ارز صادراتی از صادر کننده نداره معلوم صادر کننده ارز را بر نمیگردونه بالا سر صادر کننده باید زور باشه تا ارز را بر گردونه
  • NL ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    کسانی که ارز را بر نگردانند باید اعدام کنند چراگذاشتند این همه بدهیشان زیاد شود تهش هم بری از خودشونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس